TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Grandinių tiltelis: tarp istorijos ir dabarties

2010 02 23 0:00
Prieš rekonstrukciją tiltelį pasukti vos įstengdavo du vyrai.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Uostamiesčio mokslininkai ir savivaldybės specialistai sutarė, kad Klaipėdos savivaldybei priklausantis 150 metų pasukamas Pilies uosto tiltelis gali būti elektrifikuotas nesumenkinant jo istorinio autentiškumo.

Pernai per Jūros šventę, kurios pagrindinis įvykis buvo didžiųjų burlaivių regata, daugelis miesto svečių sutriko neradę Žvejų gatvę su kruizinių laivų terminalu jungiančio tiltelio. Šiemet vasaros renginiai atgaus įprastą maršrutą - po dvejus metus trukusios rekonstrukcijos grandinių tiltelis į savo vietą grįš birželio pabaigoje. Jam sutvarkyti skirta apie 700 tūkst. litų europinių ir Klaipėdos savivaldybės lėšų.

Baigiant atnaujinti įrenginius surengta mokslinė konferencija dėl galimybės aktyviai naudoti techninį paveldą siekiant padidinti įrenginio ilgaamžiškumą. Po diskusijų priimta rezoliucija skelbia: "Restauruoti istorinį Pilies uosto pasukamą tiltelį įrengiant šiuolaikinį (elektrifikuotą) jo pasukimo mechanizmą, išsaugant autentišką veikiantį rankinį sukimo mechanizmą."

Unikalus statinys

Klaipėdai pilies tiltelis pastaruoju metu tapo svarbia detale, kuri simbolizuoja visuomenei grąžintos teritorijos vertę ir plačią jūrinio turizmo perspektyvą. Prieš pusantrų metų bendrovei "Hidrostatyba" nukeliant jį restauruoti, darbus prižiūrėjo griežta kultūros paveldo specialistų akis. Su jais ir dabar derinamas kiekvieno mazgo keitimas. Išlieti kniedes užsakyta Švedijoje, detalės tvirtinamos senoviškai.

1889 metais pastatytas tiltelis, istorikų manymu, yra bene vienintelis toks išlikęs visoje Europoje. Kultūros paveldo vertybių registre esantį įrenginį Klaipėdos savivaldybė numato dar bent šimtmetį naudoti pagal paskirtį. Tačiau pasikeitę laikai ir atverta gausiam lankytojų srautui teritorija skatina ieškoti išeities, kaip per masines šventes išvengti spūsčių.

Konferenciją organizavusios Klaipėdos savivaldybės vadovas Rimantas Taraškevičius teigė, kad dviejų vyrų pasukamas tiltelis jau neatitinka dabartinių poreikių, nes atvėrus praėjimą prie marių ir įrengus kruizinių laivų terminalą stipriai išaugo pėsčiųjų srautas. O keičiantis piliavietės teritorijos koncepcijai ją juosiančiose vandens fosose švartuojasi keli šimtai jachtų ir mažųjų laivų.

Plati diskusija reikalinga dėl to, kad istorikai, kultūros paveldo specialistai ir visuomeninių organizacijų atstovai, norintys prie Klaipėdos pilies matyti kuo daugiau autentiškų ir turizmui patrauklių dalykų, nestabdytų baigiamos rekonstrukcijos.

Variklis nepakenktų

Kraštovaizdžio specialisto profesoriaus hab. dr. Jurgio Buračo nuomone, konferencija aktuali ne tik Klaipėdos miestui, bet ir Lietuvos inžineriniam paveldui. Tiltelis svarbus istoriniam pažinimui, bet nedidelė intervencija, motoreduktorius, vaizdo nesudarkytų. Tai nėra nusižengimas istorijai, o natūralus evoliucinis procesas, būdas išsaugoti ir pratęsti daikto naudojimo laiką.

"Europos paveldosaugos analitikai siūlo vengti paveldo naudojimo, paverčiant jį neveiksniu muziejumi arba "saugoti" iki visiško sunykimo, kaip dažnai ir nutinka. Rekomenduojama pritaikyti paveldą aktyviam šiandienos ir rytdienos naudojimui, išsaugant jo vertingąsias savybes", - nurodė mokslininkas. Jo manymu, sukiojimas rankomis tinkamas per šventes, tačiau negalima stabdyti progreso ir racionalių minčių, prisidengiant paveldo apsauga.

Panašių minčių dėl istorinio tiltelio elektrifikavimo pareiškė ir kiti konferencijos dalyviai.

Klaipėdos paveldosaugos projektų ekspertas Algimantas Aukštuolis, kalbėdamas apie kultūros vertybių išlikimo prielaidas ir galimus modernizavimo sprendimus, pažymėjo, kad grandinių tilto eksploatacijos laikas ribotas.

"Nereikėtų naujovėms užkirsti kelio, tačiau dėl naujų tiltų statybos skubėti neverta", - teigė specialistas. Tai jis pareiškė išklausęs projektuotojų pasiūlymų greta statyti stacionarius ar laikinus alternatyvius tiltus: nuvažiuojančius, pakeliamus, aukštai virš vandens iškeltus, kad po jais galėtų praplaukti laivai.

Konferencijos dalyviai siūlė daug įvairių variantų, kaip išspręsti pėsčiųjų, dviratininkų ir laivų judėjimo problemą šioje teritorijoje. Tačiau visiems priimtiniausias variantas pasirodė sugrąžinti į senąją vietą rekonstruotą istorinį tiltelį, kurį pasukti būtų galima ir senuoju rankiniu būdu, ir automatiškai. Tam reikėtų po tilteliu įrengti papildomą nedidelį mechanizmą.

Kitur - modernizuoti

Istorinė medžiaga liudija, kad pirmasis medinis tiltelis per tuomečio žemės savininko Daselio iškastą griovį buvo reikalingas XIX amžiuje ekonominei uosto veiklai plėtoti. Fosoje buvo laikomi sieliai. Vėliau, beveik po 50 metų, buvo įdiegta tuometė mechaninė pažanga - rankomis sukamas mechanizmas.

Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus direktorius Jonas Genys, apžvelgęs Europos jūrinio paveldo patirtį, akcentavo, kad jei daiktas naudojamas pagal paskirtį, šiuolaikiški mechanizmai galimi. Pavyzdžiui, visi užsienyje saugomi senieji veikiantys švyturiai yra modernizuoti.

Kaimynėje Latvijoje, Liepojoje, taip pat yra pasukamas pėsčiųjų tiltas, pagal garsaus inžinieriaus Gustavo Eifelio brėžinius pastatytas 1906 metais, tačiau jis jau senokai elektrifikuotas.

Visą Prancūzijos teritoriją kertantis laivybos kanalas, jungiantis Viduržemio jūrą su Atlantu, neseniai buvo įtrauktas į UNESCO sąrašus už šiuolaikiškus tiltų, šliuzų ir kitokių įrenginių modernizavimo sprendimus.

Todėl Klaipėdos noras modernizuoti grandinių tiltelį, kai anksčiau buvo apsispręsta išplėsti jachtų uostą, atitinka Europos gyvenimo praktiką.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"