TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Knygynai pakvipo kava

2013 07 03 6:00
Tradicinių knygynų mažėja - vis dažniau jie jungiami su kavinėmis ir taip siekiama pritraukti didesnę auditoriją. Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Nors prie knygų lietuviai praleidžia daugiau laiko nei anksčiau, knygynams ir leidykloms tenka laužyti galvą, kaip įsiūlyti nepigiai kainuojančias knygas. Pirkėjams privilioti tarp knygų lentynų įrengiamos kavinės, kartu parduodamos kompaktinės plokštelės ir kitos prekės, o ir patys knygynai steigiami netikėtose žmonių susibūrimo vietose. Vienas jų šiemet duris atvėrė Gariūnų turguje.

Vertindama dabartinę leidybos verslo padėtį, leidyklos „Baltos lankos“ rinkodaros vadovė Ieva Bluvštein sakė, kad situacija yra stabili, tačiau rinkos pakilimo nejaučiama. „Problemų analizė gali būti labai įvairi. Daugumos jaunųjų skaitytojų skaitymo įpročiai jau pakitę, daugelis emigravę ir renkasi knygas užsienio kalbomis. Didžiausią perkamąją galią turinti asmenų grupė skaito mažai, o vyresnioji karta vis dar nedaug uždirba. Knygų versle apyvartinės lėšos sukasi lėtokai, ir tai apsunkina investicijas į naujus projektus“, - aiškino ji.

Ieško naujų prekybos taškų

Ieškodami būdų kilstelėti pardavimą ir turėti kuo daugiau potencialių skaitytojų, knygynai griebiasi naujų rinkodaros priemonių. Štai nuo vasario pabaigos knygyną „Vaga“ gyventojai gali pamatyti ir Gariūnuose. Bendrovės „Vagos prekyba“ pardavimo ir rinkodaros vadovė Asta Mikelionytė sakė, kad šio knygyno auditorija dar tiriama, tačiau susidomėjimas pastebimas.

„Aiškios rinkodaros koncepcijos dar neturime, nes tiriame rinką, o pirkėjai kasdien nustebina: daugiausia perka lietuviškas knygas, nors tikėjomės, kad daugiau pirks literatūros rusų, lenkų kalba. Be to, įsigyja daug naujausių knygų, taip pat verslo, vaikiškos literatūros. Taigi perka tiek pigias, tiek brangesnes knygas. Tai matydami nusprendėme, kad knygų turgaus koncepciją pakeis įprasto knygyno modelis, aišku, jame išliks didelis išparduodamų knygų skyrius“, - pasakojo A.Mikelionytė.

Tiesa, pašnekovė neslėpė, kad kol kas pirkėjai dar tik pratinami prie galimybės Gariūnuose įsigyti knygų. Daugelis lankytojų dar nustemba čia aptikę knygyną, todėl tikslingai atvykstančiųjų apsipirkti yra nedaug.

Pertvarko esamus knygynus

Siekiant pritraukti primirštą auditoriją pertvarkomi ir jau esami knygynai. A.Mikelionytės teigimu, jau pora metų „Vagos“ knygynuose sėkmingai atidarinėjamos kavinės. „Knygynų su kavinėmis daugėja ir jaučiame, kaip keičiasi jų auditorija. Pavyzdžiui, jei knygyne atidarome jaunatviško pobūdžio kavinę, auditorija akivaizdžiai jaunėja. Galbūt kavinėje apsilankantis jaunimas tą pačią dieną knygos ir nenusiperka, bet būna knygų apsuptyje, gali jų pavartyti. Tai tam tikras auditorijos pratinimo ir auginimo procesas“, - sakė ji.

A.Mikelionytė pabrėžė, kad šiuo metu pagrindinis bendrovės tikslas - knygynus paversti edukacinėmis zonomis. Todėl ateityje neplanuojama steigti knygų išparduotuvių. „Knygos yra šiek tiek kitoks produktas – žmogus neturi tikslo vien nusipirkti jų pigiau. Net jei mūsų knygyno lankytojas nueina į išparduodamų knygų zoną, jis apžiūri naujoves, skaitomiausias knygas, kitaip tariant, sužino, kas vyksta knygų rinkoje. Neturime teisės to iš jo atimti“, - sakė ji ir pridūrė, kad neretai apžvelgę visą knygų pasirinkimą pirkėjai susidaro norimų knygų sąrašus ir jų įsigyti atvyksta per akcijas, t. y. kiekvieno mėnesio 10 dieną.

Knygų išparduotuvių šiuo metu neturi ir įmonių grupė "Alma littera". Pigesnių knygų, kaip pabrėžė bendrovės „ALG knygynai“ generalinė direktorė Lilija Tolbatova, gyventojai gali įsigyti nacionalinių akcijų metu, jų per metus vykdoma apie dešimt. Išskirtinių pasiūlymų sulaukia ir lojalumo korteles turintys klientai. „Tačiau tai jokiu būdu nereiškia, kad norimą knygą skaitytojas ir po kurio laiko galės įsigyti su nuolaida. Knygos dažnai išperkamos, jų tiražas nekartojamas dėl ribotų autorių teisių galiojimo ar dėl to, kad knygą jau įsigijo dauguma potencialių skaitytojų“, - pridūrė ji.

