TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Kaip pirkėjų pasirinkimai priklauso nuo nuotaikos

2014 10 07 13:58
Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Šių metų pavasarį mokslininkai iš Džordžijos technologijos instituto ir Yahoo laboratorijos pranešė, jog restoranų įvertinimais manipuliuoja kažkas keisto. Ne programišiai ir ne kenkėjiška programinė įranga, o lietus, sniegas, saulė.

Peržiūrėję daugiau nei milijoną įvertinimų tokiuose portaluose kaip „TripAdvisor“, mokslininkai atrado, kad restoranai ženkliai geriau įvertinami dienomis, kai geras oras. Atitinkamai prastomis oro sąlygomis – įvertinimai prastesni. Tyrėja Saeideh Bakhshi patikina, kad geriausi įvertinimai duodami saulėtomis dienomis, kai temperatūra nuo 21 iki 37 laipsnių pagal Celsijų. „Graži diena gali lemti gerą įvertinimą. Lietinga gali reikšti nemalonų“, – sako ji.

Krituliai tiesiogiai nenulemia kepsnio restorane skonio, tačiau jie paveikia valgančiojo nuotaiką, rašoma „The Atlantic“. Nuo nuotaikos priklauso su kokiomis mintimis asmuo įžengia į restoraną, bendrauja su aptarnaujančiu personalu, ragauja kepsnį. Tyrimai pradėti jau prieš kelis dešimtmečius nuosekliai rodo tą patį – apniukęs oras erzina, o susierzinę klientai prekes bei paslaugas vertina prasčiau. Taigi žmonės nėra racionalūs vartotojai, vertinantys tik prekių ar paslaugų objektyvias savybes, nemaža dalimi jie yra savo kintančių nuotaikų įkaitai.

Gali atrodyti keista, kad moksliškai tiriamas toks paprastas ir greit praeinantis objektas kaip nuotaika. Tačiau ji svarbi, nes nulemia tai, kaip žmogus renkasi duotuoju momentu. Pavyzdžiui, Naujųjų metų proga žmonės ima mąstyti apie ateitį ir tai pasireiškia padidėjusiu sporto klubų abonimentų skaičiumi, o per gimtadienius linkstama galvoti apie dabartį, todėl išlaidžiaujama labiau nei įprastai.

Būdami geros nuotaikos asmenys teigiamiau vertina aplinką – ar tai būtų kepsnys restorane ar sportinė veikla, tuo tarpu prasta nuotaika priverčia galvoti apie neigiamus jų aspektus. Tiesa, yra ir geroji blogos nuotaikos pusė – ji sustiprina dėmesį konkrečioms detalėms. Psichologijos profesorius iš Toronto universiteto Adamas Andersonas teigia, jog gera nuotaika praplečia dėmesio centrą, o neigiama jį smarkiai siaurina. Taigi gerai nusiteikęs žmogus yra atviras įvairiems stimulams iš aplinkos, tai padeda kūrybiškumui. Tačiau ne visose situacijose toks išsklaidytas dėmesys pasitarnauja, rašoma „The Atlantic“ straipsnyje, juk neretai užduotims atlikti reikia susitelkimo.

Panašiai nuotaikos lemia ir vartotojų pasirinkimus. Nesena studija Vartotojų psichologijos žurnale (angl. Journal of Consumer Psychology) ištyrė, jog vartotojų laimė gali būti dvejopa – paremta dabartimi, panaši į ramybės būseną, ir orientuota į ateitį, prilygintina jauduliui. Daugiau nei 70 tūkst. laimės pasireiškimų tinklaraščiuose parodė, jog jauni žmonės laimę tapatina su jauduliu, o senstant – vis dažniau su ramybe. Tai nulemia, kokie produktai skirtingu gyvenimo laikotarpiu atrodo įdomūs.

Mannheimo universiteto psichologijos profesorius Norbertas Schwarzas teigia, jog daugumą žmonių traukia stimulai kuriuos lengva apdoroti. Pavyzdžiui, pažįstami vardai, simetriškas dizainas, paprastos melodijos. Žmonės linkę lengvą supratimą tapatinti su kokybe ir komfortu. Tai ypač pasireiškia, kai jie blogos nuotaikos. „Kai esi prastai nusiteikęs, nori matyti senus draugus, o ne susitikti su naujais. Kai patiri stresą nežiūri naujų filmų, o nori kartojimų. Jie atpalaiduoja“, – sako profesorius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"