TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Laivų inkarai gali tapti nepakeliami

2010 09 20 0:00
Lietuvos registre yra 143 laivai, bet daugelio jų amžius gana solidus.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Nuo kitų metų pradžios visuose Europos Sąjungos (ES) uostuose sugriežtinus laivų inspektavimo režimą, kai kurie mūsų šalies laivai gali būti į juos neįleisti. Laivų savininkai tokį sugriežtinimą vertina kaip turtingųjų šalių smūgį menkesnių ekonominių galimybių valstybėms.

Nuo kitų metų sausio 1 dienos Paryžiaus savitarpio supratimo memorandumo regione bus įvedamas naujas laivų inspektavimo režimas - toks griežtas, jog kai kuriems mūsų valstybės laivams jo reikalavimai gali būti neįveikiami.

Šio memorandumo narės dabar yra Europos ir Šiaurės Atlanto baseino šalys. Šios tarptautinės organizacijos tikslas - harmonizuota uosto valstybės kontrole siekti, kad jūrų transporte nebūtų naudojami laivai, neatitinkantys saugios laivybos standartų.

Bet Lietuvos verslininkams kilo įtarimų, kad tokiu būdu bus bandoma atsikratyti mažųjų valstybių senų laivynų.

Lietuvos laivų savininkų asociacijos direktorius Gintautas Kutka teigia, kad dažnas inspektavimas gali turėti įtakos mūsų šalies laivybos kompanijoms, nes laivams bus keliami itin griežti reikalavimai.

"Didžioji dalis su Lietuvos vėliava plaukiojančių laivų yra nebe pirmos jaunystės. O tikrinant senesnius laivus juose visuomet lengviau surasti įvairių trūkumų", - svarstė G.Kutka.

Nepriims netvarkingų laivų

Paryžiaus memorandumą yra pasirašiusios visos ES šalys ir Rusija, Kanada, Kroatija, Islandija, Norvegija. Lietuva pilnateise memorandumo nare tapo 2006 metų viduryje. Kiekviename prie memorandumo prisijungusių šalių uoste laivai tikrinami, ar atitinka tarptautinių konvencijų reikalavimus, kaip numato Jungtinių Tautų jūrų teisės konvencija ir pagrindinės Tarptautinės jūrų organizacijos (TJO) konvencijos.

Tarptautinės jūrų konvencijos suteikia teisę tikrinti laivus, tačiau ES ši teisė tapo pareiga. Jei nesilaikoma direktyvų, susijusių su laivybos saugumu, valstybei gali būti skiriamos baudos net iki 300 mln. eurų.

Tokiomis griežtomis priemonėmis siekiama, kad memorandumo regione būtų patogūs uostai, o į juos negalėtų įplaukti netvarkingi laivai. Todėl neatmestina prielaida, kad taip ES siekia atsikratyti senų afrikiečių ir arabų laivų, kurie plūsta į jos uostus.

Lietuviai - tarp vidutiniokų

Pasak Lietuvos saugios laivybos administracijos Laivybos kontrolės skyriaus vedėjo Lino Kasparavičiaus, pati laivų inspektavimo procedūra išliks beveik tokia pati, tik papildomai bus vertinamas laivybos kompanijų, kurioms priklauso tikrinamas laivas, patikimumas. "Taikant naują režimą bus orientuojamasi į laivus pagal jų rizikos laipsnį. Laivai, turintys aukštą rizikos laipsnį, bus inspektuojami privaloma tvarka ne rečiau kaip kas 6 mėnesius, standartinio rizikos lygio laivai - ne rečiau kaip kas 12, žemo rizikos lygio laivai - ne rečiau kaip kas 36 mėnesius. Natūralu, kad naujesni laivai bus inspektuoji rečiau, senesni - dažniau", - aiškino L.Kasparavičius.

