TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Abejotiną rangovą paliko už uosto vartų

2010 12 20 0:00
Nors uosto statybos per dešimtmetį pasistūmėjo į pietinę dalį, šiaurinės dalies ruože iki šiol neištaisytas belgų paliktas brokas.
Vidos Bortelienės nuotrauka

Iš uosto krantinių rekonstrukcijos konkurso pašalintas dalyvis įžvelgė diskriminaciją. Rusijos mokslinės-gamybinės įmonės "Šelf" skundus atmetę teismai ne tik gilinosi į formalius ieškinio motyvus, bet ir atsižvelgė į nacionalinio saugumo aspektą.

Klaipėdos apygardos teismas gruodžio 10 dieną atmetė įmonės "Šelf" Klaipėdos filialo vasarą pateiktą ieškinį, kuriuo buvo prašoma panaikinti Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) viešojo pirkimo komisijos sprendimą pašalinti ją iš konkurso.

Teismas nustatė, kad pretendentas neatitiko dviejų konkurso reikalavimų: buvo netinkamai užpildęs žiniaraščius ir neturėjo jungtinės veiklos sutarties su deklaruota partnere - bendrove "SAAS Technologies Group". Kitų KVJUD nurodytų neįvykdytų konkurso sąlygų teismas nevertino.

Nutarties paskelbimo išvakarėse, gruodžio 9 dieną, Lietuvos apeliacinis teismas pranešė panaikinęs šioje byloje priimtą Klaipėdos apygardos teismo rugpjūčio 23 dienos nutartį konkursą sustabdyti ir patenkino uosto direkcijos prašymą jį atnaujinti.

Konstatuota, jog geriausią kainą pasiūliusios Vokietijos kompanijos "Josef Mobius Bau-Aktiengesellschaft" padalinys Lietuvoje galės pradėti 24 mln. litų vertės krantinių rekonstrukciją. Teismo nutartyje pažymima, - pirmą kartą per KVJUD konkursų istoriją, - kad "strateginę reikšmę turinčio objekto rekonstrukcijos darbų sustabdymas ir nukėlimas neapibrėžtam laikui gali turėti neigiamos įtakos nacionalinio saugumo ir visuomenės apsaugos stabilumo užtikrinimui".

Neištaisė broko

Besibaigiantys metai KVJUD veiklai ypatingi tuo, kad trys 150 mln. litų bendros vertės statybų konkursai po pusmetį buvo įšaldyti dėl teisminių ginčų. Nors perkančioji organizacija savo veiksmus apgynė, darbų naujuose objektuose nespėjo pradėti konkursų laimėtojais paskelbtos bendrovės "Latvijas tilti", BMGS ir "Jozef Mobius Lietuva". Su pastarosiomis dviem dar nespėta pasirašyti ir sutarčių.

Įgyvendinant šiuos projektus, KVJUD duomenimis, šiemet buvo planuojama panaudoti 55 mln. litų. O tai reiškia, kad sudaryta ne tik 2010, bet ir 2011 metų išlaidų sąmata nuėjo perniek. Vietoj pabaigtuvių kitąmet vyks tik šių objektų pradžios ceremonijos.

Sutapimas ar ne, bet keisčiausi statybų dalykai, ir jau antrą kartą, vyksta uosto ruože ties Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos ("Klasco") 7-9 krantinėmis. Anksčiau jas projektavusi belgų kompanija "Haecon" rangovu pasirinko taip pat belgų įmonę - "Hydro Soil Services". Ši tąkart atsiuntė į Lietuvą tik betono purškimo įrenginį ir keletą specialistų, o kitus darbus darė lietuviai.

1998 metais krantinės buvo pastatytos ir už darbus belgams KVJUD sumokėjo per 30 mln. litų. Tačiau belgai neiškasė prie krantinių grunto iki 14 metrų, kaip numatyta, nes tuo metu esą dar buvęs neišgilintas įplaukos kanalas. Netrukus paaiškėjo, kad krantinių gilinti negalima, nes jose yra tuštumų.

Ilgai trukęs teisėsaugos organų aiškinimasis, kaip pakenkta valstybės interesams, baigėsi tylomis. Praėjus 5 metų garantiniam krantinių terminui KVJUD nedrįso rizikuoti ir leisti pinigus advokatams bylinėjantis Hagoje. Be to, paaiškėjo, kad paduoti į teismą nėra ką - atsakovų ir pėdos ataušusios.

