TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Kaimynų ietys kryžiuojasi dėl tranzito

2008 10 20 0:00
Dvi kalio trąšas kraunančios uosto kompanijoms ir "Lietuvos geležinkeliai" sėkmingai tarėsi dėl baltarusiams priimtinų kainų.
Nuotrauka: © "Lietuvos žinios"

Lietuvos ir Latvijos uostų varžybos dėl 3-4 mln. tonų Baltarusijos kalio trąšų panašios į paklodės tampymą: pernai nurungę Ventspilį lietuviai neilgai džiaugėsi, nes rugsėjį Lietuvos geležinkeliai padidino krovinių vežimo į Klaipėdą tarifus, o Baltarusijos geležinkeliai latviams suteikė nuolaidų.

Spalio 16-17 dienomis Minske surengto Baltarusijos ir Latvijos prekybos bei ekonominio bendradarbiavimo komisijos posėdžio viena karščiausių diskusijų temų - kalio trąšų eksportas per Ventspilio uostą. Tačiau baltarusių reveransas įvyko anksčiau - slopindami Latvijos kompanijos "Kalija parks" nepasitenkinimą dėl į Klaipėdą pasukusių krovinių, "Baltarusijos geležinkeliai" suteikė Ventspilio krypčiai nuolaidą.

Analogiška Lietuvos ir Baltarusijos komisija, kuriai vadovauja susisiekimo sekretorius Arvydas Vaitkus, panašios latvių reakcijos ir galėjo tikėtis, tačiau Baltarusijos veiksmai jam kelia daug klausimų. Vienas iš jų - ar tarifo nuolaida išskirtinai Ventspilio link yra suderinta valstybiniu lygiu. Lietuvos ir Baltarusijos ekonominio bendradarbiavimo komisija taip pat planavo susitikimą spalio 16 dieną, bet paaiškėjo, kad latviai jau užbėgę už akių.

Naudinga konkurencija

Po kelerius metus vykusių susitikimų su Baltarusijos pareigūnais ir kompanijos "Belkalij" vadovais Klaipėdos uostui pavyko įrodyti modernizavimo pranašumus ir atskleisti krypties ekonomiškumą. Dviem kalio trąšas kraunančioms uosto kompanijoms ir "Lietuvos geležinkeliams" sekėsi tartis dėl baltarusiams priimtinų kainų, todėl šio krovinio Klaipėdos uoste padidėjo nuo 700 tūkst. tonų 2002 metais iki 2,6 mln. tonų 2007-aisiais.

Vežti trąšas per Klaipėdą, įvairių šaltinių duomenimis, kainavo 3-10 litų už toną pigiau negu per Ventspilį. Dėl to pernai uostų rezultatas tapo apylygis su Klaipėdos persvara. Ventspiliui liko tik ta dalis, kuri dėl didesnio nei Klaipėdoje gylio buvo išvežama 70 tūkst. tonų talpos laivais į Pietryčių Aziją. Antrasis taškas lietuvių naudai buvo šiemet sausį pirmą kartą pasirašyta "Belkalij" ir Klaipėdos uosto ilgalaikės krovos sutartis. Trejus metus, pradedant 2008-aisiais, baltarusiai įsipareigojo eksportuoti per Klaipėdą po 3 mln. tonų kalio chlorido kasmet, jei kryptis bus ekonomiškai naudinga.

Pasak Klaipėdos uosto verslininkų, sutartis vykdoma sėkmingai, tačiau pastarųjų dienų žinios apie pasikeitusias Baltarusijos trąšų gamintojų "Belkalij" nuotaikas verčia manyti, kad Klaipėdai kvota bus sumažinta numatytu 5 proc. paklaidos kiekiu - 200 tūkst. tonų. Iš esmės pasikeitus sutarties sąlygoms, abi pusės turi teisę bylinėtis.

Baltarusijos gamybos koncerno "Belneftechim", kuriam priklauso "Belkalij", atstovai, pasak spaudos, palankumą latviams teisina Klaipėdos uosto keliama grėsme panaikinti konkurenciją. "Po modernizavimo Klaipėdos uostas gali pertempti beveik visą Baltarusijos kalio trąšų tranzitą, dėl to Baltarusija netektų konkurencinių kozirių per derybas dėl Baltijos krypties kalio chlorido tranzito sąlygų", - per spaudos konferenciją aiškino koncerno atstovas. Jo teigimu, dviejų uostų konkurencija numušė tranzito kainą, todėl Baltarusijai naudinga kurstyti įtampą tarp abiejų uostų.

