TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Kaimynai plačius uostų užmojus susiaurino

2012 08 06 8:37
Vidos Bortelienės nuotraukos/Baltijsko miestas niekaip neatranda civilinės paskirties: jūrų prekybos ir turizmo projektus čia tenka derinti su kariškiais.

Rusijos valstybinėms ekonominėms programoms Kaliningrado srityje buksuojant, milžiniškus užmojus bandoma supaprastinti. Didelio giliavandenio uosto kūrimo planai vietą užleidžia pigesnio  pramoginio jūrinio centro vizijai.

Labiausiai į Vakarus nutolusio Rusijos uostamiesčio Baltijsko savivaldybė šiemet parengė naują kompleksinės plėtros programą 5 metams. Oficialioje svetainėje baltijsk.net nurodoma, kad liepos 24 dieną regiono vyriausybė svarstė ilgalaikę Kaliningrado srities ekonominės ir socialinės plėtros strategiją, kurioje numatomas posūkis į rekreaciją ir gintaro juvelyriką, o kartu patvirtino Baltijsko miesto artimiausio penkmečio perspektyvą. Jos pagrindas - naujo jachtų uosto ir buriavimo centro kūrimas bei promenados su viešbučiais statybos. Skaičiuojama, kad tam prireiks per 12 mlrd. rublių (daugiau kaip milijardo litų) investicijų. Šio projekto finansinis vektorius nukreiptas tik į privatų verslą. Tikimasi, kad turizmas bus patrauklus masalas ir Maskvos, ir užsienio investuotojams, sukurs bent 3 tūkst. darbo vietų.

Uždaras miestas

Baltijsko miesto gimtadienis prieš keletą metų buvo sutapatintas su Rusijos Baltijos karinio laivyno diena, švenčiama paskutinį liepos savaitgalį. Pagrindinis šio turizmui uždaro miesto bruožas tas, kad gyvenimo pamatą sudaro ir veiklą čia kontroliuoja Baltijos karinio laivyno bazė. Galima sakyti, tik nuo jos priklauso visa civilinė sfera: kur ir kaip plėsti prekybos uostą, kokias įmones kurti, ar įsileisti pramoginius verslus. Todėl naujoji miesto kompleksinės plėtros programa, kaip ir ankstesnis Rusijos vyriausybės nurodymas statyti ir plėtoti jūrų uostą, pirmiausia buvo derinami su laivyno admirolais. Tai pažymima net oficialiuose pranešimuose.

Seno baltiško Piliavos miesto ištakas praėjusiame amžiuje pratęsė  tragiška vokiškos karinės tvirtovės Pilau istorija, bet mintis, kad reikia įamžinti tokią praeitį, rusams bręsta tik dabar. Teigiama, kad Baltijsko savivaldybė Pilau tvirtovės fortuose ketina įkurti karinės istorijos muziejų, kurį galėtų lankyti atplaukiantys į naująjį buriavimo centrą turistai.

Per pastaruosius 20 metų miesto gyventojai stengėsi aplinkoje diegti  Sankt Peterburgui ar kitiems uostams būdingą carizmo dvasią.

Miestelio centre iškilęs paminklas Petrui I, o prie šiaurinio molo - milžiniškas jo dukters Jelizavetos ant arklio monumentas. Kad į Kaliningrado kanalą įplaukiantys laivai pirmiausia matytų Rusijos galios simbolius: jūrinės valstybės kūrėjus bei karinių laivų flotilę. Tačiau apsižiūrėta, kad svetimi šiai vietovei elementai didelio įspūdžio nedaro.

Pamatyti iš sausumos pusės karinio miesto vaizdų pavieniams turistams beveik neįmanoma, o grupėms dar prieš keletą metų reikėdavo gauti Kaliningrado valdininkų leidimus. Keleivinė laivyba su Lenkija - tik sezoninė, keltų linija iš Klaipėdos į Baltijską dėl sudėtingo sienos kirtimo buvo nepopuliari, gyvavo vos porą mėnesių. Mažai tikėtina, kad įvažiavimas į miesto teritoriją užsieniečiams būtų visiškai neribojamas ir dabar, kai karinių pajėgų ir ginkluotės kiekis regione centrinės valdžios nurodymu vis didinamas.

