TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Kintančios vertybės ekologiškų produktų rinką daro perspektyvią

2010 03 29 0:00
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Ekologiškų produktų rinkos ekonomikos sunkumai beveik neveikia. Jie, nors ir brangesni, išlieka paklausūs. Tyrimai rodo, kad švarius ekologiškus gaminius norėtų pirkti vis daugiau žmonių net taupymo sąlygomis. Verslininkų teigimu, sveikus ir saugius produktus galėtų vartoti ir daugiau žmonių, jeigu būtų grąžintos mokesčių lengvatos.

Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto (LAEI) prieš kelerius metus atlikto tyrimo duomenimis, devyni Lietuvos gyventojai iš dešimties rečiau ar dažniau vartoja ekologiškus maisto produktus. Trečdalis jų tokius produktus vartoja nuolat arba dažnai. Apie pusė vartotojų jais aktyviai domisi.

Tyrimai rodo, kad žmonės labiau pasitiki prekybos centruose ar specializuotose parduotuvėse parduodamais sertifikuotais ekologiškais gaminiais. Labiausiai perkami ekologiški produktai yra daržovės, uogos, vaisiai, pienas, duonos gaminiai.

Svarbus veiksnys, lemiantis ekologiškų produktų paklausą, - jų kaina. Sveiki ekologiški gaminiai brangesni, nes jų pagaminimo ir išauginimo sąnaudos yra didesnės. Tačiau, kaip rodo LAEI tyrimai, net ir sumažėjus pajamoms, dauguma žmonių pasiryžę už juos mokėti iki 25 proc. brangiau nei už įprastinį produktą. Svarbiausi ekologiškų maisto produktų pasirinkimo motyvai yra produktų saugumas, kokybė, geresnis skonis, sveikata.

Prognozuojamas ir tolesnis augimas

Bendrovės "Rimi Lietuva" duomenimis, 2009 metais ekologiškų produktų pardavimas tinklo parduotuvėse sunkmečiu išliko stabilus, o dalies produktų kategorijų pardavimas augo iki 10 procentų. Šiais metais bendrovė prognozuoja ekologiškų maisto produktų rinkos augimą daugiau nei 20 proc. dėl sparčiai besiplečiančio šių produktų asortimento.

Dėl sunkmečio dalis namų ūkių apribojo maistui skiriamas lėšas, tačiau sparčiai gausėja ir kita vartotojų grupė, skirianti vis daugiau dėmesio perkamam maistui ir sveikai mitybai, ji renkasi ekologiškus maisto produktus. Neseniai "Rimi Lietuva", reaguodama į pasikeitusius klientų poreikius, į rinką įvedė naują ekologiškų produktų liniją "I Love Eco".

Pasak "Rimi Lietuva" generalinio direktoriaus Tony Holmberg, ekologiškų produktų rinka išliko atspari sunkmečiui. Šių produktų populiarumą patvirtina ekologinių turgelių reiškinys Lietuvoje ir ekologiškų produktų pardavimo "Rimi" prekybos tinkle rodikliai. "Praėjusiais metais ekologiškų produktų pardavimas "Rimi" tinkle išliko toks pat, kaip ir 2008 metais, o šiemet toliau matoma augimo tendencija. Šie duomenys leidžia daryti išvadą, kad didžioji dalis sveikai besimaitinančių žmonių savo įpročių dėl ekonominės situacijos nepakeitė ir nemažino maistui skiriamų lėšų", - sako T.Holmberg.

Labiausiai perkami ekologiški produktai "Rimi" prekybos centruose - jogurtai, juoda duona, kūdikių maistas. 2009 metais ekologiškos juodos duonos pardavimas "Rimi" sudarė 17 proc. visų duonos gaminių pardavimo, kol bendrai Lietuvos rinkoje juodos duonos pardavimas krito apie 14 procentų. Ekologiški jogurtai sudarė 22 proc. pardavimo, o ekologiškas kūdikių maistas - 16 proc. visų rūšių kūdikių maisto pardavimo. Praėjusiais metais taip pat augo ekologiškų kruopų, arbatų ir vynų pardavimas. Jį lėmė išplėstas šių prekių asortimentas "Rimi" parduotuvėse.

Net brangstantys produktai noriai perkami

"Pastebime, kad vis daugiau žmonių Lietuvoje domisi sveika gyvensena, stengiasi vartoti natūralius, sveikatą tausojančius produktus", - pažymi "Maxima.lt", UAB atstovė ryšiams su visuomene Renata Saulytė.

