TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Išgaravę garantiniai pažadai

2010 02 01 0:00
Sugedus išmaniam "iPhone 3G" telefonui jo savininkui tenka eiti kryžiaus kelius įrodinėjant, kad telefonas neveikia ne dėl jo kaltės.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Lietuvos vartotojai, nusipirkę nekokybišką prekę ir norintys ją pakeisti nauja arba susigrąžinti už ją sumokėtus pinigus, ištisus mėnesius mina valdiškų institucijų ir teismų slenksčius, kol galiausiai numoja ranka pamatę, jog ginče patirtos išlaidos bus didesnės, nei kainuoja pats pirkinys.

Lietuvoje vartotojai dažnai skundžiasi, kad įsigiję bet kurią garantinę prekę ir išsiaiškinę, jog ji turi defektų, verčiau ją išmeta ir pamiršta, nei mėgina susitarti su pardavėju dėl jos pakeitimo, nes tai dažniausiai reiškia neišvengiamą ir ilgą kovą už savo teises.

O verslininkai neslepia manantys, kad atsiranda tokių gudruolių, kurie neva tyčia sugadina įsigytą garantinę prekę, siekdami susigrąžinti sumokėtus litus, nes esą jiems tiesiog prireikia pinigų.

Kaip LŽ pasakojo vis dar bandantis ieškoti savo teisių Mindaugas Statkus, įsigyti "Apple" gamintojo telefoną "iPhone 3G" buvo jo svajonė. Tad pasiryžo už jį sumokėti 4 tūkst. litų, "Omnitel" salone pasirašė sutartį dėl mobiliojo ryšio operatoriaus paslaugų ir gavo vienų metų garantijos pažymą, kuri prireikus turėjo užtikrinti nemokamą brangaus telefono remontą.

Tiesa, vyras pripažįsta, kad padarė didžiulę klaidą neįsigilindamas į pasirašomą sutartį, mat pasitikėjo geru kompanijos vardu. "Dar nepasibaigus telefono garantijos laikui sugedo telefono bevielio interneto funkcija "Wi-Fi". "Omnitel" salone mane nuramino ir paragino jį nunešti į Mobiliųjų telefonų techninio centro (MTTC) punktą - esą ten dirba specialistai, kurių patikimumą patvirtino pats "Apple" telefonų gamintojas", - pasakojo jis.

Tačiau iš MTTC, patikrinusio telefono aparatą, M.Statkus gavo atsakymą, neva "rasta drėgmės pažeidimų krovimo jungties srityje", dėl to gamintojo garantija nebus taikoma.

Tuomet vyriškis raštu kreipėsi į "Omnitel" prezidentą Antaną Juozą Zabulį. Jis priminė, kad yra ilgametis šios bendrovės mobiliojo tinklo klientas ir kad, jo nuomone, įvyko nesusipratimas dėl MTTC atsisakymo nemokamai suremontuoti telefoną. M.Statkus paprašė, kad jį kompanija pakeistų į techniškai tvarkingą to paties modelio telefoną.

"Gavęs atsakymą iš "Omnitel" supratau, kad esu nežinia ko norintis pilietis. Man dar kartą patvirtino, kad MTTC yra įgaliotas gamintojo techninės priežiūros atstovas, o jo verdiktas, kaip supratau, yra vienintelis ir neskundžiamas", - pasakojo pašnekovas.

Tuomet M.Statkus patikrino šio modelio telefonų gamintojo garantinį aprašą, kuris išdėstytas "Apple" oficialioje svetainėje, ir išsiaiškino, kad "iPhone 3G" netektų garantijos tik tuomet, jei būtų panardintas į vandenį. Be to, šis telefonas pagamintas taip, kad turi veikti esant aplinkos drėgmei nuo 5 iki 95 procentų.

M.Statkus pabrėžė, kad telefonas tikrai nebuvo tyčia ar netyčia sušlapintas, o tai esą patvirtino ir MTTC pažyma, kurią jis gavo iš meistro atiduodamas taisyti telefoną.

Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos Klimatologijos skyriaus vedėja dr. Audronė Galvonaitė LŽ patikino, kad paprastai mūsų krašte vyrauja 70-80 proc. oro drėgnumas. Pasak jos, aukščiausias 100 proc. drėgnumas gali būti tik esant rūkui.

Kaip sakė M.Statkus, supratęs, kad gražiuoju susitarti dėl garantijos taikymo nepavyks, jis nutarė tiesos ieškoti per vartotojų teises ginančias institucijas. "Kreipiausi į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją (VNMPI), siekdamas, kad išaiškintų tikrąsias telefono gedimo priežastis. VNMPI nustatė, kad MTTC nėra gamintojo "Apple" įgaliotas atstovas Lietuvoje, ir įpareigojo "Omnitel" pakeisti sugedusį telefoną techniškai tvarkingu. Tačiau "Omnitel" vis tiek atsisako tai daryti", - tvirtino M.Statkus.

