TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Hipotekos įstaiga dar nelaidojama

Centrinė hipotekos įstaiga - dubliuojanti valstybės institucija, todėl ją reikia naikinti. Tokio Seimo nario Kęstučio Masiulio teiginio įmonių ir organizacijų, turinčių reikalų su kreditų valdymu, vadovai besąlygiškai nepriima - bijoma painiavos, jei būtų nuspręsta registrus centralizuoti.

Prašymą apsvarstyti siūlymą panaikinti Centrinę hipotekos įstaigą ir jos funkcijas perduoti Centriniam registrui K.Masiulis teigė išsiuntęs teisingumo ministrui Remigijui Šimašiui. Tačiau šios ministerijos atstovė spaudai Vaida Vencevičiūtė LŽ sakė, kad Seimo nario laišką ministerija gavo tik šią savaitę. "Pasiūlymas nėra naujas, bet norint atsakingai priimti sprendimą būtina išanalizuoti variantus, o tam reikia laiko", - toks buvo ministerijos atstovės komentaras.

Nedera prie Saulėlydžio

"Lietuvoje susiformavo ydinga registrų sistema, sukurta pagal visiškai specifišką, nebūdingą kitoms Europos valstybėms, Norvegijos patirtį. Centrinis registras Lietuvoje veikia seniai, jame visada buvo kaupiami nekilnojamojo turto registravimo ir kadastriniai duomenys. Tačiau 1997-aisiais atsirado ir Centrinė hipotekos įstaiga (CHĮ), kurioje saugoma informacija daugeliu atvejų atkartoja Centrinio registro duomenis. Taigi ši sistema dubliavosi nuo pat CHĮ gyvavimo pradžios. Visi, kurie bent šiek tiek domisi šia sritimi, tai pastebėjo", - LŽ tvirtino Seimo narys. Ir pridūrė, jog analogiškus pasiūlymus jau yra teikęs ir anksčiau, tačiau jie "vis atsitrenkdavo į kažin kieno lobistinius interesus".

Pakartoti siūlymą K.Masiulis sako ryžęsis tada, kai buvo nutarta panaikinti hipotekos teisėjų pareigybes ir jų funkcijas perduoti notarams. Seimo narys teigia manąs, jog reikėtų iš karto nukirsti ir visą struktūrą, o jos funkcijas perduoti Centriniam registrui.

Seimas gruodžio pabaigoje pritarė pasiūlymui naikinti hipotekos skyrius prie apylinkės teismų ir atsisakyti hipotekos teisėjų funkcijų registruojant hipoteką, kad jos registravimas būtų administracinis, o ne teisminis procesas. Šis sprendimas motyvuotas tuo, jog pagal iki tol galiojusius Civilinio kodekso reikalavimus buvo vykdomas dvigubas hipotekos ir įkeitimo sandorių teisinis tyrimas: hipotekos bei įkeitimo sandorių teisėtumą tikrindavo ir notaras, ir hipotekos teisėjas.

K.Masiulio nuomone, panašiai dubliuojamas ir paskolos gavėjo turto įkeitimas. "Dabar žmogus, imdamas paskolą, savo įkeičiamą turtą registruoja registre ir dar papildomai moka už hipotekos lakštą, t. y. registruoja pakartotinai, nors visi pagrindiniai duomenys yra Centriniame registre. Užtektų juos kartais tik papildyti viena kita eilute, užuot dubliavus dešimtyse kitų registrų, tarp jų ir CHĮ. Tokia padėtis visiškai nedera prie Saulėlydžio komisijos iniciatyvos mažinti biurokratizmą", - kalbėjo K.Masiulis.

Galėtų sutaupyti

Seimūnas įsitikinęs, kad Centriniame registre turėtų būti tvarkomi visuose dabartiniuose registruose esantys duomenys, nes dabar žmogui ar verslo įmonei prireikus, pavyzdžiui, visos informacijos apie potencialų partnerį arba klientą, reikia ne tik žinoti, kur jų ieškoti, bet ir varstyti daugybės registrų tvarkytojų duris, kiekvienam vis paliekant užmokestį už paslaugas.

"Sunku apskaičiuoti, kiek būtų sutaupoma panaikinus CHĮ, bet vienas kompiuterinis centras, viena tarnybinė stotis visada kainuoja mažiau už du ir juolab keliasdešimt. Išlaikyti 5 žmones visada pigiau nei pusšimtį. Rūpinantis registrų saugumu reikia kartą ar du per mėnesį daryti kopijas, o viena kopija irgi paprasčiau negu keliasdešimt", - savo pasiūlymo argumentus bėrė K.Masiulis.

