TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Atsiskaičius kortele - priverstinė dieta

2011 05 10 0:00
Tenka laukti dvi tris savaites, kol neteisingai rezervuota suma grįš į sąskaitą.
LŽ archyvo nuotrauka

Mokant už pirkinius banko kortele sutriko ryšys, bet atsiskaityti pagaliau pavyko? Pernelyg nesidžiaukite. Gali būti, kad sumokėjote kelis kartus. Bankininkai ramina: kliento pinigai tokiais atvejais grąžinami. Tiesa, gali tekti laukti ne vieną savaitę.

Kuo dažniau atsiskaityti ne grynaisiais pinigais, o banko kortelėmis gyventojus ragina tuo suinteresuoti bankai. Jų naudai valdžia taip pat mielai apribotų grynųjų pinigų cirkuliaciją. Tai neva būtų galimybė mažinti šešėlinės ekonomikos dalį, be to, taip atsiskaityti esą patogiau ir saugiau.

Gauni vieną - moki už du

Bet ar iš tiesų klientas gali jaustis saugus atsiskaitydamas kortele? Ne visada. Gali atsitikti ir taip, kad visai neplanuotai jis liks be galimybės disponuoti savo paties pinigais - banko sąskaitoje jie tiesiog bus "įšaldyti".

Taip atsitiko vilnietei Eglei (pavardė redakcijai žinoma), kuri šių metų kovo 1 dieną mokėdama už pirkinį vienoje technikos parduotuvėje atsiskaitė banko "Swedbank" išduota Visa kortele.

Į atsiskaitymo terminalą kortelės PIN kodą jau įvedusiai klientei pardavėja pasakė, kad "nesujungia su banku", neva sutriko ryšys, ir teigė nutraukusi operaciją. Po to klientei buvo pasiūlyta dar kartą suvesti kortelės PIN kodą naujai operacijai atlikti. Moteris taip ir padarė.

Grįžusi su pirkiniu namo Eglė internetinėje bankininkystėje pamatė, kad jos mokėta suma sąskaitoje rezervuota du kartus. Ši suma buvo keli šimtai litų, o nedideles pajamas gaunanti Eglė daugiau pinigų iki kitos pajamų gavimo dienos neturėjo, tad moteris sako sunerimusi. Ji paskambino "Swedbank" klientų aptarnavimo telefonu pasiteirauti, kaip elgtis. Banke klientei buvo pasakyta, kad neva nieko daryti nereikia - tiesiog laukti dvi tris savaites, esą po 14-21 dienos neteisingai rezervuotoji suma grįš į jos sąskaitą.

Tačiau po savaitės vėl tikrindama sąskaitos išrašą internetinėje bankininkystėje Eglė išvydo, kad rezervuotoji pinigų suma jau nurašyta iš jos sąskaitos - du kartus. Moteris nuskubėjo į banko "Swedbank" padalinį ir parašė pretenziją, ją banko specialistė sakė išsiųsianti į parduotuvę, kurioje įvyko klaida.

Teko laukti dar beveik savaitę, kol neteisingai nuskaičiuoti pinigai pagaliau buvo grąžinti moteriai į sąskaitą.

Pačios parduotuvės atstovai su kliente bendrauti nepanoro, nesiteikė atsakyti į jos siųstus klausimus. "Ar pardavėja, sutrikus ryšiui su banku, neturėjo manęs įspėti, kad galiu likti be pinigų? - norėtų žinoti moteris. - Tikriausiai po dvigubo atsiskaitymo turėjau neišeiti iš parduotuvės ir iš karto reikalauti kažką daryti. Bet ką? Ar pardavėja nematė, kad pinigus nuo mano sąskaitos nuskaičiavo du kartus? Neįtikėtina, kad tokioje situacijoje klientas lieka kvailio vietoje ir privalo dienų dienas, net ne vieną savaitę laukti, kol jam teiksis grąžinti jo pinigus."

Skausmingi atvejai

LŽ kalbinti bankų atstovai tvirtino, kad klientų pretenzijos dėl tokių įvykių nėra dažnos. Anot jų, sąskaitos gali "gyventi atskirą gyvenimą", apie kurį dažnas kortelės savininkas neva nė nenutuokia: esą jeigu neteisingai rezervuojama maža lėšų suma, pavyzdžiui, mokant kavinėje už puodelį arbatos, tai pastebėti gali tik nuolat atidžiai tiriantieji savo sąskaitos išrašus.

"Nuo techninių nesklandumų bei sutrikimų nėra apdraustas nei vienas pardavėjas ir bankas. Pasitaiko, kad elektroninis kortelės nuskaitymo terminalas perduoda duomenis, tačiau pardavėjas kažkurioje proceso dalyje nutraukia duomenų perdavimą ir prisijungimą. Dėl to gali būti kalti ryšio sutrikimai arba neteisingi paties pardavėjo veiksmai, tai yra žmogiškasis faktorius. Tokiu būdu rezervacijos gali būti sudubliuojamos", - aiškino banko "Swedbank" atstovas spaudai Saulius Abraškevičius.

