TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Kelių mokestis drausmins ne tik ūkininkus

2013 12 19 6:00
Labiausiai keliai nukenčia per vasaros darbymetį, kai ūkininkams, naudojantiems savo sunkiasvorę techniką, jais tenka dalytis su kitais eismo dalyviais. LŽ archyvo nuotrauka

Žemdirbių savivaldos atstovai sunerimo, esą Vyriausybė nebesilaiko duotų pažadų ir patylomis kelia mokesčių naštą, o Susisiekimo ministerija, prisidengdama europinės direktyvos perkėlimu į nacionalinę teisę, užsimojo nuo 2015-ųjų kelių mokesčiu apmokestinti ir žemės ūkio techniką. Tačiau ministerijos atstovai teigia, jog tai tik prevencinė priemonė siekiant apsaugoti kelius, nes jų būklė kasmet blogėja.

Žemdirbių savivaldos organizacijos piktinasi, kad įstatymo rengėjai juos neva ignoravo, ir žada, jei nebus išgirsti, su technika blokuoti įvažiavimus į sostinę, kaip neseniai Prancūzijos ūkininkai padarė Paryžiuje.

Norėjo, kad mokestį suderintų

„Šių metų pavasarį vykusiame žemdirbių suvažiavime buvo išreikšta pozicija, kad ūkininkai sutinka mokėti mokesčius, kurie tuo metu egzistavo. Su ministru pirmininku buvo susitarta, kad per šios Vyriausybės kadenciją papildomų mokesčių nebus įvesta. Jeigu atsiranda papildomų mokesčių, vadinasi, daroma prielaida, kad žemdirbiai gauna didesnes pajamas ir gali daugiau mokėti. Mes suskaičiavome ir neradome jokių papildomų šaltinių. O tie šaltiniai, iš kurių dabar žemdirbiai gauna pajamų, mažėja“, - tikino Žemės ūkio rūmų vadovas Andrejus Stančikas.

Ūkininkų sąjungos vadovas Jonas Talmantas tikisi, jog greičiausiai įvyko nesusipratimas ir Susisiekimo ministerija parengė projektą, nežinodama Vyriausybės nuomonės. "Mūsų pajamos tikrai nepadidėjo, netgi sumažėjo, tačiau susisiekimo ministrą girdėjome kalbantį, kad mes už dyzelinius degalus nemokame akcizo ir dėl to biudžetas negauna 273 mln. litų, o kitos ES šalys degalus akcizu apmokestina", - kalbėjo J.Talmantas. Jo nuomone, kitose ES šalyse yra alternatyvūs keliai. Jis pabrėžė, kad ūkininkai stambių gabaritų techniką naudoja vos kelis mėnesius per metus.

Turi mokėti visi

Susisiekimo viceministro Vladislavo Kondratovičiaus teigimu, sunkiasvorę ir didelių gabaritų techniką naudoja ne vien tik ūkininkai. Naujasis kelių mokestis turėtų paliesti statybų, transporto verslą bei inžinerines tarnybas. Ši technika yra labai įvairi, jos turi įvairių verslo sričių įmonės. Tai gali būti ir statybinės mašinos, vilkikai, miškavežiai, žvyrvežiai ir kiti įvairių tipų krovininiai automobiliai.

Anot jo, didelių gabaritų transporto priemonės, kurių pagrindiniai matmenys su kroviniu ar be jo yra didesni už didžiausią leistiną dydį, neabejotinai daro neigiamą įtaką ir eismo saugai, ir kelių infrastruktūrai, ypač polaidžio, stipresnių liūčių metu. Todėl yra natūralu, kad tokių transporto priemonių judėjimas keliais yra ribojamas visose valstybėse. O viena iš taikomų formų – atitinkamų leidimų už tam tikrą mokestį išdavimas. Leidime yra nustatytos maršruto sąlygos.

