Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
#AUGULIETUVOJE

Kaip padažai tapo pagrindiniu verslo patiekalu

 
2017 05 17 12:10
"Daumantai LT" nuotrauka

Sokratas yra pasakęs „Alkanas žmogus netyrinėja padažo“. Sunku pasakyti, kas šiandien į savo lėkštę dažniau „Daumantai LT“ paruoštus padažus deda – alkanieji ar gurmanai – tačiau aišku viena – abejingų nepalieka. Šiandien tai viena didžiausių Lietuvos įmonių, kurioje kasdien pagaminama 60 tonų įvairiausių pagardų, čia dirba daugiau nei 80 žmonių, o apyvarta siekia 15 mln. eurų per metus. O viskas prasidėjo prieš ketvirtį amžiaus, kai keli draugai nusprendė imtis verslo. Įmonės akcininkai yra trys – Saulius Grinkevičius, Robertas Neimontas ir Romanas Seliava.

„Ne vienas iš mūsų dar sovietmečiu dirbo ką nors papildomai, pvz., augino gėles, agurkus, bulves. Kai Lietuva tapo laisva, susidėję po kelis šimtus rublių, įkūrėme uždarąją akcinę bendrovę ir ėmėmės visų savo veiklų stipriau, drąsiau ir pilnu tempu. Buvom jauni, avantiūristai, įsivaizdavome, kad viskas mums pavyks, net negalvojome, apie jokias grėsmes“, – pasakojimą pradeda direktorius Robertas Neimontas.

Verslo pradžia – deficitas

Verslo entuziastai neslepia, kad tais laikais biznio nišų buvo nors vežimu vešk – viskas buvo deficitas, o verslo gyslelę savyje bandė atrasti kone kiekvienas. Sumetę į krūvą kuklų iki tol uždirbtą kapitalą veiklieji kėdainiškiai 1992 metais atidarė pirmą maisto prekių parduotuvę, netrukus tokių parduotuvėlių tinklas ėmė plėstis ir aplinkiniuose miesteliuose.

Dar po metų verslininkai kėdainiškius ir miesto svečius pakvietė į restorano „Pirkliai“ atidarymą, kur pagrindinius patiekalus ruošė kulinaras Algis Kairys, vėliau ir tapęs tuo, kuris sumaišė pirmąjį „Daumantų“ majonezą, bet neužbėkime įvykiams už akių.

Prekyba sekėsi neblogai, restorano lankytojų irgi netrūko, taigi jaunieji verslininkai 1994 metais atidarė dar ir silkių perdirbimo fabriką.

„Gaminome silkių ir žuvies prezervus. Juos gardindavome užgardais su majonezu ir daržovėmis, kad žmonės silkę pirktų parduotuvėje jau paruoštą. Apie 1995 metus vis sparčiau augo šių gaminių pardavimai. Lietuvoje majonezo nuolat trūko, o tiekimas iš kaimyninės šalies ne visada vyko sklandžiai. Būdavo, kad nemaži jo kiekiai sugesdavo laukiant eilėse pasienyje, taigi nieko nebeliko, kaip tik patiems pabandyti gaminti majonezą“, – dar vieną savo verslo avantiūrą prisimena R. Neimontas.

Iš kairės į dešinę: Romanas Seliava, Saulius Grinkevičius ir Robertas Neimontas / "Daumantai LT" nuotrauka
Iš kairės į dešinę: Romanas Seliava, Saulius Grinkevičius ir Robertas Neimontas / "Daumantai LT" nuotrauka

Pirmosios majonezo „partijos“ gamyba po ilgų įkalbinėjimų ėmėsi A. Kairys. Šiandien „Daumantų LT“ produkciją gamina moderniausi gerai žinomų užsienio gamintojų, tokių kaip „Manzini“, „Motovario“, „Siemens“, „Willet“, „Sato“, „Beil“, technologiniai įrengimai, per parą įmonėje pagaminama 45 tonos majonezo ir 15 tonų pomidorų padažų, o tada kiaušinių tryniai, actas ir aliejus buvo sumaišyti garaže įsikūrusiame improvizuotame ceche.

