Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
ŠEIMA IR SVEIKATA

Bulvė – antroji mūsų vaikų duona

 
2017 09 12 12:41
Svarbu valgyti šiltas, ką tik pagamintas bulves. Atvėsusiuose bulvių patiekaluose krakmolas pakinta, todėl plonojoje žarnoje beveik nesuvirškinamas.
Svarbu valgyti šiltas, ką tik pagamintas bulves. Atvėsusiuose bulvių patiekaluose krakmolas pakinta, todėl plonojoje žarnoje beveik nesuvirškinamas. Neringos Banienės nuotrauka

Lietuvis per parą suvalgo 250 g bulvių. Tad bulves drąsiai galime vadinti antrąja duona. Rudenį bulvių suvalgome gerokai daugiau, nei pavasarį. Dažnas pasvarsto, ar ne per daug, ar nenutuksime. Į šiuos klausimus atsako gydytojas dr. Algimantas Vingras.

PSO ekspertai rekomenduoja bulves valgyti nuo mažų dienų, nes jos yra krakmolingos ir teikia daug energijos. Mažyliai greitai pasisavina bulvėse esantį krakmolą ir kitas medžiagas. Tačiau tik tuomet, kai patiekalas iš bulvių yra ką tik pagamintas ir dar neatvėsęs. Atvėsusiuose bulvių patiekaluose krakmolas pakinta, todėl plonojoje žarnoje beveik nesuvirškinamas. Jei verdate kūdikiui daržovių košę, bulvių joje neturėtų būti daugiau nei pusė.

Tinka visiems

Bulvės tinka bet kurio amžiaus žmonėms, net kūdikiams nuo 6 mėnesių, nes:

jose esantys baltymai yra vertingiausi iš visų augalinių baltymų;

jos nėra labai kaloringos: 100 g bulvių yra tik 74–78 kcal;

nitratų jose susikaupia mažiau nei kitose daržovėse, o verdant ar kepant bulves dauguma nitratų visai pranyksta;

bulvės nekaupia sunkiųjų metalų;

jose beveik nėra riebalų, todėl tinkamos ir nutukusiems vaikams.

Kaip išsaugoti vitaminą C?

Bulvėse daug vitamino C, tačiau nėra lengva jį išsaugoti. Ką daryti?

Vertinkite šviežias. Vitamino C kiekis bulvėse priklauso nuo to, kada jos nukastos. Po nukasimo praėjus 3 mėnesiams vitamino C lieka 2/3, o po pusmečio – tik 1/3.

Plonai skuskite. Po luobele yra daugiausiai vitamino C ir mineralinių medžiagų. Jei skutate storas luobeles, nuskutate ir vitaminus.

Virkite su lupenomis. Dvigubai daugiau vitamino C išlieka su lupenomis virtose bulvėse.

Dėkite tik į verdantį vandenį. Norint, kad bulvėse išliktų kuo daugiau vitamino C, reikia jas nuskusti prieš pat verdant ir dėti į jau užvirusį vandenį (ar sriubą).

Virkite geruose. Vitamino C beveik neliks, jei bulves virsite variniuose ar skardiniuose puoduose. Geriausiai tinka emaliuoti ar stikliniai puodai, o dar geriau – garų puodai, kuriuose bulvės ne verda, o troškinamos garuose.

Ne kepkite, o virkite. Gaila, bet vitaminas C žūsta bulves kepant, o juo labiau iš jų gaminant traškučius. Daugiausia jo lieka bulves troškinant garuose.

Trys „ne“ apie bulves

Nevartokite sudygusių ar pažaliavusių bulvių, nes jose yra nuodingos medžiagos – solanino. Solaninas ardo kraujo kūnelius eritrocitus ir slopina nervų sistemą.

Nešildykite vakarykščių bulvių patiekalų. Patikėkite, jie jau beverčiai.

