TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Gera derliaus prognozė kelia įtampą

2012 07 05 7:26

Lietuvos grūdų eksportuotojai sujudo, ar keičiama geležinkelio vagonų nuomos tvarka nesukurs jų trūkumo. Pabrangus transportavimui, jie mažintų derliaus supirkimo kainą.

Prieš kurį laiką grūdų eksportuotojai gavo bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" pranešimą, kad šiuo metu dalis grūdams skirtų vagonų yra išnuomoti gabenti krovinius už Lietuvos ribų. Todėl, mūsų šalies laukuose subrendus gausiam javų derliui, gali kilti pardavimo į užsienį problemų. Kaip išeitis siūloma naujovė - vagonų nuoma viešo aukciono tvarka.

Žemės ūkio ministras Kazys Starkevičius kreipėsi į Vyriausybę, kad ši įpareigotų "Lietuvos geležinkelius" ir toliau teikti viešąją paslaugą - išnuomoti grūdų eksportuotojams būtiną vagonų kiekį vežti krovinius į Klaipėdos uostą. Vyriausybė šį klausimą svarstė dar pirmadienį, tačiau protokolinio sprendimo nepriėmė.

Lengvatai pasipriešinęs teisingumo ministras Remigijus Šimašius pareiškė, kad noras įpareigoti bendrovę "Lietuvos geležinkeliai" pigiau išnuomoti vagonus grūdų eksportuotojams neva yra ne kas kita, kaip didžiųjų žemės ūkio verslininkų spaudimas.

Tokios pat pozicijos laikosi ir Konkurencijos taryba, kuri trečiadienį pateikė nuomonę, kad Žemės ūkio ministerijos siekis lengvatinėmis sąlygomis aprūpinti grūdų eksportuotojus "Lietuvos geležinkelių" vagonais esą prieštarauja Konstitucijai.

Tačiau grūdininkų pusę palaikantys uosto atstovai mano, kad žvelgti į situaciją reikia plačiau.

Trūks sandėlių

Ministro K.Starkevičiaus iniciatyva Žemės ūkio ministerijoje prieš keletą dienų buvo sušauktas pasitarimas, kuriame dalyvavo  Grūdų perdirbėjų asociacijos, eksportuotojų, Susisiekimo ministerijos, "Lietuvos geležinkelių" vadovai ir specialistai.

Prognozuojama, kad šiemet galime sulaukti rekordinio 4 mln. tonų grūdų derliaus, kurio dalį, apie 2,5 mln. tonų, planuojama eksportuoti. Todėl esą svarbu laiku užtikrinti reikiamą vagonų kiekį grūdų eksportuotojams. Sklandus derliaus išvežimas kaip galima greičiau, kai derlius tik bus nuimtas, šiemet ypač svarbus, nes trūksta talpyklų.

Grūdų eksportuotojai kalbėjo apie tai, kad jie nepasiruošę keisti įprastų, daug metų besitęsiančių santykių su "Lietuvos geležinkeliais". Ši bendrovė ketina diegti permainas - savo dispozicijoje turimus vagonus išnuomoti aukcionus laimėjusiems operatoriams.

Eksportuotojai, kaip vieni iš rinkos dalyvių, turėtų teikti paraiškas ir dalyvauti aukcionuose. Tačiau konkursus laimėjus tarpininkams gali gerokai pabrangti vagonų nuomos tarifai. Eksportuotojų skaičiavimais, tokiu būdu tonos išvežimas pabrangtų 10-15 litų, tektų mažinti supirkimo kainą žemdirbiams.

Laiku negaudami vagonų, eksportuotojai neįvykdytų sutartinių įsipareigojimų užsienio partneriams, nekalbant apie patiriamus nuostolius, laiku grūdų neišvežus ar jiems sugedus.

Verslininkai taip pat kreipėsi į Vyriausybę, nurodydami "Lietuvos geležinkelių" pasiūlymo grėsmę ir pavojus. Jie mano, kad visos grūdų grandinės ekonominiai nuostoliai būtų didesni nei planuojama valstybinės bendrovės nauda, tikintis vagonus išnuomoti aukcione brangesne kaina.

"Tokio pasiūlymo analogas - Rusijos geležinkelių praktika nuomoti vagonus spekuliantams tarpininkams. Tai blogiausias pavyzdys, koks tik gali būti. Vagonai išsibarstę kur papuola, dalis važiuoja atgal tušti, sukurtas dirbtinis trūkumas. Toks sumanymas, tai, sakyčiau, bandymas sugadinti normaliai veikiančią sistemą", - aiškino bendrovės "Agro Rodeo" generalinis direktorius Robertas Lapinskas. Pasak jo, jeigu oras leis nuimti visą derlių, negalėdami jo išvežti, žemdirbiai grūdus pils po atviru dangumi, dalis derliaus pražus.

Nuostoliai Klaipėdai

"Mes, eksportuotojai, matome kitą išeitį - vežti autotransportu. Visam šiauriniam Lietuvos regionui, nuo Rygos nutolusiam iki 120 kilometrų, bus finansiškai naudingiau išvežti grūdus per Rygos uostą. Šis eksporto kiekis gali siekti 800 tūkst. tonų. Vien Klaipėdos uostas dėl to prarastų 4-7 mln. litų dėl negautų iš laivų rinkliavų ir kitų paslaugų. Vienas rinkos dalyvis negali prisiimti transportavimo pabrangimo nuostolių, dalysis su visa grandine, todėl mažės grūdų supirkimo kainos", - prognozavo verslininkas.

Uostininkai stebisi, kad sprendimai dėl aukciono priimami prieš pat sezoną, nepasitarus su tais, kam tie vagonai reikalingi. Tai kelia nepasitikėjimą pačiu sumanymu. Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos generalinis direktorius Audrius Pauža, kilus klientų nerimui, nebežino, kokį grūdų srautą planuoti. Anksčiau su grūdų eksportuotojais buvo aptartas poreikis išvežti per kompanijos grūdų terminalą daugiau kaip milijoną tonų naujo sezono lietuviškų grūdų.

"Mes esame susirūpinę dėl savo klientų, ar nauja vagonų nuomos schema bus efektyvi. Sprendimai turi kilti prieš tai įvertinus jų ekonominį poveikį. Lietuvos grūdininkams privalo būti sudaromos sąlygos patekti į rinką per Klaipėdos uostą. Ar gali kas garantuoti, kad eksportuotojai nesuras varianto, kaip atpiginti transportavimą ir išsiversti be "Lietuvos geležinkelių" paslaugų? Mes taip pat turime galimybę priimti mašinomis atvežtus grūdus. Dar blogiau būtų, jeigu eksportuotojai nuomotųsi kitų šalių geležinkelių vagonus ir grūdus išvežtų per Latviją", - pažymėjo A.Pauža.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos rinkodaros ir administracijos direktorius Artūras Drungilas sako jau ne pirmus metus pastebėjęs, kad "Lietuvos geležinkeliai" nesugeba parūpinti reikiamo vagonų kiekio grūdams. "Kai tik geras derlius, tai ir blogai mums. Iš to laimi Latvijos uostai. Pas mus pastatyti 2 terminalai, tiek investicijų sudėta, o jei nebus kuo grūdų atvežti, jie stovės tušti. Gal uosto direkcijai pirkti vagonų? Tai verslas, būtų garantuotas investicijų atsipirkimas", - svarstė uosto direkcijos atstovas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"