TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Elektroninis muitininkas keičia žmogų

2007 12 22 0:00
Lietuvos muitinės generalinio direktoriaus pavaduotojas J.Rimkevičius: "Elektroninis muitininkas tarnauja valstybei ir žmonėms".
Nuotrauka: © "Lietuvos žinios"

"Lietuvos muitinė - viena pažangiausių Europos Sąjungoje!" Šį teiginį ne kartą teko girdėti bendraujant su aukštais Lietuvos muitinės pareigūnais. Tačiau visuomet jis atrodė greičiau metafora nei realią tikrovę atspindintis faktas. Kurgi ne! Kas kitas tave pagirs, jei ne pats?..

Toks išankstinis skepticizmas netrukus išgaravo kiek ilgėliau pasikalbėjus su Lietuvos muitinės generalinio direktoriaus pavaduotoju Juozu Rimkevičiumi. Jis patvirtino tą patį teiginį. J.Rimkevičių gerai pažįstu apie 20 metų ir žinau, kad žodžiais jis nesišvaisto. "Mūsų muitininkai labai greitai pasigauna visas naujoves bei teorinius pasvarstymus ir efektyviai tai pritaiko mūsų sąlygoms, - tvirtino J.Rimkevičius. - Kad ir kelios pastarosios inovacijos, kurios netrukus bus pradėtos masiškai taikyti Lietuvoje, o iš visko sprendžiant ir visoje Europos Sąjungoje."

Visamatanti rentgeno akis

Antai neseniai Kenos geležinkelio pasienio kontrolės punkte buvo sumontuota pirmoji Europoje jonizuojančios spinduliuotės įranga. Paprastai tariant - tai savotiškas rentgeno aparatas, galintis "matyti", kas yra vagono, konteinerio ar cisternos viduje. Ja bus tikrinami geležinkelio riedmenys, kertantys išorinę Europos Sąjungos sieną. Įranga aprūpinta šiuolaikiškomis, maksimaliai saugiomis rentgeno tikrinimo technologijomis bei informacijos kaupimo, perdavimo ir analizės priemonėmis, taip pat pasižymi didele skvarba. Aparatūra veiks ištisą parą. Visas prekinio traukinio sąstatas ja gali būti patikrintas greičiau nei per 10 minučių.

Kokia bus šio prietaiso nauda - aiškinti neverta. Ji akivaizdi. Nemaža dalis kontrabandos, nelegalių migrantų keliauja būtent traukiniais. Paprasto vilkiko patikra nesukelia didelių problemų. Apžiūrėti įtartiną krovinį netgi jo neiškraunant bus galima daug greičiau. Kitas reikalas - daugiau nei keliasdešimties vagonų sąstatas. Čia įtarimus ar netgi tikrą informaciją realizuoti kur kas sudėtingiau. Yra sudarytas griežtas grafikas, kurį pažeidus sutrikdoma darniai dirbanti pervežimo, logistikos grandinė, patiriami milžiniški nuostoliai.

Tačiau kalbant apie šią jau sumontuotą sistemą dar tenka vartoti būsimąjį laiką. Kad ji sėkmingai funkcionuotų, reikia nutiesti atskirą geležinkelio atšaką, į kurią užsuktų tikrinamas sąstatas. O tai - nemaži papildomi pinigai, taip pat ir laikas.

Beje, apie pinigus.

J.Rimkevičius kaip sunkią žūtbūtinę kovą prisimena tuos laikus, kai teko "pramušinėti" šį projektą. Mat iš ES fondų muitinė šiam tikslui negavo nė cento. O pasieniečiai savo reikmėms žiūrint muitininkų akimis - astronomines sumas. J.Rimkevičiui teko pasitelkti visus diplomatinius sugebėjimus, atkaklumą, ryžtą realizuojant šį sumanymą. Ir ne tik savo. Tačiau tikslas buvo pasiektas: Valstybės sienos apsaugos tarnyba skyrė lėšų, ir projektas tapo unikalia realija.

Dabar dažni svečiai-kolegos muitininkai žavisi tokiomis galimybėmis ir lietuvių patirtį ketina realizuoti patys. J.Rimkevičius tikisi, kad laikui bėgant tokia aparatūra bus sumontuota visuose Lietuvos pasienio su Baltarusija ir Rusija geležinkelio postuose.

Skenuojami automobilių numeriai

Medininkų, taip pat keliuose kituose kelio postuose įdiegiama kita naujovė - Lietuvos muitinės vykdomas "Automatizuotos valstybinių transporto priemonių registracijos numerių bei konteinerių kodų atpažinimo sistemos" projektas. Pavadinimas sudėtingas, tačiau esmė paprasta. Įdiegus šią sistemą automatiškai bus nuskaitomi visų sieną kertančių transporto priemonių numeriai. Dėmesys pirmiausia bus atkreipiamas į vadinamuosius rizikingus automobilius. Tuos, kurių savininkai ar vairuotojai jau yra turėję reikalų su muitininkais.

