TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Degalų kainos kerta mirtinai

2011 03 01 0:00
LŽ archyvo nuotrauka

Automobilių degalų kainos Lietuvos degalinėse jau mėnesį kyla kaip ant mielių, ir jei šios tendencijos išliks, tai itin neigiamai paveiks viso ūkio atsigavimą.

Populiariausio A95 benzino kaina jau persiropštė per naują psichologinę 4,5 lito už litrą ribą - vakar šalies degalinėse jis kainavo 4,52-4,55 lito. Dyzelino litro kaina degalinėse siekia 4,22 lito ir daugiau.

Degalinių operatoriai šias tendencijas aiškina pirmiausia tuo, kad kone visą vasarį didėjo pagrindinės šalies degalų tiekėjos - "Orlen Lietuvos" (OL) naftos perdirbimo gamyklos Mažeikiuose - siūlomos didmeninės degalų kainos.

"Schema paprasta - pagrindinis mūsų tiekėjas OL, nustatydamas didmenines kainas, reaguoja į pokyčius pasaulinėje naftos produktų rinkoje, o čia kainos pastaruoju metu tik didėjo. Kai tik OL pakelia didmenines kainas, po dienos kitos sureaguoja ir degalinės. Kitos išeities tiesiog neturime", - LŽ aiškina didžiausią krašte degalinių tinklą valdančios bendrovės "Lukoil Baltija" mažmeninės prekybos vadovas Romas Turlinskas.

Neramumai nesiliauja

Jam antrina Lukas Vosylius, Lietuvos naftos prekybos įmonių asociacijos prezidentas. "Didmeninės degalų kainos Lietuvoje sureagavo į pasaulinės naftos produktų kainas, šias kėlė geopolitiniai procesai Šiaurės Afrikoje ir arabų šalyse. Nuo vasario pasaulinės naftos produktų kainos po truputį didėjo beveik kasdien - tai ir atsispindi degalinių švieslentėse", - LŽ nurodė L.Vosylius.

OL parduodamas A95 markės benzinas per mėnesį - nuo sausio 31 iki vasario 28 dienos - pabrango beveik 260 litų už 1000 litrų (nuo 3916,76 iki 4176,51 lito). Didmeninė dyzelino kaina per tą pati laiką padidėjo 224 lito (nuo 3643,71 iki 3867,78 litų) už 1000 litrų. Jas besivydamos ir taip jau solidžios kuro kainos degalinėse per šį laikotarpį šoktelėjo apie 15 centų už litrą.

Prie galutinės dyzelino kainos didėjimo maždaug 12 ct už litrą prisidėjo ir nuo šių metų iki minimalių Europos Sąjungos (ES) reikalavimų padidintas akcizo tarifas, kuris šiuo metu siekia 1043 litus už 1000 litrų degalų ir sudaro solidžią kainos dalį.

Benzino akcizas šiemet nesikeitė, tačiau jau trečius metus Lietuvoje galiojantis benzino akcizo tarifas, įvestas siekiant padidinti mokesčių surinkimą į kiaurą šalies biudžetą, gerokai viršija minimalius ES reikalavimus.

Neslopstantys neramumai naftą išgaunančiose šalyse verčia baimintis tolesnio degalų brangimo. Nors degalų kaina tiesiogiai nepriklauso nuo naftos žaliavos kainos, brangstant naftai labai dažnai matomas ir pasaulinių naftos produktų kainų augimas. Į šias kainas ir žvalgosi OL, nustatydama savąsias.

Ženklų, kad neramumai Šiaurės Afrikoje, smarkiai paveikusių naftos kainos kilimą, artimiausiu laiku liausis, kol kas nematyti. Vakar "Brent" naftos kaina išaugo daugiau nei 2 JAV dolerio už barelį ir siekė 114,50 JAV dolerio už barelį, o kaip viena svarbiausių brangimo priežasčių nurodomi nesibaigiantys neramumai Libijoje, jie jau atsirito ir iki šiol palyginti ramaus Omano bei gali pasiekti Saudo Arabiją, kuri yra viena pasaulio naftos gavybos lyderių. Rinkos baiminasi, kad dėl to gali sutrikti naftos tiekimas iš Artimųjų Rytų ir Šiaurės Afrikos.

Antrasis brangymetis

Pastarąjį kartą naftos kainų pikas pasaulį užklupo 2008-ųjų pavasarį ir vasarą - tų metų sausį dėl smurto protrūkių Nigerijoje, nestabilumo Pakistane ir tiekimo problemų JAV rinkoje naftos kainos pirmą kartą istorijoje buvo perkopusios 100 JAV dolerių už barelį kartelę, kovą viršijo 110 dolerių už barelį ribą, o liepos 11 dieną pakilo į kol kas neįveiktas aukštumas: barelis naftos tada kainavo daugiau nei 147 dolerius.

2008 metų liepą fiksuoti ir tuometiniai mažmeninės benzino kainos rekordai Lietuvoje - litras A95 markės benzino tada kainavo per 4,10???? lito, o dyzelino - kone 4,5 lito.

Pasak nepriklausomo ekonomikos analitiko Stasio Jakeliūno, šiųmetis degalų kainų šuolis Lietuvos ekonomikai ir krašto gyventojams yra gerokai skaudesnis nei 2008-aisiais, kai ūkis jau buvo pradėjęs smukti, tačiau gyventojų pajamos tebebuvo didesnės nei šiandien, o ekonomikos padėtis geresnė.