Nelaikykite bulvių kambaryje ar šiltame sandėliuke. Veikiamos šilumos bulvės per kelias dienas praranda didesnę dalį vitamino C, jose pradeda gamintis solaninas.

Šlovė bulvių košei

Mažiausiai vertingi bulvių patiekalai – bulvių traškučiai, keptos bulvės, aliejuje gruzdintos bulvės, bulvių košė su sviestu (jį reikia keisti alyvų aliejumi), bulvių patiekalai su aštriais prieskoniais.

Virkite paskanintą bulvių košytę. Jos maistinė vertė ir skonis pagerės, jei košę pagardinsite: žiupsneliu smulkiai kapotų žalumynų, lašeliu grietinėlės (vietoje pieno), alyvuogių aliejumi.

Pieną ar grietinėlę reikia pilti tik į karštą košę.

Kodėl nesveika valgyti traškučius

Bulvių traškučiai dabar labai populiarūs. Tai supjaustytos griežinėliais, pakaitintos riebaluose ir išdžiovintos bulvės. Juos gaminant dedama daug aštrių prieskonių ir druskos (dažniausiai – sūraus natrio glutamato). Traškučiuose beveik nėra vitaminų, mikroelementų ar baltymų. Jie turi pakankamai medžiagų, labai greitai atpalaiduojančių energiją. Traškučiuose esantis natrio glutamatas didina kraujo spaudimą.

Bulvių traškučių nevalgykite, jei:

Esate linkęs pilnėti (nes yra labai kaloringi, prisigėrę riebalų).

Esate linkęs sirgti skrandžio ar žarnyno uždegimais (nes traškučiai sunkiai virškinami).

Esate persirgęs kepenų uždegimu.

Dažnai lankotės pas stomatologą dėl dantų ėduonies.

Bulvė gydo!

Nušalimai ir nudegimai. Bulvių tyrelių kompresai gydo nužvarbusias ir nušalusias kūno vietas. Žalią tik sutarkuotų bulvių tyrę 0,5–1 cm sluoksniu uždėkite ant nušalusios vietos, uždenkite medžiagos skiaute, vaškuotu popieriumi (ar polietileno maišeliu) ir apriškite. Po 1,5–2 valandų procedūrą pakartokite. Tarkuotos bulvės gydo ir nuplikytas, nudegintas vietas.

Sloga ir bronchitas. Slogą, gerklų uždegimą ir bronchitą galite gydyti virtų bulvių garų inhaliacijomis. Reikia kelis kartus per dieną pakvėpuoti garų, kurie išsiskiria trinant išvirusias bulves.

Angina. Šviežių bulvių sultimis skalaukite gerklę, jei susirgote angina.

Skrandžio bėdos. Šviežių bulvių sultys mažina skrandžio ir žarnyno skausmus, stabdo pykinimą ir vėmimą, padeda gyti opoms. Bulvių sulčių patariama gerti sergant gastritu, dvylikapirštės žarnos opa, užkietėjus viduriams. Geriama po 50–150 ml 3 kartus per dieną 30 minučių prieš valgį.

Širdies ir inkstų ligos. Kadangi bulvėse yra daug kalio, jų patariama valgyti sergantiems širdies ir inkstų ligomis žmonėms.

Egzema. Egzemos pažeista oda gydoma bulvių sultimis.

Nudegimai nuo saulės. Perkaitus saulėje, padės virtų bulvių kaukės, nes jos drėkina ir gaivina perdžiūvusią odą. Į virtų bulvių tyrę reikia įpilti grietinėlės ir tyre tepti veidą ar kūną.

Per didelis kraujospūdis. Bulvių sultyse esančios medžiagos mažina kraujospūdį, todėl sulčių patariama gerti po 50–100 ml 2 karus per dieną, jei kraujospūdis per didelis.

Parengta bendradarbiaujant su „Mamos žurnalu“

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
ŠEIMA IR SVEIKATA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"