Neįrodė patikimumo

Pasimokę iš belgų atvejo, KVJUD vadovai užsieniečius prie krantinių kitąkart prileido tik tuomet, kai to pareikalavo stojimo į Europos Sąjungą sąlygos. Tačiau perstatyti 7-9 krantines pinigų gailėta visą dešimtmetį. Po nuolatinių "Klasco" priminimų, kad prie šių krantinių negali būti švartuojami 13 metrų grimzlės laivai, o tai trukdo didinti krovą, rekonstrukcijos atidėliojimo argumentai išseko. Kai lėšų atsirado, sprendimui imtis statybų vėl iškilo kliūčių. Šiemet pavasarį KVJUD pagaliau paskelbė 8-9 krantinių statybos atvirą konkursą. Jo sąlygose nurodoma, kad bendras numatomos rekonstruoti sienutės ilgis yra 255 metrai. Akvatorija prie krantinių turi siekti 14,5 metro. Objekto skaičiuojamoji statybos darbų kaina siekė 30 mln. litų. Numatyta rangos darbų trukmė - 15 mėnesių nuo sutarties pasirašymo datos.

Birželio 22 dieną buvo atplėšti dalyvių pristatyti �vokai. Pasiūlymus rekonstruoti "Klasco" krantines pateikė septyni pretendentai, tarp kurių savarankiškai dalyvavo tik viena Lietuvos bendrovė. Kiti dalyviai - konsorciumai su kitų šalių įmonėmis arba vien tik užsienio įmonės iš Vokietijos, Lenkijos, Latvijos, Estijos ir Rusijos.

Surikiavusi pretendentus pagal siūlomą kainą, KVJUD rugpjūčio pradžioje atmetė pigiausią "Šelf" pasiūlymą. O geriausiai įvertino kompaniją "Josef Mobius", ketinančią pastatyti objektą už 24 mln. litų.

"Šelf" tokį KVJUD sprendimą apskundė Klaipėdos apygardos teismui. Ieškovas įrodinėjo, kad atmestas "Šelf" pasiūlymas padarys mūsų valstybei 2 mln. litų žalą. Rusų įmonė esą buvusi diskriminuojama, iš jos reikalauta daugiau negu iš kitų dalyvių, nes laimėtoju pripažinto konkurento dokumentuose neva nepastebėta padarytų klaidų.

Teismas nesigilino, ar "Šelf" ir jos jungtinės veiklos partnerė "SAAS Technologies Group", kurios pavadinimą, nekalbant jau apie darbus, mažai kas uostamiesčio objektuose yra girdėjęs, pajėgios krantines pastatyti. Abejonių sukėlė ne iki galo užpildytas žiniaraštis ir "Šelf" patikimumą liudijanti "priesaikos deklaracija". Notaro patvirtintas dokumentas buvo pateiktas vietoj Rusijos institucijų pažymos, turėjusios patvirtinti, kad kompanija legali, turtas neareštuotas, o jos vadovams nėra iškelta baudžiamųjų bylų pagal Rusijos įstatymus.

KVJUD atstovaujantys teisininkai aiškino, kad Lietuva su Rusija nėra apsikeitusi notomis, jog šalys atleidžiamos nuo pareigos autorizuoti dokumentus, o konkurso sąlygas reikia arba vykdyti, arba visai jame nedalyvauti.

Laikas - pinigai

Nutarties išklausyti atvykęs "Šelf" interesams atstovaujantis Aleksandras Saveikis piktinosi teismų sprendimais ir LŽ tikino, kad abi nutartis "ne tik skųs, bet darys kai ką daugiau". Anot jo, demaskuos KVJUD užkulisių veiksmus ir sieks prisiteisti patirtus nuostolius.

Tačiau KVJUD generaliniam direktoriui Eugenijui Gentvilui tokia prieštaringai vertinamo klaipėdiečio reakcija kelia šypseną. Anot jo, "Šelf" gali bylinėtis ir toliau, tačiau įsiteisėjus teismo sprendimui dėl konkurso atnaujinimo sutartis su laimėtoju bus pasirašoma artimiausiomis dienomis.

"Nors uosto direkcija ir laimėjo visus teismo procesus, bet iš esmės prarado daug laiko, kuris vykdant investicijų programą yra ypač svarbus. Vaizdžiai tariant, "skundikai" niekuo nerizikavo. Vadinasi, galima skųsti nebijant jokios bausmės ir atsakomybės. Vienintelis džiuginantis dalykas yra tai, kad šiuo metu sprendžiama, kaip pagreitinti teismo bylų, susijusių su viešųjų pirkimų apskundimais, nagrinėjimo terminus", - pusmetį trukusį teismų maratoną apibendrino E.Gentvilas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"