TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Bankrotai turizme - neįveikiamas akligatvis

2014 11 19 6:00
Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Turizmo sektoriuje tiksi bankrotų bomba - apie tai seniai perspėja įmonių kreditingumą analizuojančios įstaigos. Vasarą, po kelionių organizatorės „Go Planet Travel“ griuvimo, skelbta, kad turizmo paslaugas teikia apie pusšimtis įmonių, kurių rizika vertinama aukščiausiu laipsniu. Problema neišspręsta: ką tik žlugo ketvirta kelionių organizatorė – „Fresh Travel“.

Valstybiniam turizmo departamentui (VTD) laikinai vadovaujantis Juozas Raguckas po šio žlugimo pareiškė, kad trečdalis Lietuvos kelionių organizatorių gali bankrutuoti nuo lapkričio 1 dienos įsigaliojus Turizmo įstatymo pataisoms. „Nenoriu būti blogu pranašu, bet tikėtina, kad apie 30 proc. dabar rinkoje veikiančių įmonių neatitiks reikalavimų ir pagal imperatyvią įstatymo nuostatą mes turėsime juos informuoti, kad jei per šešis mėnesius neišspręs savo problemų, jų kelionių organizavimo pažymėjimai bus panaikinti“, - kalbėjo J. Raguckas.

Pagal Turizmo įstatymo pataisas, nuosavas įmonės kapitalas nebegalės būti mažesnis nei pusė įstatinio kapitalo. Pakeistos draudimo skaičiavimo taisyklės, didėja draudimo suma kelionių organizatoriams, vykdantiems keliones užsakomaisiais skrydžiais. Be to, draudimą privalės turėti ir kelionių organizatoriai, besiverčiantys vietiniu turizmu. Griežtinama kelionių organizatorių priežiūra, nebeliks kelionių agentūrų - jos taps kelionių pardavimų agentais.

Rasa Maskeliūnienė: "Didelė rizika savaime neturėtų būti laikoma mirties nuosprendžiu verslui."

50 bendrovių -- rizikingos

Kreditų biuro "Creditinfo" LŽ pateiktais duomenimis, dabar kelionių, ekskursijų organizavimo ir agentūrų rinkoje veikia daugiau nei 500 įmonių, iš kurių 10-11 proc. bankroto rizika yra didelė. "Didelė rizika savaime neturėtų būti laikoma mirties nuosprendžiu verslui. Kalbant paprastai, tai reiškia, kad kreditoriai ir klientai turėtų atidžiau stebėti įmonę", - komentavo Rasa Maskeliūnienė, kreditų biuro „Creditinfo“ vyriausioji kredito rizikos analitikė.

Pasak jos, "Fresh Travel“ - tai vadovėlinis atvejis, kai įmonės vadovai nesugeba suvaldyti spartaus pardavimo šuolio, ir įmonė susiduria su likvidumo problemomis. "Patyrę vadovai būtų iš anksto pasirengę staigiam pardavimo augimui susiplanuodami pinigų srautus ir numatę papildomų finansavimo šaltinių", - aiškino R. Maskeliūnienė.

Turizmo bendrovių atstovai apie galbūt rizikingas įmones turi kiek kitokią nuomonę. „Dabar tarsi kiekvienas žino, kaip bus toliau (bankrotai – red. past.). Ne, nežino. Be konkretaus tyrimo tam tikru atveju daryti išvadas yra klaidinga. Pastebėjimų gali būti girdima daug, bet tai yra tik pastebėjimai“, – aiškino Lietuvos turizmo asociacijos (LTA) vadovė Danutė Mažeikaitė.

LŽ paklausta apie asociacijai priklausančių narių kreditingumą ir galimas rizikas, ji negalėjo garantuoti, kad daugumos asociacijos narių finansinė padėtis gera. Asociacija esą paprasčiausiai to nekontroliuoja. „Nesame numatę, kad asociacija kontroliuoja ar domisi narių finansine padėtimi", – sakė D. Mažeikaitė.

Ji nesutiktų, kad turizmo įmones, kurios stovi ant nemokumo ribos arba jų kredito istorija kelia klausimų, asociacijai derėtų viešai skelbti. D. Mažeikaitės manymu, tai daryti draudžia įstatymai.

Norėtų ir tyrimo

LTA vadovė pridūrė, kad asociacijos nariams yra labai svarbi reputacija, esą kalbos apie „masinius bankrotus“ neatspindi realios situacijos. „Pasigirsta kalbų, kad visa rinka – nesąžiningi. Nepritariu tam. Yra daug atsidavusių ir dirbančių 15-20 metų. Taigi kviečiu visus atsakingai vertinti situaciją“, – ragino D. Mažeikaitė.

Jeigu nemokių turizmo bendrovių viešinti negalima, ką galima padaryti? Nebent kelionių pirkėjus pamokyti, kaip neapsigauti. Kaip neįkliūti į ne itin sąžininga veikla ir klientų pinigais besinaudojančių kelionių pardavėjų tinklus? „Aš kreipčiausi į kelionių agentūrą bei jos konsultantą ir paklausčiau, iš ko susideda siūloma kelionės kaina. Nes, pavyzdžiui, už 2+ žvaigždučių kainą gauti 5 žvaigždučių viešbučio neįmanoma - arba tai viešbučio gimtadienio proga, arba kas nors ne taip“, – patarė turistams D. Mažeikaitė. Ji priminė, kad svarbiausia perkant kelionę ne vaikytis pigiausių pasiūlymų, o išsiaiškinti, iš ko susideda jos kaina ir ar ji – adekvati.

Po kelionių organizatoriaus „Go Planet Travel“ žlugimo posto netekusi ankstesnė VTD vadovė Raimonda Balnienė LŽ yra sakiusi: "Turizmo įstatymas ir kiti teisės aktai nesuteikia VTD teisės iš ūkio subjektų, turinčių kelionės organizatoriaus pažymėjimus, reikalauti padidinti draudimo sumas, stabdyti ar panaikinti kelionių organizatoriaus pažymėjimą tais atvejais, kai komercinės įmonės, pavyzdžiui, kreditų biurai, pateikia informaciją apie bendrovės bankroto rizikos laipsnį."

Ūkio ministro BNS pateiktais duomenimis, nuo vasarą bankrutavusios kelionių organizatorės „Go Planet Travel“ bankroto nukentėjo 902 turistai, jų patirti nuostoliai siekia 1 mln. litų. Keliautojai atgaus apie 55 proc. patirtos žalos. Penktadienį veiklą nutraukusi kelionių organizatorė „Fresh Travel“ apgavo apie 2,3 tūkst. žmonių. Išankstiniais skaičiavimais, apie 1,2 tūkst. žmonių „Fresh Travel“ keliones pirko per du grupinių pardavimų portalus ir už jas sumokėjo apie 160 tūkst. eurų (552 tūkst. litų).

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"