Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA
PASAULIS

Rusijoje privaloma kasdien per televiziją rodyti Vladimirą Putiną

 
2017 06 19 13:27
Buvęs programos "Vesti" vyriausiasis redaktorius Dmitrijus Skorobutovas. svoboda.org nuotrauka

Rusijos valstybinėje televizijoje ilgai užimant aukštas pareigas ir tikint Kemliaus politika, skaudus darbo praradimas gali atverti akis. Buvęs „Vesti“ programos vadovas patyrė ne tik asmeninę neteisybę ir nuoskaudą, bet į viską pradėjo žiūrėti gerokai plačiau. Jis pagaliau suvokė, kokioje propagandinėje mašinoje darbavosi.

Buvęs programos „Vesti“ („Naujienos“ – liet.) vyriausiasis redaktorius Dmitrijus Skorobutovas įsitikinęs, kad po 15 metų darbo jis buvo atleistas pažeidžiant Darbo kodeksą – tuo metu, kai turėjo biuletenį dėl ligos, tiksliai nepaaiškinus dėl kokios straipsnio dalies pažeidimo.

Birželio 20 dieną Maskvos rajoninis teismas svarstys D. Skorbutovo ieškinį Rusijos valstybinei televizijos ir radijo kompanijai (RVTRK). Pats ieškovas mano, kad vienintelė atleidimo priežastis buvo skandalas su vienu ryto naujienų laidos montažo režisieriumi, kai šis beveik prieš metus darbo vietoje sumušė D. Skorobutovą.

„Manau, šalis degraduoja, – sakė buvęs „Vesti“ redaktorius. – Pagal savo pavyzdį matau, kaip dirba prokuratūra, darbo inspekcija, teismas. Negaliu apginti savo interesų, nors įstatymas yra mano pusėje.“

Tuo metu buvęs „Vesti“ redaktorius po skaudžių įvykių viską pervertino. Suvokė, kad gyveno paralelinėje propagandinėje realybėje, o ne tikrame gyvenime. Apie tai jis atskleidė per interviu „Radio Svoboda“.

„Kirkorovo nereikia!“

Pasak D. Skorobutovo, nors jis turi didelį darbo stažą, jau senokai svarstė, kad norėtų išeiti iš darbo. Televizijos kanale jis pradėjo dirbti 2001 metais. „Tada buvo kitokia šalis ir kitokia televizija, vaizdą rodydavo objektyvesnį, – pasakojo redaktorius. – Tačiau nuo 2011-ųjų (tada po parlamentinių rinkimų Rusijoje kilo protestų banga – red.) ribojimų atsirado gerokai daugiau.

„Kaip jis pasakojo, RVTRK darbuotojams nebūna trumpų pasitarimų, bet ir taip visi žino, ką galima rodyti, ko – ne. Temos svarstomos televizijos kanalo vadovybės pasitarimuose.

Naujienų išleidimo planuose yra skiltis „Neleisti“, o tokių sprendimų logika ne visada aiški būna net ilgamečiams valstybinio kanalo darbuotojams.

„Radio Svoboda“ pasiekė dokumentai, kuriuose matyti, kad skiltyje „Neleisti“ yra net „lojalių“ asmenų pavardžių: Dmitrijaus Rogozino, Pavelo Astachovo, Filipo Kirkorovo. „Karalienės gimtadienio nepijarinam!“ – parašyta 2016 metų balandžio 11 dieną. „Nevartojame frazės „žmonės su negalia“. Vaidiname juos invalidais“, – nurodoma kitame plane. „Dėl visų masinių neramumų skambinti Vorončenko“, – keliuose dokumentuoja parašyta didžiosiomis raidėmis. Aleksandra Vorončenko yra programos „Vesti“ išleidimo tarnybos direkcijos viršininko pavaduotoja. „Tai pačios A. Vorončenko kūryba, – sakė D. Skorobutovas. – Aš jai sakiau, kad tokius dalykus reikia perduoti žodžiu, o ji bet sukūrė pokalbių kambarį tinkle „Telegram“, per kurį dalydavo mums nurodymus. Įsivaizduojate, kas yra „Telegram“ ir kam jis priklauso?“

LŽ paaiškina, kad „Telegram“ yra socialinis tinklas, kurio centras – Berlyne. Jo įkūrėjas Pavelas Durovas buvo žmogus, paleidęs „VKontakte“– populiariausią socialinį tinklą Rusijoje, bet dėl galiausiai turėjęs iš ten pasitraukti ir emigruoti iš gimtosios šalies.

Po naujieną apie prezidentą ir premjerą

D. Skorobutovas pasakojo, kad per kiekvieną televizijos žinių laidą privalo būti bent viena naujiena apie Rusijos prezidentą Vladimirą Putiną ir premjerą Dmitrijų Medvedevą. Už tai visa atsakomybė tenka vyriausiajam redaktoriui.

