TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Darbuotojų į Klaipėdą atvežtų traukinys

2013 05 27 8:38
Skuodo meras Stasys Vainoras sako, kad nuvykęs į sostinę dažnai pajuokauja, jog valdžia net nepastebėtų, jeigu Skuodas prisijungtų prie Liepojos. LŽ archyvo nuotrauka

Uostamiestyje didėjant darbuotojų paklausai susirūpinta, kaip pritraukti žmonių iš atokių apskrities kampelių, kur nedarbo lygis tebėra aukštas. Tuo metu dar labiau ryškėja kontrastas tarp pajūrio savivaldybių ir kaimiškųjų Šilutės bei Skuodo rajonų. Vienur darbdaviai neranda darbuotojų, o kitur žmonės nepasiekia darbdavių.

Klaipėdos teritorinė darbo birža pranešė, kad gegužės 1 dieną visoje apskrityje nedarbas siekė 10 proc. ir buvo 1,1 punkto žemesnis negu prieš metus. Šiuo metu darbo ieško per 20 tūkst. apskrities gyventojų.

Tuo tarpu uostamiestyje orams atšilus darbuotojų poreikis pajūryje kyla kaip ant mielių. Tačiau žmonėms atvažiuoti į darbą Klaipėdoje iš kitų apskrities rajonų nėra paprasta.

Paklausos sezonas

Klaipėdos teritorinės darbo biržos direktorius Mindaugas Skritulskas teigia, kad pajūryje vasarą visuomet sumažėja nedarbo lygis. Tačiau pastaruoju metu aiškiai matyti, kad darbo jėgos paklausa gerokai pralenkė pasiūlą. Vis daugiau atsiranda neterminuoto darbo vietų. "Praėjusią savaitę apskrityje registruota 617 bedarbių ir buvo 857 laisvos darbo vietos. Vien Klaipėdoje - 302 bedarbiai ir 534 laisvos darbo vietos. Bedarbių per savaitę apskrityje sumažėjo 623, iš jų Klaipėdos mieste - 293. Tačiau šiuo metu dar yra laisvos 534 vietos. Tai rodo, koks aktyvus žmonių įdarbinimas, ypač statybų, paslaugų sektoriuose, daug kur organizuojami viešieji darbai. Šiuo metu (gegužės 21 dieną - red.) Klaipėdoje nedarbas sumažėjęs iki 8 proc., apskrityje - kiek didesnis nei 9 procentai", - dėsto M.Skritulskas.

Tradiciškai mažiausias nedarbo lygis Neringoje - vos 5 proc., tačiau įsisiūbavus vasaros sezonui, liepos mėnesį, jis dar žemiau kris.

Bet kuo toliau nuo jūros - tuo rasti darbą sunkiau. Šilutėje nedarbo lygis nekrinta žemiau 14 proc., o Skuode viršija 16 procentų.

Pritraukti žmonių į uostamiestį iš Skuodo rajono yra sunkiau nei iš Ukrainos, kuri šiuo metu Lietuvai tiekia laivų remonto ir statybos specialistų bei vilkikų vairuotojų. Viena vertus, natūralu, kad siauros specializacijos uosto įmonėms reikalingi kvalifikuoti darbininkai pasitelkiami iš užsienio, nes užsakymų srautas netolygus. Tokia laikina samda populiari visame pasaulyje, o kvalifikuoti laivininkai keliauja iš vienos gamyklos į kitą. Kita vertus, picų kepėjų pajūrio vasaros kavinei tikrai nebūtina ieškoti taip toli.

Bet ką daryti, kai provincijos gyventojams su Klaipėda nėra greito susisiekimo, o mokami atlyginimai - per maži, kad laikini darbuotojai iš provincijos nuomotųsi būstus uostamiestyje?

Į darbą - su dotacija

M.Skritulskas sako, kad darbdavių siūlomi atlyginimai suka kilimo link, bet kad būtų daug didesni negu pernai - to tikrai negalima pasakyti. "Darbdaviai ieško pigesnės darbo jėgos, kai reikia atlikti nekvalifikuotą darbą, bet daugiau moka ten, kur specialistų poreikis nepatenkinamas. Tai pasakytina ir apie vilkikų vairuotojus arba laivų gamyklos kadrus: metalo lankstytojus, korpusų suvirintojus. Darbdaviai priversti kviestis specialistų iš užsienio", - pažymi Klaipėdos teritorinės biržos direktorius.

Jo manymu, kalbant apie tolesnę perspektyvą ir Nacionalinę pažangos programą, kuri numato investicijas į didžiausio nedarbo teritorijas, būdai šiai problemai spręsti yra tik du: tobulinti profesinio mokymo sistemą, rengti tokius specialistus, kokių reikia verslui, ir gerinti susisiekimo infrastruktūrą. Net viename rajone sąlygos skirtingos. Iš mažų miestelių, tokių kaip Judrėnai Klaipėdos rajone, vykti į pramonės centrus sudėtinga, nes autobusai važinėja retai. O organizuotai vežti žmones gali tik didieji darbdaviai. Mažoms paslaugų įmonėms, kurioms reikia 1-2 darbuotojų, pavėžėjimas yra per brangus. Nors, pavyzdžiui, Lenkija tokiais atvejais jau pradėjo taikyti dotacijas, ši patirtis galėtų būti diegiama ir Lietuvoje.

