TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Geležinkelių ūkio liberalizavimas - ne už kalnų

2006 10 06 0:00
Ar bus uždegta žalia šviesa privačių kompanijų veiklai geležinkelių versle, priklausys nuo Vyriausybės sprendimo.
LŽ archyvo nuotrauka

Susisiekimo ministerija patvirtino, kad kitąmet geležinkelių rinka bus liberalizuota, tačiau realią konkurenciją "Lietuvos geležinkeliai" pajus nebent pavasarį

Pasak ministerijos sekretoriaus Česlovo Šikšnelio, vadinamojo infrastruktūros mokesčio apskaičiavimo metodika parengta ir po dviejų savaičių bus vertinama Vyriausybėje.

"Niekur mes nesidėsime. Turime įsipareigojimus ES ir privalome juos vykdyti laiku. Teisinė bazė jau yra, ir kitąmet nauja sistema tikrai veiks", - sakė Šikšnelis. Tiesa, nacionalinio saugumo sumetimais neliberalizuotas liks vadinamasis Kaliningrado koridorius. Tačiau naujos galimybės verslininkams realiai atsivers kitų metų gegužę, nes iki to laiko "Lietuvos geležinkeliai" yra užsisakę visą infrastruktūrą.

Kai liberali geležinkelių transporto sistema pradės veikti, valstybės įmonė arba akcinė bendrovė, kuri tvarkys visą geležinkelių infrastruktūrą, ims mokestį iš kompanijų, vežančių krovinius ir keleivius, kurios ta infrastruktūra naudosis. Šikšnelio teigimu, ilgai lauktas infrastruktūros mokestis bus paskelbtas šiemet.

Norintys vežioti krovinius geležinkeliais verslininkai turės gauti licenciją ir saugumo sertifikatą. Susiekimo ministerijos duomenimis, licencijas turi 8 įmonės, o saugumo sertifikatus - kol kas tik dvi.

Konkurencijos nėra

Aistros dėl vežimo geležinkeliais iš tiesų verda dešimtmetį. Valstybei priklausantys "Lietuvos geležinkeliai" kol kas yra infrastruktūros valdytojai ir vežėjai. Tuo metu ne viena Lietuvos įmonė perėjo kryžiaus kelius, kad krovinius geležinkeliais galėtų vežti savarankiškai. Bendrovės, turinčios licencijas geležinkeliais vežioti krovinius, piktinosi, kad negali jomis pasinaudoti dėl nepatogių monopolininko nustatytų kainų. Todėl ilgus metus diskutuota ir prašyta nustatyti geležinkelio infrastruktūros mokestį.

Specialistų manymu, Susisiekimo ministerija daug metų vilkino infrastruktūros liberalizavimą, nes būgštavo, jog atskyrus infrastruktūrą nuo vežėjo neišvengiamai iškils privatizavimo klausimas.

Prieš valstybės valdymą

Nors Susisiekimo ministerija griežtai atmeta šalies geležinkelių sistemos privatizavimo galimybę, Lietuvos laisvosios rinkos institutas vakar surengtoje konferencijoje iškėlė šį klausimą. Tiesa, pro ausis praleido faktą, kad Seimas birželio mėnesį jau balsavo už šios rinkos liberalizavimą.

"Mažiausiai dešimt metų apie tai kalbame, bet nieko nedaroma. Licencijas vežti geležinkeliais savo krovinius turi 7 įmonės, tačiau negali jomis pasinaudoti. Žadėto infrastruktūros mokesčio vis dar neturime. Kuo daugiau prie geležinkelių prisideda valstybė, tuo mažiau juose lieka efektyvumo ir verslo", - kalbėjo instituto viceprezidentė Guoda Steponavičienė.

Instituto ekspertai tikina, kad norint užtikrinti geležinkelių rinkos efektyvumą ir paslaugų kokybę, būtina į rinką įsileisti daugiau dalyvių, suteikti vartotojams galimybę rinktis, atskirti infrastruktūrą nuo vežėjo. Steponavičienė teigė, kad institutas pasisako už ne tokį drastišką modelį - infrastruktūrą palikti valstybei, nes ES nefinansuoja privačios infrastruktūros.

"Toks modelis nėra struktūros privatizavimas. Vežėjų įsileidimas į rinką yra liberalizavimas, tai jau įtvirtino Geležinkelių transporto kodekso pataisos", - sakė Šikšnelis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"