TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Laivų incidentus tirs nešališkai

2011 02 28 0:00
Europoje laikomasi nuostatos, kad jei jūrininkas nuolat dirba jūroje, jam nereikia iš naujo laikyti egzaminų kompetencijai palaikyti.
Vidos Bortelienės nuotrauka

Lietuvos saugios laivybos įstatymas neatitinka Europos Sąjungos (ES) direktyvų. Rengiami laivų avarijų tyrimo ir jūrininkų diplomų išdavimo pakeitimai bus palankesni laivybos verslui.

Susisiekimo ministerija parengė įstatymo projektą, kuris, kaip tikimasi, Seime bus priimtas iki vasaros. Tuomet jo nauja redakcija įsigaliotų nuo birželio 17 dienos. Iki to laiko susisiekimo ministras turėtų išleisti įsakymą "Dėl jūrų ir vidaus vandenų laivų avarijų ir incidentų tyrimų tvarkos patvirtinimo".

Projekto aiškinamajame rašte pažymima, kad priėmus įstatymo projektą būtų kokybiškiau ir griežčiau vykdoma užsienio valstybių ir Lietuvos laivų kontrolė, techninė priežiūra ir apžiūros, garantuojamas nepriklausomas laivų avarijų ir incidentų tyrimas. Taip pat bus sudarytos tinkamos sąlygos naudoti tradicinius (istorinius) laivus, efektyviau užtikrinta saugi laivyba ir taršos iš laivų prevencija.

Mažiau reikalavimų

Lietuvos saugios laivybos administracija (LSLA) nurodo, kad įstatymo pakeitimais siekiama mažinti administracinę naštą verslui, todėl žadama atsisakyti kai kurios veiklos priežiūros. Pavyzdžiui, priešgaisrinių daviklių, laivų takelažo, slėgio temperatūros matuoklių, elektros signalizacijos ir kitų prietaisų bei aparatūros gamybos atestavimo. Tačiau laivuose jau sumontuotų prietaisų kontrolę atliekančios įmonės būtų atestuojamos ir toliau.

Siūloma taip pat atsisakyti laivų projektavimo ir konstravimo, statybos ir remonto atestavimo. Šią veiklą prižiūri LSLA įgaliotos klasifikacinės bendrovės.

"Kadangi laivų įgulos nariai su artimaisiais šiais laikais susisiekia mobiliaisiais telefonais ir kitomis ryšio priemonėmis, nebeliko radijo centrų, teikusių tokią paslaugą. Ryšių su laivais paslaugų teikimo veikla beveik niekas nebeužsiima, todėl turėtų nebebūti ir tokios veiklos atestavimo", - teigia LSLA vadovas Evaldas Zacharevičius.

Anot jo, Saugios laivybos įstatymo pataisose yra numatytas ir jūrininkų diplomų išdavimo tvarkos keitimas. LSLA, įvertinusi kitų ES valstybių patirtį, planuoja nemažai permainų. Pavyzdžiui, daug kur Europoje laikomasi nuostatos, kad jei jūrininkas nuolat dirba jūroje, jam nereikia iš naujo laikyti egzaminų kompetencijai palaikyti, pakanka pateikti tai patvirtinančius dokumentus, dažniausiai - plaukiojimo cenzo pažymą.

2009 metais, remiantis ES laivų incidentus nagrinėjusia studija, buvo išleista direktyva, kad valstybės turėtų įsteigti nuolatines avarijų tyrimų tarnybas, kurios dirbtų kaip nepriklausomos institucijos. Lietuvoje iki šiol laivų avarijų tyrimas buvo patikėtas LSLA. Šiandien jos sudaryta komisija tiria bendrovės DFDS LISCO ro-ro kelto "LISCO Gloria" gaisro priežastis. Kai bus priimtos įstatymo pataisas, laivų avarijų tyrimą turėtų atlikti susisiekimo ministro įgaliota Jūrų laivų avarijų ir incidentų tyrimo tarnyba.

