TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Lenkijoje - spąstai turistams

2012 08 24 7:40
Pasirinktos kelionės organizatoriumi turistui tenka domėtis pačiam, antraip vietoj malonaus poilsio užsienio kurorte gali tekti atostogų dienas leisti rašant skundus. /LŽ archyvo nuotrauka

Žiniasklaidoje gausu informacijos ir gandų apie bankrutuojančius Lenkijos kelionių organizatorius, bet Lietuvos valstybinis turizmo departamentas (VTD) pranešė tik apie vieno iš jų bankrotą, nors pripažįsta, kad turi duomenų dar apie keturis nuo liepos bankrutavusius lenkų kelionių organizatorius.

Lietuvos turistų srautai į užsienį didėja, bet ieškodami pigesnių kelionių lietuviai jau prieš kurį laiką atrado lenkų kelionių organizatorius, kurių pasiūlymai dažnai gerokai pigesni ir naudingesni nei mūsų krašte veikiančių jų konkurentų.

Tačiau pastaruoju metu Lenkijos turizmo bendroves retina bankroto giltinė, todėl turistams būtina iš anksto pasidomėti pasirinktą kelionę parduodančia užsienio įmone, antraip vietoj malonaus poilsio užsienio kurorte gali tekti atostogų dienas leisti rašant skundus ir reikalaujant kompensuoti už neapdairiai įsigytą ir sužlugusią kelionę.

Lietuvos turizmo departamento nuostata "nieko neprivalome" verčia lietuvius savarankiškai ieškoti informacijos apie užsienio kelionių agentūras arba aklai rizikuoti jas pasirenkant.

VTD turi duomenų, kad nuo šių metų liepos 1 dienos apie bankrotą paskelbė penki Lenkijos kelionių organizatoriai: "Sky Club", "Alba Tour", "Africano Travel", "Blue Rays" ir "Atena".

Tačiau viešai VTD paskelbė tik apie vieno jų - įmonės "Sky Club" jau įvykusį bankrotą, nes apie tai departamentui pranešė "Sky Club" partnerė Lietuvoje kelionių agentūra "Kelvita".

Paklausta, ar VTD neprivalo informuoti Lietuvos piliečių apie kitų keturių lenkų kelionių organizatorių bankrotą, jo atstovė spaudai Gerda Butkuvienė LŽ atsakė neigiamai.

VTD šiuo metu Lietuvos turistams gali padėti tik tada, kai jie jau pakliuvo į bėdą įsigiję žlungančios bendrovės organizuojamą kelionę.

"Lietuvos turistai, pirkę bilietus tiesiogiai iš pačių organizatorių ir patyrę nuostolių dėl neįvykdytų pagal sudarytas sutartis paslaugų, kompensacijų turi kreiptis tiesiogiai į kelionių organizatorių arba prašyti informacijos kompetentingos Lenkijos turizmo institucijos. Turistai, pirkę bilietus per tarpininkus - kelionių agentūras - dėl kompensacijų gali kreiptis tarpininkavimo pagalbos iš kelionių agentūros. Pavyzdžiui, kai liepos mėnesį veiklą sustabdė Lenkijos turizmo bendrovė "Sky Club", vienintelė jos atstovė Lietuvoje UAB "Kelvita" konsultavo lietuvių turistus dėl dokumentų gauti draudimo išmokas pateikimo, grąžino jiems įmokėtas už neįvykusias keliones sumas", - aiškino G.Butkuvienė. Ji pažymėjo, kad moralinė žala turistams gali būti priteisiama teismo sprendimu, jeigu žmonės kreipiasi į teismą ir įrodo ją patyrę.

Mato tik vieną aktualiją

Į klausimą, ką VTD daro siekdamas iš anksto perspėti lietuvius, kurie laisvai perka kelionių organizavimo paslaugas bet kurioje Europos Sąjungos (ES) šalyje, LŽ atsakymo negavo.

Lietuvos ūkio ministerija, kuriai yra pavaldus VTD, į tą patį klausimą atsakė: "Turistams aktuali informacija, susijusi su bankrutavusiais užsienio kelionių organizatoriais ir agentūromis, iš kurių lietuviai buvo įsigiję kelionių per Lietuvos kelionių agentūras, skelbiama VTD tinklalapyje adresu www.tourism.lt/aktualijos."

Tačiau atvertę šį puslapį rasite informaciją tik apie vieną lenkų kelionių organizatorių - jau bankrutavusį "Sky Club". Čia nė žodžiu neužsimenama nei apie kitus bankrotus, nei apie dabartinę padėtį Lenkijos turizmo rinkoje - įmonių įskolas, finansinę būklę, galbūt kam nors jau gresiantį žlugimą ir pan.

"Ūkio ministerija formuoja turizmo politiką, o VTD ją įgyvendina. Taip pat departamentas atlieka turizmo rinkos priežiūros funkcijas, - aiškino Ūkio ministerijos Viešųjų ryšių ir protokolo skyriaus vedėja Aušra Ramoškaitė. - Su kiekvienu turistu, įsigyjančiu kelionę, jos organizatorius privalo sudaryti sutartį. Pagal ES teisę, ES šalyse dirbantys kelionių organizatoriai turi turėti atitinkamas finansines garantijas ir būti apdraudę savo veiklą. Informacija apie turimą draudimą turi būti pateikiama su turistu sudaromoje sutartyje. Rekomenduojame turistams atidžiai susipažinti su sutartyje nurodytomis sąlygomis ir įsitikinti, ar jų pasirinktas kelionių organizatorius turi finansines garantijas. Duomenis apie Lietuvoje veikiančių kelionių organizatorių finansines garantijas gali suteikti VTD."

