TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Kainų karas turizmo rinkoje – be kraujo

2014 06 10 6:00
Sezonui įsibėgėjus pasirodantys pigių kelionių pasiūlymai dažnai skirti kelialapių likučiams parduoti. Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Išvykstamojo turizmo sezonas šiemet prasidėjo kainų mūšiu, kuriame kol kas nėra aukų. Skaičiuojama, kad kelionių organizatoriai ir agentūros šiemet pardavė apie 10-20 proc. daugiau kelionių nei pernai tuo pačiu metu, o klientai džiaugiasi beveik perpus mažesnėmis kainomis.

Antai „Tez Tour“ siūloma „Bombadienio“ akcija – atostogos Bulgarijoje vos 299 litai. Kiti kelionių organizatoriai taip pat gerokai nuleidę kainas: savaitės atostogos Turkijoje, Graikijoje, Egipte šiemet keliais šimtais litų pigesnės nei pernykštės.

Bet rinkos dalyviai baiminasi, kad žemesnės nei savikaina kainos gali sukelti silpnesnių rinkos dalyvių bankrotą bei apkartinti pigiomis kelionėmis susiviliojusių poilsiautojų atostogas.

Linas Aldonis: „Po tokių mūšių vieni priversti trauktis, kiti tik sustiprina savo pozicijas.“/LŽ archyvo nuotrauka

Po kainų mūšio – nuostoliai

„Lietuvoje dirbantys kelionių operatoriai pernai viešai teigė, kad paskutinės minutės kelionių nėra ir nebus, todėl vienintelis būdas sutaupyti - pirkti kelionių paketus per išankstinį išpardavimą. Šį pavasarį prasidėję kainų karai parodė, kad šiame regione pasiūla yra kur kas didesnė už paklausą, todėl masinis kainų mažinimas buvo neišvengiamas“, - LŽ sakė Tomas Kirša, kelionių organizatoriaus „Go Planet Travel“ rinkodaros ir komunikacijos vadovas.

Pasak jo, visi kelionių operatoriai Lietuvoje siūlo tą pačią paslaugą – poilsines ar pažintines keliones. Tad vartotojus galima suvilioti tik išskirtinėmis papildomomis paslaugomis. „Vienos bendrovės stengiasi parodyti esamiems ir potencialiems klientams, kad gali pasiūlyti galimybę kokybiškai pailsėti už mažą kainą, o kitos siekia greitai surinkti pajamų, kurių trūksta kasdienei veiklai plėtoti“, - svarstė pašnekovas.

Kelionių organizatoriaus „Novaturas“ generalinis direktorius Linas Aldonis LŽ pripažino, kad šiemet turizmo rinkoje vyko tikras kainų karas, jis pakoregavo ir kelionių kainas. „Po tokių mūšių vieni priversti trauktis, kiti tik sustiprina pozicijas. Kiekvienas planuoja savo kainodarą, o rinka viską sudėlioja į vietas“, - mano jis.

L. Aldonis neatmetė prielaidos, kad kai kurie pasirodantys žemų kainų pasiūlymai galėjo būti žemesni už kelionės savikainą, tačiau atkreipė dėmesį, kad tokias kainas gali siūlyti tik visiškai neatsakingi pardavėjai. „Jei žemesnė už savikainą kaina lieka tik vienintelis argumentas kelionių organizatoriui – niekada tokiu nerekomenduočiau pasitikėti. Kaip rodo istorija, dažniausiai tai būna tik trumpalaikis efektas siekiant geriau užpildyti lėktuvus“, - kalbėjo „Novaturo“ vadovas.

Daug smulkių žaidėjų

Ingos Aukštuolytės, kelionių organizatoriaus „Tez Tour“ Viešųjų ryšių ir rinkodaros skyriaus vadovės, kainų karas nestebina. Pasak jos, išvykstamojo turizmo rinkoje vasaros pradžia visada pasižymėjo mažesnėmis poilsinių kelionių kainomis. „Tai lemia esminis faktas – neprasidėjęs vasaros sezono pikas populiariausiuose užsienio kurortuose. Viešbučiai didesniems turistų srautams būna jau pasiruošę, bet poilsiautojai dažniausiai savo atostogas planuoja tik nuo birželio vidurio. Todėl viešbučių kainodara tampa lankstesnė, palankesnė keliautojams. Taip stengiamasi sugeneruoti atostogautojų srautus dar iki piko. Liepą kainos visada šokteli aukštyn“, - teigė ji.

Visuomenės nuomonės tyrimai daug metų rodo, kad didžioji dalis lietuvių atostogas planuoja prieš 3-9 mėnesius. "Remdamiesi savo patirtimi galime tvirtinti, kad populiariausių viešbučių „paskutinės minutės“ pasiūlymuose niekada nebūna“, - teigė I. Aukštuolytė.

Specialistų nuomone, sezonui įsibėgėjus pasirodantys pigių kelionių pasiūlymai dažnai skirti jų likučiams parduoti. O tokie pasiūlymai gali atitikti atostogų kokybės atžvilgiu mažiau reiklių ir į žemą kainą orientuotų pirkėjų lūkesčius.

