TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Jūrininkams darbo daugėja užsienyje

2013 02 08 7:44
Vidos Bortelienės nuotraukos/Lietuvos saugios laivybos administracijos direktorius E.Zacharevičius tiksi, kad Lietuvos laivai išliks baltajame sąraše.

Jūrų prekybos pagyvėjimo pasaulyje tikimasi sulaukti ne anksčiau kaip 2015 metais, tačiau tuo metu mūsų šalis turės vieną mažiausių laivynų Europoje.

Toks staigus laivų sumažėjimas Lietuvos laivų registre per vienus metus kaip užpernai - iškart neliko 20, nuo 141 iki 121 laivo, - nemalonus, bet prognozuotas.

Anksčiau sparčiau nyko žvejybos laivynas, Europos Sąjungai (ES) pareikalavus mažinti žvejybinių laivų kiekį ir 2005 metais suteikus paramą jiems pjaustyti ir atiduoti į metalo laužą. Vėliau, nuo 2008-ųjų, užsitęsus pasaulinei ekonomikos krizei pradėjęs mažėti prekybos laivynas mažėja iki šiol.

Šiuo metu jame yra 110 laivų. Atsiskleidusios įmonių sunkmečio pasekmės dar nesibaigė, laukiama dar vienos įmonės laivo pardavimo iš varžytynių.

Gera žinia bent ta, kad Lietuvos jūrininkų skaičius per pastaruosius 3 metus išliko stabilus, pagal 2012 metais išduotus dokumentus į jūrą plaukia 6743 žmonės.

Dauguma dirba užsienio laivuose. Profesija tampa  paklausi, nes Klaipėdos jūrininkų parengimo kokybė pasaulyje labai gerai vertinama.

Liks baltajame sąraše

Lietuvos saugios laivybos administracijos (LSLA) vadovas Evaldas Zacharevičius tikisi, kad mūsų šalies laivynas ir šiemet išliks baltajame laivų sąraše, į kurį iš pilkojo pateko 2009 metais. Jį kasmet sudaro ir skelbia gegužės mėnesį Paryžiaus memorandumo šalių organizacija. Manoma, kad sprendimą lemiantys trejus metus iš eilės regione fiksuojami Lietuvos laivų sulaikymo atvejai, vidutiniškai po 2 per metus, arba mažiau nei vidurkis, rodo gerą šalies laivyno saugumo lygį.

Tiesa, pernai registruoti 3 tokie atvejai Europoje, o visame pasaulyje sulaikyti iš viso 5 Lietuvos laivai: kompanijos "DFDS Seaways" laivas "Liverpool Seaways", įmonės "Baltnautic Shipping" laivas "Lyrika" ir Lietuvos jūrų laivininkystės laivai "Romuva" bei "Deltuva" (2 kartus).

"Laivai sensta, laikytis visų konvencijų reikalavimų kasmet vis sunkiau. O sulaikymo atvejų pernai pastebimai padaugėjo nuo pusantro iki 5 proc. tik dėl to, kad mažėjo bendras šalies laivų skaičius", - pažymi E.Zacharevičius.

Laivybos kontrolės skyriaus vedėjas Linas Kasparavičius mano, kad keleiviniam keltui "Liverpool Seaways" taikyta sankcija, kai laivas buvo sulaikytas 2 paroms, kol atgabenti ilgesni avariniai trapai, buvusi per griežta. Bet, ko gero, turėjo įtakos dar neužmirštas kelto "Lisco Gloria" gaisro atvejis. "Dėl kiekvieno iš trijų nustatytų konvencijų pažeidimų atskirai nebūtų buvę pagrindo laivą sulaikyti, bet kai jie rasti trys ir dar paskelbti pasikvietus žurnalistų, priimtas griežčiausias sprendimas", - aiškina L.Kasparavičius.

Būti baltajame sąraše valstybei yra prestižo reikalas, o laivų savininkams tai reiškia, kad laivai bus tikrinami rečiau, ir jie patirs mažesnes išlaidas. Anot L.Kasparavičiaus, vertinant laivo saugumo komponentus, be techninių dalykų, atsižvelgiama į kompanijos patikimumą ir šalies laivybos kontrolės institucijų reputaciją.

Grįžta "Margiris"

2005 metais, kai laivyba išgyveno pakilimą, Lietuva turėjo 175 laivus. Tarp jų prekybinių, rodančių šalies jūrinę galią, - 70, o jų bendra talpa (BT) sudarė 390 420 tonų. Dabar tokių - tik 48, BT sumažėjusi iki 354 316 tonų.

Laivų registre, 2013 metų vasario 1 dienos duomenimis, belikę tik 110 laivų. Nuo pasaulinės ekonomikos krizės pradžios iki šių dienų Lietuvos įmonės jau išregistravo per pusšimtį laivų, įregistravo vos kelis. Šiuo metu laukiama sugrįžtant į šalies registrą žvejybinio laivo "Margiris", pernai įregistruoto Australijoje ir visame pasaulyje sukėlusio "Greenpeace" aktyvistų pasipriešinimą dėl jo žvejybinio galingumo ir žvejybos kvotų. Vienu metu jis gali sugauti 18 tūkst. tonų žuvų ir jas apdoroti. Reikalaujant neišduoti laivui kvotų panikuota, neva "Margiris" žuvis "siurbs kaip siurblys". Lietuvos bendrovė "Atlantic High Sea Fishing" pernai skelbė, kad laivą "Margiris", dėl kurio "Greenpeace" aktyvistai rengė protesto akcijas, pardavė. Bet, rodos, sandoris baigėsi nesėkmingai.

Pasak LSLA Laivų registravimo skyriaus vedėjos Eglės Petrauskienės, tokių atvejų, kai laivai registruojami kitose šalyse dėl ekonominių priežasčių, pastaruoju metu nedaug. Dažniausiai seni laivai parduodami į kitas valstybes arba pjaustomi ir atiduodami į metalo laužą Lietuvoje.

LSLA, kontroliuojanti į Klaipėdos uostą atplaukiančius laivus, jau kelerius metus nebetiria laivų avarijų. Pagal ES reikalavimus ši misija perduota Susisiekimo ministerijai. Jūros specialistai džiaugiasi, kad mūsų šalies laivai 2012 metais nepatyrė rimtų avarijų. Pats garsiausias nagrinėtas įvykis nesusijęs su mūsų laivynu.

Praėjusių metų pabaigoje Lietuvos ekonominėje zonoje nuskendo rusų dokas, tempiamas vilkiko su Estijos vėliava. Hidrografijos specialistai nustatė, kad 100 metrų ilgio ir 30 metrų pločio dokas guli 30 metrų gylyje. Nors kitiems laivams jis netrukdo, E.Zacharevičius raštu kreipėsi į Rusijos tarnybas, kad jis būtų iškeltas. Tai padaryti nėra lengva, todėl doko gelbėjimo operacija kol kas nevykdoma.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"