Vis dėlto neretam gyventojui ir keliolikos litų rezervavimas jo sąskaitoje gali reikšti priverstinę "bado dietą", todėl geriausia veiksmų, siekiant susigrąžinti savo pinigus, imtis iš karto ir žinoti savo teises tokiu atveju.

Kliento budrumas - privalomas

Bankininkai dievagojasi, kad kiekviena pretenzija dėl neteisingo lėšų nurašymo nagrinėjama individualiai ir klientui pinigai visuomet grąžinami. Tačiau atsakomybę vis dėlto yra linkę stumtelėti nuo savęs. Kas atsiskaitymo kortele procese turi galutinę atsakomybę: bankas, klientas, pardavėjas, telekomunikacijų operatorius?

"Svarbus aspektas, kad klientas pats savo atliekamą operaciją patvirtina du kartus įvesdamas kortelės PIN kodą. Šiuo atveju tai laikoma kliento išreikšta valia vykdyti operacijas, - tvirtino S.Abraškevičius. - Minimą klientę aptarnavęs pardavėjas turėjo kreiptis į parduotuvę aptarnaujantį banką ir išaiškinti, kad sudubliuotą operaciją reikia anuliuoti. Tokios klaidos yra pardavėjo ir jį aptarnaujančio banko rūpestis."

S.Abraškevičius pripažino, kad bankas taip pat turi prisiimti atsakomybę ir klientui iš karto rekomenduoti kreiptis dėl klaidos į pardavėją.

Banko SNORAS Mokėjimų kortelių departamento direktorė Elvyra Kazandži taip pat tvirtino: už savo atsiskaitymo operacijas atsako kortelės turėtojas. "Tačiau visas pretenzijas dėl neteisingai nurašytų pinigų sumų nagrinėja bankas - kortelės platintojas. Kliento pretenzijos nagrinėjamos individualiai. Jeigu jis patiria nepatogumų dėl dukart rezervuotos pinigų sumos, tada bankas neatidėliotinai sprendžia tokią situaciją", - LŽ sakė E.Kazandži.

Reikalauti kompensacijos - normalu

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Finansinių paslaugų priežiūros skyriaus vedėja Agnė Paškevičiūtė mano kitaip. "Bankinę veiklą reguliuojantys teisės aktai ir bankinės veiklos standartai įpareigoja banką būti budrų, atidų ir kontroliuoti atliekamas operacijas. Bankui, išleidusiam mokėjimo korteles ir atliekančiam operacijas jomis, tenka pareiga pasirūpinti patikimu, efektyviu bei saugiu atsiskaitymo mokėjimo kortelėmis sistemos funkcionavimu. Galutinė atsakomybė už atsiradusius nuostolius dėl netinkamo piniginių lėšų rezervavimo sąskaitoje tenka bankui", - įstatymus komentavo specialistė.

Ką galima patarti klientui, kuriam atsiskaitant kortele įvyko toks "ryšio sutrikimas"? Galbūt reikia paimti iš pardavėjo operacijos nutraukimo čekį? Rašyti pretenziją dar būnant parduotuvėje? Ar iš karto pranešti bankui apie atsiskaitymą du kartus?

Bankų atstovai pirmiausia rekomenduoja dažniau tikrinti savo sąskaitą, o dėl atsiskaitymo klaidų jie siūlo kreiptis į pardavėją. O VVTAT pataria įvykus "ryšio sutrikimams" nedelsiant kreiptis į banką. Jeigu pardavėjas turi operacijos nutraukimo čekį - klientas būtinai turi jį pasiimti ir saugoti. Tai vartotojo įrodymas, kad ši operacija kartota būtent dėl "ryšio sutrikimo".

Neteisingai rezervavus didelę pinigų sumą, klientas gali nukentėti ir realiai. Tarkime, rezervuojami paskutiniai jo turimi pinigai iki kitų pajamų, tad žmogus turi ne tik rasti iš ko pragyventi 2-3 savaites, kol juos atgaus, bet dar ir mokėti paskolą. Nebeturėdamas pinigų jis vėluos sumokėti įmoką ir bankas jam skaičiuos delspinigius. Gali būti, kad tai tas pats bankas, kuris taip ilgai laiko "įšaldęs" jo pinigus. Tokiu atveju klientas turėtų dar skolintis, kad padengtų kitas skolas. Kas atsakingas ir kas tokiu atveju turi kompensuoti kliento nuostolius?

Remiantis įstatymais, vartotojas turi teisę reikalauti, kad bankas kompensuotų jo patirtus nuostolius. "Jeigu klientas patiria realius nuostolius dėl dvigubo lėšų nurašymo ir jei jam priskaičiuojama palūkanų už pradelstą paskolą, bankas kompensuoja kliento patirtus materialinius nuostolius ir anuliuoja priskaičiuotas palūkanas", - patvirtino banko SNORAS atstovė.

Mokėjimų įstatymo 41 straipsnio 1 dalis nustato, kad kai mokėjimo nurodymą inicijuoja vartotojas, bankas atsako už tinkamą mokėjimo operacijos įvykdymą. Nuostolių, atsiradusių dėl banko netinkamos mokėjimo operacijos įvykdymo, kompensavimą reguliuoja Civilinis kodeksas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"