V.Kondratovičius: "Kalbant apie būtinybę atlyginti keliams daromą žalą, visi turi būti traktuojami vienodai." / Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

„Šiuo metu susidarė tokia situacija, kad vieni kelių naudotojai moka šį mokestį, o kiti - ne, nors žala keliui ir eismo saugai, ar tai būtų sunkiasvorį krovinį gabenantis vilkikas, ar žemės ūkio technika, daroma vienoda. Todėl, mūsų nuomone, visi kelių naudotojai turėtų būti lygūs, - toliau aiškino susisiekimo viceministras. - Teikiamais įstatymų projektais mokesčių našta nėra didinama. Jeigu transporto priemonė neviršija didžiausių leistinų matmenų, ašių apkrovos ar bendrosios masės, jai neatsiranda jokių papildomų mokesčių.“

Viceministras V.Kondratovičius pridūrė, kad šie įstatymų projektai buvo pradėti derinti su visomis institucijomis dar prieš pusantrų metų. 2011 metų liepos mėnesį jie buvo viešai paskelbti Seimo teisės aktų informacinės sistemos Projektų registravimo posistemyje. Sunkiasvorių ir didelių gabaritų traktorių bei savaeigių mechanizmų mokestis į projektą buvo įtrauktas nuo pat pradžių.

Tikslas - prevencija

Viceministras patikslino, kad Europos Parlamento (EP) ir Tarybos atitinkamos direktyvos perkėlimo tikslas yra suvienodinti ribines mokesčio sąnaudas. Be to, įstatymas tobulinamas kitais aspektais, įskaitant ir traktorių bei savaeigių mechanizmų mokesčių įtraukimą į įstatymą.

„Susisiekimo ministerija niekada neteigė, kad šie mokesčiai - EP direktyvos rezultatas. Jie atsirado dėl poreikio saugoti mūsų kelius, prevenciškai apsaugoti nuo galimo neigiamo poveikio eismo saugai ir infrastruktūros būklei, suvienodinti konkurencijos sąlygas“, - sakė viceministras ir pabrėžė, kad visi norime važiuoti gerais ir saugiais keliais.

Jo įsitikinimu, kalbant apie būtinybę atlyginti keliams daromą žalą, visi turi būti traktuojami vienodai. Susisiekimo ministerijos parengtame įstatymo projekte traktoriams ir savaeigėms mašinoms siūloma nustatyti tris ar penkis kartus mažesnius mokesčius nei kelių transporto priemonėms“, - toliau dėstė V.Kondratovičiaus ir priminė, kad šio įstatymo projekto tikslas yra ne surinkti papildomai mokesčių, o apriboti didžiausią neigiamą įtaką keliams ir eismo saugai darančių transporto priemonių naudojimą keliuose.

Lėšų keliams trūksta

Susisiekimo ministerijos duomenimis, šiais metais mokesčio už didelių gabaritų ir sunkiasvorius krovinius surenkama dalis per 11 mėnesių nesiekia 5 mln. litų, bet šis mokestis pirmiausia reikalingas kaip prevencija, siekiant kontroliuoti įtaką kelių būklei ir eismo saugai.

„Taip pat atkreipiame dėmesį, kad kelių būklė vis prastėja. Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšos, kurios skiriamos keliams, vis dar nepasiekė prieškrizinio laikotarpio lygio, todėl tenka konstatuoti, kad krizė keliuose užsitęsė. Juk kelius reikia ir prižiūrėti, ir plėsti, ir taisyti padarytą žalą. Kaip tai padaryti, kai finansavimas mažėja, eismas intensyvėja, kelių būklė sparčiai prastėja, o dar norima be jokių apribojimų naudotis technika, kuri daro neigiamą poveikį infrastruktūrai? Siūlomi sprendimai nepanaikins problemos, tačiau bent kiek ją sumažins“, - įsitikinęs viceministras.

Jo teigimu, toks klausimo sureikšminimas nėra suprantamas. Bet atrodo, kad diskusijoje su Žemės ūkio ministerijos socialiniais partneriais pavyko rasti kompromisą, ir mokesčiai nebus imami už gabaritų viršijimą, o tik už maksimalaus svorio viršijimą. "Tačiau ir šie mokesčiai žemės ūkio technikai, ko gero, bus 3-5 kartus mažesni", - spėjo V.Kondratovičius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"