TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Kaip citrusiniai tampa auksiniai

2012 12 18 6:00
Ritos Stankevičiūtės nuotrauka/Dažno pirkėjo krepšelio dalį sudarantys atogrąžų vaisiai ir daržovės lapkritį buvo tarp prekių, kurios labiausiai stabdė bendrą vartojimo prekių kainų augimą.

Mandarinai, apelsinai, bananai ir kiti jau įprasti šiltųjų kraštų vaisiai per šventes turėtų būti šiek tiek brangesni nei dabar, net ir kritus pasaulinėms rinkos kainoms, bet sausio pradžioje prekybininkams, matyt, nepavyks išvengti išpardavimo akcijų.

Dažno pirkėjo krepšelio dalį sudarantys įvežtiniai citrusiniai vaisiai ir daržovės lapkritį buvo tarp prekių, kurios labiausiai stabdė bendrą vartojimo prekių kainų augimą. Tai rodo Statistikos departamento duomenys. Citrusų vaisiai lapkritį, palyginti su spaliu, buvo 10,4 proc. pigesni, bananai atpigo 1,6 proc., tačiau beveik penktadaliu, 19,3 proc., per mėnesį pabrango vynuogės, 7,4 proc. - šviežios daržovės, 3,9 proc. - kriaušės, 1,4 proc. - obuoliai.

Sezonas ir stichija

"Lietuviškų vaisių ir daržovių kainos kilimas neturėtų stebinti, - LŽ sakė Lietuvos vaisių ir daržovių asociacijos vadovė Laimutė Grybauskienė. - Vasarą derlius buvo geras, bet smulkesni ūkiai, stokodami tinkamų sandėliuoti patalpų, saviškes atsargas jau pardavė, ir atėjo metas nemažėjančia paklausa pasinaudoti stambesniems tiekėjams."

Vynuogių brangimą, pasak vaisius ir daržoves importuojančios vilniškės UAB "Litbana" didmeninės prekybos direktoriaus Mariaus Ragaišio, irgi derėtų aiškinti sezonų kaita: pietinėje Europos dalyje derlius jau išsibaigė, dabar vynuogės vežamos daugiausia iš Centrinės Amerikos. "Nuo sausio lentynose jau matysime vien Amerikoje užaugintas vynuoges", - teigė jis.

Be to, vynuogės ir iš dalies bananai šiemet pasaulinėje rinkoje esą brangesni dėl to, kad pernai ir šių metų pradžioje šalyse, kuriose šių vaisių auginama daugiausia, arba buvo prastesnis derlius, arba net ištisas plantacijas sunaikino gamtos stichija.

Citrusiniai "ant bangos"

Ispanijoje, Italijoje, Maroke dabar pats citrusinių vaisių derlius. Iš šių palyginti netolimų šalių jie į Lietuvą daugiausia ir vežami, o labiausiai vertinami vaisiai, išauginti Maroke. "Paprastai mandarinai būna mažesni, jų surenkama daugiau, todėl jie būdavo pigesni už didžiuosius, bet šiemet viskas atvirkščiai: užaugo daug didelių mandarinų, o smulkesnių - mažiau. Žmonės yra įpratę pirkti mažesnius, didelių mažiau nori, todėl tenka mažinti kainas", - samprotavo M.Ragaišis.

Vis dėlto, jo nuomone, prieš pat šventes ir tarp švenčių mažmeninėje prekyboje bent jau mandarinai turėtų brangti, nors prekybos centrai pirkėjus dar masina kainos nuolaidų akcijomis. "Per metines šventes padidėjus paklausai, vežėjai kelia paslaugų kainas, laikotarpį nori išnaudoti ir importuotojai bei pardavėjai, - aiškino jis. - Bet po švenčių, matyt, savaitę kitą sulauksime daugiau išpardavimų."

Bananų kainos tarptautinėje rinkoje nustatomos kas savaitę. Jos nėra didelės, bet tenka vežtis iš toliau - iš Afrikos ir Lotynų Amerikos, todėl neturėtų stebinti, kad prekybos centruose bananai kainuoja 4-4,5 lito.