„Reikėjo mikserio – tai ant gręžtuvo primontavome sparnuotę ir paprastame emaliuotame kibire suplakėme pirmąjį „Daumantų“ majonezą. Tiesa, šį vardą jis gavo truputį vėliau, o pavadinimą pasiskolinome iš netoliese buvusio Daumantų dvarelio. Juk būtent dvarai senovėje garsėjo savo šeimininkėmis, kulinariniu paveldu, tradicijomis ir naujovėmis, naujos maisto mados gimdavo būtent ten“, – prisiminimais dalijasi Saulius Grinkevičius, dabar užimantis Kėdainių rajono mero pareigas.

Kėdainiečio maišyti padažai ir ant Prezidentės stalo

Eksperimentai vis didėjančiame „kibire“ su pirmuoju „Daumantų“ majonezu truko pusantrų metų. 1996 metų pabaigoje bendrovė „Vesiga“ savo veiklą pradėjo kaip užgardų ir pagardų gamykla. Prasidėjo unikalių europietiško majonezo skonio receptūrų kūrimas, buvo tobulinamas gamybos procesas, perkami įrengimai.

Beveik iš karto – 1997 metais – bendrovė ėmėsi gaminti kečupą, po 3 metų prasidėjo ir pomidorų padažų gamyba. 2001 metais įmonė iš mažučio cecho persikėlė į naują, šiuolaikišką ir kompaktišką pastatą, tiesa bendrovė „Vesiga“ savo vardą į „Daumantai LT“ pakeitė tik 2013 metais.

Pradedantiems verslą noriu pasakyti, kad versle laimi ne tas, kuris stipriausias, o greičiausias.

Silkių gamyba buvo nutraukta ir restoranas uždarytas apie 1999 metus. Buvo nuspręsta nesiblaškyti ir susikoncentruoti į pagardų ruošimą. Įmonės technologas A. Kairys sako, kad per 20 metų vartotojams buvo pasiūlyta 415 pavadinimų gaminių. Iki šiol pagrindinis „Daumantų LT“ asortimento maišytojas išliko A. Kairys.

„Virtuvėje sukiojuosi nuo mažų dienų, iki šiol pamenu tėčio ruošto avienos kepsnio kvapą ir skonį. Skaičiuoju, kad vien tik šioje įmonėje esu bandęs sumaišyti gal tūkstantį padažų, daugiau nei pusė jų buvo pradėti gaminti. Žinoma, ne visi įtiko vartotojų skoniui, todėl nuolat kuriame naujus“, – pasakoja A. Kairys.

Kulinaras Algis Kairys - žmogus, kuris sumaišė pirmąjį „Daumantų“ majonezą / "Daumantai LT" nuotrauka
Kulinaras Algis Kairys - žmogus, kuris sumaišė pirmąjį „Daumantų“ majonezą / "Daumantai LT" nuotrauka

Šiuo metu įmonė tiekia pardavimui apie 100 skirtingų pagardų, juos noriai skanauja ne tik lietuviai, bet ir skandinavai, vokiečiai, danai, anglai, airiai, latviai, švedai, lenkai, rusai, ukrainiečiai ir kitų šalių gyventojai. Rytiečiai taip pat buvo nustebinti lietuvių kurtu majonezu „MangoMajo“ ir „CocoMajo“.

„Mūsų fabrike viešėjęs indas buvo sužavėtas ir nustebintas šiais padažais. Naujuosius rytietiško skonio pagardus „Asia“, „Thai“ ir „China“, kaip puikiai pagamintus produktus, gyrė net kinai, nors eksportuoti į savo šalį jie norėtų europietiško skonio gaminius. Mūsų majonezas su čiobreliais labai gerai buvo įvertintas Paryžiuje. Šiuo metu į kitas šalis iškeliauja apie trečdalis visos mūsų produkcijos“, – sako kulinaras, pagardus kūręs net prezidentės Dalios Grybauskaitės Velykų stalui.

