TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Kredito istorija apibūdina kliento sąžinę

2014 02 26 6:00
Net du iš dešimties Lietuvos gyventojų priskiriami prie didelės ir didžiausios mokumo rizikos. LŽ archyvo nuotrauka

Tvarkinga asmens kredito istorija bankams ir kitiems paslaugų teikėjams byloja apie jo gebėjimą valdyti savo finansus ir žada palankesnes sutarčių sąlygas. Kiekvienas pradelstas mokėjimas nugula į asmeninę istoriją dešimtmečiui, o aplaidumas kainuoja brangiai - finansiškai nedrausmingiems klientams bankai siūlo brangesnius kreditus arba išvis jų neduoda.

Kiekvieną kartą, kai žmogus nori imti būsto, vartojimo paskolą ar įsigyti prekių ir paslaugų išsimokėtinai, kredito įstaiga vertina jo asmeninę kredito istoriją. Joje matyti ne tik negrąžinta paskola ar pradelstos įmokos, bet ir laiku neapmokėtos sąskaitos.

Kredito istoriją turi visi pilnamečiai šalies gyventojai - tai informacija apie žmogaus finansinius įsipareigojimus ir jų vykdymą. Ten pateikiamos žinios apie gautas paskolas, mokėjimus už telekomunikacijų, elektros, komunalines, draudimo, kabelinės televizijos ir kitas paslaugas. „Kredito istorijoje kaupiami tiek teigiami, tiek neigiami faktai apie gyventojų finansinius įsipareigojimus. Taigi galima sakyti, kad ji yra kiekvieno iš mūsų finansinė sąžinė“, - sakė Lietuvos banko (LB) Priežiūros tarnybos Vartotojų apsaugos ir švietimo skyriaus vyriausioji specialistė Toma Grinytė.

Bankas gali neskolinti

Gyventojas, kurio kredito istorija tvarkinga, gali tikėtis mažesnių paskolos palūkanų, lankstesnių reikalavimų dėl užstato ir paskolos grąžinimo terminų, mažesnės pradinės įmokos. Pasitikėdamas kliento gebėjimu tvarkyti savo finansus, bankas gali suteikti jam didesnį kredito limitą įsigyjant kredito kortelę. Be to, kredito istorija leidžia sudaryti ilgalaikes sutartis su telekomunikacijų bendrovėmis dėl paslaugų ar prietaisų, pavyzdžiui, telefono arba kompiuterio.

Edas Mirijauskas, Šiaulių banko Kredito rizikos departamento direktorius, neslėpė, kad bankininkai ne tik labai atidžiai, bet ir griežtai vertina klientus skolininkus, kurie nuolat vėluoja vykdyti savo įsipareigojimus kreditoriams ir nepaiso net raštiškų banko priminimų. „Akivaizdu, jog pasitaikantys mokėjimo vėlavimai rodo galimą kliento neatsakingumą ir jo nesugebėjimą vykdyti savo finansinius įsipareigojimus. Tada tenka prognozuoti galimus sunkumus bei nuostolius ateityje, o tai gali lemti neigiamą sprendimą dėl kredito suteikimo“, - kalbėjo jis.

Joks kredito sąlygų kombinavimas rizikingesniems klientams – nei didesnės palūkanos ar pradinė įmoka, nei trumpesnis ar ilgesnis terminas, nei kitos priemonės - niekada visiškai neapsaugo nuo negrąžinto kredito nuostolių. E.Mirijausko teigimu, kiekvieno asmens galimybės vertinamos individualiai.

Didelės palūkanos

SEB banko prezidento pavaduotojas ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius Virginijus Doveika taip pat pabrėžė, kad kliento kredito istorija turi tiesioginės įtakos vertinant jo kredito riziką, taigi lemia ir skolinamos sumos dydį bei palūkanas. „Kiekvienas atvejis individualus. Jeigu žmogaus kredito istorija kelia abejonių, dėl to nebūtinai nustatomos didesnės palūkanos. Iš tokio kliento, imančio būsto paskolą, bankas gali paprašyti didesnio pradinio įnašo, tačiau palūkanų nedidinti“, - aiškino jis. Pašnekovas užsiminė, kad asmeniui, kuris nuolat vėluoja mokėti už mobilųjį telefoną, už komunalines paslaugas, laiku neatsiskaito už paimtas kitas paskolas, bankas gali atsisakyti suteikti jo norimą kredito kortelės limitą.

