TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Avarijos aidas atsimušė į teisinius skydus

2012 04 19 7:09

Prieš ketverius metus Klaipėdoje nutikusi tragedija, kai uoste švartuojamas prekybinis laivas apvertė vilkiką, žuvo du žmonės, sulaukė pirmosios teismo instancijos verdikto. Atsakomybė užkrauta žuvusiesiems.

Gausios advokatų gynybinės pajėgos ir tarptautinių jūrinių konvencijų šarvai - vienoje pusėje, o Klaipėdos apylinkės prokuratūros kaltinimai ir skylėti lietuviški teisės aktai - kitoje. Taip išsidėsto pajėgos precedento neturinčioje byloje, kuri negali pasiremti jokia vietine tokių įvykių nagrinėjimo praktika.

Klaipėdos apylinkės teismo teisėjas Eugenijus Antanauskas, išklausęs kaltinimo argumentų ir atsikirtimų į juos, balandžio 13 dieną paskelbė išteisinamąjį nuosprendį įtariamiesiems, lenkų laivo kapitonui W.M. ir jam patarimus davusiam Klaipėdos uosto locmanui V.Š. Esą jie nepadarė nusikalstamų veikų, dėl kurių Klaipėdos apylinkės prokuratūra teikė kaltinimus. Nukentėjusiųjų civiliniai ieškiniai palikti nenagrinėti.

Po tokio nuosprendžio baudžiamoji byla dėl neatsargaus dviejų žmonių gyvybės atėmimo bei didelės vertės svetimo turto sugadinimo, pažeidžiant teisės aktų nustatytas specialias elgesio saugumo taisykles, netrukus kelsis į aukštesnės teismų instancijos sales.

Nesutaria dėl greičio

Įvykio, kai lenkų laivas "Magdalena", plaukęs su Maltos vėliava, apvertė švartavimo lyną imantį Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos vilkiką "Barta", nagrinėjimas vėžlio žingsniu slinko trejus metus.

Tarptautinis susirašinėjimas ieškant pagrindinio kaltinamojo ir įvykyje dalyvavusio lenkų laivo, kurio net nepavyko areštuoti, prokuratūroje strigo.

Dabar, žvelgiant iš perspektyvos, dar labiau į akis krinta pirmoji vietos pareigūnų padaryta klaida - sprendimas "Magdaleną" skubiai išleisti iš uosto be jokio užlaikymo, net nepareikalavus visų garso įrašų ir dokumentų.

Lietuvos laivų kapitonai tik galvas kraipo, prisimindami, kaip jie dėl smulkių nusižengimų užsienio uostuose būdavo sulaikomi ne vienai parai, o paleidžiami - laivo savininkui sumokėjus nemenką užstatą.

O čia juk - tragiška avarija. Jiems sunku net įsivaizduoti, kas būtų, jei pakliūtų į analogišką situaciją kur nors Vakarų krašte, kur niekas po incidento net nesigilina, kas labiau kaltas.

Klaipėdos apylinkės teisme pernai rudenį pradėta nagrinėti tos tragiškos 2008 metų balandžio 10-osios įvykių laivybos kanale kronika iškėlė daug nepatogių valstybės struktūroms klausimų.

Ką fiksuoja uosto stebėjimo radarai ir stebėjimo kameros? Kodėl nebuvo atliktas situacijos modeliavimo eksperimentas? Kodėl Lietuva neturi visiškai nepriklausomų nuo Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) ir Susisiekimo ministerijos laivų avarijų tyrėjų? Kodėl mūsų uostas nebuvo parengęs taisyklių, kurioms paklustų kitų šalių laivai?

Klausimų tiradą galima būtų tęsti iki begalybės, nes posėdžiuose narstant paskutines iki avarijos likusias minutes retorinių sugebėjimų kaltinamųjų gynėjams nestigo. Tačiau nuvingiavę į teisines platumas šalių ginčai nuolat grįždavo prie pradinio taško: ar laivas "Magdalena" plaukė saugiu - 6 mazgų - greičiu? Jeigu taip, tai gal padaryta vilkiko valdymo klaida?

