TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Krovinius lydės elektroniniai signalai

2006 10 11 0:00
Elektroninę plombą rankose laikantis Marco Sironi sako, kad ilgainiui šią naujovę turės taikyti visi ES vežėjai.
Europos Komisijos nuotrauka

Lietuvos muitinė dar šį mėnesį skelbs tarptautinį konkursą elektroninėms krovinių plomboms bei tranzito kontrolės sistemai pirkti. Muitininkai viliasi, kad ši naujovė gerokai sumažins kontrabandos mastą.

Prieš porą metų Muitinės departamentas sumanė diegti elektronines plombas, kad pažabotų iš Rusijos plūstančią kontrabandą. Daugiausia problemų Lietuvai kelia vadinamasis Kaliningrado koridorius. Tranzitas šiuo maršrutu tiek keliais, tiek geležinkeliais nuolat kelia susirūpinimą.

Dabar suvaldyti krovinių srautus, vežamus Lietuvos keliais, kol kas fiziškai neįmanoma. Nėra paprasta susekti, kur Lietuvoje sunkvežimis sustojo, buvo ar ne konteineris atidarytas, ar krovinys iškrautas.

"Kaliningrade yra dvi cigarečių gamyklos. Iš Rusijos jo link dar keliauja rūkalų pakrauti sunkvežimiai. Jei tikėti pasakomis, kad viskas skirta Kaliningrado gyventojų poreikiams tenkinti, - jie ten nuo gimimo iki 80 metų po 5 pakelius per dieną surūko. Tačiau cigaretės ne pats pavojingiausias dalykas", - sakė Muitinės departamento generalinio direktoriaus pavaduotojas Juozas Rimkevičius.

Mutinininkų teigimu, šiuo metu naudojamas mechanines plombas vežėjai ir kontrabandininkai perprato. Todėl pareigūnai priėjo prie išvados, kad informacinių technologijų amžiuje turėtų būti kur kas efektyvesnių priemonių.

"Turi būti įdiegta elektroninė didelės rizikos krovinių sekimo sistema. Tai joks stebuklas. Mes juk galime sekti savo ekipažus, žinome, kur ir kada jie yra", - sakė Rimkevičius.

Nepasislėps

Elektroninė plomba - daugkartinio naudojimo įrenginys, turintis autentišką nepasikartojantį atpažinimo numerį ir saugantis elektroninę informaciją apie krovinio būklę ir realiu laiku perduodantis tą informaciją radijo bangomis. Elektroninė plomba iš dalies yra siųstuvas. Pačią sunkvežimių sekimo sistemą dar sudaro programinė įranga, duomenų įrašymo bei nuskaitymo įrenginiai.

Sunkvežimiui įvažiavus į Lietuvos teritoriją plomba būtų pritaisoma ant konteinerio spynos, į ją elektroniniu būdu įvedama atitinkama informacija apie krovinį, kontrolinis kodas, o pravažiavus Lietuvą muitininkai nuskaitytų plombos duomenis ir ją nuimtų. Bet koks, net labai atsargus plombos nuėmimas kad ir trumpam laikui, būtų fiksuojamas plombos atmintyje. Be to, tam tikrose maršruto vietose būtų įrengti stacionarūs skaitytuvai. Pravažiavus sunkvežimiui jie per atstumą automatiškai nuskaitytų plombos duomenis ir iš karto išsiųstų juos į muitinės duomenų bazę.

"Nėra jokių galimybių falsifikuoti kodą. Apsisaugotume ir nuo nesąžiningų pareigūnų veiksmų. Elektroninė kontrolė iki minimumo sumažina žmonių faktoriaus poveikį", - pasakojo Pažeidimų prevencijos skyriaus viršininkas Vitalis Vareikis.

Itin pavojingiems kroviniams kontroliuoti - radioaktyvioms atliekoms, cheminėms medžiagoms, metalams - kartu su elektronine plomba galima įtaisyti siųstuvą į sunkvežimio vidų. Toks prietaisas fiksuoja ir nuolat siunčia duomenis apie temperatūrą, šviesą, judesį konteinerio viduje. Tačiau, pasak pareigūnų, ši sistema daug brangesnė ir sudėtingesnė - ją muitinė galbūt įsigis vėliau.

Elektroninių plombų naudojimo koncepcija Muitinės departamento patvirtinta prieš porą metų. Pernai šiam reikalui departamentas prašė skirti 1,5 mln. litų. Muitinės departamentas jau yra gavęs trečdalį sumos ir šį mėnesį ketina skelbti tarptautinį konkursą sistemai ir 160 plombų pirkti.

Ruošiamas standartas Europai

Elektronines plombas specialiai bandymams Lietuvos muitinės kontroliuojamoje teritorijoje sukūrė Europos Komisijos Jungtinių tyrimų centras. Plombos paremtos jų išrasta technologija, skirta elektroniniu būdu kontroliuoti bei užtikrinti branduolinių atliekų talpyklų saugumą. Projekto vadovas Marco Sironi teigė, jog EK, siekdama užtikrinti tiekimo grandinės saugumą, įves plombavimo standartą ir ES verslininkai privalės plombuoti krovinius šio centro patvirtintą standartą atitinkančiomis spynomis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"