TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Laivybai kontrolė nepakenkė

2010 02 13 0:00
Lietuvos laivų savininkai net per krizę stengiasi laikytis tarptautinių laivybos saugumo reikalavimų.
"Limarko" laivybos kompanijos nuotrauka

Į patikimų šalių sąrašą tik pernai patekusi Lietuva turi galimybę jame įsitvirtinti, nes laivų savininkai tarptautinių reikalavimų stengiasi laikytis.

Lietuvos saugios laivybos administracija (LSLA) praėjusiais metais planavo patikrinti ketvirtadalį Lietuvos laivų registro laivų, kurių buvo 151 (šiuo metu - 152), tačiau 81 laive surengė net 121 patikrinimą. Tokia griežta nacionalinė kontrolė buvo efektyvi - užsienio uostuose inspektoriams patikrinus 75 Lietuvos laivus sulaikyti tik 2. Tiek pat kiek užpernai.

Vėliava - "baltajame" sąraše

Pasak LSLA vadovo Evaldo Zacharevičiaus, vienas pagrindinių institucijos įvykių 2009 metais buvo tas, kad Lietuva pateko į Paryžiaus memorandumo šalių sudaromą "baltąjį" jūrinį sąrašą. "Tai buvo ilgai siektas mūsų tikslas. Dėl mažo laivų sulaikymo procento Lietuva tapo mažos rizikos valstybių nare. Tikėtina, kad Lietuva ir šiais metais "baltajame" sąraše išliks, bet tai bus paskelbta po Paryžiaus memorandumo sekretoriato sesijos Airijoje gegužės mėnesį", - teigia E.Zacharevičius.

Priminsime, kad Lietuva šios organizacijos dalyve tapo 2006 metų liepos mėnesį. Prieš tai, 2001 metais neeiliniame HELCOM šalių (Helsinkio konvencijos dėl Baltijos jūros baseino jūrinės aplinkos apsaugos) ministrų pasitarime buvo pasirašyta vadinamoji Kopenhagos deklaracija, įpareigojanti Latviją, Lietuvą ir Estiją, kaip būsimas Europos Sąjungos (ES) nares, per trumpiausią laikotarpį tapti Paryžiaus memorandumo narėmis. Jos esmė - visuose Baltijos jūros uostuose užtikrinti vienodą laivų kontrolę, nesudaryti sąlygų lankytis laivams, kurie neatitinka tarptautinių saugios laivybos standartų reikalavimų.

"Baltojo" sąrašo laivai tikrinami rečiausiai, "juodojo" - beveik kaskart atplaukę į ES ar kitos ekonomiškai išsivysčiusios valstybės uostą. Prie labiausiai rizikingų priskiriamos Šiaurės Korėja, Bolivija, Albanija, Libija, Siera Leonė ir kitos silpnos pasaulio šalys.

Pernai spalį Kanadoje buvo sulaikytas Lietuvos jūrų laivininkystės universalus sausakrūvis laivas "Audrė", o lapkritį Belgijoje - "Limarko" laivininkystės kompanijos transportinis refrižeratorius "Astra". Tačiau tai gana geras sulaikymo statistikos rezultatas, nes visiškai išvengti pažeidimų pavyksta retai valstybei. Klaipėdoje 2009 metais buvo patikrinti 447 užsienio laivai, kurių 9 sulaikyti dėl tarptautinių konvencijų nesilaikymo. Tarp tokių atsidūrė Liberijos, Moldovos, Sent Vinsento ir Grenadinų, Togo, Norvegijos, Vietnamo, Šveicarijos, Irano laivai.

Jūrininkų nemažėja

E.Zacharevičiaus teigimu, nuogąstavimai, kad Lietuvoje nebeliks jūrininkų, nepasitvirtino. Lietuvos jūrininkų registre yra 17 775 įrašai. Ne visi asmenys yra dirbantys. Galiojančius jūrinius dokumentus turi 1406 mechanikai, 1546 laivavedžiai, 2490 eilinių. Kelerius metus skaičiai nesikeičia - Lietuva turi apie 5,5 tūkst. aktyvių jūrininkų.

Pernai buvo išduotas 5891 naujo pavyzdžio jūrinis dokumentas. Už juos buvo surinkta daugiau negu 525 tūkst. litų. Pasak E.Zacharevičiaus, valstybės rinkliava už jūrininkų knygeles nesikeitė (190 Lt), tačiau atsirado papildomų mokamų specialių kursų baigimo pažymėjimų. O tai reiškia, kad jūrininkų profesinės kvalifikacijos kaina kilo. Tiesa, jūreivystės mokyklų absolventams 562 dokumentai buvo išduoti nemokamai.

Atsirado nauja paslauga - skubus, per 2 darbo dienas, įvairių dokumentų išdavimas. Tai kainuoja brangiau, nuo 157 iki 180 litų, jūrininko knygelė - 285 litai. Tokia paslauga naudojosi apie 10 proc. visų dokumentus gavusių jūrininkų.

LSLA administracija pernai įdiegė laivų ir jūrininkų registrų informacines sąsajas. Įmonės ir įstaigos, kurios yra pasirašiusios sutartis, norėdamos patikrinti jūrinių dokumentų autentiškumą ar duomenis apie laivo savininką, gali prisijungti prie įstaigos interneto svetainės. Jūrininkams prieigoje užtenka įrašyti asmens duomenis. Laivų savininkams registruojant laivą nebereikia teikti pažymų apie įkeitimą ar areštą, nes Laivų registras yra sujungtas su Centrinės hipotekos įstaiga.

Laukia reforma

Jūrinės administracijos veikloje šiemet vyksta daug permainų. Nuo sausio 1 dienos LSLA patikėta dar viena kontrolės funkcija - įmonių, teikiančių laivų agentavimo paslaugas, atestavimas. Taip pat šiemet pakeista laivų, kurių bendrasis tonažas mažesnis nei 500 tonų, ir žvejybos laivų, kurie trumpesni nei 24 metrai, patikrinimo ir liudijimų išdavimo tvarka. Anksčiau jie buvo tikrinami kas 6 mėnesius, nuo šiol - ne rečiau kaip kartą per metus. Laivams bus išduodamas Saugaus plaukiojimo pažymėjimas, galiosiantis 5 metus su sąlyga, kad bus vykdomi kasmetiniai patikrinimai. Valstybės rinkliava šiai paslaugai nenumatyta.

Pasak E.Zacharevičiaus, nuo balandžio 1 dienos turi būti vykdoma LSLA ir Valstybinė vidaus vandenų laivybos inspekcijos reorganizacija įstaigas jungiant. Tačiau jis prognozuoja, kad Seimas iki tol nespės pakeisti reikalingų įstatymų, procesas užstrigs.

Dar pernai LSLA panaikino 28 etatus (liko 39), inspekcija nuo kovo 31 dienos naikina 10 etatų. Tačiau regioniniai padaliniai bus stambinami, inspektorių etatų vėliau dar keliais sumažės. Visa vidaus vandenų laivyba, net ir Molėtų krašte, bus valdoma iš Klaipėdos, nors padalinys Kaune išliks.

Ši reforma vertinama prieštaringai. Likus kiek daugiau nei mėnesiui iki įstaigų sujungimo, plika akimi matyti, kad teisiškai jai nespėta pasiruošti.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"