Gražiai kalbėsis

Susisiekimo ministerijos sekretorius A.Vaitkus teigia tik iš neoficialių šaltinių ir spaudos pranešimų sužinojęs, kad Baltarusijos geležinkeliai "Belkalij" prašymu suteikė didelę nuolaidą Ventspilio krypčiai. "Baltarusius kviesime į komisijos posėdį, kuris vyks Lietuvoje spalio pabaigoje ar po lapkričio 7-osios, ir mėginsime išsiaiškinti, kodėl Klaipėdai taikomi diskriminaciniai tarifai, sudarantys nevienodas konkurencines sąlygas. Mūsų dalykiški vyriausybiniai santykiai ir mandagus dialogas davė puikių rezultatų. Apie juos galime spręsti ir iš to, kad netrukus bus švenčiamas krovininio traukinio "Vikingas", iš Klaipėdos reguliariai vykstančio per Minską į Odesą, sėkmingo projekto penkerių metų jubiliejus. Matome sąlyčio taškus ir ilgalaikio bendradarbiavimo nuostatas. Todėl mus domina, ar "Belkalij" prašymas buvo aptartas vyriausybėje, ar Latvijos uosto pasirinkimas - tai valstybinė pozicija. Kalio trąšų tranzitui mes sukūrėme ekonomiškai ir geografiškai naudingas sąlygas", - apie Lietuvos ir Baltarusijos bendradarbiavimą kalbėjo A.Vaitkus.

Paklaustas, ar lietuviai gali kištis į Baltarusijos vidaus reikalus, A.Vaitkus teigė, kad tam turi moralinį pagrindą, nes Lietuvos geležinkeliai teikia nuolaidų Baltarusijos kroviniams į Kaliningradą. O Lietuvos geležinkelių tarifo didinimas Klaipėdos tranzitui esąs nereikšmingas ir nulemtas ekonominių priežasčių - degalų kainų. "Mes negalime leisti valstybinei bendrovei bankrutuoti, bet jei matysime, kad tarifai daro neigiamą įtaką tranzitui, imsimės priemonių", - pažadėjo A.Vaitkus.

Savininkų interesai

"Belkalij" - vienas didžiausių Europoje krovinių savininkų, kasmet eksportuojantis per 7 mln. tonų kalio trąšų sausumos keliais ir per tris uostus: Klaipėdą, Nikolajevą Ukrainoje ir Ventspilį. Latvių uostas pajėgus išvežti net ir visą šį kiekį, bet "Kalija parks" terminalas niekad nebuvo maksimaliai apkrautas, apyvarta neviršydavo 4 mln. tonų per metus. Terminalo sandėliai šiemet pustuščiai.

Latviai sunerimę, kad "Kalija parks" gaunant mažiau negu milijoną tonų baltarusiškų trąšų (dar tiek pat eksportuoja Rusijos įmonė "Silvinit"), terminalas dirbs nuostolingai.

2007 metų pradžioje, kai Latvijos geležinkeliai ir vėl padidino tranzito tarifus, "Kalija parks" darbininkų profsąjunga organizavo piketą prieš tokią valstybės politiką. Jie aiškino, kad monopolininko sprendimai trukdo įmonei dirbti. "Kalija parks" dėl tarifo didinimo su Latvijos geležinkeliais net buvo pradėjęs bylinėtis.

Gali būti, kad dabartinį "Belkalij" palankumą "Kalija parks" lėmė sėkmingos derybos dėl krovinių pristatymo sąlygų ar pasikeitusių personalinio pobūdžio aplinkybių. Šiemet kovą kalio druskos srautas į Ventspilį buvo visiškai nutrūkęs, kai baltarusiai nesutiko, kad dalyvautų tarpininkas - ekspedicinė kompanija SSF, priklausanti verslininkui Olegui Stepanovui, Latvijoje pagarsėjusiam nesutarimais su buvusiu partneriu ir Ventspilio meru Aivaru Lembergu. Pastarasis, vienas įtakingiausių ir turtingiausių Latvijos žmonių, po dvejų metų įtarimų kyšininkavimu ir laisvės apribojimo visai neseniai buvo išteisintas. Teisingumo ministerija A.Lembergui net skyrė simbolinę kompensaciją. Jėgų santykis Ventspilio versle vėl pasikeitė.

2007 metais Baltarusija per Latviją eksportavo apie 13 mln. tonų krovinių (ankstesniais metais - 15 mln. tonų), daugiausia naftos, chemijos ir mineralinių produktų. Per Klaipėdos uostą - 6 mln. tonų. Visų Latvijos uostų apyvarta pernai viršijo 62 mln. tonų, Klaipėdoje krauta 27 mln. tonų.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"