Iš pietinės Europos bananai vežami daugiausia automobiliais. "Laivais gabenti būtų pigiau, bet tai užtrunka apie 3 savaites, o bananai, laikomi ilgiau kaip 30 dienų, pradeda netekti prekinės išvaizdos. Iš tikrųjų jie dar skanesni, bet neišvaizdūs, todėl ne taip noriai perkami, o ir Europos Sąjungoje yra nustatyti šių prekių standartai", - sakė didmenininkas.

Rinka kitaip

"Kalbėdami apie kainas iš karto turėtume apibrėžti, apie kurias: didmenines ar mažmenines, - LŽ pabrėžė Artūras Spyčius, Vydmantuose (Klaipėdos rajone) įsikūrusios vaisius ir daržoves importuojančios ir didmenine prekyba besiverčiančios UAB "Augma" generalinis direktorius. - Mažmenininkai ir didmenininkai kainas nustato pagal skirtingus principus: pirmiesiems yra svarbiau paklausos ir pasiūlos santykis, o didmenininkams - sąnaudos."

Rinkos kainos mažai kinta, jas lemia derlius, bet kur kas didesnę didmeninės kainos dalį sudaro transportavimo, sandėliavimo išlaidos. Kiekviename etape, kol prekė patenka į mažmeninės prekybos tinklą, dirba daug žmonių, kuriems reikia mokėti atlyginimus. "Mums net svarbiau yra išlaidos kurui, energijos ištekliams negu prekės kaina tarptautinėje rinkoje. Kai tik degalai pabrangsta, iš karto pašoka ir iš toliau gabenamų vaisių kainos", - tvirtino bendrovės vadovas. Todėl nekyla abejonių, kad ir po mėnesio kito kilogramas šiltųjų kraštų vaisių bei daržovių kainuos keliais centais brangiau vien dėl nuo sausio 1 dienos didinamo dyzelino akcizo.

Degalų sąnaudos labiau didėja žiemą, nes tenka riedėti sunkiau išvažiuojamais keliais. Išlaidas didina ir tokie dalykai kaip šiuo metu nutįsusios eilės Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje.

Savita logistika

Atrodytų, sumažinti vaisių transportavimo sąnaudas būtų galima priimant atitinkamus logistikos sprendimus: arba didesniais kiekiais geležinkeliu atvežus į terminalus Baltarusijoje ar Lenkijoje, arba, vengiant kelias paras trunkančių eilių Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje, daryti nedidelį lanką vežant Lenkijos keliais ir sieną kirsti prie Lazdijų. Tačiau importuotojai renkasi Baltarusiją, nes tai pigiau.

"Geležinkelio transportas yra brangesnis, juolab kad tokį krovinį reikia vežti specialiais vagonais, kuriuose sudarytas tinkamas mikroklimatas. Įvažiuojant į Baltarusiją, sąstatą reikia perkelti ant platesnės vėžės, tai irgi kainuoja. Greitai gendančias prekes reikėtų iškrauti iš vagonų ir vėl pakrauti į vilkikus, o visa tai užima laiko, ypač kai reikia skubėti", - vardijo logistikos UAB "Vingės terminalas" generalinis direktorius Dainius Petravičius.

Pasak jo, transportuoti būtų pigiau krovinį iš Pietų specialiais konteineriais plukdant į Klaipėdos uostą (neretai taip ir daroma), bet kai krovinio reikia skubiai, automobilių transportas, nors ir gerokai brangesnis už jūrinį, neturi alternatyvų.

Kai vaisius tenka gabentis iš Afrikos ar Amerikos, be jūrų transporto neišsiverčiama, todėl, anot A.Spyčiaus, citrusiniai perkami tik pradėję nokti, o bananai - visiškai žali. Jie nokinami jau Lietuvoje specialiai įrengtose patalpose. "Jau prieš kelias dešimtis metų yra sukurtos dirbtinio bananų nokinimo technologijos - tam sandėlyje užtenka sukurti mikroklimatą, artimą sąlygoms, kuriomis šis vaisius augo. Tokias technologijas ir naudojame", - sakė didmeninės prekybos bendrovės vadovas. Jo teigimu, atogrąžų vaisius tinka naudoti nors ir metus, jei tik laikomi nustačius griežtą aplinkos režimą ir prekinė išvaizda atitinka Europos Sąjungos nustatytus parametrus. Tačiau tai per pigi prekė, kad ją apsimokėtų sandėlyje laikyti ilgiau nei vieną ar dvi savaites.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"