TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Grūdų prekybos kryptį nustato gamta

2006 08 01 0:00
KLASCO valdybos pirmininkas Bronislovas Lubys (antras iš kairės) Klaipėdoje kalbėjo ir apie galimybes įsivežti daugiau grūdų į Lietuvą.
Autorės nuotrauka

Sausrai nusiaubus javų pasėlius, o supirkėjams prakalbus apie grūdų trūkumą vietos rinkoje, Klaipėdos uosto verslininkai svarsto galimybę įrengti grūdų importo liniją

Žemės ūkio ministrės Kazimieros Prunskienės teigimu, dėl praėjusios šaltos žiemos ir vasaros sausros laukiama 15 proc. menkesnio negu pernai javų derliaus. Grūdų supirkėjai prognozuoja, kad žemdirbių nuostoliai bus gerokai didesni, o grūdų eksportas, nors kainos pasaulyje kils, šiemet mažės dėl padidėjusios paklausos vidaus rinkoje. Įsivyravus sausrai ūkininkai javais pradėjo šerti gyvulius, trūksta žaliavos pašarų ir biologinio kuro gamybai.

Žemės ūkio ministerijos duomenimis, pernai šalies žemdirbiai prikūlė 2,9 mln. tonų grūdų, iš jų daugiau kaip milijoną tonų pardavė užsienyje. Tai buvo didžiausias eksporto kiekis pastarąjį dešimtmetį. Grūdų importas pernai siekė 120 tūkst. tonų.

Situacija keičiasi

Modernų birių produktų eksporto terminalą turinti Klaipėdos jūrų krovinių kompanija (KLASCO) šiemet antrą kartą surengė diskusiją apie situaciją grūdų rinkoje. Pokalbyje dalyvavo Žemės ūkio ministerijos vadovybė, Seimo Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Jonas Jagminas, grūdų prekybos ir pramonės įmonių atstovai.

Įvardydamas tampančio tradicinio renginio tikslą koncerno "Achemos grupė" prezidentas ir KLASCO valdybos pirmininkas Bronislovas Lubys sakė, kad Lietuvos grūdininkai pernai sureagavo į raginimą prekybą plėtoti per Klaipėdos uostą. Šiemet jiems norėta parodyti, kad kompanija atsižvelgia į pageidavimus ir modernizuoja krovos procesus pagal klientų poreikius. Svečiams buvo pristatytas tikslių svarstyklių projektas, kurį įgyvendinti numatoma 2007 metais. Terminalo tobulinimo kaina - 1,5 mln. litų.

KLASCO praėjusį prekybos sezoną nuo 2005-ųjų rugpjūčio iki 2006 metų birželio į laivus pakrovė 850 tūkst. tonų lietuviškų pašarinių grūdų, daugiausia - kviečių (611 tūkst. tonų). Tai trečdaliu daugiau negu ankstesniais metais. Tačiau šių metų prognozės uostininkams nėra palankios. "Nieko baisaus neatsitiks, jei grūdų eksportas laikinai mažės. Ieškosime kitų krovinių. Jau svarstome galimybę įrengti grūdų importo liniją", - kalbėjo Lubys.

KLASCO grūdų terminalo pajėgumas - 2 mln. tonų per metus. Prie gilios krantinės kraunami "Panamax" tipo laivai. Daugiausia į vieną laivą buvo pakrauta 60,45 tūkst. tonų miežių - tiek, kiek vienu metu telpa trijuose kupolo formos sandėliuose.

Vartojimas didės

KLASCO komercijos specialistai pažymi, kad grūdų rinka dinamiška. Vien per pastaruosius dvejus metus pasaulyje išauginta po 620 mln. tonų kviečių, o šiemet laukiamas 20 mln. tonų mažesnis šios kultūros derlius. Pasaulinėje rinkoje kasmet parduodamas šeštadalis viso derliaus. Pašarinių grūdų pasaulyje išauginama iki milijardo tonų, o parduodama dešimtadalis šio kiekio.

Klaipėdiečiai nepraranda vilčių sulaukti Kazachstano ir Rusijos grūdų eksporto, nes viena Rusijos stojimo į Pasaulio prekybos organizaciją sąlygų - pabranginti vidinius geležinkelio tarifus. Šiuo metu Rusijos geležinkelių taikomi gerokai didesni tarifai vežant krovinius į Baltijos ir Ukrainos uostus liktų nepakeisti. Daroma prielaida, kad jau nuo 2007 metų transportavimo kainos ims vienodėti, todėl galima tikėtis daugiau tranzitinių krovinių.

Žemės ūkio ministrė teigė, kad nuo 2013 metų, sumažėjus eksporto subsidijoms, ūkininkams bus naudinga auginti tai, kas suvartojama šalyje. Prunskienė įsitikinusi, kad didėjant rapsų poreikiui aliejaus ir biologinių degalų gamybai, šios kultūros plotai didės. Grūdų perdirbimo ir pašarų gamybos pramonei teks pirkti daugiau grūdų iš užsienio. Diskusijos dalyviai siūlė kurti grūdų prekybininkų asociaciją, kuri koordinuotų eksporto ir importo reikalus.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"