"Telefonas buvo sudrėkęs"

"Omnitel" ryšių su visuomene vadovė Daiva Selickaitė LŽ tvirtino, kad MTTC, kaip "iPhone" garantinės priežiūros vykdytojo pasirinkimas, buvo "Apple" patvirtintas nuo pat 2008 metų rugsėjo mėnesio, kai "Omnitel" pradėjo prekiauti šiais telefonais. "MTTC atlieka garantinę "iPhone" priežiūrą remdamasis tik "Apple" reikalavimais ir instrukcijomis.

Vadovaudamiesi sutartimi su "Apple", mes dėl "iPhone" garantinės priežiūros privalome remtis MTTC išvadomis. Šiuo atveju, remiantis "Apple" instrukcijomis, buvo nustatyta, kad telefonas buvo sudrėkęs", - dėstė ji.

Pasak D.Selickaitės, buvo padaryta išvada, kad parduotas klientui telefonas nebuvo brokuotas, o pagal pasirašytą sutartį su "Apple" keisti telefono nauju negalima. Jos teigimu, vartotojų teisių tarnyba negali nustatyti, dėl kokios priežasties ar kieno kaltės telefonas sugedo, esą tai gali padaryti tik tos srities ekspertai.

UAB MTTC Komercijos skyriaus vadovė Kristina Virkšaitė LŽ aiškino, kad nuo 2008 metų rugsėjo pabaigos UAB "Omnitel" pradėjus prekiauti "Apple" telefonais, MTTC pasirašė šių aparatų garantinės priežiūros sutartį, pagal kurią ir prižiūri minėtus telefonus. Esą "Apple" gamintojai garantinę priežiūrą patiki pardavėjui.

"Omnitel" sutarties pagrindu šią priežiūrą perdavė mūsų įmonei, nes mes turime tinkamą įrangą ir kvalifikuotų specialistų. Mes atliekame visų "Omnitel" parduotų "iPhone" telefonų garantinę priežiūrą griežtai vadovaudamiesi "Apple" pateiktomis instrukcijomis", - tvirtino K.Virkšaitė.

Jos teigimu, įmonė pradėjo teikti tik ribotas negarantinio remonto paslaugas, paprastai kai telefono aparatai būna pažeisti mechaniškai ar pasibaigus garantinės priežiūros periodui. Tuo tarpu "Apple" garantinis aptarnavimas esą nėra diferencijuojamas.

"Esant pažeistai nors vienai iš telefono dalių, garantinė priežiūra nėra taikoma visam aparatui. Todėl pastebėjus drėgmės sukeltus pažeidimus krovimo jungties srityje telefono remontas nebuvo atliekamas, nors kliento minimas nusiskundimas buvo su tuo nesusijęs", - aiškino MTTC komercijos skyriaus vadovė.

Prekės kokybę įrodinėja pirkėjas

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) vyriausiasis specialistas Vilius Šileika, kuris tyrė M.Statkaus telefono gedimo atvejį, pasakojo, kad konkrečiai šiuo atveju tarnyba kreipėsi į VNMPI, kuri nustatė, jog M.Statkus nėra kaltas dėl "iPhone 3G" gedimo, todėl pardavėjas privalo pakeisti prekę nauja.

"Sausio 21 dieną gavome nutarimą iš "Omnitel", kad neketinama keisti telefono, nes jis esą yra pataisomas. Mes rengiame nutarimą, kuriame bus nurodyta, jog įmonė privalo kompensuoti M.Statkui patirtą žalą dėl nekokybiškos prekės, ir duosime "Omnitel" bendrovei 10 dienų laikotarpį, kad įvykdytų įsipareigojimus", - aiškino jis.

Kaip sako V.Šileika, "Omnitel" pareiškė, kad spalio 3 dieną klientui buvo parduotas kokybiškas telefonas, atitinkantis visus jam keliamus reikalavimus. Jo teigimu, "Omnitel" reikalauja, kad M.Statkus pats įrodytų, jog iki pardavimo jo įsigytas telefonas turėjo trūkumų arba jau tada buvo priežasčių, kurios lėmė vėlesnį trūkumų atsiradimą.

"Ne jie prisiima atsakomybę dėl sugedusio mobiliojo telefono kokybės, bet ją primeta pirkėjui, kuris esą turi įrodyti gedimo priežastis. Jų atsiųstame rašte buvo parašyta, kad "tenkinti pareiškėjo prašymo neturime pagrindo", o pasirašė klientų aptarnavimo vadovė Giedrė Ančerevičiūtė", - pasakojo VVTAT specialistas.

Pinigų grąžinti nenori

V.Šileika pabrėžė, kad šią prievolę reglamentuoja Civilinis kodeksas, bet priversti pardavėjus ją vykdyti gali tik teismas. Jis patikino, kad paprastai lengviausiai sprendžiami konfliktai, kai vartotojas sutinka taisyti nekokybišką prekę. Pardavėjai nedega noru keisti nekokybišką prekę nauja, o sudėtingiausia jų išprašyti grąžinti už ją pinigus.