Šiuo metu daugelio Lietuvos laivybos kompanijų valdymo lygis vidutinis, tik AB DFDS LISCO - aukštas, todėl laivai, plaukiojantys su Lietuvos vėliava, kol kas negalės pretenduoti į žemos rizikos laipsnį. Daugelis jų priskiriami vidutiniam rizikos laipsniui.

Laivo rizikos lygis bus apskaičiuojamas pagal patvirtintą metodiką. Itin didelės reikšmės turės laivo amžius, jo tipas, laivybos kompanija, klasifikacinės bendrovės, vykdančios laivo techninę priežiūrą bei išduodančios privalomus konvencinius dokumentus, valdymo lygis, laivo sulaikymų užsienio uostuose skaičius per nustatytą laikotarpį ir valstybės vertinimas pagal TJO savanoriško audito rezultatus.

Tikrins ir lietuviai

Anot L.Kasparavičiaus, mūsų šalies inspektoriai taip pat privalės tikrinti į Klaipėdą atplaukiančius laivus, jei bus suėjęs patikros terminas. Lietuvai per metus reikės patikrinti 380-400 laivų.

"Tai panašu į automobilių techninę apžiūrą. Aišku, jeigu paskirtas jūrinės administracijos inspektorius matys, kad jis neturi galimybių patikrinti kurio nors laivo, jį bus galima perleisti kitos valstybės, į kurią plauks tas laivas, inspektoriams. Tačiau šios valstybės atsakingas asmuo turės sistemoje patvirtinti sutikimą perimti laivą. Pavyzdžiui, jeigu Lietuva perduotų laivą Latvijai, ir jeigu jis dėl kokių nors priežasčių nebūtų patikrintas, kliūtų abiem valstybėms", - aiškino L.Kasparavičius.

AB Lietuvos jūrų laivininkystė atstovas Alfridas Ulozas žinios apie sugriežtėjusią laivų inspektavimo tvarką nesureikšmina. Jo manymu, kiekvienais metais keičiasi vis kokios nors taisyklės. "Tačiau pasaulis dėl to nesugriuvo. Prisitaikydavome iki šiol, prisitaikysime ir dabar", - sakė A.Ulozas.

Negalės plaukti į Europą

Lietuvos laivai jau antrus metus iš eilės yra vadinamajame Baltajame vėliavų sąraše. Taikant naują režimą net Pilkajame vėliavų sąraše esantiems laivams grės draudimas įplaukti į Paryžiaus memorandumo regiono uostus. Šie laivai per 24 mėnesius užsienio uostuose galės būti sulaikyti tik du kartus. Jeigu bus sulaikyti 3 ir daugiau kartų, jiems bus paskelbtas draudimas įplaukti į ES uostus ir jie galės grįžti tik į savo valstybės vėliavos uostą.

Pagal naują tvarką, esant laivo sulaikymui, kai skelbiamas pirmas draudimas įplaukti į ES uostus, nurodytiems trūkumams likviduoti skiriamas 3 mėnesių laikotarpis. Jeigu per trejų metų laikotarpį tam pačiam laivui antrą kartą bus uždrausta įplaukti į ES uostus, trūkumams likviduoti numatomas jau 12 mėnesių laikotarpis, o taip nutikus trečią kartą - laivas galės įplaukti į ES uostus tik po 2 metų ir tik su sąlyga, kad jis bus įregistruotas valstybės, kuri yra Baltajame laivų registro sąraše, kad laivybos kompanijos valdymo lygis bus aukštas, o privalomus dokumentus išduos Europos Komisijos pripažinta organizacija.

Jeigu per 24 mėnesius laivo savininkas nesikreips dėl uždraudimo pašalinimo, laivui bus uždrausta visam laikui įplaukti į Paryžiaus memorandumo šalių uostus.

Pagal šiuo metu turimus duomenis, nuo kitų metų sausio 1 dienos draudimas įplaukti į Europos uostus gali būti taikomas net 127 laivams. Lietuvos kompanijoms priklausančių laivų šiame "nepageidaujamųjų" sąraše kol kas nėra.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"