TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Branginti šiukšles rengiasi patyliukais

2015 11 26 6:00
Linas Kvedaravicius: „Gyventojams kaina gali dideti, bet ar 5 proc., ar 10, ar 30 proc., – tikrai negalime šituo klausimu spekuliuoti dabar.“ Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Artimiausiu metu Vilniaus miesto tarybai turėtų būti teikiamas pasiūlymas gerokai didinti vadinamąjį sąvartyno vartų mokestį, kuris yra įskaičiuojamas į gyventojų mokamą rinkliavą už atliekų tvarkymą. Valdantieji sostinės politikai mokesčio augimą sieja su netrukus pradėsiančia veikti atliekų rūšiavimo gamykla. Jos operatoriai tvirtina, kad savivaldybė taip pridengia savo interesus.

Šiuo metu didžioji Vilniaus apskrities gyventojų generuojamų komunalinių atliekų dalis pagal sutartis su paslaugą teikiančiais vežėjais gabenama į regioninį Kazokiškių sąvartyną. Vežėjai už tonos atliekų pridavimą savivaldybės valdomam Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centrui (VAATC) moka maždaug 33 eurus (be pridėtinės vertės mokesčio), ir šios išlaidos pagal miesto tarybos nustatomus tarifus įskaičiuojamos į gyventojams priskaičiuojamą rinkliavą už šiukšlių sutvarkymą.

Nuo ateinančių metų pradžios situacija turi keistis – jau sausio mėnesį darbą pradės Vilniaus regiono Mechaninio biologinio apdorojimo (MBA), tai yra atliekų rūšiavimo, gamykla, tad apskrities šiukšlės keliaus ne į sąvartyną, bet perdirbti. Pagal VAATC sutartį su MBA gamyklos operatore – bendrove „Energesman“, įrenginį valdysiančia 20 metų, šiai įmonei už šiukšlių priėmimą turės būti mokama po 40 eurų už perdirbti skirtų atliekų toną. Tačiau galutinė kaina tiek šiukšlių vežėjams, tiek gyventojams gali būti kur kas didesnė – nors Vilniaus savivaldybė griežtai atsisako minėti konkrečius skaičius, LŽ šaltinių VAATC teigimu, naujasis „vartų“ mokestis gali viršyti 70 eurų už toną atliekų.

„Vykdome programą, kuri numato, kad visas atliekas reikia rūšiuoti, perdirbti ir taip toliau. Tam Vilniuje statoma MBA gamykla, kuri kainuoja apie 40 mln. eurų. Tai įskaičiuojama į būsimą tarifą, bet klausimas apie jį pernelyg ankstyvas. Šiuo metu siūloma didinti VAATC „vartų“ mokestį, o bendra rinkliavos sistema bei kiekis bus nustatyti vėliau. Gyventojams kaina gali didėti, bet ar 5 proc., ar 10, ar 30 proc., – tikrai negalime šituo klausimu spekuliuoti dabar“, – LŽ aiškino Vilniaus vicemeras Linas Kvedaravičius.

Jau sausį darbą pradės Vilniaus regiono Mechaninio biologinio apdorojimo, tai yra atliekų rūšiavimo, gamykla, tad apskrities šiukšlės keliaus ne į sąvartyną, bet perdirbti.Romo Jurgaičio nuotrauka

MBA gamyklos operatorė bendrovė „Energesman“ nesutinka, kad šiukšlių tvarkymo kainą didins naujojo įrenginio paleidimas – esą savivaldybė prisidengia šiuo projektu, planuodama naujus mokesčius.

„Realus kainos pokytis paleidus MBA gamyklą turėjo būti minimalus. Juolab kad pinigų iš vežėjų nerinksime, tai ir toliau darys VAATC. Jei vežėjams žadama nustatyti gerokai didesnę kainą, nei yra gamyklos „vartų“ mokestis, greičiausiai į ją bus įtraukta viskas: ir gamyklos paleidimo išlaidos, ir sąvartyno priežiūra, ir kiti VAATC projektai“, – LŽ tvirtino „Energesman“ direktorius Donatas Majus.