"Las Vegaso" neįkūrė

Tai jau ne pirmas bandymas plačiau atverti turistams Rusijos eksklavo vartus. Prieš gerą penkmetį Vladimiro Putino vyriausybė buvo paskelbusi planą azartinių lošimų salonus iš didmiesčių iškelti į kelias lošimų zonas, tarp kurių buvo nurodyta Kaliningrado sritis.

Kazinė zona, su kuria buvo siejama plataus masto transporto infrastruktūros, pramogų objektų ir viešbučių statybos programa, buvo viena svarbiausių Kaliningrado sričiai numatytų ekonomikos gaivinimo priemonių.

2009 metų liepos mėnesį Maskvos ir kitų miestų kazino turėjo nutraukti veiklą, tačiau dėl to kilo didžiulis chaosas, verslas sulindo į pogrindį. Pramogos suklestėjo tik Altajaus krašte, dar nuo sovietinių laikų garsėjančiame kalnų sporto ir turizmo bazių trauka.  

Kaliningrado srityje azartinių lošimų zonai buvo numatyta vieta prie Jantarno gyvenvietės. Verslininkai supirko sklypus, bet kazino statybos neprasidėjo.

Prieš keletą metų susitikime su Klaipėdos pramonininkais Kaliningrado srities atstovai apie numatytas naujoves LŽ sakė, kad žadėtų milžiniškų lėšų infrastruktūrai nesulaukia, verslininkai ieško investicijų iš šalies. O klaipėdiečiai iki šiol apgailestauja, kad Europos Sąjungos skirti pinigai tarptautiniam vandens keliui ir  prieplaukoms Kuršių marių vandenyse nuėjo perniek, nes dėl neįrengtų pasienio postų turizmo projektai liko neužbaigti ir nedavė rezultatų.

Milijardų nesulaukė

Kita numatyta Kaliningrado ekonominės plėtros gairė yra transporto tranzito infrastruktūra. Nors srityje veikia mokesčių lengvatomis verslą viliojanti ypatingoji ekonominė zona, jos pramonė orientuojasi į vidinius regiono poreikius ir prekybą su didžiąja Rusija. Kaliningrado uosto apyvarta šiemet labiausiai smukusi visoje rytinės Baltijos pakrantėje - beveik 13 proc., iki 6,3 mln. tonų.  

Prieš penkmetį pasirodęs naujo Kaliningrado giliavandenio uosto statybos projektas, kuriuo siekiama nukonkuruoti Baltijos šalių konteinerių uostus, iki šiol nėra gavęs leidimo startui. 2010 metais buvo oficialiai pranešta, kad Transporto ministerija suderino naujam uostui vietą Balgos pusiasalyje, prie Vyslos įlankos, priešais dabartinį Baltijsko uostą. Projektą turėjo palaiminti vyriausybė, kadangi numatyta teritorija priklauso Gynybos ministerijai - Baltijos kariniam laivynui. Preliminari projekto vertė - 28 mlrd. rublių uosto statybai ir 71 mlrd. rublių - jo prieigų infrastruktūrai. Skaičiuojant litais - daugiau kaip 8 milijardai. Pristatant šį projektą Klaipėdoje Kaliningrado uosto atstovų buvo prašoma paaiškinti, kaip milijardinės investicijos sugrįš, jeigu Rusijos kroviniams plėtojami Sankt Peterburgo ir Ust Lugos uostai, o Kaliningrado sritis stiprios pramonės neturi. Kol atsakymų į ekonominius klausimus nėra, centrinės valdžios pareiškimų apie skiriamus pinigus negirdėti, nes, matyt, tokio uosto artimiausiame dešimtmetyje Rusijai nereikės. Gali būti, kad idėja bus pamiršta, kaip ir politiniai pareiškimai, kad Kaliningrado srityje netoli Baltijsko iki 2010 metų bus pastatytas Baltarusijos uostas.

Nesulaukusi žadėto statybų bumo, regiono valdžia grįžta prie turizmo idėjų. Tačiau visiems aišku, kad prielaidas pramogų verslui gali sukurti tik bevizis arba supaprastintas Kaliningrado srities lankymo režimas ir teritorijų demilitarizavimas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"