Anot jos, ekonomikos pakilimo laikotarpiu išpopuliarėjusi ekologiška produkcija net sunkmečiu tarp pirkėjų išlieka paklausi. Tarkime, palyginus 2008 metų 6-12 mėn. ir 2009 metų 6-12 mėn., matyti, kad ekologiškų produktų pardavimas 2009 metų pabaigoje buvo labai panašus kaip ir 2008-ųjų tuo pačiu periodu. Tai išties stebina, nes sunkmečiu gerokai sumažėjo daugelio produktų pardavimas, kai kurių net keliasdešimt procentų ar daugiau. O štai greitai negendančių ekologiškų prekių - tokių kaip arbatos, ryžių, padažų, miltų, makaronų, konservuotų daržovių ir kt. - 2009-ųjų pabaigoje parduota net gerokai daugiau, maždaug 15 procentų. Per pirmuosius du šių metų mėnesius, palyginti su 2009 metų tuo pačiu periodu, ilgo galiojimo maisto produktų nupirkta net 18 proc. daugiau. Ekologiškų daržovių per pirmuosius du šių metų mėnesius taip pat nupirkta net 20 proc. daugiau. Labiausiai šiais metais išaugo ekologiškų česnakų, salotų ir pomidorų paklausa.

"Ekologiškos produkcijos populiarumas sunkmečiu tik įrodo, kad ši rinka turi ateitį: kokybės aspektas žmonėms išlieka svarbus, nors suprastėjo ekonominė situacija, pablogėjo jų finansinė padėtis ir pan. Pirkėjai nenori atsisakyti kokybės dėl mažesnės kainos, jie mieliau perka per akcijas, kai pasiūlomas optimalus kainos ir kokybės santykis, arba perka mažiau, bet kokybiškos produkcijos", - sakė R.Saulytė.

Šiuo metu "Maximos" parduotuvėse yra per 600 pavadinimų ekologiškų prekių. Dalis jų, per 150 pavadinimų, pažymėtos "Maximos" prekybos tinklo privačiu prekės ženklu "Ekologica", kuris pirkėjams buvo pristatytas 2008 metų gegužę. "Ekologica" ženklu pažymėtų prekių asortimentas apima maisto produktus, kurių ekologišką kilmę patvirtina sertifikatai.

"Ieškant ekologiškos produkcijos tiekėjų, svarbiausia, kad jų tiekiama produkcija būtų sertifikuota, kokybiška ir laiku pristatoma. Šios produkcijos ekologišką kilmę tiekėjams būtina įrodyti sertifikatais. Ne mažiau svarbus ir reikiamo kiekio, tiekimo reguliarumo užtikrinimo aspektas - t.y. prieš pasirašydami sutartis su tiekėjais įvertiname, ar jie tieks kokybiškus produktus, kurių kokybę galės patvirtinti dokumentais", - sakė R.Saulytė.

"Maximos" atstovė pritaria, kad ekologiška produkcija nuolat brangsta. Tokios tendencijos vyrauja visame pasaulyje, ne išimtis ir Lietuva. Juk didžiąją ekologiškų vaisių ir daržovių dalį tenka atsivežti iš svetur. Lietuvoje ekologiška produkcija pabrango ne tik tiekėjams padidinus bazines kainas, bet ir panaikinus PVM lengvatas. Anksčiau ekologiškoms daržovėms ir vaisiams buvo taikomas lengvatinis 5 proc. PVM tarifas. Dabar jis siekia jau 21 procentą. Tačiau net brangstanti ekologiška produkcija ir visame pasaulyje, ir Lietuvoje noriai perkama, jos pardavimas ne itin mažėja, o kai kurių ekologiškų prekių net didėja.

"Manome, kad ekologiška produkcija ateityje dar labiau populiarės, ją pamėgs ir vartos vis daugiau Lietuvos žmonių. Atsižvelgdami į tai, mes savo ruožtu plečiame ekologiškos produkcijos asortimentą "Maximos" parduotuvėse, papildome jį naujais produktais, siekiame pasiūlyti konkurencingas ir prieinamas ekologiškos produkcijos kainas", - sakė R.Saulytė

Sveikatos sąskaita taupyti neįmanoma

Sveikų ir ekologiškų produktų tinklo "Sveiki produktai" viena steigėjų, Lietuvos laisvosios rinkos instituto asocijuota ekspertė Guoda Azgurdienė teigia savo veiklos rezultatų neturinti su kuo palyginti, nes jos bendrovė pradėjo savo veiklą būtent prieš pat sunkmetį. Tačiau ji džiaugiasi, kad apyvarta pamažu didėja. "Žinoma, žmonės tapo taupesni, bet, kita vertus, poreikis vartoti sveikus maisto produktus didėja. Žmonės tiesiog labiau domisi, daugiau sužino apie ekologiškus maisto produktus ir jų poveikį sveikatai bei supranta, kad sveikatos sąskaita tikrai nesutaupysi", - sakė verslininkė.

