TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Blogą prekę nauja keisti neskuba

2011 09 27 0:00
Pirkėjui gali pasirodyti "neprotinga" remontuoti jo naują šaldytuvą ar skalbyklę dvi savaites.
LŽ archyvo nuotrauka

Įsigyta buitinė ar elektroninė prekė privalo kokybiškai veikti dvejus metus, bet jeigu ji vis dėlto suges, reikės kantrybės - pinigus atgausite arba naują prekę gausite tik įrodę, kad defektas yra esminis, antraip laukia remontas.

Jeigu sugedo ką tik jūsų nusipirktas lygintuvas, šaldytuvas ar mobilusis telefonas, negalite ateiti pas pardavėją ir tiesiog reikalauti, kad jums duotų kitą naują gaminį, nes suremontuoto jūs nenorite. Arba ateinate ir reikalaujate grąžinti pinigus už staiga sugedusią naują prekę. "Įrodykite, kad dėl gedimo kaltas ne jūs pats ir kad defektas yra esminis", - taip jums gali atkirsti pardavėjas, jeigu nesutiksite su jo pasiūlymu prekę remontuoti. Neįrodžius, kad defektas esminis, teks tenkintis suremontuota preke.

Aiškios ribos tarp esminio ir neesminio prekės defekto nėra. Teisės aktuose nerasite ilgo sąrašo, kokie jie turi būti konkrečiai prekei.

Valstybinė ne maisto produktų inspekcijos (VNMPI) Paslaugų kontrolės skyriaus vedėja Rima Tuganauskaitė aiškino, kad jeigu vartotojas įsigyja nekokybišką prekę, tai būtent jo pasirinkimas lemia, ar prekė turi būti remontuojama, ar keičiama į naują, ar gražinami už ją sumokėti pinigai.

Bet ji pripažino, kad pastarųjų metų teismų praktika rodo, jog susigrąžinti pinigus už sudėtingas ir brangias prekes, kurioms priklauso elektrotechnika, yra sudėtinga. "Pirkėjas turi įrodyti, kad jis nepažeidė prekės eksploatavimo reikalavimų ir kad defektas yra esminis, - teigė ji. - Jeigu gamintojas nustatys, kad dėl gedimo kaltas ne jis, o pirkėjas, ir kad gedimas nėra esminis, vienintelė išeitis vėl džiaugtis įsigyta preke - sutikti ją remontuoti."

R.Tuganauskaitė pažymėjo, kad dažniausiai žmonės skundžiasi dėl elektrotechnikos gaminių kokybės. "Ypač daug skundų gauname dėl mobiliųjų telefonų. Dažniausiai nesutarimų tarp pirkėjo ir pardavėjo kyla dėl to, ar tai yra mechaninis pažeidimas ar gamybinis defektas", - sakė ji.

Gedimą tiria pardavėjas

Tokio pobūdžio ginčai, taip pat ginčai dėl esminio prekės defekto, anot jos, sprendžiami remiantis prekės gamintojo techninės priežiūros ir garantinio remonto specialistų išvadomis, t. y. išvadas pateikia gamintojo atstovai. Jeigu jos pirkėjo neįtikina, tuomet jam vertėtų kreiptis į VNMPI.

Pirminės ekspertizės, kurias atlieka prekės gamintojas, yra nemokamos. Tačiau kartais, kai vartotojas nesutinka nei su gamintojo, nei su VNMPI išvadomis, pavyzdžiui, esą telefonas kokybiškas ir sugedo dėl mechaninio pažeidimo, tada pakartotinė ekspertizė jau atliekama vartotojo sąskaita.

"Negali atnešęs pardavėjui bet kurį įsigytą elektroninį prietaisą reikalauti, kad jį pardavėjas pakeistų nauju. Išsiaiškinti gedimo priežastis būtina tam, kad būtų aišku, kas - ar vartotojas ar gamintojas - kaltas dėl gedimo", - aiškino R.Tuganauskaitė. Anot jos, siekiama lygiomis teisėmis atsižvelgti ir į pirkėjo, ir į pardavėjo interesus. "Juk kartais prekei suteikiama net 3 metų garantija. Pavyzdžiui, baigiantis garantijos terminui perdega kokia nors televizoriaus lemputė, bet jis gerai veikė 1,5 metų. Ne visada logiška jį keisti nauju, o pinigus grąžinti tokiu atveju būtų nelygiavertis dalykas", - aiškino specialistė.

