TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Ledų gamintojai blizgina amuniciją

2012 05 05 6:47

Pirmosios vasaros karštymečius pranašaujančios dienos dar neatskleidė laukiamų permainų Lietuvos valgomųjų ledų rinkoje. O jų tikrai bus - rinkos dalyviai jau ginkluojasi, nes šį sezoną neabejotinai aštrės konkurencija.

Būsimų mūšių preliudija tapo praėjusių metų pirmąjį pusmetį su savo prekių ženklais agresyviai į krašto ledų rinką įsiveržęs tarptautinis koncernas "Unilever" ir vėliau, jau metų pabaigoje, užbaigęs suomių ledų gamintojai "Ingman Ice Cream" atstovaujančios Lietuvos ledų rinkos lyderės Mažeikių "Ingman ledai" verslo įsigijimo procesą. Maždaug tuo pačiu metu bankrutuojančios AB "Kraitenė" šaldytos produkcijos verslą įsigijo specialiai sukurta UAB "Iceco".

Įtampą šiame sektoriuje didina pernai smarkiai pakilusios ledų gamybos žaliavų bei energijos išteklių kainos ir jau beveik pusę rinkos "užgrobusi" importinė produkcija.

Dar neprasidėjo

"Vasaros labai laukiame jau 2 savaites. Tikėjomės atšilimo apie balandžio vidurį", - LŽ kalbėjo Kėdainių UAB "Vikeda" direktorius Justas Ramanauskas. Ledų gamintojai nekantrauti turi priežasčių, nes karštą vasarą ledų parduodama iki 30-50 kartų daugiau nei žiemą.

Gamintojai žaliavų (cukraus, kakavos, pieno miltelių) pradedama ieškoti jau rudenį ir žiemą, tik grietinėlės dairomasi visada šviežios ir stengiamasi, kad jos kasdien parūpintų tie patys tiekėjai. "Prekybos centrai užsakymus pateikia dažniausiai išvakarėse arba ir tos pačios dienos ryte, bet šiemet jų dar nesulaukėme, - pasakojo AB "Premia KPC" (buvusio "Kauno pieno centro") vadovas Alvydas Malakauskas. - Pirmą karštą savaitgalį prekybos centrai stengėsi išparduoti likučius, todėl didesnių užsakymų tikimės sulaukti ne anksčiau kaip savaitės viduryje."

Tuo metu Vida Šukienė, UAB "Ingman ledai" Baltijos ledų grupės vadovė, teigia, jog įprastai tikrasis ledų sezonas gamintojams prasideda nuo gegužės. Šių metų pradžia, anot jos, teikia vilčių - Statistikos departamento duomenimis, pirmąjį ketvirtį Lietuvoje ledų jau parduota beveik už 6 mln. litų arba 15 proc. daugiau nei prieš metus. Tiesa, šaltesnį nei pernai balandį ledų parduota mažiau, bet jau netrukus turėtų pasirodyti ir patys naujausi ledai - V.Šukienės nuomone, rinkos dalyviai savo paruoštų naujienų ilgai paslaptyje nelaikys, nes vasaros sezonas Lietuvoje nėra ilgas, reikia suspėti kuo daugiau užsidirbti.

Kontratakuos naujienomis

"Naujų "ginklų" rinkai "Pieno žvaigždės" tikrai mes - bendrovės naujienos nustebins ir pradžiugins vartotojus", - nedaugžodžiavo šios bendrovės ledų verslo vadovas Alvydas Alunderis. Pernai ši bendrovė, jos konkurentų tvirtinimu, buvo linkusi konkuruoti kainomis, tačiau jos atstovo teigimu, įmonė stengiasi gaminti aukščiausios kokybės ledus konkurencingomis kainomis ir šiam principui bus ištikima.

Kiti gamintojai planus dėstė atviriau. A.Malakauskas LŽ pasakojo, kad šį sezoną "Premia KPC" daug vilčių sieja su nauju prekės ženklu "Planeta", kuris sudomins jaunimą. "Iki šiol daugiausia gamindavome klasikinio skonio ledų, bet atėjo nauja vartotojų karta, ji ieško įdomesnio skonio. Į juos "Planeta" ir nutaikyta", - dalijosi planais bendrovės vadovas.

UAB "Ingman ledai" direktorius Virgilijus Radvilas tarp šiųmečių naujienų išskyrė kai kuriose parduotuvėse jau pasirodžiusius porcijomis fasuotus "Karališkus" ledus vafliniuose indeliuose, kurių iki šiol gurmanai galėdavo nusipirkti tik "šeiminėse" pakuotėse. Be to, bendrovės racioną papildys pasaulyje pripažintu naujojo bendrovės savininko "Unilever" prekės ženklu pažymėti ledai.

J.Ramanauskas pranešė, kad tarp ypatingų naujovių - naujieji šokoladiniai ledai pagal belgišką receptą. Jiems gaminti naudojamas olandiškas ir belgiškas šokoladas.