Kaina – paslaptis

VAATC administracijos pasiūlymą keisti „vartų“ mokesčio tarifus įmonės valdyba turėjo svarstyti užvakar, bet jos posėdis neįvyko. Įmonės valdybai pritarus administracijos parengtam planui, jis turėtų būti perduotas tvirtinti Vilniaus bei kitų septynių VAATC akcijų turinčių savivaldybių taryboms.

„VAATC valdyba jau kelintą kartą savo darbotvarkėje buvo numačiusi apsispręsti dėl siūlymų nustatyti atliekų tvarkymo bendrovėje veiklos tarifą ir pakeisti atliekų šalinimo Vilniaus regioniniame sąvartyne tarifo – „vartų“ mokesčio – dydį. Atliekų tvarkymo veiklos tarifo nustatymo poreikis susijęs su tuo, kad 2016 metais veiklą pradėjus naujiems MBA įrenginiams keisis ir regioninės atliekų tvarkymo sistemos veiklos prioritetai: iki šiol vyravusį atliekų šalinimą sąvartyne pakeis atliekų apdorojimas MBA įrenginiuose. Nuo veiklos pradžios MBA įrenginiai taps svarbiausiu regioninės atliekų tvarkymo infrastruktūros elementu, todėl ir reikalingas naujas atliekų tvarkymo veiklos tarifas“, – LŽ teigė VAATC direktorius Tomas Vaitkevičius.

Pasak jo, naujojo tarifo dydis bus nustatomas atsižvelgiant į ateinančiais metais planuojamas VAATC sąnaudas vykdant su atliekų tvarkymu susijusias funkcijas, lėšas MBA įrenginių operatoriaus veiklai apmokėti, taip pat ir į nuo kitų metų planuojamą mokestį už nepavojingųjų atliekų sąvartyne šalinamas atliekas.

Tačiau dėl kokių skaičių šiuo metu diskutuojama, neatskleidė nei T. Vaitkevičius, nei įmonės valdybos pirmininkė, Vilniaus savivaldybės administracijos direktorės pavaduotoja Vylūnė Urbonienė. „Kai valdyba susirinks, priims sprendimus, mes jus informuosime“, – pareiškė ji.

Vilniaus tarybos opozicijoje esančios Lietuvos laisvės sąjungos (liberalų) atstovas Žilvinas Šilgalis, dirbantis Aplinkos ir energetikos komitete, LŽ tvirtino girdėjęs, kad kaina už atliekų išvežimą, keičiant „vartų“ mokestį, gyventojams didės daugiau nei dvigubai – esą taip planuojama siekiant, kad VAATC, neteksiantis dalies pajamų dėl MBG gamyklos veiklos, turėtų lėšų išgyventi ir vykdyti kitus investicinius projektus.

Žilvinas Šilgalis: „Matyt, skaicius bandys pateikti prieš pat posedi ir greitai prastumti ši klausima.“/ Romo Jurgaičio nuotrauka

„Konkretūs skaičiai neminimi. Vicemero L. Kvedaravičiaus prašiau nurodyti planuojamą brangimą, bet į tą klausimą neatsakinėjama – esą tai ateities sprendimai, kol kas per anksti kalbėti. Manau, atsakymų dabar nesiryžtama pateikti, nes brangimas planuojamas labai didelis. Matyt, skaičius bandys pateikti prieš pat posėdį ir greitai prastumti šį klausimą“, – aiškino tarybos narys.

Derybos nevyksta

Ž. Šilgalis įsitikinęs, jog drastiškai didinti atliekų tarifus savivaldybė turi dėl to, kad šioje sistemoje atsiradusi tarpinė grandis – MBA gamykla – Vilniuje pagal sutartį už teikiamas rūšiavimo paslaugas gaus net 40 eurų už priimamų šiukšlių toną, kai kitose panašiose gamyklose ši kaina yra bent trečdaliu mažesnė. „Naująją valdžią bandau įtikinti susitarti dėl mažesnio mokesčio – juk ankstesnėje kadencijoje beveik buvome pasiekę, kad jis būtų ne 40, bet 31,5 euro. Bet per pusę metų man nepavyksta pasiekti, kad jie bent pradėtų tas derybas“, – aiškino jis.

