TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Degalų kainos linkę stiebtis aukštyn

2010 09 16 0:00
Nors prognozuojama, kad naftos kainos kris, specialistai neįžvelgia prielaidų degalų kainų mažėjimui Lietuvoje.
LŽ archyvo nuotrauka

Prekiautojai degalais išmeldė iš valdžios naują tvarką, leidžiančią degalų importuotojams didesnes naftos produktų atsargas saugoti kitose valstybėse. Bet šis palengvinimas verslui kainas degalinėse sumažins labai nedaug ir tik kitąmet.

Vairuotojams kitąmet lengviau atsikvėpti greičiausiai neteks - dėl didėsiančio dyzelino akcizo bei tikėtinos prievolės į degalus maišyti daugiau biopriedų ir dabar nepigūs degalai gali kainuoti dar daugiau.

Energetikos ministerija, inicijavusi degalų - valstybės rezervo - kaupimo tvarkos pakeitimus, leidžiančius importuotojams ne Lietuvos teritorijoje saugoti nebe 10 proc,, o 30 proc. privalomojo rezervo, viliasi, kad tai paskatins konkurenciją tarp prekiautojų naftos produktais, ir degalų litras galėtų atpigti maždaug 7 centais.

Pakeitimų siekę prekiautojai degalais naują tvarką giria, bet kalba apie gerokai kuklesnį šio sprendimo poveikį degalų kainai. "Sudarius galimybę dalį produktų saugoti kitose šalyse, padidės konkurencija, o dėl to mažėtų kaina. Tačiau ne tiek daug, kaip skaičiuoja ministerija. Rezervo saugojimo išlaidos 1 degalų litro kainoje sudaro daugių daugiausia 3 centus. Be to, dabar duotas leidimas svetur saugoti tik 30 proc. degalų, kai, tarkime, Latvijoje - iki 75 proc. atsargų", - LŽ teigė Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos (NPPĮA) prezidentas Lukas Vosylius.

Kaupti valstybės rezervą privalu degalų importuotojams. O tie mažmenininkai, kurie degalus perka iš Mažeikių naftos perdirbimo įmonės, valdomos Lenkijos koncerno "PKN Orlen", šios prievolės neturi. Mat rezervą kaupia pati "Orlen Lietuva". Todėl mažmenininkų galimybės (dėl talpų naftos produktams laikyti trūkumo Lietuvoje) pirkti degalų iš kitų tiekėjų buvo smarkiai apribotos.

Degalinių operatoriai svarsto, kad sudarydama kitų metų naftos produktų pardavimo sutartis pagrindinė šalies degalų didmenininkė "Orlen Lietuva" turėtų atsižvelgti į pasikeitusią konkurencinę aplinką. Paprastai metams baigiantis mažmeninės prekybos tinklai su "Orlen Lietuva" sudaro metus galiojančias sutartis, kuriose numatoma degalų pirkimo kaina ir sąlygos.

"Viskas bus matyti kitais metais - jeigu "Orlen Lietuva" sumažins didmenines degalų pardavimo kainas, vadinasi, vartotojai mokės šiek tiek mažiau. "Orlen Lietuva" turėtų pajusti šiokią tokią konkurenciją ir sureaguoti", - LŽ sakė didžiausią Baltijos šalyse degalinių tinklą valdančios "Lukoil Baltija" valdybos pirmininkas Ivanas Paleičikas.

"Tikėtina, kad atsižvelgę į naują tvarką didmenininkai pasiūlys kiek mažesnę kainą, o tai atsispindės galutinėje kainoje. Tačiau viskas galutinai susidėlios tik metams baigiantis", - LŽ aiškino suomių kapitalo degalinių tinklo operatorės "Neste Lietuva" mažmeninės prekybos vadovas Audrius Miežys.

Nesulaukę įsirengė savo

Pasak A.Miežio, "Neste Lietuva" dalį atsargų galėtų saugoti Suomijoje, kur veikia pagrindinei įmonei priklausančios naftos perdirbimo gamyklos, o taip pat terminaluose Latvijoje ir Estijoje.

"Jeigu nuspręstume eiti tokiu keliu, vietų degalams laikyti atsirastų. Tačiau tai tik kitų metų projektai, kol kas nieko konkrečiai nesutarta", - sakė jis.

Tuo metu "Lukoil Baltija" jau investavo į talpas, kuriose gali sukaupti pakankamai atsargų, ir degalų saugoti užsienyje nebeketina. "Pernai "Orlen Lietuva" laikė didelę produktų kainą, todėl norėjome importuoti degalus iš kitur. Tačiau neturėjome kur saugoti rezervo, tad pasiryžome drauge su partneriais investuoti į talpyklas. Šiemet degalų saugojimo problemos mums nebeaktualios", - pasakojo I.Paleičikas.