O štai Marijampolės "Kraitenės" vairą 2012 metų pabaigoje perėmusi UAB "Iceko" rimtai nusiteikusi atgaivinti puikiai pasirodžiusius, tačiau vėliau apleistus prekės ženklus "Tirpukas" ir "Aurum". "Šiemet į rinką įvesime po 10 naujų abiejų prekės ženklų rūšių, joms jau sukurtos ir originalios pakuotės.

"Aurum" skirtas šiuolaikinėms aktyvioms moterims, kurios ieško naujų skonių, o "Tirpukas", žaismingai supakuotas, tikimės, bus įdomus vaikams", - apie nusižiūrėtus adresatus dėstė "Iceco" rinkodaros vadovas Giedrius Kilinskas. Vyrams, anot jo, bendrovė alaus skonio ledų negamins, bet jiems gal patiksi iš "Kraitenės" perimto žuvies produktų verslo gaminiai.

Plačius "Iceco" užmojus rodo ir sprendimas šiemet pradėti kurti firminių parduotuvių tinklą. Jose, kaip žadama, visa bendrovės produkcija bus visada šviežia ir "protingai mažesnėmis kainomis". Dvi tokios parduotuvės jau veikia Kaune, viena - Marijampolėje, o iki metų pabaigos turėtų veikti jau 8 tokios parduotuvės visuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose.

Importiniai - pigūs, vietiniai - tik kokybiški?

Lietuvoje ankšta ir saviems ledų gamintojams, tačiau, jų teigimu, beveik pusę rinkos jau užima importinė produkcija. Anot A.Malakausko, importinių ledų buvo ir anksčiau, bet pernai ir šiemet, kai kuriems prekybos tinklams įsirengus centrinius sandėlius, užsieninių ledų esą atvežama dar daugiau.

"Matyt, kažkur nuperka už kažkokią kainą kažkokios kokybės ledus ir čia kažkiek uždirba", - ironizavo "Premia KPC" vadovas. Jis, kaip ir kitų bendrovių atstovai, prisipažino, jog ragauja, degustuoja visą pasirodžiusią naują produkciją, tačiau importiniams ledams pagyrų šykšti jau vien... dėl palyginti žemos kainos.

"Kokybiški ledai negali būti pigūs. Kaip ir vietiniai pigieji ledai, kurių pilna visuose prekybos tinkluose, yra pagaminti iš pieno miltelių ir augalinių riebalų, o tikrai kokybiškų ledų pagrindinė sudėtinė dalis yra grietinėlė. Net ir vaisiniai - vienokie yra pagaminti iš "vaisių skonio" skysčio, o visiškai kitokie - iš šaldytų sulčių", - tvirtino A.Malakauskas.

Kita vertus, anot jo, nors draudžiama ledus gaminti naudojant konservantus, tačiau be natūralių stabilizatorių, kurie irgi žymimi raidele "E" - neįmanoma. "Ledų, pagaminti iš nesuplaktos grietinėlės, neįkandami, jie panašūs į čiuožyklos ledą", - tikino pramonės atstovas.

Vertindami importinius ledus, gamintojai rimčiau vertina tik lenkiškus ledus. "Lenkai - stiprūs ledų gamintojai. Jie tikrina Lietuvos rinką, kuri nėra didelė, bet kainos čia jiems patogios dėl kritusio zloto kurso ir didesnių mokesčių", - aiškino "Ingman ledai" vadovas.

Visi ledų gamintojai, apibūdindami savo produkciją, pirmiausia giriasi garsėjantys puikia kokybe. Būtų keista, jei kalbėtų priešingai. Tačiau dėl kokybės neatitikimų kartais pasigirsta signalų ir iš Valstybinės maisto ir veterinarijos kontrolės tarnybos. Tiesa, jie daugiau siejami su netinkamu ledų laikymu gamintojų sandėliuose, o dažniausiai - parduotuvių bei maitinimo įstaigų šaldytuvuose.

Mat šaltis yra puikus konservantas, garantuojantis, kad ledai bus tinkami vartoti ilgiau nei metus - su sąlyga: jie turi būti laikomi ne aukštesnėje kaip -20 laipsnių temperatūroje ir neužšaldomi pakartotinai. Be to, jų negalima šaldytuve laikyti šalia kitų maisto produktų, kad plombyras nepakviptų, pavyzdžiui, žuvimis.

Pasak tarnybos Veterinarijos sanitarijos skyriaus vedėjo Deivido Kliučinsko, ledų pakuotėse kartais aptinkamas šerkšnas irgi rodo, kad laikymo sąlygos buvo pažeistos. Netinkamas laikymo sąlygas išduoda ir deformuota ledų forma. "Žiemos laikotarpiu tinkamumo vartoti terminų pažeidimų pasitaiko dažniau, tokiu metu ledų perkama nedaug. 2012 metais buvo gauti 3 vartotojų skundai dėl ledų kokybės", - LŽ informavo D.Kliučinskas.