„Kartą atvažiavo praktikantė, ji rengė žinutė apie iš Tolimųjų Rytų – ten streikavo jūreiviai. Praktikantė daug visko prikapstė. Tekste parašė, kad jūreiviai susirinko, iškėlė plakatus, o ten buvo užrašas: „Putinai, grąžink pinigus.“ Aš pasakiau: „Tu juk dirbi valstybiniame kanale, mąstyk galva. Kodėl pateiki tokius politinius dalykus?“ Ji paklausė: „Bet jeigu tai – faktas?“ Aš paaiškinau: „Tai valstybinė televizija, gyvena iš valstybės, negali tokioje šviesoje rodyti pirmųjų asmenų.“ Ji sučiaupė lūpas. O aš viską išėmiau“, – prisiminė D. Skorobutovas.

Skausmingas pervertinimas

Klausiamas, kodėl neieškojo kito darbo, D. Skorobutovas teigė, kad iki pastarojo laikotarpio buvo veikiančios valdžios šalininkas. Jis tikėjo, kad Rusijos vadovybė viską daro teisingai. „Maniau, aplink mus susiklostė sudėtinga situacija, gal net pavojinga. Prieš Rusiją vykdomas informacinis karas, jis gali būti kaip pasiruošimas realiems veiksmams, – sakė D. Skorobutovas. – Štai Vakaruose visos žiniasklaidos savininkų yra du ar trys. Valdžia juos spaudžia. Tai jie griebiasi antirusiškų temų ir jas išpučia. O mes jiems atsakome.“

Naujienų išleidimo planuose yra skiltis „Neleisti“, o tokių sprendimų logika ne visada aiški būna net ilgamečiams valstybinio kanalo darbuotojams.

Konfliktas valstybiniame kanale redaktoriui atvėrė akis. D. Skorobutovas teigė, kad jam iki šiol sunku atsisakyti savo įsitikinimų. Tenka viską pervertinti, o tai yra skausminga.

„Manau, šalis degraduoja, – sakė jis. – Pagal savo pavyzdį matau, kaip dirba prokuratūra, darbo inspekcija, teismas. Negaliu apginti savo interesų, nors įstatymas yra mano pusėje.“ Pasak D. Skorobutovo, „Vesti“ kolektyve kalbėti apie politiką neįprasta, o ir laiko nebūna. Tačiau jam kolegos pasakojo, kad vieno redaktoriaus pažiūros yra kitokios. Esą jis net į mitingus eina. D. Skorobutovas redaktoriaus pavardės neatskleidė, bet teigė, kad dėl jo problemų niekam nekildavo.

„Tiesiog mums būdavo ne iki to – gyveni paralelinėje realybėje, ir tik tada, kai susiduri su tikru gyvenimu, supranti, kad kažkas yra ne taip“, – galiausiai suvokė D. Skorobutovas.

Dirba dėl pinigų

Televizijos kompanijos RT (anksčiau vadinosi „Russia Today“) bendradarbis portalui theins.ru teigė, kad tai yra gera darbo vieta dėl atlyginimo, medicinos draudimo ir apskritai sąlygų. O pagal ideologiją – tai įprastas propagandinis kanalas. Ten „teisingos“ temos parodomos „teisingu“ kampu. Tarkime, rodoma daugybė siužetų apie žmogaus teisių pažeidimus JAV ir nė vieno – Rusijoje.

Jis teigė, kad RT dirba ir daug normalių, adekvačių žmonių. Daugeliui turbūt nusispjauti į ideologiją. Jie dirba todėl, kad gerai moka. Yra tokių, kurie savo darbo nekenčia, bet kenčia, nes nėra kur išeiti. Frazę „kaip mane viskas užkniso“ galima išgirsti šios televizijos rūkykloje, koridoriuje, valgykloje, studijoje, redakcijoje ir taip toliau.

Tikslinė RT auditorija, kuriam kanalas ir buvo steigtas, – JAV ir Vakarų Europos žmonės, iš tiesų nepatenkinti savo valdžia ir Vakarų politika, bet nieko nežinantys apie Rusiją. Visas turinys skirtas juodinti Vakarus, pabrėžiant, kad tenykštis elitas pats save diskredituoja. RT pasakoja ne apie Rusiją, bet apie „pūvančius“ Vakarus, todėl cenzūros klausimas praktiškai neiškyla.

„Mano darbe apskritai niekas nieko nenurodinėja, – pasakojo RT bendradarbis. – Aišku, kanalas turi formatą ir poziciją įvairiais klausimais. Todėl kaip kurios temos keliamos, kai kurios – ignoruojamos.“ Tačiau, kaip jis pažymėjo, RT nėra laisvės karalystė, kurioje galima transliuoti viską, kas šauna į galvą. RT darbuotojai skiria asmeniškumą ir profesionalumą, atlieka tą darbą, už kurį gauna pinigus. Kas negali to padaryti, išeina. Kartais vienas ar kitas žurnalistas atsisako dirbti prie kokios nors temos, tada jį permeta prie kitos.

„Mane mažai domina politinis perduodamos informacijos aspektas, nes televizijoje „pinigai nekvepia“, – teigė RT bendradarbis.

DALINKIS:
0
SPAUSDINTI
PASAULIS
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"