TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Knygų pardavėjai žvejoja skaitytojus internete

2015 08 14 6:00
Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Kai skaitytojų nedaugėja, knygų leidėjai ir pardavėjai ieško naujų prekybos kelių. Knygynai virto kavinėmis, o elektronines parduotuves sukūrusios didžiosios leidyklos dėl didesnio kąsnio rinkoje stumdosi su didžiaisiais mažmeninės prekybos tinklais.

Konkurencija tarp prekiaujančiųjų knygomis kiekvienais metais vis stiprėja – elektroninėje erdvėje konkuruojama iš esmės kaina, knygynuose – ir papildomomis paslaugomis. Vis dėlto pati rinka neauga: išaugusi e. prekyba skaitytojų skaičiaus nepadidino, tačiau vartotojams dabar lengviau susirasti reikiamą knygą.

Kainą didina maži tiražai

„Pardavimas priklauso nuo to, kiek žmonės skaito, nuo vartojimo galios, o ji, kaip matome, nedidėja“, – „Lietuvos žinioms“ teigė Lietuvos leidėjų asociacijos vykdomoji direktorė Aida Dobkevičiūtė. Jos teigimu, kasmet vieni e. knygynai atsiranda, kiti pasitraukia, kuriami įvairūs verslo modeliai, bet knygų prekybos rinka traukiasi, nes skaitytojų mažėja.

Visi didieji leidėjai patys valdo e. parduotuves. „Kai kurie mažesnieji jų neturi, kai kurie steigia, kitiems patogiau prekes atiduoti į jau veikiančius e. knygynus, – kalbėjo A. Dobkevičiūtė. – Leidėjai iš tiesų knygas bando parduoti įvairiais būdais. Ir įprastuose, ir elektroniniuose knygynuose didelę įtaką pardavimui daro taikomos nuolaidos. Prekybos centrai „Maxima“, „Rimi“ ir kiti šiandien taip pat rimtai konkuruoja su knygynais.“

Kad išsilaikytų, knygynai, pasak jos, turi daug investuoti. „Reta prekė Lietuvoje kiekvieną mėnesį išleidžiama 200–300 naujų pavadinimų“, – logistikos aspektą pabrėžė pašnekovė.

A. Dobkevičiūtė dėstė, kad knygos savikainą sudaro ne tik popieriaus ir spausdinimo, bet ir autorių teisių, korektoriaus, redaktoriaus, dailininko paslaugų išlaidos. „Lietuvoje knygos leidžiamos vidutiniu 1200 vienetų tiražu, o, pavyzdžiui, Lenkijoje tiražas siekia 35 tūkstančius, taigi mūsų ir lenkų leidžiamų knygų savikaina visai kitokia, ji priklauso nuo skaitytojų skaičiaus“, – lygino ji.

Liūdniausias dalykas, pasak A. Dobkevičiūtės, kad knygų įvairovė, palyginti su 2008 metais, smuko daugiau negu 1000 pavadinimų, taip ir iki šiol ir neatsigavo. „ Iki 2008 metų išleisdavome 4500–5000 naujų pavadinimų knygų per metus, o nuo 2009 metų – vos 3100“, – pažymėjo ji.

Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Vartotojų įpročiai keičiasi

A. Dobkevičiūtei oponavo Paulius Virbickas, leidyklos „Obuolys“ ir e. parduotuvės knygos.lt vadovas. „Leidėjų asociacija iš esmės šneka apokaliptiškai dėl to, jog taip šnekėti reikia, kad gautum dotacijas, kad būtum remiamas. Kad vartotojų įpročiai keičiasi, faktas, bet kitas dalykas – knygų pavadinimų labai daugėja, mes labiau patenkiname vartotoją, tai jis negali nusipirkti daug daugiau. Jei jis pirko 10 romanų, tai ir perka 10 romanų per metus. Todėl didėjant įvairovei krinta tiražai“, – teigė „Obuolio“ vadovas.

Elektroninio knygyno knygos.lt lankomumas, pasak jo, yra nuolat augantis, ketverius metus jis didėjo 40–120 proc., nelygu mėnuo. P. Virbicko teigimu, e. prekyba padeda pasiekti vartotojus ten, kur anksčiau negalėdavo normaliai nusipirkti, pavyzdžiui, užsienio, provincijos pirkėjus.

