TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Laivams kelią atveria ledlaužiai

2013 02 20 6:01
Nastol.com.ua nuotrauka/Atominis ledlaužis "Rossiya" 90 parų dirbs Suomijos įlankoje, bet Klaipėdos uoste jo neprireiks.

Baltijos jūros šiaurėje pavasaris įsivyraus ne anksčiau kaip balandį - iki tol Suomijos įlankoje laivams kelią laisvins ne tik dyzeliniai ledlaužiai, bet ir gerokai senstelėjęs "taikusis atomas".

Baltijos jūros ledų tarnybos duomenimis, vasario 19 dieną sukaustyti 20-40 centimetrų storio ledu buvo ne tik Kuršių marių, Botnijos įlankos ir salynų palei Švedijos krantus vandenys, bet ir Suomijos įlankos šiaurinė dalis prie Vyborgo bei Sankt Peterburgo.

Kai kur plyti net iki 60 centimetrų storio pluta. Ledas dengė ir Pernu įlanką Estijoje. Kitaip nei prieš mėnesį ar ankstesniais metais tokiu pat metu, ledų sangrūdos ar lytys netrukdo plaukti į Rygos, Talino ir Ust Lugos uostus.

Atplaukia iš Murmansko

Klaipėdai veikiausiai nepavyks pasipelnyti iš išskirtinių geografinių neužšalančio uosto sąlygų, nes žiema palanki laivybai beveik visoje Baltijoje, išskyrus Suomijos įlanką. Ledlaužiai ten naudojami nuo metų pradžios. Šiomis dienomis Rusijos akvatorijoje dirba 8 iš 10 turimų ledlaužių. Nuo metų pradžios, Rusijos uostų administracijos "Rosmorport" duomenimis, jie lydėjo 1636 laivus.

Nesunku įžvelgti, kad Rusijos siekiai krovinius gabenti per užšąlančius uostus turi kitą medalio pusę, kurią dengia išlaidos ledlaužiams ir valdžios programoje iki 2020 metų numatyti milijardai dolerių investicijų tokių laivų statybai.

Šiaurės Vakarų regione uostai plėtojami taip sparčiai, o turimi dyzeliniai ledlaužiai tokie pasenę, kad tenka į pagalbą kviestis atominius ledlaužius iš Murmansko. Vasarą Arkties vandenyne jie lydi prekybinius laivus ar plukdo turistus. Ne kartą degę ir avarijas patyrę sovietinių laikų jūrų galiūnai kelia grėsmę ne tik įguloms, bet dažnai ir aplinkai.

"Rosmorport" sausio viduryje su organizacija "Atomflot" pasirašė sutartį dėl atominio ledlaužio "Rossiya" 90 parų darbo Suomijos įlankoje. Šįkart suderinus su kitomis valstybėmis leidimus iš anksto, rusams pavyko išvengti Skandinavijos Žaliųjų nepasitenkinimo, kaip nutiko 2011 metais, dėl atominio laivo kelionės iš Barenco jūros į Baltiją. Tąkart spaudžiant šalčiams Baltijos jūroje vasarį buvo susiklosčiusi ekstremali padėtis, pirmą kartą Suomijos įlankoje  panaudotas 1990 metais pastatytas atominis ledlaužis "Vaygach", prieš tai degęs Arkties vandenyne. Tuomet jis išvadavo iš ledų sangrūdų 58 tanklaivius, iš viso 260 laivų. Pernai sausį, iš anksto suderinus su praplaukiamų valstybių institucijomis, buvo iškviestas ir sėkmingai atplaukė ne kartą degęs atominis ledlaužis "50 let Pobedy", statytas prieš 20 metų ir prieš penkerius - atnaujintas.

Įsitvirtina Arktyje

Leidinio "Barents Observer" žiniomis, 1985 metais statyto atominio ledlaužio "Rossiya" pastaroji kelionė į Suomijos įlanką buvo paskutinė. Laivo tvarkaraštyje naujų maršrutų šiemet nenumatyta. Koks tolesnis jo likimas - perstatymas ar pardavimas į metalo laužą,  kapitonas, duodamas interviu "Arctic TV" prieš išplaukiant iš Murmansko, dar nežinojo.

"Rossiya" anksčiau buvo ketvirtas pagal galią atominis laivas pasaulyje. Tačiau jis labiausiai pasižymėjo, kai 1990 metais pirmą kartą nugabeno užsienio turistus į Šiaurės polių. "Atomflot" svetainėje nurodoma, kad ši organizacija Arktyje naudoja dviejų reaktorių 75 tūkst. AG 4 ledlaužius: "Rossiya", "Sovetsky Soyuz", "Yamal", "50 let Pobedy"; vieno reaktoriaus "Taymir", "Vaygach", "Sevmorput" ir keletą pagalbinių, skirtų surinkti radioaktyvioms atliekoms. Dar 3 seni ledlaužiai stovi nenaudojami. 1959 metais statytas "Lenin" paverstas muziejumi.

2012 metų sausį Rusija pranešė Sankt Peterburgo laivų statykloje  statanti didžiausią ir galingiausią pasaulyje atominį ledlaužį, kuris kainuos per milijardą JAV dolerių. Jis bus skirtas naudoti Arkties šelfe prekybos laivų palydai, naftos gavybos rajonuose ir galės laužyti iki 3 metrų storio ledus.

Statybos pabaiga numatyta 2015 metais. Teigiama, kad vėliau statant visą seriją tokių laivų statybos kaina turėtų sumažėti 30 procentų.

Po sunkaus 2011 metų navigacijos sezono Baltijos jūroje Rusija  Vyborgo ir Sankt Peterburgo laivų statyklose užsakė iki 2015 metų gegužės pastatyti du dyzelinius ledlaužius, vėliau - dar du. Jiems valstybė skyrė, skaičiuojant JAV doleriais, 640 milijonų. Tikimasi, kad tuomet atominių laivų pagalbos nereikės.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"