Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA
LIETUVA

Rusiškos propagandos holdingas: kaip maskuojamas ir kaip veikia

 

Baltijos šalyse veikiantis portalas „Baltnews“ per trečiuosius asmenis priklauso Rusijos propagandiniam holdingui. Išsiaiškinti tai ir kaip dirba šis slaptas rusų propagandinio „Sputnik“ brolis, prireikė žurnalistinio tyrimo.

Prieš trejus metus Kremlius nusprendė praplėsti valstybės finansuojamą propagandinę erdvę ir įsteigė naujienų agentūrą „Sputnik“ – jaunesnį už Rusijos ribų gerai žinomo televizijos kanalo RT (anksčiau – „Russia Today“) brolį. Tuo pačiu metu tyliai ir nepastebimai į rusakalbiams skirtas interneto erdves įsiliejo „BaltNews“. Tačiau šio naujienų portalo ryšys su Rusija kruopščiai slepiamas, rašoma rebaltica.lv. Nors iš tiesų abu šie nauji žiniasklaidos portalai yra broliai.

Baltijos šalyse veikianti nekomercinė žurnalistų organizacija „Re:Baltica“, kurios tikslas – ginti visuomenės interesus, atliko tyrimą, iš ko susideda tos dvi žiniasklaidos priemonės. Ir aptiko dokumentus, liudijančius, kad „Baltnews“ tampriai susiję su Rusijos valstybiniu žiniasklaidos holdingu „Russia Today“. Tačiau tai bandoma paslėpti ilgoje įvairių registruotų įmonių grandinėje ir po neva vietinių organizacijų iškaba.

Ryšiai su Olandija

Estijos, Latvijos ir Lietuvos „informacinius-analitinius portalus“ „Baltnews“ vienija pavadinimas, bet juos kuria trys atskiros vietinės komandos, teigia „Re:Baltica“. Estijos versija nurodo, kad ji yra „eksperimentinis leidinys, turintis tikslą skaitytojams kurti pozityvų ir atsakingą požiūrį apie gyvenimą“. Lietuvoje esą tai yra „objektyvių žinių šaltinis adekvatiems naudotojams Lietuvoje ir pasaulyje“. Trijuose portaluose rusų kalba nušviečiami vietiniai įvykiai, taip pat skelbiamos Rusijos žiniasklaidos pranešamos naujienos. Reklamos praktiškai nėra.

Apie savininkus „Baltnews“ portalų vadovai tyrimą dariusiems žurnalistams atsakė išsisukinėdami. Lietuvos versijos vyr. redaktorius Anatolijus Ivanovas (beje, jam uždrausta įvažiuoti į Latviją) per telefoninį pokalbį teigė, kad portalas yra dalis didelio holdingo, „plačiai pristatomo Europoje“. Pasak jo, savininkai užregistruoti Olandijoje, o konkrečius vardus siūlė pažiūrėti internete. A. Ivanovas tvirtino, kad versle turi savo „know-how“, bet „mes nesame idiotai, kad apie tai pasakotume“.

Estiško portalo vadovas Aleksandras Kornilovas (Latvija jam – taip pat uždrausta šalis) el. paštu pranešė, kad portalo savininkas yra olandiška įmonė „Capital Media“. O latviško portalo vadovas Andrejus Jakovlevas, atsisakęs susitikti dėl interviu, telefono žinute atsakė: „Didžiąją pinigų dalį uždirbame Europoje“.

„Media Capilat Holding B. V.“, užregistravusios domeną „Baltnews“, adresas Nyderlandų įmonių registre atveda prie į akis nekrentančio dviejų aukštų namo, esančio viename nedidelio miesto rajone. Įmonė užregistruota 2013 metais, o jos įstatinis kapitalas – vienas euras.

„Media Capilat Holding B. V.“, užregistravusios domeną „Baltnews“, adresas Nyderlandų įmonių registre - kuklus dviejų aukštų namas. "Google Street View" nuotrauka

Vienintelis Nyderlanduose registruotos „Media Capital Holding B. V.“ savininkas yra Rusijoje registruota įmonė „Media Capital“. O ji savo ruožtu priklauso „Moskovskie novosti“, kurios savininkas yra Rusijos valstybinė naujienų agentūra „RIA Novosti“.

O „RIA Novosti“ yra dalis holdingo „Rossiya Segodnya“. Taigi šiam holdingui priklauso ir multimedijos platforma „Sputnik“, ir Baltijos šalims skirti portalai „Baltnews“. Tyrimą dariusių žurnalistų klausimai, siųsti tiek prie registracijos esančiu el. pašto adresu, tiek „Rossiya Segodnya“ spaudos skyriui, liko be atsako.

Įtartina veikla

Kai „Baltnews“ portalai pradėjo veiklą, apie ryšius su Rusija nurodė Estijos saugumo policija (KaPo).

2014 metų KaPo apžvalgoje užsimenama, kad „Baltnews“ finansuojamas olandų kompanijos, o jį kontroliuoja su „Russia today“ susiję asmenys. Ataskaitoje nurodyta, kad vienas iš projekto „Baltnews“ įkūrėjų steigėjų yra Vladimiras Lepechinas, „RIA Novosti“ komentatorius ir Eurazijos ekonominės sąjungos instituto direktorius, aktyviai dalyvaujantis operacijose, siekiant sustiprinti Rusijos įtaką kaimyninėse šalyse, viešėjęs Estijoje 2014 metų pavasarį.