„Man tai kainavo ne vieną nemigo naktį... Kūriau, maišiau, keičiau sudedamąsias majonezo dalis. Iš septynių originalių receptų buvo atrinkti trys: su ypatingu būdu marinuotais lietuviškais baravykais, labiausiai savo skonį, atskleidžiantis su virtais ar keptais burokėliais; antrasis pagardas – tai majonezas su paskrudintais ir rankomis smulkintais kedro riešutais bei moliūgų aliejumi, puikiai derantis prie kepto kalakuto, o pusryčiams geriausiai tiko ypač kvapnus ekologiškas majonezas su čiobreliais, kanapių aliejumi bei natūraliomis citrinų sultimis“, – pasakoja A. Kairys.

Rinkos lyderiai lėtinti apsukų neketina

Sutikti Lietuvoje šeimininkę, kuri nebūtų bandžiusi savo patiekalus patobulinti bendrovės „Daumantų LT“ produkcija, turbūt, neįmanoma. Pirmą kartą savo produktus kėdainiškiai pristatę „AgroBalt“ parodoje dar 1995 metais, beveik kasmet įvertinami „Metų gaminio“ apdovanojimu (jų įmonės sąskaitoje šiandien yra 8), o 2009 metais buvo pripažinti „Populiariausiais pagardų tiekėjais“.

Populiarumo laurai skinami ir kitose šalyse jau daugiau nei 10 metų. Įmonės vadovai skaičiuoja, kad ypač eksportas išaugo 2011 metais ir pasiekė tuomet 9 milijonų litų ribą.

„Lietuvos pramonininkų konfederacijos konkurse už šį proveržį Europos rinkoje įmonę pripažino „Metų eksportuotoju 2011“. Galime didžiuotis, kad eksportas nuolat auga, o štai pardavimai Lietuvoje yra šiek tiek aprimę. Tam įtaką daro demografinė krizė, kuri lemia drastiškus vartojimo pasikeitimus. Kita vertus, labai išrankus ir įnoringas darosi ir klientas – jis visada nori būti nustebintas, pamalonintas, tačiau tai yra įdomu, tai variklis keistis, gaminti vis kažką naujo, unikalaus“, – sako įmonės vadovas.

"Daumantai LT" nuotrauka
"Daumantai LT" nuotrauka

Šiandien įgytos patirties ir sukauptų žinių pagrindu nuolat kuriami nauji pagardų receptai ir tobulinama tai, kas sukurta, panaudojant naujausius išradimus ir technologijas. Pasak vadovo, įkvėpimas išbandyti ir pritaikyti viską savo fabrike ateina vos tik sužinai ką nors naujo arba į galvą šauna kokia idėja.

„Drąsiai keitėme pakuotes. Iš tuo metu įprastų 250 gramų talpos indelių perpylėme majonezą į kibirėlius. Pirmieji pateikėme savo produkciją patogiuose naudoti maišeliuose, o kai ne tik moterys pradėjo skaičiuoti kalorijas, sukūrėme neriebaus majonezo receptą, kuris populiarus iki šiol. Esame užpatentavę tris išradimus. Net neabejojame – tai tikrai ne pabaiga“, – šypteli R. Neimontas, kurio vadovaujamos įmonės produktai šveicarų organizacijos „ICERTIAS“ (International Certification Association) tarptautinio projekto „Best Buy Award“ metu pripažinti kaip geriausi kokybės ir kainos santykio gaminiai.

„Pradedantiems verslą noriu pasakyti, kad versle laimi ne tas, kuris stipriausias, o greičiausias. Kartais gali padaryti ir šiek tiek blogiau, bet jei padarei greitai – užsiėmei rinką, poziciją, produktą, paslaugą, gaminį, idėją gali ir pavystyti, ir patobulinti. Vadovavausi tokia patarle, to linkiu ir kitiems“, – sako R. Neimontas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
#AUGULIETUVOJE
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"