Išvados - atsakomybės įrodymai?

Susisiekimo ministerijos Vandens ir geležinkelių departamento direktorius Juozas Darulis tikisi, kad gautas pastabas dėl įstatymo projekto specialistai apdoros per keletą dienų ir dokumentas bus teikiamas svarstyti Vyriausybei. Ypač daug pastabų sulaukta iš Teisingumo ministerijos.

Vis dėlto esminė direktyvos rekomendacija avarijų tyrimui neaiški. Dokumente sakoma: "Pagal šią direktyvą atliekamais tyrimais nesiekiama nustatyti atsakomybės ar kaltės. Tačiau valstybės narės užtikrina, kad tyrimą vykdanti įstaiga ar subjektas visada išsamiai praneštų apie jūrų laivo avarijos ar incidento priežastis, nes remiantis rezultatais galima daryti išvadą dėl kaltės ar atsakomybės."

Lietuvos saugios laivybos įstatyme siūloma įrašyti nuostatą, kad "tyrimo išvados ir rekomendacijos niekada neturi būti naudojamos siekiant nustatyti kieno nors atsakomybę ar kaltę".

Pastabų pateikęs teisingumo viceministras Tomas Vaitkevičius iškėlė klausimus: ar tyrimo rekomendacijų ir išvadų negalima pateikti teismui, priežiūros institucijai ir kaip suprasti sąvoką "niekada neturi būti naudojamos?"

Pasak J.Darulio, projekto pasiūlymus rengęs departamento vyriausiasis specialistas Kristijonas Valatka yra paprašęs Europos Komisijos išaiškinimo. "Dabar siekiame pasitikslinti, kokius dokumentus leistina pateikti teisingumo institucijoms. Gal negalima, pavyzdžiui, teismui teikti tik liudytojų apklausų, asmeninių parodymų, o avarijos išvadas - galima?" - kalbėdamas su LŽ svarstė J.Darulis. Pasak jo, tyrimo dokumentų naudojimą nustatys ne įstatymas, o įstatymo lydimasis aktas - ministro įsakymu tvirtinama tvarka.

Steigs tyrimų skyrių

Teisingumo ministerijai projekte užkliuvo kai kurie konstitucinių laisvių ir teisių ribojimai kalbant apie ūkinės veiklos atestavimą ar kontrolę. Taip pat ne iki galo tiksli pasirodė projekto sąvoka, kad "jūrų laivų avarijas ir incidentus tiria susisiekimo ministro paskirta tyrimų tarnyba arba susisiekimo ministro paskirtas jūrų laivų avarijų ir incidentų tyrimų vadovas". Direktyvoje teigiama, jog avarijas ir incidentus tiria įgaliota įstaiga.

"Ministerijoje buvo prieita prie išvados, kad netikslinga steigti atskiros tarnybos - per didelės išlaidos. Užtenka jūrų avarijų tyrėjo. Jau anksčiau, pakeitus geležinkelių kodeksą ir aviacijos įstatymą, ministerijoje buvo įsteigtos geležinkelio ir oro katastrofų tyrėjų pareigybės. Priėmus šio įstatymo pataisas būtų kuriamas tyrėjų skyrius, kuriame dirbtų ir jūrų incidentų tyrėjas. Pinigų tokiam etatui nuo birželio 17 dienos jau numatyta ministerijos biudžete", - aiškino J.Darulis.

Jūrų avarijų tyrimai, pasak jo, Lietuvoje nėra dažni įvykiai. Didelės žalos atvejai, kai kyla nesutarimų dėl nuostolių atlyginimo, itin reti. Pretenzijų dėl LSLA šališkumo pastarąjį kartą būta tik tiriant uosto akvatorijoje laivo "Magdalena" apversto vilkiko "Barta" nelaimę 2008 metais.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"