Šiandien minėta sistema jau diegiama prie visų išorinių Europos Sąjungos sienų, tačiau tik Lietuvoje vyksta jos įgyvendinimo baigiamoji stadija. Sistema autonominiu režimu jau bandoma keliuose muitinės postuose. Jai pradėjus veikti, turėtų pagerėti kova su sukčiavimu, bus sustiprinta prekių ir transporto priemonių judėjimo kontrolė, turi paspartėti ir sienos kirtimas.

Elektroninė palyda

Prieš porą metų Muitinės departamentas siekdamas pažaboti iš Rusijos plūstančią kontrabandą sumanė diegti elektronines plombas. Daugiausia problemų Lietuvai kelia vadinamasis Kaliningrado koridorius. Tranzitas šiuo maršrutu tiek keliais, tiek geležinkeliais nuolat kelia susirūpinimą.

Dabar suvaldyti krovinių srautus, vežamus Lietuvos keliais, kol kas fiziškai neįmanoma. Nerealu susekti, kur ir kuriam laikui sunkvežimis sustojo, buvo ar ne konteineris atidarytas, o krovinys pajudintas. Pasak J.Rimkevičiaus, suveikia vadinamasis žmogiškasis faktorius, o paprastai kalbant - banaliausias pareigūno papirkimas. "Įsivaizduokit krovinį lydinčius policininkus, kurių alga apie tūkstantį litų. Staiga jiems siūloma už atitinkamą solidų atlygį, ne kartą ir ne du viršijantį mėnesio atlyginimą, vos kelioms minutėms užmiršti savo pareigą, kol vairuotojas ar kažkas kitas panaršys užplombuotoje priekaboje, pasikraus kelias dėžes vienos ar kitos prekės ir toliau tęs maršrutą lyg niekur nieko."

"Kaliningrade yra dvi cigarečių gamyklos, - tęsė pasakojimą J.Rimkevičius. - Ir iš Rusijos ten keliauja rūkalų pakrauti sunkvežimiai. Ir mums siūloma tikėti pasaka, kad šis tabako srautas skirtas vietos gyventojų poreikiams tenkinti. Tokiu atveju visi jie surūko mažiausiai po penkis pakelius per dieną. Įskaitant kūdikius, kuriems vietoj žinduko brukama cigaretė, ir 80-mečius senelius."

Šiuo metu naudojamas mechanines plombas vežėjai ir kontrabandininkai perprato. Todėl pareigūnai priėjo prie išvados, kad informacinių technologijų amžiuje turėtų būti kur kas efektyvesnių priemonių.

Pasak jų, turi būti įdiegta elektroninė didelės rizikos krovinių sekimo sistema. "Tai joks stebuklas. Mes juk galime sekti savo mobiliuosius ekipažus, žinome, kada ir kur jie yra. Beje, tokių elektroninių plombų naudojimas yra ne tik efektyvesnė apsaugos priemonė, bet ir pigesnė. Naujasis prietaisas - daugkartinio naudojimo ir laikui bėgant atsiperka", - sakė J.Rimkevičius.

Elektroninė plomba

Tai - daugkartinio naudojimo įrenginys, turintis autentišką nepasikartojantį atpažinimo numerį ir saugantis informaciją apie krovinio būklę ir realiu laiku perduodantis tą informaciją radijo bangomis. Elektroninė plomba iš dalies yra siųstuvas. Pačią sunkvežimių sekimo sistemą sudaro programinė įranga, duomenų įrašymo bei nuskaitymo įrenginiai.

Sunkvežimiui įvažiavus į Lietuvos teritoriją plomba būtų pritaisoma ant konteinerio spynos, į ją elektroniniu būdu įvedama atitinkama informacija apie krovinį, kontrolinis kodas, o pravažiavus Lietuvą muitininkai nuskaitytų plombos duomenis ir ją nuimtų. Bet koks, net labai atsargus plombos nuėmimas nors ir keliom sekundėm būtų fiksuojamas plombos atmintyje. Be to, tam tikrose maršruto vietose būtų įrengti stacionarūs skaitytuvai. Pravažiavus sunkvežimiui, jie per atstumą automatiškai nuskaitytų plombos duomenis ir iš karto išsiųstų juos į muitinės duomenų bazę. Falsifikuoti kodą nėra jokių galimybių.

Itin pavojingiems kroviniams kontroliuoti - radioaktyvioms atliekoms, cheminėms medžiagoms, metalams - kartu su elektronine plomba galima įtaisyti siųstuvą į sunkvežimio vidų. Toks prietaisas fiksuoja ir nuolat siunčia duomenis apie temperatūrą, šviesą, judesį konteinerio viduje. Tačiau, pasak pareigūno, ši sistema daug brangesnė ir sudėtingesnė - ją muitinė galbūt įsigis vėliau.

Standartas Europai

Elektronines plombas sukūrė Europos Komisijos Jungtinių tyrimų centras. Plombos pagamintos pagal jų išrastą technologiją, skirtą elektroniniu būdu kontroliuoti bei užtikrinti branduolinių atliekų talpyklų saugumą. Susipažinusi su Lietuvos patirtimi, Europos Komisija įves plombavimo standartą, ir verslininkai privalės plombuoti krovinius šio centro patvirtintą standartą atitinkančiomis spynomis.

Parengta bendradarbiaujant su Muitinės departamentu

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"