TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Europine vėže naudosis užsieniečiai

2010 03 06 0:00
A.Štaras: "Šis projektas praktiškai yra krovinių projektas".
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Per penktadienį Seime vykusį Europos reikalų komiteto posėdį diskutuojant apie siaurosios, europinės, vėžės geležinkelio projekto "Rail Baltica" eigą, atvirauta, kad ja krovinius veš užsienio kompanijos, siekiančios užimti mūsų šalies rinką.

Per Seimo Europos reikalų komiteto posėdį vakar susisiekimo viceministras Arūnas Štaras pasakojo, kiek investicijų reikės projektui "Rail Baltica", 1435 mm pločio geležinkelio vėžei nutiesti. Nors keletą mėnesių Susisiekimo ministerija tikino, kad jo kaina bus 800 mln. litų, vakar viceministras nuo Seimo narių neslėpė, kad tiek lėšų neužteks. "Iš viso reikės maždaug 850 mln. litų. Tai skaičiuojama pagal įvairias studijas, atliktas anksčiau. Tikslią kainą parodytų konkretūs konkursai", - nebeslėpė viceministras.

"Apie 55 proc. lėšų šiam projektui finansuoti turėtume gauti iš Europos Sąjungos (ES), o likę pinigai būtų iš valstybės biudžeto, paskolų ir įmonės ("Lietuvos geležinkelių" - red.) lėšų," - tvirtino jis.

Taigi Lietuva turės rasti projektui 390 mln. litų. Tačiau projekto galimybių studija dar nebaigta, tad investicijų poreikis tikrai keisis. Be to, dar nežinoma, iki kur drieksis 1435 mm pločio geležinkelis, nes nenuspręsta planuojamo statyti Kauno viešojo logistikos centro (VLC) vieta.

Viena galimų VLC vietų yra Karmėlava, nes tik taip būtų pasiektas deklaruojamas tikslas - į vieną transporto mazgą sujungti ir vežimus oro transportu. Tačiau statant VLC Karmėlavoje, tektų geležinkelį tiesti per Kauno hidroelektrinės (HES) pylimą, o šis nėra pritaikytas tokioms didelėms apkrovoms. Tai dar padidintų investicijų poreikį.

Klaidina investuotojus

A.Štaras vakar per Seimo Europos reikalų komiteto posėdį išreiškė viltį, kad netrukus "Rail Baltica" bus pripažinta valstybei svarbiu projektu. Taigi oficialiai tokio Vyriausybės sprendimo dar nėra, tačiau Lietuvos ekonomikos plėtros agentūra jau platina investuotojams sąrašą, į jį "Rail Baltica" yra įrašyta tarp kitų valstybei strategiškai svarbių projektų - ten minimas ne tik 1435 mm geležinkelio vėžės tiesimas, bet ir Kauno viešojo logistikos centro statyba.

Kauno VLC planuojama pradėti statyti tik 2012 metų antrąjį ketvirtį, o darbai truks apie 33 mėnesius. Taigi krovinių vežėjai logistikos centru galės naudotis ne anksčiau nei 2015 metų pradžioje. Kam iki tol bus naudojama siauroji vėžė, nežinoma, nes be VLC traukinio Kaune nebus įmanoma iškrauti.

Vežė keleiviams kainuos papildomai

Pristatant "Rail Balticos" projektą būdavo deklaruojama, kad jis bus naudingas ir į Europos valstybes vykstantiems keleiviams. Bet vakar Seime A.Štaras dėstė: "Šis projektas praktiškai yra krovinių projektas. Tai nėra projektas, skirtas keleiviams. Kad sukurtume gerą susisiekimą keleiviams, (...) aš neatmetu to varianto, kad galbūt ateityje teks grįžti prie vadinamojo tiesaus projekto (tiesti 1435 mm vėžę ant naujo pylimo, - red.) ir daryti jį greitaeigį, taikyti net ne 160 km/h, o 250 km/h greičiams. Tai bus dar didesni pinigai, dar daugiau investicijų", - apie Susisiekimo ministerijos užmojus kalbėjo viceministras.

Į Seimo komiteto posėdį pakviestas europarlamentaras Zigmantas Balčytis savo pranešime "Rail Balticos" projektą pavadino politiniu - esą 1435 mm vėžę privaloma pratęsti dėl to, kad Lietuva formaliai būtų įtraukta į ES transporto erdvę. Bet jis patvirtino, kad visoje ES yra net keliolika skirtingų geležinkelio vėžės variantų, o kitos Baltijos šalys nėra entuziastingai nusiteikusios brangaus projekto atžvilgiu. "Jeigu mums pavyktų įtikinti ir latvius, kad jie nusitiestų europinę vėžę, paskui tai būtų priversti daryti ir estai, bet šiems tas projektas visiškai nereikalingas, nes jie vykdo verslą per Suomijos įlanką ir Rusiją", - neslėpė europarlamentaras. Jis pripažino, kad "Rail Balticos" įgyvendinimo labiausiai siekia Lietuvos politikai.

Nepasimokys iš Estijos?

Seimo narys Vytenis Andriukaitis per posėdį priminė apie lobistų įtaką visiems europinės reikšmės projektams. Jis tiesiai paklausė viceministro A.Štaro, ar jam nieko nesako verslininko Edwardo Burkhardto pavardė. V.Andriukaitis priminė, kad dėl šio verslininko prieš keletą metų didžiulių nuostolių patyrė Estija.

2001 metais kompanija "Baltic Rail Services" (BRS), kuriai įtakos turėjo amerikietis E.Burkhardtas, už 58 mln. JAV dolerių buvo įsigijusi 66 proc. Estijos geležinkelių įmonės "Eesti Raudtee" akcijų. Investuotojo įmonė neįvykdė sutartyje numatytų įsipareigojimų dėl geležinkelio infrastruktūros, bet "įsūdė" Estijos geležinkeliams net 75 atgabentus iš JAV naudotus lokomotyvus, kurie pasirodė net netinkami Estijos geležinkelio keliams. 2007 metais gelbėdama griūvančią geležinkelio infrastruktūrą Estijos vyriausybė išpirko iš BRS akcijas už 200 mln. JAV dolerių.

LŽ duomenimis, E.Burkhardto vadovaujamos įmonės "Rail World" atstovai jau lankėsi Lietuvoje ir dalyvavo vasario 23 dieną vykusiame Europos Komisijos paskirto "Rail Balticos" koordinatoriaus Pavelo Teličkos ir Vyriausybės atstovų pasitarime.

Viceministras A.Štaras dėl to problemos neįžvelgė. "Čia, ką mes darome, nei jokio Burkhardto, nei Gerhardto nėra. Yra "Lietuvos geležinkeliai" ir kitos institucijos", - nesutriko jis. Tačiau vceministras pripažino, kad tarp užsienio įmonių, kurios pretenduos vežti krovinius per mūsų šalį nutiestu europinės vėžės geležinkeliu, gali būti susijusių su šiuo prieštaringos reputacijos verslininku, ir net paminėjo Lenkijos įmonę "Rail Polska", kuriai E.Burkhardtas daro įtaką. "Jeigu tas žmogus padeda surasti krovinių ir užtikrinti, kad "Rail Baltica" nebūtų tuščia, tada mes neprieštaraujame", - noriai dėstė viceministras A.Štaras. Valstybinė įmonė "Lietuvos geležinkeliai", už kurios lėšas bus tiesiama europinė vėžė, neturi tokio pločio vėžei tinkančių riedmenų, tad ja naudotis negalės.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"