Skuodo, pasak M.Skritulsko, investicijos nepasiekia, nes trūksta kvalifikuotos darbo jėgos, o jos ten nėra, nes nėra darbo vietų. Girdėti svarstymų, kad ištrūkti iš tokio užburto rato padėtų Europos Sąjungos fondų pinigais atgaivinta Klaipėdos-Skuodo geležinkelio keleivinė linija, kurios ekonominė nauda valstybei išryškėtų per kitas sritis. Geležinkeliu per Kretingą sujungtas Skuodas taptų kone Klaipėdos priemiesčiu.

Šalies pakraštys

Skuodo meras Stasys Vainoras sako, kad nuvykęs į sostinę dažnai pajuokauja, jog valdžia net nepastebėtų, jeigu Skuodas prisijungtų prie Liepojos. Su gretimomis latvių savivaldybėmis žemaičiai gražiai draugauja, tik kad ekonomiškai iš to mažai naudos - tie miesteliai yra Latvijos užkampėlis.

Kai sovietmečiu Skuodas buvo prie pagrindinės geležinkelio magistralės, gyvenimas virė. Bet vėliau atšaka, įšokanti į Latvijos teritoriją, anot mero, sujaukė gyvenimą. "Vis ketinama bėgius išardyti, nes jų apsauga brangiai kainuoja. Prieš mėnesį kalbėjome su "Lietuvos geležinkeliais" apie tai, kad keleivių vežimas - įmonei nepelningas, bet valstybinės reikšmės dalykas. Jei valstybė sutiktų pinigus perkelti iš vienos kišenės į kitą ir įmonei šią paslaugą dotuotų, ji geležinkelį renovuotų. Kitaip mūsų geležinkelio perspektyva yra liūdna", - aiškino S.Vainoras.

Pasak jo, dar iki krizės verslininkai turėjo ketinimų Skuode statyti karkasinius namus skandinavams ir juos vežti per Klaipėdos uostą. Kadangi nebuvo geležinkelio - sumanymo atsisakė. Pramonė rajone - silpna. "Ką darysi - plėtojamas tik žemės ūkis. Dirvos prastos, ūkininkai renkasi gyvulininkystę. Bet tvarkome infrastruktūrą, miesteliai gražinasi. Matome tendenciją, kad pasiturintys Klaipėdos žmonės mūsų rajone perka sodybas poilsiui, o uostamiesčio pensininkai parduoda butus ir kraustosi į Skuodą gyventi. Bet tapti miegamuoju uostamiesčio rajonu nėra gerai - gyvenimui reikia jaunimo", - aiškina Skuodo meras.

Reikia krovinių ir lėšų šaltinio

Bendrovė "Lietuvos geležinkeliai" aiškina, kad vieno kelio geležinkelio 51,6 km ruožo, kuris Skuodą jungia per Kretingą su Klaipėdos IX transporto koridoriumi ir Liepoja, techninė būklė labai prasta.

"46 proc. (23,7 km) kelio yra uždelstas kapitalinis remontas; 76 proc. pabėgių yra visiškai supuvę; linijos 2 km atkarpoje yra nustatyti sankasos viršaus pločio normų pažeidimai; ruožo pusiau automatinės kelio blokuotės įrenginiai bei ryšių linijos ir įrenginiai yra pasenę. Visoje linijoje balasto užterštumas didesnis kaip 20 procentų", - LŽ nurodė "Lietuvos geležinkelių" atstovas Vidmantas Gudas.

Šiuo ruožu organizuotas traukinių eismas (pagal traukinių eismo grafiką) nevyksta nuo 2001 metų, gabenti krovinių dėl nesaugaus kelio neleidžiama nuo 2009 metų. Be to, dar 2001 metais planuota nutraukti traukinių eismą dėl menko vagonų gabenimo poreikio. Bendrovė "Lietuvos geležinkeliai", tenkindama Skuodo rajono verslininkų prašymus ir gabendama krovinius, 2000-2009 metais patyrė per 8 mln. litų nuostolių.

2010 metais "Lietuvos geležinkelių" užsakymu kompanija "Eisenbahn und Bauplanungsgesellschaft mbH Erfurt" atliko regioninių kelių rekonstravimo studiją ir pateikė kelis pasiūlymus, ką toliau daryti.

Pagal ekonominius kriterijus priimtiniausias pasirodė tas, kuris siūlė liniją rekonstruoti nuo Kretingos stoties iki Darbėnų, o ruožą iki Skuodo - demontuoti.

Jeigu reikėtų atnaujinti traukinių eismą ruože Darbėnai-Skuodas iki valstybės sienos, tai kainuotų, preliminariais bendrovės skaičiavimais, maždaug 110,7 mln. litų. Tačiau transportininkai pažymi, kad perspektyvoje atsiradus krovinių ir keleivių srautams bei finansavimo šaltiniui "Lietuvos geležinkeliai" galėtų svarstyti galimybę Skuodo liniją rekonstruoti.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"