MBA gamyklą administruojančios įmonės vadovas D. Majus LŽ teigė, esą savivaldybė turi erdvės koreguoti atliekų tarifus mažėjimo linkme – visų pirma, peržiūrėdama sutartis su atliekų vežėjais, kurių kainos sostinėje taip pat yra gerokai didesnės nei kituose miestuose. Dar viena problema – gamykla, pajėgi priimti iki 227 tūkst. tonų komunalinių atliekų iš visų Vilniaus apskrities savivaldybių, net 50 proc. antriniam panaudojimui netinkamų šiukšlių pavers vadinamuoju kietuoju atgautuoju kuru (KAK), kurį planuota naudoti šilumos ir elektros energijos gamybai šiukšlių deginimo gamykloje – ji turėjo būti paleista kartu su Vilniaus MBA įrenginiu, tačiau projektas iki šiol nepradėtas įgyvendinti.

„Siūlėme savivaldybei – jei kalbama apie kainos keitimą, reikia pažiūrėti, kokiu pagrindu tai daroma. Galime susitarti mažinti kainą, bet tegu savivaldybė pasiima KAK, nes jo realizaciją miestas tarsi pamiršo, ir tai staiga tapo mūsų problema, o tai yra labai didelis neigiamas pinigų srautas. Yra ir kitų derybinių klausimų dėl kainų korekcijos, tačiau valdžios savivaldybėje keičiasi, o jokios reakcijos į mūsų siūlymus nesulaukiame“, – tvirtino „Energesman“ vadovas.

Patogi priedanga

Bendrovės „Atliekų tvarkymo konsultantai“ direktorius Alfonsas Brazas įsitikinęs: valdantieji Vilniaus politikai ir savivaldybės administracija, atsakingi už atliekų tvarkymą, šaudo dažnai, bet aklai.

„Visiems vilniečiams turėtų būti aišku, kad startavus MBA gamyklai už mišriųjų komunalinių atliekų vežimą reikės mokėti 40 eurų už toną. Šiuo metu mokami 33 eurai, bet kartu dar padengiamos ir vežėjų kelionės į Kazokiškių savartyną (tai yra 40 kilometrų) išlaidos. Kadangi MBA gamykla yra Vilniuje, šalia Gariūnų turgavietės, kelionės apmokėjimo išlaidos atkrinta, taigi sąvartyno ir MBA gamyklos kaina iš esmės nesiskiria. Tačiau Vilniaus savivaldybė nori įdiegti naują atliekų tvarkymo sistemą, vežėjams skelbti naujus konkursus, taip pat steigti atskirą įmonę surenkamiems mokesčiams administruoti. Tokiems projektams reikės pinigų, todėl šalia MBA gamyklos įkainio mokestis gali būti didinamas dar apie 10 procentų (maždaug 14–15 eurų). Planai gerokai didinti mokestį yra visiška nesąmonė“, – tvirtino jis.

Pasak A. Brazo, vienintelis paaiškinimas, kodėl Vilniaus savivaldybė galėtų bandyti mokestį didinti kur kas daugiau, nei skaičiuojama, – siekis įgyvendinti ankstesnio sostinės mero Artūro Zuoko brandintą planą mieste įrengti požeminius atliekų konteinerius. „Jiems įrengti reikėtų apie 30 mln. eurų, jei būtų įgyvendinamas A. Zuokui pasiūlymus teikusios bendrovės projektas. Savivaldybė tegali surinkti apie 10 mln. eurų. Spėju, kad likusią sumą savivaldybė yra numačiusi įskaičiuoti į mokestį atliekų vežėjams, o šie, žinoma, norės jį susigrąžinti per tarifus. Taigi gyventojams reikės sumokėti už šiukšlių išvežimą, o kartu ir konteinerių įrengimą – kito šios situacijos paaiškinimo nematau“, – kalbėjo A. Brazas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"