Kur pasuks kainos?

2011-ieji ledų įmonėms nebuvo sėkmingi. Pabrangus pagrindinėms žaliavoms, gamintojai papildomą finansinę naštą perkėlė vartotojams, koreguodami ledų kainas, o šie netruko sureaguoti. Statistikos departamento duomenimis, 2011-aisiais Lietuvoje vietos gamintojų ledų parduota 28 proc. mažiau nei 2010-aisiais ir netgi 15,5 proc. mažiau negu 2009-aisiais, sunkiausiais recesijos metais.

Pernai brango kakava, šokoladas, cukrus. Šiemet šios žaliavos, ekspertų vertinimu, neturėtų brangti ir gal net šiek tiek pigs. Tačiau problema tampa energijos išteklių ir degalų kainos. Antai litras dyzelino dabar, palyginti su 2011-ųjų vasara, beveik litu brangesnis.

Dauguma ledų gamintojų dyzelino kainų kol kas nedramatizuoja, tačiau V.Radvilo nuomone, degalai tampa problema.

"Gabenti ledus atsieina brangiau negu kitas prekes, nes jie vežami šaldytuvuose. Be to, nors krovinys lengvas, tačiau didelę jo dalį sudaro oras ir popierinė pakuotė", - aiškino jis.

Vis dėlto aštrios konkurencijos išvarginti ledų gamintojai nemato kitos išeities kaip tik kainas laikyti stabilias arba koreguoti labai nedaug.

Ištikimi tradicijai

Lietuvoje stipriausias pozicijas užima keturios gamintojos: "Ingman ledai", "Vikeda", "Panevėžio pienas" ir "Klaipėdos pienas".

Lietuvos pramonės sektorius suformulavo ir valgomųjų ledų rinką, kuri pastaruosius 30 metų mažai keičiasi, tvirtina valgomųjų ledų gamintojai. Jie pabrėžia, jog kasmet sukuriama įvairiausių skonių ledų, tačiau lietuviai gana konservatyvūs ir populiariausi išlieka vaniliniai, karameliniai. Pasaulinėje rinkoje, anot V.Šukienės, dominuoja vaniliniai, šokoladiniai ir braškiniai ledai.

"Kažin ar tikri ledų mėgėjai ieško pigesnių ledų. Tokių ieško pirmiausia tie, kurie tik ginasi nuo karščio. Bet iš tikrųjų ledai yra desertas", - teigė "Premija KPC" vadovas A.Malakauskas. Pasak jo, sunku prognozuoti, kokie skoniai bus madingi šią vasarą, juk kartais atsitinka taip, kad kaip feniksas atgimsta jau užmirštos rūšys. Tokiu likimu kurį laiką džiaugėsi grietininiai su razinomis ledai, bet kai vieniems pradeda sektis, iš paskos su panašia produkcija pradeda pirkėjus atakuoti konkurentai. Taip rinka persisotina, tad tenka vėl ieškoti kuo nustebinti.

"Lietuviai nelinkę dažnai keisti įpročių, kaip mėgdavo vanilinį plombyrą, taip ir mėgsta. Nemanau, kad jie skubėtų persiorientuoti į kokius nors ypatingo skonio braziliškus ledus. Naujienų galima prisigalvoti bet kada, tik jų ne visi laukia", - antrino ir "Vikedos" vadovas.

Iš sovietmečio, gamintojų nuomone, užsilikusi ir tradicija ledus valgyti gatvėje, todėl lietuviai linkę pirkti juos porcijomis, o ne "šeiminėse" pakuotėse. Kiti litrinių pakuočių nemėgsta pirkti todėl, kad jose yra vieno skonio ledai. Tačiau mūsų rinkoje neprigyja ir ledų tortai.

"Nepasakyčiau, kad litrinių pakuočių paklausa neaugtų, bet Vakarų šalyse, ypač Skandinavijoje, kur ledų suvartojama daugiausia, didžiąją dalį pardavimo sudaro litrinės pakuotės, o Lietuvoje jos labiau perkamos tik žiemą, kai lauke ledus retai kas valgo", - pažymėjo A.Malakauskas.

Kol Lietuvoje vis didesnę rinkos dalį užima užsieniniai ledai, Lietuvos pienininkų produkciją, be Baltijos valstybių, noriai importuoja JAV, Rusija, Didžioji Britanija, Suomija, Izraelis, Portugalija, Australija ir ypač Vokietija.

Lietuviškų valgomųjų ledų pardavimas, mln. litrų

Metai   Pagaminta   Parduota Lietuvoje   Eksportuota

2009     21,094            12,683            8,285

2010     24,487            13,455           10,849

2011     18,050             9,699            8,451     

Šaltinis: Statistikos departamentas

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"