„Tiek viešbučių, tiek oro bendrovių, tiek ir kelionių organizatorių kainodara orientuojama į klientus, kurie perka keliones iš anksto – užtikrinant didžiausias nuolaidas geriausiems viešbučiams, didžiausią pasirinkimą, mažiausios kainos garantiją, kad klientas visada turės galimybę keisti kelionės datą nemokamai ir pan. Tas tendencijas galima įvertinti augančiu iš anksto perkančių žmonių skaičiumi - šiemet iki gegužės mėnesio jie jau sudarė 60 procentų“, - dėstė L. Aldonis.

Tačiau dalis klientų, anot jo, renkasi ir paskutinės minutės keliones. Jiems lieka rinktis iš labai ribotos pasiūlos, žemesnės kategorijos viešbučių ir nebūtinai mažiausios kainos. „Dažniausiai renkasi tie, kurie negali planuotis iš anksto. Bet ir tokiems klientams esame pasiūlę naują ir nemokamą paslaugą – galimybę keisti kelionės datą, jei keičiasi atostogų planai“, - sakė L. Alodnis.

Prisimena bankrotų bangą

Ekonominė logika kužda, kad žemesnes nei savikaina kelionių kainas siūlančios bendrovės negali ilgai išsilaikyti nepatirdamos nuostolių. Su tuo sutiko ir LŽ pašnekovai.

„Nesinorėtų, kad prieš trejus metus turizmo rinką supurčiusių bankrotų istorija pasikartotų. Po jų patikimiems rinkos senbuviams teko iš naujo atsikovoti pirkėjų pasitikėjimą, visuomenė jautėsi apgauta ir nusivylusi. Todėl žemesnes nei savikaina kainas siūlančios bendrovės per ilgą laiką tokia kaina kenkia turizmo rinkai. Nuostolingai dirbančios įmonės ilgai veiklos tęsti negalės, todėl itin mažomis kainomis susivilioję poilsiautojai gali pralošti, nes nebėra garantuoti dėl kelionės saugumo ir kokybės“, - svarstė L. Aldonis.

Pasak T. Kiršos, pats blogiausias scenarijus, jeigu pigias keliones siūlanti įmonė susirinks pinigus ir paskelbs bankrotą. „Būtų dar blogiau, jei tai įvyktų klientams poilsiaujant. Tačiau iš dalis kaltę turėtų prisiimti ir patys klientai. Ar jie pasidomėjo ne itin žinomų, ypač mažų kelionių organizatorių teikiamų paslaugų kokybe ir paslaugų teikimo sąlygomis? O juk tai galima padaryti tiesiog nepatingėjus panaršyti internete“, - sakė T. Kirša.

Pigiausia – ne geriausia

LŽ klausė rinkos dalyvių, kokie pavojai gresia žemomis kainomis susiviliojusiems poilsiautojams ir kaip atpažinti nepatikimą pardavėją.

I. Aukštuolytės nuomone, "būtina atkreipti dėmesį į kelionių organizatoriaus patikimumą, bendrovės ir jos vadovų reputaciją. Privalu pasidomėti, ar organizatorius turi galiojantį privalomąjį veiklos draudimą, ar jo suma atitinka veiklos mastą". Pasak jos, ieškantieji „paskutinės minutės“ kelionių tenkinasi tik vienu pranašumu – maža kaina, bet ne patogumu ir kokybe. „Kelionių organizatorių tikslas labai paprastas – lėktuvus į užsienio kurortus siųsti be laisvų vietų, tad atsiranda ir „paskutinės minutės“ pasiūlymų, formuojamų iš likučių. Žinoma, galimas ir sąmoningas kainų dempingas, bet tada įmonė rizikuoja savo finansine būkle“, - mano I. Aukštuolytė.

„Go Travel Planet“ atstovas T.Kirša LŽ dėstė, kad žemų kainų pasiūlymai dažnai turi bendrų bruožų. Pavyzdžiui, į paslaugų paketą neįtraukiamos įprastos paslaugos - bagažo registravimas ir pervežimas, galimybe patekti į savo viešbučio kambarį, nesvarbu, kada atvyktum, ir kitos. Be to, už mažą kainą paprastai siūloma vykti sezono pradžioje ar pabaigoje, kai viešbučiai ne tokie užimti ir nuleidžia kainas. Jis mano, kad geriausias įmonės patikimumo rodiklis – jos atvirumas: ar įmonė neslepia kontaktų, partnerių, kainodaros. „Įtarimą pirmiausia turėtų kelti didelis kainos skirtumas, palyginti su konkurentais, ypač kai pasirinktas tas pats viešbutis, o kaina skiriasi perpus ir daugiau“, - dėstė pašnekovas.

„Poilsiautojai, rinkdamiesi kelionių organizatorių, turėtų pasidomėti jo patikimumu ir visomis kelionės sąlygomis. Reikia patikrinti, ar tikrai kelionė nuo oro uosto iki viešbučio neatsieis brangiau nei pigiai įsigytas skrydis. Taip pat visuomet yra ir kitų grėsmių: ar skrydis įvyks, kokius viešbučio kambarius gausite bei kitų“, - patarė „Novaturo“ vadovas L.Aldonis.

Anot jo, savo įsipareigojimus vykdyti ir ir garantijas turistams teikti gali patikimi kelionių organizatoriai, finansiškai pajėgūs pasirūpinti savo turistais ir vykdyti sėkmingą veiklą. „Konkuruoti mėginantys rinkos dalyviai, kurie vykdo nuostolingą veiklą, vargu ar gali užtikrinti kokybę“, - abejojo L. Aldonis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"