TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Klaipėdoje - Venesuelos "Santa Barbara"

2010 08 30 0:00
Klaipėdos naftos terminale žaliavinė nafta iki šiol nebuvo perpilama, todėl išankstinių susitarimų dėl numatomo krovos masto dar nepasirašyta.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Iš Venesuelos Puerto la Cruzo uosto naftą Baltarusijai gabenantis graikų tanklaivis "Minerva Helen" sekmadienį pasiekė Klaipėdos uostą. Laivas plaukė jūroje siaučiant itin stipriam vėjui.

Valstybės kontroliuojama bendrovė "Klaipėdos nafta" priimti Venesuelos naftą rengėsi atsakingai. Kaip sakė įmonės generalinis direktorius Rokas Masiulis, sutarta tik dėl bandomosios laivo partijos, 80 tūkst. tonų, nes įmonė žaliavinės naftos nėra pylusi. "Bandomoji partija reikalinga įrodyti partneriams baltarusiams, kad galime su jais dirbti. Jie mums siūlė iškart pradėti krauti daugiau, bet norime iš pradžių įsitikinti, kad viskas vyks sklandžiai. Visų pirma siekiame nustatyti kvapo sklidimo arealą ir poveikį aplinkai", - interviu LŽ anksčiau yra sakęs R.Masiulis.

Venesueloje išgaunamos sunkiosios naftos rūšis rinkoje vadinama "Santa Barbara" ir pagal sudėtį gerokai skiriasi nuo rusiškos "Urals". Naftą iš Klaipėdos į Baltarusijos Novopolocko gamyklą geležinkelio cisternomis išveš Baltarusijos koncernui "Belneftechim" priklausanti ekspedicinė įmonė "Transchema".

Srautą išskaidė

Šių metų kovą kaimyninės valstybės prezidentui Aleksandrui Lukašenkai lankantis Karakase buvo pasirašytos sutartys dėl naftos tiekimo iš Venesuelos ir bendros įmonės steigimo. Užsienio informacinių šaltinių teigimu, Minskui priklauso 25 proc. įmonės akcijų, Karakasui - 75 procentai. Numatoma, kad šiemet iš Venesuelos baltarusių gamykloms bus atgabenta 4 mln. tonų naftos, 2011-aisiais - 10 mln. tonų.

Pasirašius šią sutartį Baltarusijos kaimynystėje kilo sumaištis: Baltijos jūros uostai pradėjo konkuruoti dėl tokio naftos kiekio importo. Lietuvos premjeras Andrius Kubilius nebuvo pirmasis, birželio pabaigoje vizito Minske metu siūlęs šios šalies valdžios atstovams naudotis Klaipėdos uostu.

Lenkijos Gdanskas taip pat buvo rimtas konkurentas, ką jau kalbėti apie Latvijos, Estijos ir Ukrainos uostus, per kuriuos Baltarusija savo krovinius paskirsto nuolat. Baltarusijos prezidento nurodymu, nafta gabenama per skirtingus uostus. Naftos tiekimui iš pasaulio rinkų turėti vieną tiekimo maršrutą, A.Lukašenkos žodžiais tariant, rizikinga tiek pat, kiek ir priklausyti nuo vieno energetinių išteklių šaltinio. Be to, reikalingi ekonominiai logistikos schemų vertinimai.

Pirmieji keturi tanklaiviai su Baltarusijai skirta Venesuelos nafta balandžio-liepos mėnesiais buvo iškrauti Odesoje, penktasis liepą - Estijos Talino (Muugos) uoste. Rugpjūtį Ukrainoje laukta dviejų laivų, todėl "Minerva Helen" turėtų būti jau septintas ar aštuntas tanklaivis su venesuelietiška nafta, skirta Baltarusijai.

Vasaros pradžioje skelbta, kad Ukrainos uostai kraus visą Baltarusijos importuojamos naftos srautą. Vyriausybių lygiu buvo rengiamas susitarimas dėl naftos tranzito per Ukrainos teritoriją, naudojant ne tik geležinkelį, bet ir vamzdynų sistemą Odesa-Brodai. Dokumentą buvo numatyta pasirašyti liepos pradžioje, tačiau Ukrainos energetikos agentūra procedūrą atidėjo. Kai kurių ekspertų manymu, dėl Rusijos spaudimo.

Nafta kaitina vaizduotę

Atrodo įkarštis dėl Venesuelos naftos nesiliauja, nes Latvijos sostinės vicemeras Ainaras Šleseras su oficialiu vizitu apsilankiusiam Baltarusijos užsienio reikalų ministrui Sergejui Martynovui siūlė krauti naftą ir per Rygos uostą.

Tačiau netrukus šio uosto vadovas Leonidas Loginovas dienraščiui "Dienas Bizness" paneigė tokią galimybę, pranešdamas, kad Ryga šiuo metu priimti naftos negali. Prielaidos tokiam bendradarbiavimui esą susidarytų tik tuomet, jeigu būtų tariamasi dėl naujo naftos terminalo statybos ir investicijų.

Numatoma, kad Klaipėdoje pritaikant technologines linijas žaliavinės naftos perpylimui taip pat prireiks investicijų, tačiau tokiu atveju įmonės išlaidos, R.Masiulio teigimu, būtų įskaičiuotos į krovos tarifą. "Kai pamatysime, kaip ta nafta teka, kur ką reikia pakoreguoti, tuomet ir skaičiuosime. Šitai partijai suteiktas išskirtinis tarifas, bet jis ekonomiškas", - tikino R.Masiulis.

Planuojama, kad Baltarusija per Klaipėdą galėtų įsivežti apie 2 mln. tonų naftos per metus, po 160 tūkst. tonų per mėnesį. Toks kiekis telpa į du tanklaivius.

Praėjusią savaitę Baltarusija paskelbė, kad jai ekonomiškai naudinga naftą gabenti per Odesos ir Južnyj (Ukraina), Ventspilio (Latvija) ir Klaipėdos uostus. Pastarojo galimybė iš tikrųjų bus išbandyta tik šiomis dienomis, iškraunant laivą "Minerva Helen". O į Ventspilį kol kas neplaukė nė vienas tanklaivis.

Nors dar neaišku, kiek ir per kurį uostą Venesuelos naftos Baltarusija atsiveš, Latvijoje jau pasigirdo skeptiškų nuomonių, kad susitarimai dėl naftos tranzito su Baltarusija gali būti labai netvirti, nes neva priklauso nuo santykių su Rusija. Rusijos spauda nuolat pabrėžia, esą Baltarusijai atsivežti naftą iš Venesuelos yra brangiau negu pumpuoti vamzdynu iš Rusijos, be to, ji prastenės kokybės.

Baltarusijos pareigūnai tokias žinias neigia, pažymėdami, kad iš "Santa Barbaros" rūšies galima pagaminti 20 proc. daugiau naftos produkcijos, o nuo rugsėjo 1 dienos, kai naftos muitai dar kartą didės, kainos taps panašios į rusiškas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"