Be to, VNMPI skundų nagrinėjimo statistika rodo, kad inspekcija sulaukia daug nepagrįstų vartotojų skundų. Per šių metų antrąjį ketvirtį inspekcija dėl gaminių gavo 434 vartotojų skundus, pernai per tą patį laikotarpį - 416. Iš jų 155 skundai arba 35,7 proc. buvo nepagrįsti. 2010-ųjų antrąjį ketvirtį nepagrįstų skundų buvo mažiau - 32,6 procento. Iš viso preliminariais duomenimis per šių metų 9 mėnesius gauta 1370 skundų dėl nekokybiškų prekių.

Ginčytis reikia raštu

Pirkėjus konsultuojančios visuomeninės asociacijos Vartotojų teisių gynimo centras pirmininkas Paulius Mereckas įsitikinęs, kad dažniausiai pirkėjai daro dvi klaidas. Pirmiausia, jie esą neskiria kokybiškų ir nekokybiškų prekių grąžinimo-keitimo tvarkos. Mat minėtos tvarkos taisyklės nustato ir galimybę grąžinti kokybiškas prekes, ir kokiais atvejais galima per 14 dienų grąžinti pardavėjui kokybišką prekę dėl to, kad pirkėjui netiko spalva, dizainas ar komplektiškumas. Šiose taisyklėse yra netrumpas kokybiškų prekių sąrašas, kurių dėl tokių "kaprizų" grąžinti negalima.

Kita taisyklių dalis nustato nekokybiškų prekių grąžinimo ir keitimo tvarką. P.Mereckas taip pat atkreipė dėmesį, esą pirkėjas pasirinktinai gali reikalauti, kad pardavėjas pakeistų prekę į kokybišką arba grąžintų pinigus, bet tik tuo atveju, jeigu prekės defektas esminis. "Jeigu jungiklio laidas sugedęs, prekės niekas nekeis", - sako jis.

Anot jo, blogai, kad pirkėjai nėra linkę pretenzijas pardavėjui reikšti raštu - dažniausiai žmonės daro klaidą ir savo nepasitenkinimą išlieja žodžiu. "Jeigu žmogus kreipiasi žodžiu ir nepalieka pretenzijos raštu, pardavėjas gali gintis, neva pirkėjas nieko kito nė nereikalavo, todėl iš jo buvo paimta sugedusi prekė, suremontuota ir jam grąžinta. Ir žmogus neįrodys, kad reikalavo ne remonto, o ko kito, - aiškino jis. - Norint, kad pardavėjas sugedusią prekę pakeistų nauja, pirkėjas į pardavėją turi kreiptis raštu, taip pat turi pridėti čekio kopiją. Per 10 dienų pardavėjas privalo atsakyti į prašymą. Jeigu jis prašymo nepatenkina, tada vartotojas raštu turi kreiptis į VNMPI.

P.Mereckas pripažįsta, kad prekybininkai mieliau linkę remontuoti prekę, nes jiems nelabai apsimoka grąžinti pirkėjui pinigus ir pasilikti sugedusį daiktą. Sudėtingos prekės, sudarytos iš daug detalių, ne visada keičiamos į naują - dažniausiai stengiamasi pakeisti sugedusią prekės dalį.

Jeigu prekės defektas neesminis, pardavėjas iš tiesų turi teisę nekeisti prekės į naują. Per kiek laiko jis turi suremontuoti sudėtingą prekę, taip pat nėra teisiškai nustatyta. Taisyklės kalba, kad tai turi būti atlikta per protingą terminą. Daugiau nei mėnuo jau būtų neprotingas terminas.

Pirkėjui gali pasirodyti "neprotinga" remontuoti jo naują šaldytuvą ar skalbyklę dvi savaites.

Geranoriškumo reikalas

Teisės aktai taip nereikalauja, kad pardavėjas duotų pirkėjui naudotis kitą tokį patį daiktą, kol bus remontuojama sugedusi prekė. "Tai yra tik pardavėjo geranoriškumo reikalas", - pripažino R.Tuganauskaitė.

UAB Mobiliųjų telefonų techninis centras konsultantė teigė, kad šiame centre klientui, kol jo mobilusis telefonas remontuojamas, suteikiamas pakaitinis telefonas, paprastas modelis. Tačiau ji pabrėžė, kad pakaitiniai telefonai išduodami tik remontuojant garantinius aparatus.

Automobiliais prekiaujanti UAB "Rasmitas", sugedus garantiniam automobiliui jo remonto metu taip pat duoda klientui kitą mašiną klientui. O "Fortako" kompiuterių technikas pasakojo, kad reikalaujančių sudegusį garantinį kompiuterį pakeisti nauju būna 5 iš 100 klientų. Kiti kantriai laukia, kol jų daiktas bus suremontuotas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"