TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Bankų etika: nedidelis tūpsnis prieš vartotojus

2015 07 17 7:43
Bankai naujame Etikos kodekse užtikrino, kad klientams visuomet pateikiama reikiama, aktuali, aiškiai suprantama ir išsami informacija apie visas bankų teikiamas paslaugas. Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Praėjusią savaitę paskelbtą Bankų etikos kodeksą vartotojų gynėjai vertina kaip žingsnį į priekį, tačiau jame pasigenda konkretumo ir primena, kad nagrinėjant ginčus deklaracijomis nesivadovaujama.

Lietuvos bankų asociacijos paskelbtas Etikos kodeksas pakeitė prieš penkerius metus priimtą Geros bankų praktikos kodeksą. Bankų asociacija dokumentą pristato kaip kodeksą, kuriame "įtvirtinti pagrindiniai bankų veiklos ir santykių su klientais principai, pagrįsti abipusiai reikšmingomis vertybėmis“, tačiau bankų klientams jame išdėstytų deklaracijų gali būti ne gana.

Privalomas asociacijos nariams

„Po pasaulinės finansų krizės bankai Lietuvoje turėjo išmokti daug pamokų, sustiprinti veiklos stabilumą, įgyvendinti naujus griežtos reguliacinės ir priežiūros aplinkos reikalavimus, pasirengti dalyvavimui bankų sąjungoje ir atgauti visuomenės pasitikėjimą. Pastaroji užduotis tebėra ypatingai svarbi. Bankai keičia savo strategiją, stiprina bankininkystės vaidmenį ir ryšį su klientais. Turėjome atidžiai peržiūrėti ir pertvarkyti bankų veiklos principus bei įtvirtinti naujus, po krizės laikotarpiu ypač reikšmingais tapusius santykių su klientais standartus“, - pranešime spaudai pažymėjo Lietuvos bankų asociacijos prezidentas Stasys Kropas.

Pasak pranešimo, naujasis Etikos kodeksas aiškiai išdėsto bankų elgesio principus, grindžiamus visiems bankininkystės rinkos dalyviams bendromis vertybėmis: atsakomybe, skaidrumu ir profesionalumu. Kodekse išdėstyti klientų aptarnavimo ir paslaugų teikimo bei informavimo apie jas principai, ypatingas dėmesys skiriamas finansinio saugumo, vartotojų interesų ir teisių apsaugos užtikrinimui, veiklos skaidrumui bei finansinio raštingumo plėtrai. Etikos kodeksu bankai įtvirtina naują ilgalaikės veiklos viziją – finansiškai raštinga ir technologiškai pažangi visuomenė, kurioje bankai veikia kaip progreso skatintojai bei gerovės kūrimo garantai.

„Tikimės, kad naujas dokumentas prisidės prie geresnio bankų ir jų klientų lūkesčių suderinimo bei paskatins glaudesnį dialogą, kuris pastaruoju metu ypač svarbus“, - sakė LBA prezidentas. Lietuvos bankų asociacija siekia, kad naujasis Etikos kodeksas būtų patogus įrankis kiekvienam banko klientui, norinčiam suvokti ir įvertinti bankų elgesį. Atskirų banko paslaugų teikimo sąlygas numatoma detalizuoti bendrose bankų sektoriaus taisyklėse.

Etikos kodekso laikymasis privalomas bankų asociacijos nariams. "Kiekvienas bankas gali nustatyti ir vadovautis individualiomis etikos gairėmis, tačiau jos neturi prieštarauti Lietuvos bankų asociacijos etikos kodeksui", - sakoma LBA pranešime.

Šiuo metu LBA nariai yra „Danske Bank“, DNB, Medicinos bankas, „Nordea Bank Lietuva“, „Citadele“, SEB, „Swedbank“, Šiaulių bankas, Pohjola Bank plc Lietuvos filialas ir Lietuvos centrinė kredito unija. „Unicredit Leasing Lietuva“ yra asocijuotasis narys.

Arbitražo galimybė

Rūtenis Paukštė, Bankų klientų asociacijos vadovas paskelbtą Bankų etikos kodeksą vertino kaip komercinių bankų „žingsnį į priekį“, tačiau siūlė aiškiai atskirti kodekse išdėstytas deklaracijas ir įtvirtintus principus bei taisykles. Jis minėjo, kad bankai įsipareigojo klientams visuomet pateikti aiškią ir suprantamą bei pilną informaciją apie paslaugas, atsižvelgti į kliento poreikius.„Akivaizdus teigiamas žingsnis, kad skundų nagrinėjimo tvarka skelbiama viešai, taip pat, kad yra galimybė komercinio ginčo nagrinėjimą perduoti arbitražui“, – sakė jis. Tai esą tikrai gali palengvinti kai kurių klientų dalią, mat teismai sudėtingi, o teisminės procedūros brangios.

Pašnekovas kodekse pasigedo konkretumo – esą nekalbama apie palūkanų ir maržų nustatymo principus ir pan. „Kur yra principai, o kur deklaracijos, dar kol kas sunku pasakyti, pažiūrėsime“, - sakė R. Paukštė. Be kita ko, kodekse esą nekalbama apie atvejus, kuomet klientas susiduria su sudėtinga situacija, kai negali mokėti palūkanų ar kredito įmokų. „Svarbu, kad bankas nesipelnytų iš tokių atvejų. Bet naujas dokumentas – tik pirmas žingsnis“, – pridūrė R. Paukštė.

Lietuvos bankas žada pokyčius

LŽ jau rašė, kad didžiausia problema vartotojų teisių požiūriu, kad centrinis bankas ir teismai dvišalių kliento ir banko sutarčių spragas aiškina ne vartotojų naudai, taip pat dažnai pažeidimai vertinami formaliai.

Praėjusią savaitę apie vartotojų ginčus su komerciniais bankais ir jų nagrinėjimo problematiką pasisakė Lietuvos banko vadovas Vitas Vasiliauskas. Pernai išnagrinėjęs per 130 skundų Lietuvos bankas patenkino tik vieno vartotojo reikalavimus. „Lietuvos bankui, kaip reguliuotojui, dar reikėtų pasistūmėti, kad būtume vartotojui draugiški. Ginčus nagrinėjame tik nuo 2012 metų. Mes darome atitinkamus žingsnius“, – LŽ minėjo LB vadovas V. Vasiliauskas ir pridūrė, kad vartotojai turėtų netrukus pajusti naują reguliavimą pagal Europos būsto paskolų direktyvą.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"