„O skaitytojų skaičius nei didėja, nei mažėja: toks kvantinis dydis, kas skaito, tas skaito, – kalbėjo P. Virbickas. – Skaitytojai galbūt pradeda mišriai pirkti – ką nors perka knygyne, kažką e. knygyne. Įprastas knygynas nepajėgus įsigyti visų lietuvių kalba išleistų knygų, o e. knygyno galimybės didesnės. Įprastas knygynas prekiauja 5000–7000 pavadinimų knygomis, nors lietuviškų knygų rinkoje yra apie 20 tūkstančių“, – svarstė jis.

„Obuolio“ leidykla, pasak P. Virbicko, knygas spausdina nuo 2000 iki 5000 egzempliorių tiražu, nelygu knyga. Jei knygos pardavimas nesiseka, ji iš įprasto knygyno keliauja lauk. „Pekybos centruose dar trumpesnės lentynos, konkurencija paaštrėjusi, viskas turi greičiau apsisukti“, – aiškino jis.

Internete pigiau

Kaip teigė Vidmantas Čičelis, e. knygyno manoknyga.lt plėtros vadovas, skaitytoją rinktis knygą e. parduotuvėse skatina vienintelė priežastis – kainos. Jos esą itin skiriasi nuo įprastų knygynų.

„Kai leidykla turi savo e. knygyną, ji gali taikyti iki 50 proc. nuolaidą knygai neprarasdama pinigų, dėl to didelės leidyklos gali savo leistoms knygoms taikyti nuolaidas“, – apie didžiųjų specifiką kalbėjo V. Čičelis.

Anot jo, manoknyga.lt bendradarbiauja su visomis leidyklomis, o parduotuvės strategija – parduoti mažiausiomis kainomis. „Pagal statistiką 85 proc. knygų pas mus parduodama pigiau nei bet kur kitur, – tikino prieš 7 metus atidaryto knygyno atstovas. – Daug investuojame į informacines technologijas, tai mūsų pagrindinis pranašumas.“

V. Čičelis pažymėjo, kad dabar kiekviena didesnė leidykla steigia savo e. knygyną ir tai daro ne iš gero gyvenimo – leidykloms reikia greičiau gauti pinigų. „Jeigu savo knygas duoda platinti kitiems, pinigai grįžta po kelių mėnesių. O jei prekiauja pačios, pinigus gauna tą pačią akimirką, kai jas skaitytojai nuperka“, – aiškino jis. Vis dėlto, pašnekovo manymu, leidyklos iš principo neturėtų užsiimti knygų prekyba.

Prekiauti senomis neapsimoka

Lietuvoje keičiasi knygynų koncepcija – juose pardavinėjama kava, teikiamos kitos paslaugos, pakuojamos dovanos, pardavinėjamos smulkmenos, bižuterija. Elektroninėje erdvėje irgi eksperimentuojama – kartu su naujomis knygomis prekiaujama arba keičiamasi naudotomis.

„Tačiau prekyba naudotomis knygomis nelabai pasiteisina: per daug žaidimo, per daug vargo ir per mažai pinigų, – pripažino V. Čičelis. – Lietuvos skaitytojai labai mėgsta naujas knygas, o senas perka tik nedaugelis. Lietuviai taip pat teikia pirmenybę knygoms kietais viršeliais, todėl jų tiek daug leidžiama.“

Jo nuomone, didžiausia bėda, kad daugelis e. knygynus turinčių įmonių nesupranta, ką daro. „Nepakanka mokėti gerai fiziškai prekiauti knygomis, nes e. prekyboje galioja visiškai kitos taisyklės. Kai nesupranti, ką darai, gali investuoti kiek nori, tačiau investicijos nebūtinai atsipirks“, – samprotavo V. Čičelis.

SKAIČIAI

Knygų mažmeninė prekyba specializuotose parduotuvėse (apyvarta be PVM, to meto kainomis, tūkst. eurų)

200718748,4
200828018,8
200921 178,4
201024 890,4
201126 449,5
201226 891,2
201329 379
201428 895,2
201511 458,3

Šaltinis: Statistikos departamentas

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"