Tik išvertė kompensacijų prašymus

Neseniai žlugusiai lenkų turizmo bendrovei "Sky Club" Lietuvoje tarpininkavusi UAB "Kelvita" jos keliones pardavė 83 turistams. Dėl šio organizatoriaus bankroto buvo sutrumpintos keturių lietuvių atostogos. Turistus lenkų kelionių organizatorius grąžino į Lietuvą. Sudariusiems su juo kelionių sutartis, dar neišvykusiems, bet avansą jau sumokėjusiems 17 lietuvių "Kelvita" grąžino įmokėtus pinigus. Kas nutiko kitiems klientams, "Kelvitos" direktorė Irina Šeinker nepaaiškino, liepė skaityti oficialų VTD pranešimą. "Tiems, kurie kreipėsi į mus pagalbos, padėjome užpildyti dokumentus kompensacijoms gauti, išvertėme juos į lenkų kalbą. Su tais, kurie nesikreipė, nieko ir nedarome", - prisipažino ji.

Apie šio užsienio partnerio bankrotą ji sakė sužinojusi tik tada, kai buvo gautas oficialus raštas apie šį įvykį. Verslininkė pasakojo, jog pati nuolat seka informaciją Lenkijos turizmo departamento tinklalapyje. "Nemažai lietuvių pigesnes lenkų keliones perka savarankiškai, kaip ir iš kitų užsienio agentūrų - ne tik iš lenkų, bet ir iš anglų arba vokiečių. O apie įmonių bankrotus niekas iš anksto nežino. Jau bankrutavęs organizatorius nebegali parduoti jokios kelionės, nes jam nebeleidžiama naudotis rezervacijos sistemomis. Todėl manau, kad jau bankrutavusių operatorių viešas sąrašas naudos neduotų", - pažymėjo "Kelvitos" direktorė.

Galėtų labiau pasirūpinti

Turizmo ekspertė Rima Jakytė sakė, kad pats užsienio operatorius apie savo problemas ar bankrotą Lietuvą informuoja tik tuo atveju, jeigu jo paslaugas pardavinėjo Lietuvos kelionių agentūra. Jeigu ne, jis Lietuvos apie tai informuoti neprivalo.

Kadangi žinoma, jog nemažai lietuvių savarankiškai perka keliones iš užsienio kelionių agentūrų, jos nuomone, VTD galėtų įspėti Lietuvos turistus apie galimą riziką Lenkijos rinkoje.

Ekspertė pabrėžė, kad Lietuvoje veikia Paslaugų įstatymas, kuriame įtvirtintas laisvo paslaugų judėjimo ES šalyse principas. Jis neleidžia drausti pirkti vieno ar kito paslaugų teikėjo iš ES šalių paslaugų. "Drausti negalima, tačiau Turizmo departamentas tikrai galėtų įspėti žmones apie riziką, kuri gali atsirasti naudojantis nemokių, skolų slegiamų turizmo įmonių paslaugomis. Tuo labiau kad VTD tam turi visus įrankius", - įsitikinusi ekspertė.

R.Jakytės žiniomis, turizmu besirūpinančios ES šalių institucijos yra sujungtos į bendrą tarpusavio informavimo sistemą, kuria naudojantis ir turint noro galima gauti visą rizikai įvertinti reikalingą informaciją apie bet kurį ES veikiantį kelionių operatorių.

"Naudojantis bendra duomenų baze, tikrai būtų galima iš anksto įspėti lietuvius dėl galimos rizikos. Juk antai nė vienas Lietuvoje prieš porą metų bankrutavusių agentūrų "Star Holidays" arba "Novus Orbis" klientas neatgavo visų už keliones sumokėtų pinigų. Kitose šalyse, pavyzdžiui, Vokietijoje, veikia turizmo paslaugų garantijų fondas, kuris turistams nuostolius kompensuoja 100 procentų. Taigi, naudodamiesi vokiečių agentūrų paslaugomis, lietuviai gali būti visiškai ramūs", - aiškino turizmo ekspertė.

Kelionių agentūros "Estravel Vilnius" direktorė Žydrė Gavelienė sakė, kad Lietuvoje nėra institucijos, kuri būtų įpareigota skelbti informaciją turistams apie bankrutuojančius kelionių organizatorius bei agentūras, jų partneres. "Regis, tai turėtų daryti VTD, tačiau apie užsienio kelionių organizatorių bankrotus jis mums nepraneša. Apie tai mes sužinome iš "The American Express" finansinių paslaugų ir kelionių agentūrų tinklo, kuriam Lietuvoje atstovauja mūsų įmonė", - teigė Ž.Gavelienė.

Spaudoje pranešama, kad šiuo metu skolų turi net 446 iš Lenkijoje veikiančių 3,2 tūkst. turizmo įmonių. Skolininkų ėmė gausėti prieš dvejus metus, kai dėl ekonomikos krizės sumažėjo keliautojų. 2010 metais turizmo biurų paslaugomis čia pasinaudojo 6,6 mln., o pernai jau tik 5,5 mln. žmonių. Lenkijoje pirmąjį 2012 metų pusmetį bankrutavo 417 įmonių, 20 proc. daugiau nei prieš metus. Bankrotų skaičius yra beveik 106 proc. didesnis negu prieš krizę 2008 metais.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"