TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Ginčija degalų kainų formulę

2010 05 20 0:00
Lietuvoje sparčiai kylant degalų kainoms nesiliauja diskusijos, kas labiausiai dėl to kaltas.
LŽ archyvo nuotrauka

Litras benzino ir dyzelino Lietuvoje nuo šių metų pradžios pabrango daugiau kaip 50 centų. Žmonės keikia didelius mokesčius, tačiau Finansų ministerija (FM) ginčija, kad daugiausia įtakos kainų augimui turėjo su degalų apmokestinimu nesusijusios priežastys.

Lietuvoje sparčiai kylant degalų kainoms nesiliauja diskusijos, kas labiausiai dėl to kaltas, bet niekas nesiima sprendimų, kurie pakeistų verslui ir gyventojams nepakeliamą padėtį.

Į artimiausią Seimo posėdį kviečiama finansų ministrė Ingrida Šimonytė turės atsakyti į klausimus dėl didelių degalų kainų Lietuvoje. Seimo nariai mano, kad Vyriausybė ir konkrečiai FM turi pakankamai svertų daryti įtaką degalų kainoms, kurios šiandien Lietuvoje gerokai didesnės negu gretimose šalyse. Ji turėtų inicijuoti teisės aktų pakeitimus, kurie užtikrintų Lietuvos degalų rinkos konkurencingumą su Rusijos, Baltarusijos, Lenkijos rinkomis. Ministrės taip pat prašoma pateikti informaciją, kiek, jos nuomone, pajamų netenka Lietuva dėl kontrabandos, kaip akcizo mokestis už degalus surenkamas savivaldybėse, kurios ribojasi su jau minėtomis šalimis kaimynėmis, ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad nelegalūs degalai nebepatektų į Lietuvą.

Kaltina vieni kitus

Vienintelę Baltijos šalyse Mažeikių naftos perdirbimo gamyklą valdantis Lenkijos naftos koncernas "PKN Orlen" ginasi, kad šios kainas didmeninėje rinkoje neva lemia žaliavų kainos. Mažeikių bendrovė skelbia pernai patyrusi 68,556 mln. litų grynųjų nuostolių. Jos pardavimo pajamos pernai, palyginti su 2008 metais, sumažėjo 38,4 proc. - iki 10,658 mlrd. litų. Tokiems finansiniams rezultatams esminės įtakos esą turėjo žemos naftos perdirbimo maržos, pasaulinis ekonomikos lėtėjimas, smukusios pasaulinės naftos bei naftos produktų kainos, mažesnės pardavimo apimtys bei sumenkęs degalų vartojimas Baltijos šalyse. Vien tik Baltijos šalyse bendrovės parduotų naftos produktų kiekis pernai sumažėjo 22,6 procento. Jos perdirbimo pajėgumai pernai išnaudoti tik 82,3 procento.

Mažmeninės prekybos naftos produktais įmonės aiškina, jog prekybininkai turi labai mažai įtakos galutinėms benzino ir dyzelino kainoms degalinėse. Degalinių operatoriai tikina, kad jų marža neviršija 7 procentų. Jie dažniausiai kaltę dėl kainų verčia gamintojams ir valstybei, kurios nustatyti mokesčiai ir akcizai neva sudaro didžiąją visų rūšių degalų kainos dalį.

FM pareiškė, kad nuo šių metų pradžios litrui benzino ir dyzelino Lietuvoje pabrangus daugiau kaip 50 centų, daugiau nei 40 centų už litrą brangimą lėmė naftos ir jos produktų kainos tendencijos pasaulinėje rinkoje, naftos perdirbėjų bei pardavėjų antkainiai ir kita.

Kitur krinta, Lietuvoje - kyla

FM pateikia Europos Komisijos (EK) duomenis, kad per savaitę nuo gegužės 3 dienos iki gegužės 10-osios Lietuvoje litras populiariausio 95 markės benzino pabrango 3 centais, Latvijoje kaina nekito, o Estijoje ji smuktelėjo 1 centu. Visoje Europos Sąjungoje (ES) litras benzino vidutiniškai atpigo 2 centais. Litro dyzelino kaina degalinėse minėtu laikotarpiu Lietuvoje esą išaugo 3 centais, Latvijoje - 2 centais, Estijoje sumažėjo 1 centu. Visoje ES litro dyzelino kaina vidutiniškai sumenko 1 centu.

Šiuo metu Lietuva taiko mažiausią ES leistiną dyzelino akcizą, tačiau, FM duomenimis, dyzelino kaina be mokesčių Lietuvoje yra didžiausia iš gretimų ES valstybių (Estijos, Latvijos). Ministerijos pateikiamais Europos Komisijos (EK) gegužės 10 dienos duomenimis, Estijoje dyzelinas buvo brangiausias iš Baltijos šalių, tačiau jo vieno litro kaina be mokesčių buvo 16 centų mažesnė nei Lietuvoje. Estija nuo šių metų pradžios padidino ir benzino, ir dyzelino akcizą.

Lietuvoje dyzelino akcizas nuo 2009-ųjų rugpjūčio buvo sumažintas iki leistino ES minimumo. FM skaičiavimais, sumažinus dyzelino akcizą, litro dyzelino kaina degalinėse turėjo sumažėti vidutiniškai apie 22 centus, tačiau rugpjūtį, palyginti su liepos mėnesiu, ji vidutiniškai smuktelėjo tik 8 centais, o pardavimas krito. EK duomenimis, 2009-ųjų liepą litras dyzelino degalinėse vidutiniškai kainavo 3,16 lito.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"