TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Grūdų eksportas į Vakarus nenutrūks

2010 10 12 0:00
"Klasco" grūdų terminalas vienintelis Baltijos šalyse yra prie giliavandenės krantinės.
Vidos Bortelienės nuotrauka

Dėl ketvirtadaliu šiemet prastesnio javų derliaus Lietuvoje atitinkamai mažės perteklinių grūdų kiekis, tačiau Klaipėdos uoste grūdų terminalo apyvarta planuojama tokia pati kaip ir pernai.

Grūdų eksportas į Vakarus nenutrūks

Praėjusią vasarą kai kurie žemės ūkio verslo atstovai ėmė skelbti, kad mūsų šalies grūdinėms kultūroms atsiveria prekybos kelias į Rytus. Todėl tie, kurie pasirašė sandėlių naudojimo sutartis su Klaipėdos jūrų krovinių kompanija ("Klasco"), dėl pasikeitusios eksporto krypties neva gali pralošti. Tokias kalbas paskatino dėl sausros ir gaisrų Rusijoje kilusi panika, kad žemės ūkiui patiriant didelių nuostolių sumažės javų derlius. Pranašauta, kad ši šalis po kelerių metų pertraukos pasaulinėje rinkoje vėl taps grūdų pirkėja. Rusijos premjeras Vladimiras Putinas uždraudė naujojo derliaus grūdus eksportuoti, kol paaiškės, ar sukauptos atsargos kompensuos vartojimo deficitą.

Nei vieni, nei kiti nuogąstavimai nepasitvirtino. Rusijos žemės ūkio ministerijos operatyviniais duomenimis, šalyje prikulta 59 mln. tonų grūdų. Šalies atsargos liepos 1 dieną sudarė 24 mln. tonų. Rusijos Federacijos pirmasis vicepremjeras Viktoras Zubkovas praėjusią savaitę vyriausybei pranešė, kad šiemet suvartojimas gali siekti 77 mln. tonų, tačiau derliaus ir turimų atsargų užteks, kad kitų metų liepą sandėliuose taip pat liktų keli milijonai tonų vietinio derliaus atsargų.

"Klasco" terminalas - pagrindinis

Vienos didžiausių šalies grūdų supirkėjos bendrovės "Linas Agro Group" valdybos narys Dainius Pilkauskas, atsakingas už pardavimą Baltijos šalyse, teigia, kad šiemet buvo susiklosčiusi momentinė tikimybė, jog eksporto kryptis pasikeis. "Rusija susiskaičiavo visas atsargas ir jau dabar aišku, kad jai pakaks. Apie jokį importą ten nėra kalbų", - sakė D.Pilkauskas.

Jo žiniomis, Lietuva kasmet išaugina apie 4 mln. tonų grūdų, šiemetinė prognozė - 3,3 mln. tonų. Suvartojimas nesikeičia ir siekia 2 mln. tonų. "Praėjusieji dveji metai buvo rekordiniai - Lietuva eksportavo bemaž po 2 mln. tonų grūdų. O dabar, kai derlius prastesnis, per šį pardavimo sezoną eksportas mažės iki 1-1,3 mln. tonų. Bet Lietuvos pertekliniai grūdai gali būti išgabenami į rinkas tik per uostus. Kadangi mūsų bendrovės didžiausią prekybos dalį sudaro lietuviški grūdai, vežame per Klaipėdą, nors kartais naudojamės ir Latvijos uostais. O bendradarbiavimas su "Klasco" pasiteisina jau vien dėl to, kad jos grūdų terminalas vienintelis Baltijos šalyse yra prie giliavandenės krantinės. Kviečiai į Afriką ir miežiai į Saudo Arabiją gabenami tik dideliais laivais. Be "Klasco" terminalo neišsiverstume. Jam Lietuvoje alternatyvos nėra", - sakė D.Pilkauskas.

Pardavimo kryptys keičiasi priklausomai nuo grūdų kokybės, tačiau didelių laivų poreikis išlieka nuolat. "Linas Agro Group" prekybos apyvarta paprastai siekia 1,2-1,4 mln. tonų per metus. Grūdai sudaro 50-60 proc., kita dalis - pašarinės žaliavos. Nors šiemet pardavimo mastas bus mažesnis, "Klasco" sandėlio naudojimo sutartį sudariusi įmonė "Linas Agro" 5 metus numato gabenti mažiausiai po 0,5 mln. tonų grūdinių kultūrų kasmet.

Statys daugiau sandėlių

"Klasco" komercijos direktorius Vytautas Kaunas prognozuoja, kad šiemet maistinių grūdų, rapsų ir pašarinių žemės ūkio kultūrų apyvarta, kraunant tradiciniais būdais ir per specializuotą grūdų terminalą, viršys milijoną tonų ir išliks ankstesnių metų lygio. Jis teigia, kad grūdų terminalo apyvarta šiemet per 9 mėnesius, palyginti su pernai, šiek tiek mažesnė tik dėl to, kad vasarą, sutarus su klientais, buvo nutrauktas grūdų priėmimas į sandėlius.

"Klientų pageidavimu, vasarą įrengėme dvejas grūdų svarstykles geležinkelio ir krantinės bunkeriuose, krovos į laivus linijoje. Jau rugpjūtį pradėjome priiminėti naujo derliaus grūdus, o rugsėjį pirmieji du laivai juos išplukdė pirkėjams. Lyginant rugsėjo mėnesius, šiemet grūdų eksportuota daugiau negu pernai. Spalį taip pat laukiame dviejų didelių laivų, į juos numatyta pakrauti 50 tūkst. ir 42 tūkst. tonų. Matome, kad klientai planuoja eksportuoti panašius kiekius ir kitais mėnesiais. Per prekybos sezoną, kuris trunka nuo liepos iki liepos, tikimės stabilaus grūdų terminalo apkrovimo. Tačiau mūsų klientai prekiauja ir kitomis grūdinėmis kultūromis, kurios kraunamos prie kitų krantinių į mažesnius laivus. Taip pat šiemet daugiau kaip dvigubai išaugo importuojamų pašarinių žaliavų krova. Jos apskaitoje taip pat patenka į birių žemės ūkio produktų kategoriją. Tokie kroviniai iš laivų pilami tiesiai į vagonus", - sakė V.Kaunas.

Nuo 2002 metų veikiančio "Klasco" grūdų terminalo trijuose kupoliniuose sandėliuose telpa 60 tūkst. tonų grūdų. Bet išsiplėtęs prekybinis asortimentas paskatino kompaniją jį plėsti, greta įrengiant 6 nedidelės talpos sandėlius ir naujas krovos linijas. Šis projektas vertinamas 18 mln. litų.

Nors "Klasco" terminalais naudojasi keletas Lietuvos grūdų eksportuotojų, investiciniu partneriu tapo nuolatinis klientas - bendrovė "Linas Agro Group". Bendradarbiavimas su krovinių savininku užtikrina, kad per 2011 metus išplėstas grūdų terminalas uostui bus ekonomiškai naudingas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"