Bet net ir tokiu atveju - kas ją nulėmė? O jeigu tai "Magdalenos" veiksmų pasekmė? Ar tik greičio nukrypimas buvo avarijos priežastis? Juk švartavimo operaciją locmanas ir kapitonas planuoja iš anksto.

Taisyklės su landa

Valstybinį kaltinimą palaikanti Klaipėdos miesto apylinkės prokurorė Kristina Prialgauskienė teisme teigė, kad vilkikas "Barta" negalėjo žinoti "Magdalenos" techninių galimybių, o garso įrašų kokybė buvusi prasta; vyko pokalbiai, kurių įrašuose nėra; likus minutėms iki avarijos, greitis šokinėjęs iki daugiau kaip 8 mazgų. Net ir sulėtinusi apsukas "Magdalena" viršijo maksimalų leistiną greitį, švartavimo operacijai pasirinkta srauniausia kanalo vieta, locmanas teikė nepakankamas rekomendacijas greičiui mažinti ir nebuvo įsitikinęs vilkiko galimybėmis; kapitonas nesilaikė buksyravimo taisyklių; liudytojai bandė dangstyti uosto tarnybų neveiklumą.

Išvardijusi įrodymus, kodėl locmanas ir kapitonas yra kaltinamieji, prokurorė nesiūlė jų sodinti į kalėjimą, prašė nuteisti bausmes atidedant 2 metams, solidariai skirti baudas bei įpareigoti atsiprašyti žuvusiųjų artimųjų.

Nors teisiamieji žuvusiųjų šeimų atsiprašė iškart, tačiau gynėsi esantys nekalti, prašė išteisinti. Tai suprantama. Jeigu jie būtų  pripažinę profesinę klaidą, materialinė atsakomybė tektų ir jų darbdaviams - Lenkijos laivybos bendrovei "ESL Chartering Limited" bei KVJUD.

Ne vieną valandą klausantis prokurorės skaitomų kaltinimų ir dygių gynybos atsikirtimų susidarė įspūdis, kad kai susiduria kaltė, teisė ir auka, dažniau laimi ne tas, kurio pusėje tiesa, o tas, kurio rankose sunkesnis svarelis, metamas ant Temidės svarstyklių.

Šiuo atveju valstybės kaltintojo ir tos pačios valstybės uosto tarnybų interesai tik teoriškai atrodo lygiasvoriai. Uostas - kur kas įtakingesnė struktūra.

Žmonių netektį ir materialines išlaidas, apie 2 mln. litų, uosto tarnybų veiksmų gynėjai linkę vertinti kaip privačios bendrovės nuostolius. Tarsi privati įmonė - ne valstybės dalis. Dar lengviau kaltę versti tiems, kurie neapsigins, o išdrąsėjus - jų darbdaviui kelti išlaidų atlyginimo reikalavimus!

Kai advokatai įtaigiai aiškina uosto dokumentuose aptikę spragų, pavyzdžiui, kad Klaipėdos uosto laivybos taisyklės nebuvusios paskelbtos "Valstybės žiniose", todėl jos yra negaliojančios, joms negalima nusižengti; kad susisiekimo ministro įsakymas dėl laivų buksyravimo reguliuoja tik laivų su Lietuvos vėliavomis eismą, todėl "Magdalenos" veiksmų jis neliečia; laivybos operacija buvo perėjusi į švartavimo stadiją, o ji į juridinių aprašų lauką išvis nepatenka, - tokias kalbas girdint žuvusiųjų artimiesiems turėtų svirti rankos. Tuomet ir kyla abejonių, ar kaltinimai neprasmegs į teisinę tuštumą, kai vis dar įsivaizduojame toje vietoje esant moralę.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"