TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Laivus tikrins išmaniaisiais telefonais

2013 05 29 7:09
Vidos Bortelienės nuotraukos

Trumpas laivybos sezonas lietuvių noro pramogauti nemažina - vasarotojai įsigyja vis daugiau populiarių ir net egzotiškų, iki šiol nematytų motorinių priemonių. Inspektoriai taip pat vejasi technologijų laikotarpio madas.

Lietuva stropiau negu kaimynės laikosi Europos Sąjungos pramoginės laivybos kontrolės reikalavimų, bet iki šiol nėra sukūrusi mechanizmo, kaip išregistruoti nenaudojamas plaukiojančias priemones. Registre laivų skaičius didėja sparčiau, nei atsiranda egzaminus laikančių laivavedžių.

Neprivaloma išregistruoti

Lietuvos saugios laivybos administracijos (LSLA) direktorius Evaldas Zacharevičius pabrėžė, kad pramoginės laivybos sezonas, oficialiai paskelbtas balandžio 25 dieną, regionuose įvairiais renginiais prasidėjo tik gegužę, o savo piką pasieks vasaros viduryje. Inspektoriai dar tik planuoja reidus, per kuriuos didžiuosiuose vandens telkiniuose turės patikrinti, ar visiems laivams atlikta techninė apžiūra.

Šiemet įdiegta naujovė - inspektoriai nestabdys pramogautojų laivų, kol išmaniaisiais telefonais pagal borto numerį nepatikrins laivo bylos įrašų laivų registre. Naujoms, pirmą kartą registruojamoms priemonėms suteikiamas 3 metų pažymėjimo galiojimo terminas, paskui - 2 metus galiojantis dokumentas. Senesnė negu 5 metų laivybos technika turi būti apžiūrima kasmet. Procedūros kaina, nustatyta pagal variklio galią, siekia nuo 40 iki 180 litų.

E.Zacharevičius patikino, kad visuose 10 regionų laivų savininkams sudarytos sąlygos atlikti laivų techninę apžiūrą kuo arčiau plaukiojimo vietos, bet kai kurie žmonės vis tiek to vengia. Iki gegužės 22 dienos į registrą buvo įrašyti 68 926 laivai (ilgesni kaip 6 metrų motorlaiviai, jachtos), 500 daugiau negu prieš pusmetį. Tarp jų yra 300 komercinių (pramoginių, specializuotų ir žvejybinių) vidaus vandenų laivų. Tačiau, kaip rodo techninių apžiūrų duomenys, tvarkingus dokumentus turi tik 7 tūkst. laivų savininkų. "Gal dėl to, kad sezonas neilgas - pereina techninę apžiūrą, o plaukioja tik mėnesį. Todėl bando rizikuoti - gal nepagaus? Tačiau kiek iš viso į vandenis plaukia, kiek yra "sveikų", nesurūdijusių laivų, sunku suskaičiuoti, nes nesukurta mechanizmo, kaip išregistruoti senus laivus", - aiškino E.Zacharevičius.

Ir anksčiau, ir pastaruoju metu daugiausia laivų žmonės registruoja LSLA Kauno padalinyje, nors paskui daug jų atsiduria pajūryje. Pernai dėl laivų techninės būklės buvo surašyti 175 administracinio teisės pažeidimo protokolai ir surinkta 17,5 tūkst. baudų - vidutiniškai po 100 litų už pažeidimą. Šiemet baudos nedidės.

LSLA vadovas E.Zacharevičius atkreipia vandens pramogas mėgstančių žmonių dėmesį į tai, kad Amerikoje pigiau nusipirkus laivą galima patirti kur kas didesnių išlaidų Lietuvoje, negu tokį pirkinį įsigijus ES.

Egzaminai griežtėja

Pagal laivavedžių kvalifikacijos dokumentų statistiką, sudaromą nuo 2004 metų, informacinėje sistemoje yra įregistruoti 1 272 laivavedžiai, galintys valdyti laivus mūsų šalies vidaus vandenyse, ir beveik 12 tūkst. asmenų, turinčių tarptautinius motorlaivio laivavedžio dokumentus. Šis skaičius nuolat didėja.