Antai Registrų centre kaupiama informacija apie nekilnojamąjį turtą, jo vertę, nuosavybę, o CHĮ - apie jo įkeitimą. Šios įstaigos funkcijas perdavus Registrų centrui, esą užtektų turimą informaciją apie turtą papildyti eilute apie įkeitimą.

Atsisako brangstančių paslaugų

Tai, kad naudotis hipotekos paslaugomis nėra pigu, - ne iš piršto laužta, ir šios paslaugos brangsta. Pavyzdžiui, Vyriausybės praėjusių metų lapkričio 16 dienos nutarimu metiniai abonentiniai mokesčiai už informaciją, perkamą iš CHĮ, pabrango nuo 7,1 tūkst. iki 16,5 tūkst. litų; metinis mokestis už informaciją apie vedybų sutartis - nuo 7,7 tūkst. iki 20,5 tūkst. litų; gyventojams registruotis hipotekoje kainuoja nebe 50, o 108 litus.

CHĮ vadovas aiškino, jog didinti mokesčius verčia tai, kad įstaiga jau nuo 2009 metų nėra finansuojama iš valstybės biudžeto, o investuoti į sistemos modernizavimą reikia. Kai valstybės biudžetui CHĮ nekainuoja, jis ne ką ir sutaupytų panaikinus įstaigą. Tačiau, K.Masiulio manymu, registrų centralizavimas sumažintų išlaidas gyventojams, kuriems prireikia įsigyti hipotekos lakštų, ir verslo įmonėms, kurios dažnai naudojasi CHĮ paslaugomis.

CHĮ padidinus paslaugų įkainius verslas iš tiesų piktinosi, kai kurios įmonės net svarstė rečiau naudotis šiomis paslaugomis, nes jos kelia paskolų kainą ir aitrina konkurencinę įtampą paskolų rinkoje. "Mes kruopščiai įvertinsime, kiek įkeitimų ir areštų informacija leidžia prognozuoti klientų mokumą. Jei nustatysime, kad kiti informacijos registrai leidžia taip pat saugiai skolinti, nenorėdami didinti išlaidų klientams, būsime priversti mažinti patikras hipotekos ir areštų registre", - pabrėžė DNB banko Prevencijos skyriaus vadovas Šarūnas Vaineikis. Tačiau apie siūlymą panaikinti CHĮ jis teigė nežinąs.

Netaisyk to, kas veikia

Kreditų valdymo UAB "Creditreform Lietuva" direktoriaus pavaduotojas Borisas Chijenas sakė, kad iš pradžių siūlymas panaikinti CHĮ jam atrodė įdomus, bet geriau pasvarstęs padarė išvadą, jog painiavos, jei būtų nuspręsta registrus centralizuoti, užtektų labai ilgam. B.Chijeno nuomone, po gero dešimtmečio valstybė gal ir galėtų šiek tiek sutaupyti, jei nepasikeistų ES direktyvos dėl turto įkeitimo ir nereikėtų ko nors perdaryti, tačiau jis galįs garantuoti, kad kainos už duomenų teikimą bet kokiu atveju vis tiek didėtų, todėl jokio taupymo mokesčių mokėtojai nepajustų.

"Anglai mėgsta sakyti: "Nebandyk taisyti to, kas nesulūžo." Džiaugiamės, kad šie registrai dar veikia. Tai, kad jie nuolat kelia kainas dvigubai, dešimteriopai, nors yra pelningi, - kitas klausimas", - kalbėjo B.Chijenas, kurio atstovaujamai bendrovei tenka kasdien naudotis CHĮ paslaugomis.

Stasys Kropas, Lietuvos bankų asociacijos prezidentas, nuosaikesnis. Pasak jo, bankai pajuto, kad dabar, hipotekos teisėjų funkcijas perdavus notarams, hipotekos reikalai tvarkomi sklandžiau ir operatyviau. Tačiau apie CHĮ naikinimą būtų galima šnekėti tik gerai išanalizavus pasiūlymą. "Centralizuotas registras gal ir būtų geriau, jeigu visi sugebėtų susitarti", - svarstė jis.

Daiva Raupytė, CHĮ generalinio direktoriaus pavaduotoja, LŽ teigė, jog siūloma panaikinti institucija yra septynių registrų tvarkytoja, tiesiogiai pavaldi Teisingumo ministerijai, todėl į ministeriją ir reikėtų kreiptis komentaro. "O mūsų pozicija yra tokia, kad Centrinio registro tikrai nedubliuojame", - pridūrė ji.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"