"2008 metais šalies ekonomika jau buvo pradėjusi silpnėti, tačiau gyventojų pajamos buvo didesnės, jų lūkesčiai - geresni, todėl degalų kainų šuolis buvo tarsi "užgesintas". Dabartinė padėtis visai kitokia nei 2008 metų viduryje. Ekonomika lyg ir pradeda atsigauti, tačiau lūkesčiai toli gražu ne tokie optimistiniai, žmonių pajamos gerokai sumenkusios, todėl daug mažesnė jų perkamoji galia. O ir visa ekonomika šiandien kur kas silpnesnė nei buvo 2008 metų viduryje", - LŽ aiškino S.Jakeliūnas.

Jo nuomone, didelės degalų kainos stabdo ir viso ūkio atsigavimą. "Didelės degalų kainos kur kas skaudžiau nei 2008-aisiais kerta per gyventojų kišenes, o kartu ir per visą ekonomiką - kiti verslai turi nuožmiau konkuruoti, nes gyventojai turi mažiau pinigų, o ir biudžetas yra kuklesnis. Todėl mokant daugiau už degalus, kitam verslui lieka mažiau galimybių", - sakė analitikas.

Jo manymu, jei didelės degalų kainos išsilaikys ilgesnį laiką, jos paskui save į viršų temps ir maisto, transporto bei kitas kainas, o tai dar labiau menkins vidaus vartojimą bei tolesnį ūkio atsigavimą.

Benzino akcizas - per didelis

Ekonomikos nuosmukio ir smukusios perkamosios galios fone degalų, ypač benzino, apmokestinimas šiandien didesnis nei 2008 metais. "Nuo 2008-ųjų gerokai išaugo degalų akcizas, jis sudaro nemažą kainos, kurią moka galutinis vartotojas, dalį. Be to, per tą laiką 3 procentiniais punktais išaugo ir PVM, o jis juk skaičiuojamas ne vien nuo pačių degalų kainos, bet ir nuo didesnio akcizo, todėl degalų kaina degalinėse dar išauga", - padidėjusių mokesčių įtaką degalų kainoms nurodo analitikas. Jo nuomone, benzino akcizo pakėlimas daugiau nei minimaliai reikalauja ES yra socialiai ir ekonomiškai mažai pagrįstas sprendimas, todėl vertėtų svarstyti galimybes mažinti akcizo tarifą. "Žinoma, akcizo didinimas yra paprastas būdas surinkti daugiau mokesčių į biudžetą, tačiau tai nepakankamas argumentas. Gal verta būtų paaukoti dalį akcizo pajamų, ir gyventojai šias lėšas išleistų ne degalams pirkti, o kitoms paslaugoms ir prekėms, taip būtų palaikomos įvairesnės ūkio šakos, iš jų ir būtų surenkama papildomai mokesčių", - siūlė S.Jakeliūnas.

Latvijoje - pigiau

Praėjusią savaitę dėl didėjusių naftos kainų brangę degalai iš trijų Baltijos šalių nebrango tik Estijoje. Populiariausios 95 markės benzinas Latvijoje - 5 proc. pigesnis nei Lietuvoje, o Estijoje jo kaina dar 2 proc. mažesnė. Dyzelinas pigiausias - Lietuvoje. Už šiuos degalus Lietuvoje tektų mokėti 3 proc. mažiau nei Latvijoje ir 5 proc. mažiau nei Estijoje.

Tačiau, anot R.Turlinsko, šį pirmadienį Estija degalų brangimo neišvengė. "Kiek teko girdėti iš kolegų Estijoje, šį pirmadienį degalų kaina išaugo daugiau nei 2 eurocentais už litrą. O praėjusią savaitę ten kaina nedidėjo dėl nedarbo dienų (vasario 24 d. švenčiama Estijos nepriklausomybės diena - red.)", - estišką mįslę paaiškino R.Turlinskas.

Pasak L.Vosyliaus, degalai Baltijos valstybėse skirtingai kainuoja dėl nevienodų taikomų akcizų tarifų ir dėl kiek skirtingos kainodaros, kurią jose taiko didmeninė OL.

"OL taiko skirtingą kainodarą skirtingose Baltijos šalyse. Pavyzdžiui, Latvijoje benzino kaina, atmetus akcizo mokestį, yra palankesnė, nei taikoma Lietuvoje. O kai jau pridedame lietuvišką akcizą, gauname, kad litras benzino Lietuvoje kainuoja apie 20 ct brangiau nei Latvijoje, o pernai tas skirtumas siekė net 30 centų už litrą", - aiškina prekiautojų nafta atstovas.

Tiesa, OL ginasi, kad parduodama degalus Latvijoje ir Lietuvoje taiko tuos pačius kainodaros principus. Skirtumų esą susidaro dėl skirtingo akcizo, nuo kurio skaičiuojamas dar ir PVM, akcizų lengvatų bio daliai, prievolių saugoti degalų rezervą, taip pat dėl logistikos, kuri Latvijoje yra paprastesnė ir pigesnė, nes dauguma gyventojų koncentruojasi sostinėje Rygoje ir netolimose vietovėse.

Degalai Nuo 2004-05-01 Nuo 2008-01-01 Nuo 2011-01-01 Nuo 2013-01-01

Benzinas (už 1000 litrų) 287 EUR (991 Lt) 323 EUR (1116 Lt) 359 EUR (1240 Lt)

Dyzelinas (už 1000 litrų) 245 EUR (846 Lt( 274 EUR (947 Lt) 302 EUR (1043 Lt) 330 EUR (1140 Lt)

Degalai Nuo 2004-01-01 Nuo 2008-01-01 Nuo 2009-01-01 Nuo 2009-08-01 Nuo 2011-01-01

Benzinas (už 1000 litrų) 991 Lt 1116 Lt 1500 Lt 1500 Lt 1500 Lt

Dyzelinas (už 1000 litrų) 846 Lt 947 Lt 1140 Lt 947 Lt 1043 Lt

Šaltinis: LR finansų ministerija

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"