Užsiima tuo, ką išmano

I.Bluvštein teigimu, knygų versle apyvartinės lėšos sukasi lėtokai, ir tai apsunkina investicijas į naujus projektus. / LŽ archyvo nuotrauka

Dar 2009 metais leidykla "Baltos lankos", įmonių grupei „Alma littera“ pardavusi knygų prekybos bendrovę „Baltų lankų knygynai“, šiuo metu knygomis tiesiogiai prekiauja tik e. parduotuvėje, viename leidyklos knygyne ir įvairiuose renginiuose ar mugėse. O didžiąją dalį produkcijos, kaip patvirtino I.Bluvštein, leidykla realizuoja per kitus knygynus, prekybos centrus.

„Tarpininkai turi puikiai išvystytą pardavimo bazę, ilgametę patirtį, todėl manome, kad rinkoje kiekvienas dalyvis turėtų užsiimti tuo, ką moka geriausiai. Be to, pastebime, kad didėja pardavimas prekybos centruose“, - sakė ji, paklausta, ar leidyklai labiau apsimoka produkcija prekiauti per tarpininkus nei tiesiogiai.

Neturėdama plataus nuosavo prekybos tinklo, leidykla rinkodaros srityje stengiasi nuolat taikyti inovacijas. Anot pašnekovės, kartais pasirenkamos rinkodaros priemonės būna skirtos tik konkrečiai knygai. Pavyzdžiui, kaip pasakojo pašnekovė, vaikiškos literatūros bestselerių autoriaus Džeronimo Stiltono reklamai leidykla pasinaudojo galimybe vaikus supažindinti su knygos personažu peliuku – jis vyko į susitikimus su skaitytojais visoje Lietuvoje. O neseniai knygynuose pasirodžiusią moterų auditorijai skirtą Sarah Jio knygą „Kovo žibuoklės“ leidykla skaitytojams pasiūlė kartu su rankų darbo knygų skirtuku.

Mažieji ieško nišų

Deimanto Vainilkos, Vilniaus Rūdninkų knygyno savininko, teigimu, esant didelei konkurencijai nepriklausomi knygynai vien iš knygų pardavimo neišgyventų. Todėl kiekvienas jų sugalvoja papildomos veiklos, pavyzdžiui, įrengia kavines arba prekiauja vinilinėmis ar kompaktinėmis plokštelėmis, kaip daro šis Vilniaus senamiesčio knygynas. Pašnekovas neslėpė, kad knygyne muzikos prekių nuperkama daugiau nei knygų.

„Reikia turėti kažką, ko neturi didieji knygynai - turbūt dėl to ir gyvuojame. Didieji knygynai daug uždirba iš mokyklinių programų knygų, kurių mažieji iš esmės jau nebegauna. Be to, tinkliniai knygynai siūlo mažesnes kainas, tad nišiniai gyvena tik iš klientų, kurie nelabai vargsta ieškodami keliais litais pigesnių knygų. Kita vertus, nišinių knygynų klientų srautas negali lygintis su tinklinių. O ir turistų šiemet labai mažai“, - kalbėjo D.Vainilka.

Kainų kritimo nesitikima

Šiuo metu knygoms taikoma pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvata knygų kainų, kaip sakė A.Mikelionytė, teigiamai nepakoregavo. Anot jos, iki 9 proc. sumažintas PVM ryškesnių pokyčių nelemia. Mat šią lengvatą „suvalgo“ smarkiai didėjančios kitos išlaidos: mokesčiai už komunalines paslaugas, prekybos centrų nuoma ir pan.

„Galiausiai ir darbo užmokestis nuo sausio mėnesio padidėjo. Taigi viso išlaidų krepšelio augimas nesuteikia jokių vilčių ar iliuzijų, kad naujų knygų kainos gali mažėti. Juolab kad knygų nenuperkama daugiau, mažėja tiražai“, - sakė ji, tačiau pridūrė, kad pigesnių knygų poreikis pastebimas jau ne vienus metus.

L.Tolbatova pabrėžė, kad knygų versle produkto kainą lemia ne tik mokesčių lengvatos, bet ir kiti veiksniai: konkurencinė aplinka (Lietuvoje šiuo metu yra per 400 leidybos įmonių) ir knygos savikaina, priklausanti nuo vidutinio knygos tiražo.

FAKTAI Skaitančiųjų daugėja

Šių metų balandžio mėnesį „Alma littera“ įmonių grupės atliktas pakartotinis skaitymo įpročių tyrimas parodė, kad per praėjusius metus visai knygų neskaitančių žmonių Lietuvoje sumažėjo 12 procentų. Be to, suaugusieji mūsų šalyje skaitymui skyrė 37 proc. daugiau laiko nei pernai, vidutiniškai 23 minutes per dieną, o vaikai – 41 proc. daugiau, t. y. 31 minutę.
DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"