Prieš kelerius metus Kaune kilus skandalui dėl dokumentų pirkimo, laivavedžių egzaminų tvarka buvo sugriežtinta. 2011-aisiais egzaminai surengti 49 kartus, 2012 metais - 80 kartų.

Šiemet keičiama ir organizacinė tvarka, ir bilietų turinys, tačiau numatyta 114 egzaminų. Baigiama įrengti speciali klasė, užsiregistruoti egzaminui laikyti bus galima internetu.

E.Zacharevičius teigė, jog iš pirmo karto egzaminus išlaiko ne visi. Šiemet per 4 mėnesius juos laikė penktadaliu daugiau asmenų negu tuo pat metu pernai - 270, tačiau 56 neišlaikė. Kol Vidaus vandenų inspekcija buvo neprijungta prie LSLA, per metus būdavo išduodama, pasak E.Zacharevičiaus, iki 1600 laivavedžio kvalifikacijos pažymėjimų.

Saugo rinką

Dar viena LSLA funkcija - užkirsti kelią patekti į Lietuvą plaukiojančioms priemonėms, kurios neturi Europos Sąjungos kokybės atitikties sertifikato, žymimo ant laivo santrumpa CE. Laivybos inspektoriai turi prieigą prie 25 valstybių duomenų bazės, todėl gali patikrinti laivo gamybos techninius duomenis. Anksčiau tokie atvejai, kad laivas būdavo įvežamas iš trečiosios šalies be atitikties dokumentų, paaiškėdavo savininkui atvykus jo registruoti ir atlikti techninės apžiūros.

Pernai pasirašius susitarimą su Muitinės departamentu, konteineriais per uostą gabenamų laivų dokumentai nuo gruodžio tikrinami kertant sieną. Jei priemonė neturi CE sertifikato, jos negalima įvežti į šalį, bet leidžiama per Lietuvą gabenti tranzitu.

Pasak Pramoginės laivybos skyriaus vedėjo Povilo Pauparo, šiemet užfiksuoti du atvejai, kai 3 laivus norėta įvežti iš Amerikos. Išeitis savininkui - kreiptis į laivų standartų dokumentus tvirtinančią įstaigą, o artimiausia iš jų yra Lenkijos Gdansko uoste arba Tamperėje, Suomijoje. "Pernai vyko apklausa, bet Lietuvoje neatsirado įstaigos, norinčios imtis laivų notifikacijos procedūros, nes jų įvežama per mažai. Juk reikia visus metus išlaikyti darbuotojus, sandėlius. Be to, įstaiga turi gauti atestatą, kad gali teikti paslaugas. O tai - papildomos sąnaudos. Yra užsienio kompanijų, kurios pasirengusios atvykti į bet kurią vietą, bet jų įkainiai dideli", - aiškino P.Pauparas.

Jis atkreipė dėmesį, kad didesnės jachtos perkamos įvairios - tiek senesnės, tiek naujesnės, įregistruojama ir kelis milijonus kainuojančių naujų. Yra tokių laivų, kurie dėl ekonomikos krizės Europoje keletą metų stovėjo neparduoti, o dabar tapo įperkami lietuviams. Beveik visi registruojami vandens dviračiai yra nauji, ir turi, nors pagaminti Kinijoje, ES įmonių patvirtintus CE sertifikatus.

Atsiranda ir egzotikos - motorinių banglenčių, anksčiau Lietuvoje neregistruotų priemonių, kurias dar retas Lietuvos gyventojas yra matęs.

LSLA atstovų teigimu, Latvijoje pramoginių laivų atitiktis CE standartui kol kas neprivaloma, nes šioje valstybėje juos registruoja Kelių direkcija. O ji neskiria tam dėmesio. Tuo bando pasinaudoti lietuviai, įvežantys iš trečiųjų šalių laivus per kaimynų uostus. Tačiau inspektoriai tokius atvejus greitai nustato ir laivų Lietuvoje neregistruoja. Latviams atplaukti į Lietuvą laiveliais be CE sertifikato kol kas nedraudžiama.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"