V.Šileika pažymėjo, kad įmonės įvykdo apie 50 proc. VVTAT nutarimų ir, pasak jo, daugėja atvejų, kai įmonės nutarimų nevykdo. "Pastaruoju metu vis daugiau vartotojų nori, kad būtų grąžinami pinigai už nekokybišką prekę. Sugedo pirmą kartą skalbimo mašina ar dulkių siurblys - ir vartotojas jau reikalauja grąžinti pinigus. Verslininkai skundžiasi, kad atsiranda tokių gudruolių, kurie neva tyčia sugadina įsigytą garantinę prekę, nes jiems prireikia pinigų. Antai internete net buvo paskelbta informacija, kaip sugadinti nešiojamąjį kompiuterį, kad servisas nesuprastų, jog sugadinta tyčia", - kalbėjo V.Šileika.

Anot jo, vartotojų, ieškančių tiesos teismuose, yra labai mažai, mat paprastai mobiliųjų telefonų kainos nesiekia tūkstančio litų, o vidutinės tokių bylų advokatų paslaugų kainos siekia 500 litų. Be to, pačiam dar gali tekti padengti ir teismo išlaidas. Atbaido ir ilgas bylinėjimosi procesas, kuris trunka vidutiniškai apie 3 mėnesius.

"Dažniausiai vartotojai skundžiasi, kad pernelyg ilgai trunka telefono taisymas ir kad jiems tuo metu neduoda laikino telefono. Juk tai yra kasdienio vartojimo daiktas, tad gyventojų skundai yra suprantami", - dėstė jis.

Liko tik pažadai

Vartotojų teisė gauti kokybišką prekę ir tinkamą garantinį aptarnavimą pažeidžiama ir kitose srityse. Dviračius bei kitas sporto prekes pardavinėjanti "Hawaii Express" pernai rugsėjo pradžioje uždarė visas parduotuves Lietuvoje. Kaip rašoma bendrovės internetiniame portale, parduotuvės uždaromos tik žiemos sezonui ir žadama vasarą jas vėl atidaryti. Esą jau planuojamas 2010 metų vasaros sezonas ir yra užsakyti dviračiai. "Žinoma, ekonominė situacija Lietuvoje mums išlieka labai svarbi ir "atidarymo" klausimas bus sprendžiamas 2010 metų pradžioje", - rašoma įmonės tinklalapyje.

Čia žadama, kad garantinę priežiūrą teiks Estijos "Hawaii Express". Rugsėjo mėnesį buvo žadėta visą vartotojams reikalingą informaciją pateikti savo internetinėje svetainėje. Tačiau dar ir šiandien nėra nurodyta, kur kreiptis sugedus garantinei prekei.

V.Šileika teigė, kad dėl minėtos dviračių parduotuvės VVTAT taip pat sulaukė vartotojų skundų. Jis pripažino, kad ši padėtis gyventojams yra visiškai nepalanki. Mat įmonė nei paskelbė bankrotą, nei veikia, tad vartotojai negali kreiptis nei dėl patirtos žalos atlyginimo, nei nemokamai taisyti sugedusią prekę, dėl kurios pasirašyta garantinė sutartis.

"Įmonė taip gudrauja. Labai panašiai atsitiko ir su "BMS megapoliu". Taip pat neaišku, ar jis toliau veiks, ar ne. Jis paskelbė bankrotą ir dabar jam leidžiama išparduoti prekes, tačiau dėl garantinės prekių priežiūros - neaišku. Taip ir dėl dviračių. Matyt, žiemą juos sunkiau parduoti, tad šiuo metų laiku įmonė veiklą nutraukia. Bet jeigu nepaskelbtas bankrotas, vartotojai palikti be nieko", - konstatavo specialistas.

Pagal Įmonių bankroto įstatymą vartotojai turi teisę kreiptis į bankroto administratorių dėl nuostolių atlyginimo. Pavyzdžiui, gyventojas nusipirko dviratį, kuriam suteiktas garantinis laikotarpis, tačiau dėl įmonės bankroto negalėjo nemokamai jo susitaisyti - jis gali kreiptis į administratorių, tikėdamasis kompensacijos.

"Aišku, mažai tikėtina, kad bankrutuojanti įmonė galės bent kažkiek grąžinti pinigų nukentėjusiems pirkėjams, bet vis tiek yra galimybė. O tos įmonės, kurios neva laikinai sustabdo veiklą, nevykdo įsipareigojimų ir vartotojas tokiu atveju turėtų kreiptis dėl jų į teismą. Jeigu įmonė dar turi banke sąskaitą, iš jos teismas išreikalautų kompensaciją, bet jeigu ir sąskaitoje nieko nėra, ir veikla sustabdyta, tuomet situacija kebli", - pripažino specialistas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"