TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Atleidimų gali padaugėti po pusmečio

2014 10 28 6:00
Mėsininkai savo įmonių veiklą optimizavo jau anksčiau, taigi jų darbuotojams embargo poveikis nėra ir nebus toks skaudus. LŽ archyvo nuotrauka

Prekių embargo Rusijoje poveikį patyrusios bendrovės nedaug sumažino darbuotojų skaičių, nors darbo krūvis žemiausios grandies darbuotojams mažėja. Vežėjų atstovai prognozuoja, kad didesnės bėdos gali prasidėti maždaug po pusmečio, o pienininkai ir mėsininkai padėties nedramatizuoja.

Prekių embargo poveikis darbo rinkai kol kas minimalus, mat bendrovės, prekiavusios su Rusija, sėkmingai ieško naujų eksporto rinkų. Kiek sunkesnė vežėjų padėtis. Nuo Maskvos sankcijų kenčia net tie, kurie į Rusiją krovinių nė nevežė, tiesiog Europos Sąjungai priklausančiose šalyse dabar išaugo konkurencija. Kai kurios bendrovės jau mažina darbuotojų skaičių, tačiau kalbama ne apie šimtus, o apie kelias dešimtis atleistųjų.

Nereikšmingi skaičiai

Eksporto krypčių pasikeitimas pieno perdirbėjams, regis, didelės žalos kol kas nepadarė. Nė viena pieno perdirbėja neskelbia nei apie grupinius atleidimus, nei apie reikšmingą algų karpymą. Antai bendrovei „Pieno žvaigždės“ Rusija buvo didžiausia eksporto rinka – į šią šalį buvo vežama bene 40 proc. įmonės produkcijos. Audrius Statulevičius, bendrovės finansų direktorius, kalbėdamas su LŽ minėjo, kad darbuotojų įmonėje sumažėjo, tačiau nedaug. „Embargas mus palietė, bet pas mus masinių atleidimų nebuvo. Sprendėme, perorientavome gamybą. Dalies produkcijos gamybą nutraukėme dėl sumažėjusio pardavimo kiekio. Darbuotojų sumažėjo dėl sezoniškumo - kalbame apie dešimtis darbuotojų“, – nurodė „Pieno žvaigždžių“ atstovas. Tikslaus atleistųjų skaičiaus jis nenurodė, bet pridūrė, jog vasarą bendrovėje darbuotojų skaičius visada padidėja, o žiemos laikotarpiu - sumažėja. „Tai vyksta kiekvienais metais. O pieno paklausa dabar sumažėjusi visame pasaulyje. Kiek laiko užtruks rinkos korekcija, sunku pasakyti. Manome, kad iki kitų metų vidurio“, – sakė A. Statulevičius, paklaustas apie perspektyvas.

Labiausiai bijo bankų

Erlandas Mikėnas, bendrovės „Vedautos autotransportas“ vadovas, LŽ kalbėjo, kad vežėjai darbuotojų atleidimo kol kas neplanuoja. Jo teigimu, bėdos gali prasidėti maždaug po pusės metų, kai bankai, kurie yra išnuomoję transporto priemones, pareikalaus išperkamosios nuomos įmokų.

„Mūsų bendrovė rizikas išskirstė dar gerokai prieš embargą: ir pagal šalis, ir pagal įmones. Taigi pas mus kol kas drastiškų atleidimų neprireikė ir nemokamų atostogų išvaroma nebuvo“, – dėstė E. Mikėnas, vežėjų asociacijos „Linava“ prezidiumo narys. Jo teigimu, šiuo metu atleistas „vienas kitas“ darbuotojas.

„Šiuo metu bankai atideda mokėjimo terminus už transporto įmones, kai kurie vežėjai moka tik palūkanas. Tačiau tai be galo nesitęs. Bankrotų bomba gali sprogti maždaug po pusės metų. Bankai vis tiek pasakys vežėjams: padėjome pusę metų, o dabar viskas – mokėkite arba atiduokite automobilius“, – aiškino E. Mikėnas. Jo teigimu, nuo embargo kenčia net tos įmonės, kurios į Rusiją nevežė. „Tai liečia visus transportininkus. Vieni mašinas pastatė garažuose, o kiti važiuoja į Europą bet kokia kaina, nes spaudžia lizingas“, – aiškino pašnekovas.

Optimizavo jau anksčiau

Tuo metu šalies mėsininkai savo įmonių veiklą optimizavo jau anksčiau, taigi jų darbuotojams embargo poveikis nėra ir nebus toks skaudus. Nors daugelis gamyklų šiuo metu dirba vos 50 proc. pajėgumu, apie darbuotojų atleidimą kol kas nekalbama.

Egidijus Mackevičius, Lietuvos mėsos perdirbėjų asociacijos vadovas, minėjo, kad dalis bendrovių, eksportavusių į Rusiją, darbuotojams mažina darbo valandas. „Bendrovės daro kas įmanoma, apie atleidimus kol kas šnekos nėra. Dažniausiai darbuotojams mokama pagal normas. Įmonės nelabai gali sau leisti atleisti žmones, bando išlaikyti, kol suras alternatyvių rinkų“, – komentavo E. Mackevičius ir priminė, kad nemažai bendrovių savo veiklą optimizavo jau po kiaulių maro protrūkio.

***

Skaičiai

Lietuvos darbo birža (LDB) spalio viduryje apklausė įmones, turinčias riziką patirti Rusijos taikomų sankcijų poveikį.

Iš apklausos aiškėja, kad 10 bendrovių planuoja atleisti 54 darbuotojus.

LDB pažymi, kad daugiausia tarp atleidimus numatančiųjų yra transporto įmonių, dvi - medinės taros gamybos įmonės ir dvi -žemės ūkio įmonės. Didžiausias planuojamas atleisti transporto įmonės skaičius – 20 darbuotojų.

Nuo rugpjūčio iki spalio 20 dienos buvo atleisti 237 darbuotojai: 207 - iš penkių transporto, 27 – iš penkių maisto produktų gamybos įmonių, 3 – iš vienos žuvininkystės įmonės.

Šaltinis: Lietuvos darbo biržos informacija

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"