Kaip LŽ rašė anksčiau, bankai atsargiai vertina net ir laiku grąžintus greituosius kreditus. Peržiūrėdami kliento kredito istoriją ir matydami, kad šis naudojosi greitųjų vartojimo kreditų bendrovių paslaugomis, bankininkai linkę įtarti, jog jis nesugeba tinkamai valdyti savo finansų. "Žinoma, atkreipiame dėmesį į tai, kad žmogus naudojosi greitųjų kreditų bendrovės paslaugomis. Tai gali būti ženklas apie jo finansinių srautų arba tiesiog finansų valdymo problemas, galbūt turimus asmeninius finansinius įsipareigojimus ne institucijoms ir tapti kliūtimi ar problema grąžinant prisiimamą naują įsipareigojimą", - LŽ yra teigusi Deimantė Urbonaitė, banko „Swedbank“ Asmeninių finansų instituto ekspertė. Šis institutas skaičiuoja, kad 200 tūkst. litų būsto paskolą trisdešimčiai metų paėmusio asmens per visą paskolos laikotarpį sumokėtos palūkanos gali skirtis net 30 ar 40 tūkst. litų. Tai priklauso nuo to, ar jo kredito istorija yra gera, ar bloga. Be to, kredito istorija reikšminga ir skolinantis mažesnes sumas, pavyzdžiui, automobiliui įsigyti. Žmogus, išsaugojęs "švarią" kredito istoriją, už 25 tūkst. litų paskolą, paimtą penkeriems metams, sumokės 5600 litų mažiau palūkanų nei tas, kurio asmeninis kredito reitingas blogas.

Asmenine istorija nesidomi

Kreditų biuro „Creditinfo“ duomenimis, Lietuvoje kredito istorija domisi vos 3,5 proc. gyventojų, tuo metu JAV – net 43 procentai. Nors net du iš dešimties Lietuvos gyventojų priskiriami prie didelės ir didžiausios mokumo rizikos.

T.Grinytė apgailestavo, kad dauguma žmonių savo kredito istorija susirūpina tik tada, kai paskolą gauna prastesnėmis sąlygomis arba išvis jos negauna. „Savo kredito istorija patartina domėtis nuolat, ypač jei finansinius įsipareigojimus vykdote nereguliariai ar dažnai pamirštate apmokėti įvairias sąskaitas. Net laiku nesumokėtos kelios dešimtys litų gali ilgam sugadinti jūsų kredito istoriją. Neigiamas įrašas joje atsiranda tada, kai savo įsipareigojimus vėluojate vykdyti nuo 30 iki 60 dienų“, - pabrėžė ji. Jei žmogus uždelsia daugiau kaip 90 dienų, jis pripažįstamas nesugebantis vykdyti savo finansinių įsipareigojimų.

Lietuvos bankas primena, kad visi įrašai asmens kredito istorijoje, net grąžinus skolas arba sumokėjus delspinigius, lieka ilgam, nuo 7 iki 10 metų. Todėl pradelsta skola apsunkina galimybę gauti kreditą ne vienus metus.

V.Doveika pabrėžė, kad rizikingas klientas vėl gali tikėtis gauti paskolą, jei per metus visus reikšmingus mokėjimus atlieka laiku. Kuo vėlavimas ilgesnis ir dažnesnis, tuo daugiau turi praeiti laiko. „Labai svarbu, kad pakartotinai kreipdamasis dėl paskolos klientas būtų pradėjęs tvarkingai vykdyti savo įsipareigojimus“, - priminė jis.

Gali būti klaidų

Domėtis kredito istorija reikėtų ne tik dėl noro reguliuoti savo finansinį elgesį, bet ir dėl galimų nesusipratimų ar klaidų. Juk pasitaiko, kad kitąsyk sumokame netikslią sumą arba pervedame pinigus ne į tą sąskaitą. Anot T.Grinytės, aptikus kredito istorijoje neatitikimų ar netikėtų skolų, derėtų kreiptis į kreditorių, kad šis patikrintų informaciją ir apie klaidas informuotų kreditų biurą.

„Jeigu jūsų kredito istorijos įrašai apie nepadengtas skolas yra pagrįsti, rekomenduojama jas kuo skubiau sumokėti. Įrašas apie buvusią skolą kredito istorijoje bus saugomas dar 10 metų, tačiau kuo greičiau ją padengsite, tuo mažesnę neigiamą įtaką tai turės“, - pažymėjo T.Grinytė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"