TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Ar vyksime pigesnio benzino į Latviją?

2012 04 10 7:47

Ekonomistai prognozuoja, kad benzinas šiemet pamažu pigs, ir teigia, kad politikų siūlymai sumažinti benzino akcizą atvertų 100 mln. litų biudžeto skylę. Prekybininkai atkerta, kad valstybės pajamos nemažėtų dėl išaugsiančio vartojimo.

Sparčiai augant pasaulinėms naftos kainoms, Lietuvoje populiariausio 95 markės benzino kaina kovo viduryje perkopė 5 litų ribą. Peržengta "psichologinė riba" sukėlė ant kojų ne tik vairuotojus ir degalų prekeivius, bet ir politikus. Seime skubiai registruotos įstatymų pataisos mažinti benzino akcizą, kuris Lietuvoje yra vienas didžiausių Europoje. Panašius siūlymus teikia ir šalia esančios Latvijos, kur benzino kaina panaši, politikai. Lietuvos pardavėjai tautos atstovų sprendimų laukia su baime: jeigu kaimynai akcizą sumažins, o mūsiškiai - ne, gali atsitikti, kad lietuviai patrauks pigesnio benzino pirkti pas brolius latvius.     

Nekils, bet ir sparčiai nekris

Komercinio banko "Swedbank" vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis mano, kad šiemet benzino kaina Lietuvos degalinėse naujų rekordų nepažers. Anot jo, gali būti netgi priešingai, - kad degalų kaina keliolika centų sumažės. Tačiau ir spartaus naftos bei degalų pigimo tikėtis nereikėtų, nes padėtis Artimuosiuose Rytuose išlieka įtempta, o naftos tiekimo sutrikimai galimi beveik visose šio regiono šalyse.

"Labiausiai tikėtina, kad karinių veiksmų tarp Izraelio ir Irano pavyks išvengti, o spekuliacijos naftos rinkoje sumažės ir naftos kaina šiemet turėtų nukristi žemiau negu 120 JAV doleriai už barelį. Tikslų laiką įvardyti sunku - mes prognozuojame, kad vidutinė naftos kaina per likusius tris šių metų ketvirčius bus mažesnė už dabartinę. Neseniai Izraelis leido suprasti, kad šiemet karinių veiksmų nesiims, todėl bent jau dar vieno kainos šuolio rizika itin sumažėjo", - LŽ prognozuoja ekonomistas.

N.Mačiulis išskiria dvi pagrindines pastaruoju metu brangusio benzino priežastis - išaugusią pasaulinę naftos kainą ir JAV dolerio atžvilgiu atpigusį eurą. Pasak jo, šiuo metu "Brent" rūšies nafta, kuri naudojama Europoje, kainuoja apie 125 JAV dolerius ir nesiekia 2008 metų vasaros rekordo, kai jos kaina pakilo iki 143 JAV dolerių. Kadangi per šį laikotarpį euras JAV dolerio atžvilgiu atpigo, europiečiai už barelį naftos kovo mėnesį mokėjo jau beveik 100 eurų, o praėjusio piko metu (2008 metais) kaina nesiekė nė 90 eurų.

"Be to, nafta brangsta ne dėl itin išaugusios jos paklausos, o dėl sutrikusio tiekimo iš Libijos, Sirijos ir Pietų Sudano. Dar labiau naftos kainą didina įtampa ir karinio konflikto baimė tarp Izraelio ir Irano. Pagal naftos gavybos ir eksporto apimtį Iranas yra antra OPEC šalis ir ketvirta pasaulyje. Be to, pro Ormūzo sąsiaurį, kur sutelkta daug Irano karinių pajėgumų ir kur galėtų prasidėti kariniai veiksmai, keliauja maždaug trečdalis visos jūros keliais gabenamos pasaulio naftos. Baimė dėl būtent šių naftos tiekimo sutrikimų sukėlė jos kainą šių metų pradžioje", - priežastis vardija ekonomistas.

Siūlo mažinti akcizus

Seimo frakcijos "Tvarka ir teisingumas" narių Dailio Alfonso Barakausko ir Valentino Mazuronio iniciatyva parengtam ir užregistruotam Akcizų įstatymo pakeitimo projektui jau praėjusią savaitę pavyko surinkti reikalingus 47 Seimo narių parašus, kad šis projektas būtų įtrauktas į artimiausio Seimo plenarinio posėdžio darbotvarkę.

