TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Latvius sunervino Klaipėdos uosto darbas

2009 01 19 0:00
Klaipėda esą nugvelbė iš Ventspilio milijoną tonų kalio trąšų.
LŽ archyvo nuotrauka

Klaipėdos uosto krovos rekordas ir 2008 metais perkrautas didesnis nei Ventspilio uoste baltarusiškų kalio trąšų kiekis sukėlė Latvijos transportininkų įniršį ir rietenas, todėl Lietuvos jūrų verslui atėjo sunkūs laikai ne tik dėl pasaulinės prekybos lėtėjimo, bet ir dėl galimų atsakomųjų konkurentų veiksmų.

Suerzinti neseniai paskelbtos Baltijos šalių uostų palyginamosios statistikos, iškėlusios Klaipėdą į pirmąją vietą, Latvijos verslininkai reiškia pasipiktinimą dėl kalio tranzito ir visos valstybės tranzito būklės. Kai kurie skaičiai rodo susilpnėjusias latvių pozicijas, todėl ieškoma iešmininkų, pakreipusių Baltarusijos traukinių eismą į Klaipėdos uosto pusę.

Prarado pozicijas

Anot latvių laikraščių, šalis iš tranzito gauna ketvirtadalį biudžeto pajamų. 2008 metais Ventspiliui pavykę atimti iš Klaipėdos apie pusę milijono tonų smulkių krovinių, tačiau Klaipėda esą nugvelbė iš Ventspilio milijoną tonų kalio trąšų.

Ventspilio kompanijos "Kalija parks" duomenimis, 2006-2008 metais rusiškų ir baltarusiškų kalio trąšų tranzitas smuko beveik trečdaliu, iki 2,7 mln. tonų, atskirai baltarusiškų - perpus, nuo 3 iki 1,5 mln. tonų. 2009 metais Ventspilyje prognozuojama kone perpus mažesnė kalio apyvarta, iki 1,5 mln. tonų, iš jų baltarusiško kalio veikiausiai bus mažiau milijono tonų.

Dėl dabartinės situacijos pateikiami keli paaiškinimai, pradedant įtarimais antivalstybine Latvijos geležinkelių bendrovės veikla didinant pervežimo tarifus, bendrovių ir verslininkų tarpusavio nesutarimais, baigiant išryškėjusiais Klaipėdos uosto pranašumais: gylio ir laivų krovos galimybėmis, nuo Soligorsko kasyklų iki Klaipėdos beveik 400 kilometrų trumpesniu atstumu, gerais Lietuvos ir Baltarusijos geležinkelių bendrovių santykiais, šiltesniu politiniu tarpvalstybiniu klimatu.

Praėjusią savaitę surengtoje spaudos konferencijoje Latvijos geležinkelių valdybos pirmininkas Ugis Magonis, lygindamas Ventspilio situaciją su Klaipėda, kalbėjo, kad reikėtų pasimokyti iš lietuvių tarifų lankstumo. Esą lietuviai uostininkai ir geležinkelininkai laimi dėl to, kad derina veiksmus, o Ventspilio verslininkai vengia kompromiso su Latvijos geležinkeliais, nors abi šalys stovi toje pačioje interesų pusėje.

Pardavimas mažės

Baltarusija, pernai eksportavusi sausuma ir jūra daugiau kaip 7 mln. tonų kalio trąšų, šiemet planuoja gerokai mažesnį pardavimo mastą. Jei pirkimas pasaulinėje rinkoje pajudėtų, jo kiekis neviršytų 4,5 mln. tonų, o išvežimas laivais - 3 mln. tonų. Tai tiek, kiek pernai gabenta per Klaipėdos uostą pagal pasirašytą ilgalaikę sutartį.

Kam ir kiek kalio trąšų šiemet teks, nulems nuolatinio uostų bei geležinkelių ginčo dėl kainų rezultatai. Tai, kad konkurentams atrodo, jog Lietuvos transportininkai tranzito klausimu sutaria geriau, iš tikrųjų yra, švelniai tariant, optinė apgaulė. Šiuo metu bendruose pasitarimuose vyksta emocingi pokalbiai, jie išryškins, kas šiemet uždirbs iš sumažėjusio Baltarusijos tranzito.

"Su Baltarusijos atstovais tartis dėl eksporto daug lengviau nei su Lietuvos geležinkelių bendrove. Mūsų konkurencingumas jos rankose - labai trapus. Idėja Ventspiliui skirtą kalį vežti per Lietuvos teritoriją - Lietuvos geležinkeliams pravartus, tačiau baltarusiams ekonomiškai nenaudingas, o Klaipėdos uostui - pavojingas variantas. Vertinant visos logistikos grandinės išlaidas, Klaipėdos kryptis, kaip parodė 2008 metai, baltarusiams pati tinkamiausia", - įsitikinę Klaipėdos uosto atstovai.

Šią savaitę numatyta surengti dar pernai lapkritį turėjusį vykti nuolatinės Lietuvos ir Baltarusijos prekybos ir ekonominio bendradarbiavimo komisijos posėdį, kuriame, be kitų, bus svarstomi ir kalio trąšų tranzito reikalai. Baltarusija iki šiol buvo patikimiausia Lietuvos uosto partnerė, tokia, tikimasi, ir liks.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"