TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Bankrutuojančią laivininkystę meta vadovai ir laivų agentai

2015 07 23 13:34
„Deltuva“, kurios įgulą sudaro 19 žmonių, išleistas iš Gdansko uosto sumokėjus dalį skolų. Vidos Bortelienės nuotraukos

Ketvirtadienio naktį į Klaipėdą parplaukusio žlungančios bendrovės „Lietuvos jūrų laivininkystė“ motorlaivio „Deltuva“ įgula negalėjo pasiekti kranto – agentui atsisakius dirbti skolon, laivas reide užsibuvo visą dieną.

Klaipėdos jūrų krovinių kompanija KLASCO sudarė galimybę „Deltuvai“ švartuotis prie krantinės jūrų perkėlos terminale. Tačiau įplaukti į uostą „Deltuva“ negalėjo tol, kol nesusitarta su agentu dėl apmokėjimo už paslaugas.

Susisiekimo ministro Rimanto Sinkevičiaus teigimu, „Deltuva“, kurios įgulą sudaro 19 žmonių, išleistas iš Gdansko uosto sumokėjus dalį skolų iš tų pinigų, kuriuos paskolino SEB bankas maisto produktams ir degalams.

Tokia gelbėjimo operacija surengta reaguojant į užsienio uostuose įstrigusių 5 bendrovės „Lietuvos jūrų laivininkystė“ (LJL) 100 jūrininkų pagalbos šauksmus. Praėjusį penktadienį Susisiekimo ministerijai pavyko susiderėti su pagrindiniu įmonės kreditoriumi SEB banku dėl trumpalaikės 650 tūkst. JAV dolerių paskolos. Finansinė prievolė bankui iki šiol siekė 13-15 mln eurų, visos LJL skolos sudaro maždaug 20 mln. eurų.

Valdymo krizė

Per pastarąjį penkmetį valstybės kontroliuojamą LJL paliko trys vadovai. Vytautas Vismantas, trampinių laivų įmonės direktoriumi paskirtas po bendrovės „Lisco“ restruktūrizavimo 2001 metais, savo noru iš pareigų pasitraukė 2010-aisiais. Kaip anuomet sakė, dėl skirtingų Susisiekimo ministerijos ir profesionalių jūrininkų nuomonės į veiklos perspektyvą. Du naujus laivus vietoj parduotų senų prieš krizę nusipirkusią įmonę jis paliko su 29 mln. litų nuostolių našta ir paimta SEB banko paskola. Arvydas Bogočionkas įtampą dėl kritusių frachtų ištvėrė vos dvejus metus, ne ką ilgiau pareigas ėjo ir Audronis Lubys, LJL vadovavęs iki šių metų gegužės, kai Italijos uoste buvo areštuotas pirmasis iš 5 įmonei likusių laivų „Romuva“. Netrukus buvo areštuoti kiti: Senegale „Raguva“, Portugalijoje „Voruta“, JAV - .“Venta“ „Deltuva“ buvo remontuojamas Gdanske, jam neturint degalų išplaukti priverstinė prastova užsitęsę iki šios savaitės.

Tokioje atmosferoje laikinuoju vadovu valdybos paskirtas technikos direktorius Valerijos Adamonis neseniai pranešė nesutinkantis eiti šių pareigų. Anksčiau LJL valdybai vadovavo susisiekimo viceministras Arūnas Štaras, pastaruosius trejus metus – Saulius Girdauskas. Jie abu tvirtino įmonės gelbėjimo planus, pagal kuriuos pagrindiniai sprendimai buvo vienos krypties – parduoti laivus ir didesnę pusę pinigų atiduoti SEB bankui. Nepaisant akivaizdžių ekonominių laivybos verslo nesėkmių, valdyba jautė didžiulį moralinį visuomenės spaudimą LJL išsaugoti bet kokia kaina.

Vietoj privatizacijos - bankrotas

Susisiekimo ministerija pranešė, kad kreiptasi į Klaipėdos apygardos teismą dėl bankroto bylos iškėlimo. Tokiu atveju nustotų suktis palūkanų skaitiklis, LJL veiklą imtų reguliuoti kiti teisės aktai, darbuotojams atsirastų galimybė atgauti kelis mėnesius neatgautus atlyginimus pardavus bent vieną laivą. Kito turto įmonė nebeturi. Iki šiol skaičiuota, kad skola darbuotojams sudaro 1,5 mln. eurų.

Susisiekimo ministerija trečiadienį paskelbė, kad pervestos lėšos, kurios užtikrins, kad visi areštuoti LJL laivai būtų aprūpinti degalais ir kitomis būtiniausiomis priemonėmis. Tačiau ar pavyks į Klaipėdą sugrąžinti kitus areštuotus laivus, paaiškės tik suskaičiavus visas degančias skolas. Blogiausia padėtis Dakaro uoste esančiame laive, kurio dokumentai bus grąžinti tik sumokėjus už uosto paslaugas.

2002-2003 metais valstybei priklausančias šios įmonės akcijas (tuomet 66 - proc., vėliau 10 proc. išdalinta savininkams už negražintą turtą) norėta parduoti už 20-33 mln. litų. Tarp potencialių įmonės pirkėjų buvo ir V. Vismanto vadovaujamas konsorciumas, kurį sudarė bendrovės „Sanitex“ ir „Prime Investment“. Danijoje registruota rusiško kapitalo kompanija „Trident Marine“ siūlė 33 mln. litų, bet kilus skandalui dėl valstybės saugumo interesų ir pavojaus netekti nacionalinio laivyno konkursas nutrauktas. „Trident Marine“ porą metų bylinėjosi, bet teismus pralaimėjo.

Vėliau apie LJL privatizavimą imta kalbėti 2009 metais, kai jūrinius frachtus numušė pasaulinė ekonomikos krizė, tačiau tuometinis susisiekimo ministras Eligijus Masiulis visuomenininkų ir jūrinės bendruomenės buvo sukritikuotas. Stingant pajamų iš veiklos gražinti paskolai, vienas po kito parduoti 6 laivai.

Trečiadienį „Nasdaq“ Vilniaus biržoje LJL akcijų vertei nukritus 40 proc. iki 0,003 euro už akciją, ketvirtadienį prekyba įmonės akcijomis buvo sustabdyta.

Premjeras nutraukia atostogas

Susisiekimo ministerija ketvirtadienį pateikė Klaipėdos apygardos teismui prašymą iškelti įmonei LJL bankroto bylą. Pradelstos LJL skolos gegužės pabaigoje siekė 18,5 mln. eurų, o turtas - daugiau nei 35 mln. eurų. Ar iškelti bankroto bylą, ar atsisakyti tai padaryti teismas turi nuspręsti per mėnesį.

Liepos 24 dieną Ministras Pirmininkas Algirdas Butkevičiaus nutraukia atostogas. Rytoj premjeras Vyriausybės rūmuose rengia pasitarimą, kurio metu bus aptariama „Lietuvos jūrų laivininkystės“ ekonominė ir finansinė padėtis bei problemos, iškilusios bendrovei priklausančiuose laivuose. Į pasitarimą kviečiami Susisiekimo, Finansų, Užsienio reikalų ministerijų, „Lietuvos jūrų laivininkystės“, SEB banko vadovai ir atstovai, praneša Vyriausybės spaudos tarnyba.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"