Projekto iniciatoriai mano, kad svarstyti, kaip sumažinti bešvinio benzino akcizo mokestį iki leidžiamo Europos Sąjungos (ES) akcizo tarifo minimumo, būtina kuo skubiau, nes nuo to priklausys degalų kainos vartotojams. Akcizų įstatymo 35 straipsnio pakeitimo projektą Seimo plenariniam posėdžiui planuojama pateikti jau šiandien.

"Degalų kainos nebekontroliuojamai kyla, o Vyriausybė nedaro nieko, kad būtų to išvengta. Iki šiol mes laikome patį didžiausią akcizą - 20 proc. didesnį, nei reikalauja ES. Todėl neišvengiamai ir skubiai turime imtis konkrečių priemonių, kad būtų sumažinta degalų kaina. Jei Vyriausybė jų nesiima, imsimės mes patys", - LŽ sakė D.A.Barakauskas.

Pagal Seimo narių siūlomą įstatymo pataisą bešviniam benzinui būtų nustatytas 1240 litų už 1000 litrų produkto akcizo tarifas. Jų skaičiavimu, sumažinus benzino akcizą iki leistino minimumo, benzino kaina degalinėse galėtų sumažėti vidutiniškai 30 centų vienam litrui, jeigu visa nauda iš akcizo sumažinimo atitektų vartotojams.

Pasak D.A.Barakausko, Lietuva galėtų pagal ES reikalavimus bešviniam benzinui taikyti 359 eurų (1240 litų) akcizą. Tačiau po "naktinės mokesčių reformos" nuo 2009 metų sausio 1 dienos mūsų krašte bešviniam benzinui yra taikomas 1500 litų akcizas už 1000 litrų produkto, o tai gerokai viršija ES nustatytą akcizo tarifo minimumą.

Tačiau premjeras Andrius Kubilius mano, kad parlamentarų siūlymas mažinti akcizą nebūtų geriausias sprendimas, nes sumažintų valstybės biudžeto įplaukas, todėl reikėtų vėl galvoti apie jo išlaidų mažinimą.

"Aukštas kuro kainas visų pirma lemia labai ryškus naftos žaliavos pabrangimas. Tikėtina, kad naftos žaliava gali ir atpigti - bent jau tokių tarptautinių agentūrų pranešimų tenka irgi matyti. Situacija iš tikrųjų nėra paprasta, nėra lengva, labai gerai suprantame žmonių nerimą ir susirūpinimą, tačiau kokie nors neatsakingi veiksmai atliekant intervenciją į mokesčių sistemą tikrai nebūtų pats geriausias atsakymas dabar", - žurnalistams sakė A.Kubilius.

Pelną susižers latviai?

Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos (LNPPĮA)  prezidentas Lukas Vosylius sako, jog jau trejus metus iš eilės asociacija bando įtikinti finansų ministrę, kad ši atsižvelgtų į benzino akcizų surinkimą, kuris trejus metus iš eilės mažėjo. Anot jo, akcizas benzinui didintas tikintis, kad bus surinkta daugiau pajamų į biudžetą, o išėjo priešingai. "Prieš trejus metus turėjome teisę taikyti 1240 litų akcizą 1000 litrų, tai yra 1,24 cento vienam litrui. O taikėme 26 centais didesnį - 1,5 lito mokestį litrui benzino. Tenka tik apgailestauti dėl tokio sprendimo, nes jis norimo efekto nedavė", - įsitikinęs L.Vosylius.

Finansų ministerijos duomenimis, 2011 metais už variklių benziną buvo surinkta 514,2 mln. litų pajamų - 12,3 proc. mažiau negu 2010-aisiais. Dėl sumažėjusio benzino ir automobilių dujų pardavimo pernai į valstybės biudžetą buvo gauta atitinkamai 72,4 mln. litų ir 6,7 mln. litų mažiau pajamų nei 2010 metais. Tuo metu dyzelinių degalų pardavimas didmeninėje prekyboje 2011 metais, palyginti su 2010-aisiais, augo 2,2 procento.

Smulkiųjų degalų pardavėjų atstovui L.Vosyliui labiausiai neramu dėl to, kas bus, jeigu Seimas nepriimtų Akcizo mažinimo įstatymo projekto, o latviai apsispręstų tai padaryti. Mat Latvijos parlamente taip pat užregistruota įstatymo pataisa, siūlanti sumažinti akcizo tarifą iki leistino minimumo.

