TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

JAV verslininkai: arbatpinigiai – pasenusi antikinė tradicija

dailyfinance.com nuotrauka

Arbatpinigiai skatina nesveiką konkurenciją tarp darbuotojų ir yra atgyvenęs antikinis dalykas, todėl reikia šios tradicijos atsisakyti ir rinktis naują modelį, mano JAV jūros gėrybių restoranų tinklo „Joe`s Crab Shack“ vadovas Raymondas Blanchette`as.

Nors kai kas baiminasi, kad dėl to nukentės aptarnavimas, nemažai sociologų pastebi, kad iš tikrųjų arbatpinigiai mažina finansinį darbuotojų stabilumą, didina agresyvią konkurenciją, o klientams suteikia pretekstą priekabiauti.

Vietoj arbatpinigių – didesni atlyginimai

JAV jūros gėrybių restoranų linijos „Joe`s Crab Shack“ vadovai skelbia, kad naują tvarką pirmiausia taikys 18 kavinių ir, jei toks modelis bus sėkmingas, tokia tvarka atsiras visuose daugiau nei 130 restoranų, esančių JAV. Restoranų tinklo vadovas Raymondas Blanchette`as teigia, kad arbatpinigių tradicija yra atgyvenęs antikinis dalykas ir skatina nesveiką konkurenciją tarp darbuotojų. Taigi R. Blanchette`as tikisi tokiu būdu užtikrinti draugišką atmosferą tarp kolegų ir finansinį darbuotojų stabilumą.

Kadangi nebeliks arbatpinigių, darbuotojų atlyginimai bus keliami iš taip pat pakeltų patiekalų kainų. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad tai gali atbaidyti klientus, tačiau kainos esą bus keliamos palyginti minimaliai, mat JAV įsigaliojusi arbatpinigių davimo tradicija yra 15–20 proc. nuo visos vakarienės kainos. Taigi, jei perkate didkepsnį, kainuojantį, pavyzdžiui, 35 dolerius, su arbatpinigiais restoranui iš viso paliksite per 40 dolerių. Bet prie kepsnio tikriausiai dar norėsite ir gėrimų, o gal ir deserto.

Tradicija palikti 15–20 proc. sumos nuo viso suvalgyto maisto kainos JAV galioja apie 150 metų. Pastaruoju metu JAV, augant kainoms už paslaugas ir maitinimą, augo ir gaunamų arbatpinigių sumos. O padavėjai galėjo dėl to tik pasidžiaugti. Tačiau ekspertai pastebi, kad arbatpinigiai skatina agresyvią konkurenciją ne tik tarp padavėjų, bet ir tarp jų bei virtuvės šefų.

Tikimasi objektyviai paskirstyti pajamas

Prabangiame restorane padavėjas su arbatpinigiais per metus gali uždirbti šešiaženklę sumą, o labiausiai nusipelniusių, kad maistas atsidurtų ant svečių stalo, šefų metinis atlyginimas svyruoja apie 35 tūkst. dolerių. Taigi, panaikinus arbatpinigius ir šiek tiek pakėlus patiekalų kainą, tikimasi panaikinti nelygybę ir pajamas tarp visų restoranų darbuotojų paskirstyti objektyviai.

Dažniausiai dėl nemažų arbatpinigių padavėjai oficialiai uždirba minimumą, o kai kurių valstijų įstatymais – net mažiau. Taigi, pakėlus algas, darbuotojai bus daug labiau socialiai apsaugoti, nebijos susirgti, jiems bus mokama už viršvalandžius. „Joe`s Crab Shack“ darbuotojų atlyginimas nuo šiol bus 14 dolerių už valandą – prieš tai buvo truputį daugiau nei 2 doleriai.

O kokios teigiamos arbatpinigių pusės? Pirmiausia tikriausiai tai, jog padavėjai su klientais stengiasi daug maloniau elgtis, kad gautų kuo daugiau arbatpinigių. Šypsena, paslaugumas, kartais netgi perdėtas, laikysena ir absoliutus dėmesys klientui. Bet, kaip pastebi specialistai, net ir nepriekaištingas elgesys gali nepadėti, jei klientas turi nepalankią nuomonę lyties, rasės ar pažiūrų atžvilgiu.

Naujovė plinta visose valstijose

Tačiau kritikai vis tiek baiminasi, kad, atsisakius arbatpinigių politikos, gali nukentėti aptarnavimo kokybė. Kai kurie sociologai teigia, kad arbatpinigiai padeda darbuotojams išlikti entuziastingiems ir išvengti nuovargio. Be to, esą, siekiant kuo geresnių arbatpinigių, aptarnavimas paverčiamas tarsi azartiniu žaidimu – taip padavėjai išlaiko motyvaciją ir, anot sociologų, taip tiesiog greičiau praeina laikas darbe.

Kita vertus, arbatpinigių davimas kartais sudaro sąlygas nepagrįstoms klientų užgaidoms. Tačiau psichologai teigia, kad ir patys klientai pasijunta daug geriau psichologiškai ir kultūriškai palikdami padavėjui pinigų. O kiti sociologai pastebi, kad kartais arbatpinigiai tampa tarsi užmokesčiu už seksualinį priekabiavimą, dažniausiai – prie moterų padavėjų.

Dar anksčiau nei restoranų tinklas „Joe`s Crab Shack“ atsisakyti arbatpinigių nusprendė gerai žinomas „Union Square Hospitality Groups“ savininkas Danielis Meyeris. Jis ir anksčiau pirmas į maitinimo įstaigas buvo įvedęs ne vieną naujovę, kuri vėliau paplito po visus likusius restoranus. Pavyzdžiui, rūkyti jam priklausančiose kavinėse ir restoranuose jis uždraudė daug anksčiau, nei įsigaliojo oficialus tai draudžiantis valdžios priimtas įstatymas.

Be kita ko, jis daug anksčiau nuspėjo apie prasidėsiantį gurmaniškų „burgerių“ bumą. Taigi kai kurie ekspertai teigia, kad sužinoti, ar jo idėja atsisakyti arbatpinigių taip pat paplis po visą Ameriką, gali netekti laukti labai ilgai – tokių pat pokyčių jau ėmėsi ir daugelis kitų nedidelių restoranų ir kavinių visose valstijose.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"