TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Gyventojų skolų kalnas didėja

2013 11 21 6:00
LŽ archyvo nuotraukos

Gyventojų pradelsti mokėjimai finansų ir komunalinių paslaugų sektoriuose toliau didėja. Šių sektorių įmonės neretai atsiduria antroje vietoje, kai reikia apmokėti sąskaitas, o pirmenybę žmonės teikia telekomunikacijų bendrovėms.

Gyventojų skolos spalį padidėjo 51 mln. litų - iki 3,6 mlrd. litų. Skolininkų pagausėjo 3 tūkstančiais. Įrašą apie nepadengtą mokėjimą savo kredito istorijoje turi iš viso 269 tūkst. žmonių. Tokius duomenis pateikė asmeninės kredito istorijos sistema Manocreditinfo.lt.

„Kalbant apskritai apie gyventojų skolas visiems sektoriams, vienam skolininkui tenka 1,9 skolos. Esama įvairių atvejų: pavyzdžiui, asmuo skolingas tai pačiai įmonei pagal kelias sutartis arba vienu metu - keliems kreditoriams. Tačiau statistika aiškiai patvirtina, kad skola vienam kreditoriui padidina skolininko įsipareigojimų nevykdymo tikimybę ir kitam kreditoriui“, - sakė kreditų biuro „Creditinfo“ generalinis direktorius Andrius Bogdanovičius.

Fiksuojama, kad gyventojų skolų suma padidėjo finansų, komunalinių paslaugų įmonėms. Finansų sektoriui prasiskolinusių asmenų per spalį padaugėjo, tačiau nuo birželio tolygiai mažėjo žmonių, skolingų komunalinių paslaugų sektoriui. Tuo metu gyventojų skolų suma telekomunikacijų įmonėms beveik nesikeitė, o skolininkų skaičius šių metų spalį, palyginti su 2012-ųjų spaliu, sumažėjo 2 procentais.

Skolininkai nesikeičia

A.Bogdanovičiaus teigimu, dauguma gyventojų, kurių kredito istorijose spalį atsirado įrašų apie naujas skolas, pradelsė mokėjimus finansų sektoriui. Tai, anot jo, sutampa su bendra tendencija, kad bankininkystės, išperkamosios nuomos, vartojimo kreditų ir kiti finansiniai instrumentai yra pagrindiniai žmonių kreditavimo šaltiniai. Todėl nepadengti mokėjimai finansų įstaigoms ir sudaro didžiąją dalį gyventojų skolų portfelio.

„Ekonomikos augimo laikotarpiu didėjanti finansinių paslaugų paklausa formuoja didesnį klientų portfelį, o tai natūraliai didina ir „blogų“ klientų atsiradimo riziką. Pastaruoju metu stebimą skolų sumos didėjimą galima laikyti gana stabiliu, nes jį padiktavo išaugusi paklausa arba skolinimosi aktyvumas. Gyventojų skolų augimą išlaikyti vienodame lygyje padeda ir atsakingo skolinimo bei atsakingo skolinimosi svertai. Jie neleidžia kredituoti asmenų, turinčių blogą kredito istoriją, pasižyminčių pernelyg dideliu skolinimosi aktyvumu ir tų, kurie dėl mažų pajamų negali prisiimti finansinių įsipareigojimų“, - aiškino "Creditinfo" vadovas.

V.Ziberko teigimu, pernai dėl ribotų finansinių išteklių beveik ketvirtadalis bendrovės klientų sąskaitas apmokėdavo dalimis, o ne iš karto.

Neapmoka šildymo sąskaitų

Bendrovės „Viena sąskaita“, suteikiančios galimybę kelias sąskaitas apmokėti vienu pavedimu, direktorius Vytenis Ziberkas atkreipė dėmesį, kad šaltuoju metų laikotarpiu galutinė gyventojo mokėtina suma pasiekia 1000 litų ir daugiau, tad ne kiekvienas išgali kas mėnesį padengti visas savo išlaidas. Dėl to dalis vartotojų kai kurias sąskaitas nusprendžia apmokėti iš dalies, t. y. pasirenka, su kuriais paslaugų teikėjais atsiskaityti iš karto, o su kuriais – tik iš dalies. Prieš metus ne visas sąskaitas apmokančių gyventojų buvo net ketvirtadalis, ir dauguma jų dalis taip elgėsi dėl ribotų finansinių galimybių.

Pašnekovas patvirtino, kad šildymo sezonu dažniausiai laiku neatsiskaitoma už vandenį ir šilumą, nes šios išlaidos - didžiausios. Žmonės jas padengia vėliau, vasarą. „Aišku, teikėjai skaičiuoja delspinigius, taiko ir kitokias priemones, kad paragintų vartotojus susimokėti laiku. Tačiau ne kiekvienas išgali tai padaryti, tad galbūt kartais pasvarsto, kad geriau vasarą mokės daugiau, bet žiemos mėnesiais nevalgys vien kruopų“, - kalbėjo V.Ziberkas.

Už telefoną sumoka tuoj pat

Kaip rodo bendrovės „Viena sąskaita“ duomenys, kiekvienais metais gyventojai telekomunikacijų paslaugoms skiria vis didesnę dalį atlyginimo. Tarkime, šią vasarą ryšiams, mokamai televizijai ir internetui jie išleido 27 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. „Augančių išlaidų šio sektoriaus paslaugų teikėjams tikrai nesietume su kainų kėlimu - tik su didėjančiu vartojimu. Pavyzdžiui, sąskaitos už mobilųjį telefoną didėja dėl augančios mobiliojo interneto skvarbos, o išlaidos už kabelinę televiziją šoktelėjo išjungus analoginę televiziją“, - sakė V.Ziberkas.

Nors gyventojams už telekomunikacijų paslaugas pastaruoju metu tenka mokėti daugiau, jie nedelsia atsiskaityti su įmonėmis, teikiančiomis šias paslaugas. V.Ziberkas tai aiškina tuo, kad ryšio teikėjai turi gana efektyvių įrankių priversti vartotoją mokėti laiku. „Jei nesusimoki už šias paslaugas, kitą mėnesį jų nebegausi. Tuo metu vandens, energijos, elektros tiekėjams truputį sudėtingiau sudrausminti vartotojus. Gyventojai apsvarsto, kuriems paslaugų teikėjams gali vėluoti mokėti ir dėl to nepatirti didesnės žalos kasdienėje buityje. Būna, klientai paskambina ir sako, kad neturi pinigų visoms sąskaitoms apmokėti, ir klausia, kaip atsiskaityti tik už kabelinę televiziją, kad jos neišjungtų, o už vandenį nusprendžia šį kartą nemokėti", - pasakojo "Vienos sąskaitos" direktorius.

Tuo metu A.Bogdanovičius pažymėjo, kad nedidelis skolų sumos didėjimas pastebimas ir telekomunikacijų srityje, tačiau jis mažesnis nei kituose sektoriuose, o kartais ir beveik nepastebimas dėl užpildytos rinkos, griežto rizikos valdymo, pingančių produktų. „Telekomunikacijų bendrovės, prieš sudarydamos sutartis, taiko klientų kredito istorijos patikrinimo procedūrą, artimą tai, kurią atlieka finansų įstaigos. Natūralu, kad tinkamai vertindamos klientų riziką, investuodamos į rizikos valdymo modelius, jos gali išlaikyti „blogų“ klientų portfelį vienodame lygyje“, - tvirtino jis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"