L.Vosylius pabrėžia: jeigu latviai sumažins benzino akcizą, o lietuviai - ne, mūsų tautiečiai benzino piltis vyks į Latviją. "Sutinkame, kad akcizo sumažinimas biudžeto pajamoms turės įtakos, bet galima daryti prielaidą, kad galbūt sumažintas akcizas palengvins naštą mūsų žmonėms, nes nuo degalų kainos priklauso visų kitų paslaugų kainos. Galbūt padidės pardavimas ir surinksime daugiau pajamų į biudžetą dėl išaugsiančio vartojimo, nes žmonės nebevažiuos į Rusiją, Baltarusiją. Juk esame vartai tarp Rytų ir Vakarų", - tikina L.Vosylius.

Trumpalaikė nauda?

Gitanas Nausėda, SEB banko prezidento patarėjas, atkreipia dėmesį, kad benzino akcizas Lietuvoje nuo 2009 metų sausio yra 21 proc. didesnis negu ES nustatytas minimumas, todėl jis nesistebi, kad staiga pakilus naftos ir jos produktų kainoms pasaulio rinkose politikai ėmė siūlyti sumažinti akcizą. Latvijoje benzinas kainuoja maždaug tiek, kiek Lietuvoje, bet gretimos šalies politikai, baimindamiesi, kad pernelyg didelė infliacija gali sutrukdyti įsivesti eurą 2014 metais, taip pat pasišovė sumažinti benzino akcizą.  

"Abiem atvejais tai būtų trumpalaikio poveikio priemonės, nes anksčiau ar vėliau mokesčių sumažinimas panašia dalimi padidintų degalų prekybos pelningumą ir kartu - valstybės biudžeto deficitą. Taigi, susiuvus vienoje vietoje, praplyštų kitoje", - LŽ komentavo G.Nausėda.

"Swedbank" ekonomisto N.Mačiulio nuomone, benzino akcizo sumažinimas  galėtų turėti teigiamos įtakos, jei dėl to sumažėtų kontrabanda, tačiau abejotina, ar poveikis būtų didelis - nors šiuo metu dyzelinui ir taikomas mažiausias leistinas akcizas, jo kontrabandos mastai išlieka dideli.

Be to, akcizo sumažinimas turėtų didelę neigiamą įtaką valstybės finansams - dėl to valstybė prarastų apie 100 mln. litų pajamų. "Didvyriškai siūlantieji šio akcizo mažinimo įstatymų pataisas tuo pat metu turėtų atsakyti į klausimą, kaip tos prarastos pajamos bus kompensuotos - ar didės kiti mokesčiai, o gal mažės pensijos ar kitos socialinės išmokos? Artėjant rinkimams gausu pasiūlymų mažinti mokesčius ir didinti valstybės išmokas, tačiau visų jų priežastis yra ne staiga išaugęs noras padėti krašto gyventojams, o tiesiog įsisiūbuojančios rinkėjų vilionės", - spėja N.Mačiulis.

Jo skaičiavimu, vidutinis degalų antkainis mažmeninėje prekyboje pernai svyravo apie 8-9 proc., tačiau jau kovo mėnesį buvo gerokai sumažintas. "Atrodo, kad ir patys prekybininkai vengė tos psichologiškai nemalonios 5 litų už litrą ribos", - mano jis.

Už benziną pigesnio dyzelino antkainis Lietuvos degalinėse kovą sudarė 6-8 procentus. Dyzelinui taikomas mažiausias leistinas ES akcizas ir Lietuvoje jo sunaudojama tris kartus daugiau nei benzino. Be to, pastebi N.Mačiulis, dauguma įmonių ir tolimesnius atstumus keliaujančių gyventojų naudoja būtent dyzelinu, o ne benzinu varomas transporto priemones.

Degalų kainos sudėtis (proc.)

95 markės benzino

Didmeninė kaina    48

Degalinių antkainis    4

Mokesčiai (akcizas, PVM)    48

Dyzelinas

Didmeninė kaina    54

Antkainis    6

Mokesčiai (akcizas, PVM)    40

Šaltinis: LNPPĮA, apytiksliai duomenys

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"