KaPo publikavo nuotrauką, kurioje Talino geležinkelio stotyje V. Lepechinas spaudžia ranką A. Kornilovui. Apie „Re:Baltic“ paklaustas A. Kornilovas buvo lakoniškas: „Nekomentuoju KaPo pranešimus, neturinčius įrodymų. Tuo pačiu manau, kad saugumo policija neturėtų kištis į žiniasklaidos darbą. Tai grubus demokratinių laisvių pažeidimas.“

KaPo publikavo nuotrauką, kurioje Talino geležinkelio stotyje V. Lepechinas spaudžia ranką A. Kornilovui.

2016 metų rugpjūtį Estijos teisėtvarkos pareigūnai kelioms dienoms buvo sulaikę A. Kornilovą dėl įtarimų padirbinėjant dokumentus ir vengiant mokėti mokesčius. A. Kornilovą įtaria falsifikavus dokumentus ir pasisavinus beveik 50 tūkst. eurų iš su juo susijusios organizacijos „Altmedia“ kasos, mokant už neegzistuojančius sandorius. Tuo metu jis, valdžios teigimu, nemokėjo mokesčių. Estijos įmonių registre „Altmedia“ nurodyta kaip „Baltnews“ savininkė. Pinigai buvo pervedami iš Olandijos ir Rusijos, kaip manoma, portalo išlaikymui, bet atsidūrė asmeninėse A. Kornilovo sąskaitose. Įtarimai jam kol kas nepateikti.

„Altmedia“ yra viena iš tų nevyriausybinių organizacijų Baltijos šalyse, kurios pagal „Re:Baltica“ ankstesnius tyrimus anksčiau buvo finansuojami Rusijos „minkštosios galios“ fondo tėvynainių užsienyje interesams ginti.

Latvijos „Baltnews“ vadovas A. Jakovlevas taip pat piktinosi KaPo neprofesionalumu. „Su Estija bylinėjuosi dėl suteiktos neteisingos informacijos“, – teigė jis. A. Jakovlevui yra uždrausta įvažiuoti į Estiją.

Įtaka nedidelė

Galima tik spėlioti, kiek atsieina išlaikyti „Baltnews“ portalus. Metinė įmonių, kurioms popieriuje priklauso Estijos, Latvijos ir Lietuvos versijos, apyvarta 2015 metais buvo nuo 100 iki 120 tūkst. eurų. Olandų įmonės „Media Capilat Holding B. V.“ ataskaitose apyvarta nenurodoma.

Naudodamiesi interneto įrankiu „smiliarweb.com“, leidžiančiu matyti apytikslį interneto puslapių lankytojų skaičių, tyrimą darę žurnalistai padarė išdavą, kad „Baltnews“ nėra įtakinga žiniasklaidos priemonė. Pavyzdžiui per pusmetį latviška versija turėjo 30 kartų mažiau lankytojų, negu Latvijos „Delfi“ rusų kalba.

Propagandininkai

Tačiau, kaip teigia „Re:Baltica“, „Baltnews“ ir panašių į jį nelabai įtakos turinčių portalų tikslas gali būti visai kitas: kurti Rusijai palankų turinį, kurį galima tiražuot internete. Pavyzdžiui, vieną autorės Galinos Sapožnikovos straipsnį apie tai, kad Baltijos šalių gyventojai esą bijo Rusijos puolimo, po to publikavo dar bent 14 interneto leidinių.

Šių metų kovo mėnesį Lietuvoje iš vietinės leidyklos buvo išimta šios autorės – „Komsomolskaja pravda“ žurnalistės G. Sapožnikovos – į lietuvių kalbą išversta knyga „Išdavystės kaina. Kaip žlugo Sovietų Sąjunga ir kas nutiko tiems, kurie bandė ją išsaugoti“. Ji buvo išleista 500 egz. egzempliorių tiražu. Buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl viešo pritarimo tarptautiniams nusikaltimams, SSRS ar nacistinės Vokietijos nusikaltimams Lietuvos Respublikai ar jos gyventojams, jų neigimo ar šiurkštaus menkinimo.

G. Sapožnikova – ne vienintelis „Baltnews“ autorius, demonstruojamas palankumą Rusijai. Latvijos portalui reguliariai rašo žinomas Rusijos radikalas Vladimiras Lindermanas.

A. Solonenka 2014 metais jis lankėsi Kryme kaip „referendumo“ stebėtojas.

Kaip autorius pasireiškia ir Rygoje gyvenantis sociologas Andrejus Solonenka. 2015 metais jo neįleido ES Rytų partnerystės viršūnių susitikimą, kuriam jis buvo akredituotas kaip Rusijos užsienio reikalų ministerijos finansuojamo žurnalo „Baltijos pasaulis“ atstovas. Prieš tai 2014 metais jis lankėsi Kryme kaip „referendumo“ stebėtojas.

DALINKIS:
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"