Įmonių planai saugoti daugiau degalų atsargų svetur priklauso ir nuo Energetikos ministerijos, nes tam reikia gauti raštišką jos leidimą. Pasak I.Paleičiko, pernai "Lukoil Baltija" turėjo galimybę degalų atsargas saugoti Latvijoje, bet leidimas jai nebuvo išduotas.

Dyzelinas brangs

Daugiau prielaidų kitąmet tikėtis mažesnių degalų kainų, deja, nematyti. Greičiau priešingai - pirmiausia dėl didėsiančio dyzelino akcizo, jo įtaka galutinei kainai gali nusverti liberalesnės degalų atsargų saugojimo tvarkos naudą.

"Nuo 2011 metų dėl įsipareigojimų Europos Sąjungai (ES) turėtų didėti dyzelino akcizas ir sausio 1 dieną jis turėtų siekti 302 eurus (apie 1043 litus) 1000 litrų. Tai neišvengiamas tikslinimas", - yra sakiusi finansų ministrė Ingrida Šimonytė.

Šiuo metu Lietuvoje parduodamam dyzelinui taikomas minimalus 947 litų 1000 litrų akcizas, o akcizo padidėjimas 96 litais, NPPĮA skaičiavimais, kitais metas litro dyzelino kainą degalinėse kilstelės 11-12 centų.

Prie mažmeninės degalų kainos augimo gali prisidėti ir prievolė į benziną bei dyzeliną maišyti daugiau biopriedų, tai numatyta Seime svarstomame Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo projekte. Jame kalbama apie prievolę į benziną maišyti ne mažiau nei 10 proc. bioetanolio, vietoje šiuo metu privalomų 5 proc., o dyzeline riebiųjų rūgščių metilo esterio dalį kilstelėti nuo 5 iki 7 procentų. "Grūdų, iš kurių gaminamas bioetanolis, kaina dabar labai išaugusi ir jau viršija benzino kainą. Jei Seimas šiai įstatymo nuostatai pritartų ir bioetanolio reikėtų įmaišyti daugiau, benzino kaina didėtų", - teigė L.Vosylius. Didinti benzino akcizo kitąmet valdžia neketina, tačiau, anot L.Vosyliaus, jis šiuo metu ir taip 21 proc. didesnis nei ES reikalaujamas minimalus akcizo dydis.

Prognozės miglotos

"Šiandien neįmanoma numatyti kitų metų degalų kainos - per daug nežinomųjų. Niekas negali pasakyti, kokia bus pasaulinė naftos kaina, kiek tiksliai didės dyzelino akcizas, kokie reikalavimai bus keliami biopriedams", - neaiškią ateities situaciją brėžė ir NPPĮ vadovas.

Vilčių, kad degalų kainos kitąmet neiškils iki padebesių, suteikia analitikų prognozės, esą gali mažėti naftos kainos, iš dalies lemiančios pasaulines naftos produktų kainas, į kurias orientuojasi naftos perdirbimo įmonės. Didžiosios Britanijos banko "Barclays" analitikai prognozuoja mažesnes naftos kainas šiais ir ateinančiais metais - anot jų, lėtėjant didžiausios pasaulyje naftos vartotojos JAV ekonomikos atsigavimui, gali kristi naftos paklausa, taigi mažės ir jos rinkos kaina.

Artimiausio laikotarpio degalų kainų prognozės nėra džiuginamos. Rugpjūčio pabaigos didmeninių kainų nuosmukis pasirodė esantis trumpalaikis - "Orlen Lietuva" didmeninės kainos palengva stiebiasi aukštyn, o šią savaitę įgavo dar didesnį pagreitį.

Vakar populiariausias A95 markės benzinas Mažeikių terminale kainavo 3764,5 lito už 1000 litrų - 112 litų daugiau nei prieš mėnesį. Dyzeliną "Orlen Lietuva" siūlė už 3258 litus už 1000 litrų - net 150 litų brangiau nei rugpjūčio 16 dieną. Sparčiausiai brangsta automobilių dujos - vakar jų didmeninė kaina siekė 3556,8 lito už toną, o tai beveik 400 litų daugiau nei rugpjūčio viduryje.

Pasak "Orlen Lietuva" atstovo Jaceko Komaro, pasauliniam degalų kainų augimui įtakos turi kylantis euro kursas JAV dolerio atžvilgiu, transportavimo įrenginių JAV remontai, o taip pat didesnis nei pernai Kinijos pramonės augimas, dėl kurio didėja naftos produktų paklausa.

"Artimiausiu laiku galimi kainų svyravimai, tačiau ilgesnėje perspektyvoje jos turi tendenciją kilti. Prielaidų didesniam degalų pigimui nenusimato, o dėl sezoniškumo sumažės skirtumas tarp benzino ir dyzelino kainų, mat artėjant šildymo sezonui dėl padidėjusios paklausos dyzelino kaina rinkoje gali priartėti prie benzino kainos. Be to, prieš žiemą paprastai pabrangsta ir dujos, nes sumažėja jų pasiūla", - LŽ paaiškino J.Komaras.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"