Bendrovė "Sveiki produktai" prekiauja atvežtomis iš užsienio ir lietuviškomis prekėmis, taip pat medumi. Ketino prekiauti ir ekologiška duona, bet šalia Žemės ūkio ministerijos esantis mobilus ūkininkų turgelis tapo savotišku konkurentu.

"Nors šioje verslo nišoje dalyvių randasi vis daugiau, nereikia pamiršti, kad tai labai lėtai besiplėtojanti rinka. Kol kas dar dauguma žmonių nesuvokia skirtumo tarp įprastų ir ekologiškų produktų, o skirtumas iš tiesų yra didelis", - įsitikinusi moteris.

Juntama ūkininkų turgelių konkurencija

Vytautas Vyskupaitis, Vilniuje įsikūrusios parduotuvės "Ekologiški produktai" vadovas, sako, kad apyvarta prasidėjus krizei smuko apie 50 procentų. Dabar, palyginti su tuo, kas buvo prieš kelerius metus, ji krito apie 20 procentų. Jo vadovaujama bendrovė prekiauja daugiausia maisto produktais, kuriuos perka iš šalies ekologinių ūkių. Taip pat pačioje parduotuvėje kepami itin populiarūs duonos gaminiai. Tačiau kritimo priežastis, anot verslininko, nesusijusi su paklausos kritimu, greičiau su neapdairia valstybės politika. Patys žmonės juk neatsisako ekologiškų produktų, tik šioje srityje verslininkams tenka konkuruoti su vadinamaisiais ūkininkų turgeliais, kurių visoje šalyje randasi vis daugiau.

Pasak V.Vyskupaičio, ūkininkų turgeliuose dažnai perparduodamos prekės nemokant jokių mokesčių. Jeigu anksčiau ekologiškiems produktams galiojo lengvatinis 5 proc. PVM tarifas, dabar jis tapo visiems vienodas - 21 procentas. Anksčiau ūkininkams tai nebuvo skaudus mokestis, tačiau dabar jie pagalvoja, ar verta mokėti 21 procentą. Tad ūkininkas savo užaugintus ekologiškus produktus veža į ūkininkų turgelius ir, kaip kartais nutinka, nemoka jokių mokesčių. Šiuo atveju pati valstybė iškreipė situaciją ir ekologiškų produktų neskatina nei auginti, nei vartoti.

Ekologiški pieno produktai išlieka populiarūs

"Ekologiškų pieno produktų paklausa sunkmečiu nenukentėjo, ypač išaugo natūralaus ekologiško jogurto "Dobilas" pardavimas. Iš pardavimo tendencijų galima daryti prielaidas, kad vis dažniau vartotojas renkasi ekologišką, natūralų ir sveiką produktą", - sako AB "Žemaitijos pienas" gamybos direktorė Irena Baltrušaitienė.

AB "Žemaitijos pienas" jau trejus metus (nuo 2007 metų) gamina ekologiškų produktų liniją "Dobilas". Pažymėti minėtu ženklu gaminami šie produktai: ekologiškas jogurtas, pienas ir fermentinis sūris. Rinkai AB "Žemaitijos pienas" prieš pusę mėnesio pristatė naują 300 gramų įvairiausių skonių gamos ekologiko jogurto pakuotę.

Ekologiškų pieno produktų grupė nuolat atnaujinama, todėl rinkai planuojama pristatyti naują originalų ekologišką jogurtą su mėtomis, kuris artimiausiu metu jau pasirodys prekyboje. "Kurdami naujus produktus visada klausiame savo vartotojų, kokių skonių ir produktų jie pasigenda, kas jiems kelia pasitikėjimą ir teigiamas asociacijas. Būtent švelni ir gaivinanti mėta turėtų maloniai nustebinti ekologiško jogurto "Dobilas" mėgėjus šį pavasarį!" - sakė I.Baltrušaitienė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"